Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
kips_
Kommentaattori
  • 0 custom-general.kudos
  • 22 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Kaapelimodeemin yhteysongelmat

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Minulla on käytössä taloyhtiön kaapelilaajakaista.Koko sen historian aikana yhteysongelmia on ollut jatkuvasti. Muutama kuukausi sitten sain uuden modeemin, kun Soneralla edellinen todettiin vialliseksi. Vähän aikaa yhteys toimi mallikelpoisesti, mutta nyt taas pari viikkoa se on pätkinyt jopa useita kertoja yhden tunnin aikana.
Vianselvitys sanoo, että joko kaapelimodeemilla on yhteysongelmia tai DSN-palvelin ei vastaa (niin sanoi edellisen modeemin aikanakin). Nämä syyt vuorottelevat. Reset-toiminnolla tai modeemista virran katkaisemalla yhteys yleensä palautuu, mutta joskus saan tehdä toimenpiteet moneen kertaan, ennen kuin tokenee. Aina ei auta sekään, vaan aika parantaa (luovutan ja kokeilen vaikkapa tunnin päästä uudestaan).
On raivostuttavaa, kun pätkiminen alkaa esim. kesken verkko-opiskeluluennon tai Skype-kokouksen, pahimmillaan kesken verkkopankissa asioinnin. Vika ei voi olla johdoissa/kytkennöissä, sillä ei kai netti sillloin toimisi moitteettomasti niinä hetkinä, kun toimii – joskus usean päivän ilman ongelmia, sitten jonakin päivänä 10 minuutin jaksoissa kerrallaan.
Enää paikkakunnalla ei ole Soneran myymälääkään, jossa testauttaa modeemia. Mutta olisi melkoista moukantuuria, jos uusikin modeemi olisi viallinen. Voiko asuntoni nurkkaus, jossa PC tököttää, olla jonkinlainen katvepaikka? (Muuta paikkaa tietokoneelle ja työpöydälle on tosi vaikea järjestää pienestä asunnosta.) Tietokoneen keskusyksikkö on ostettu viime kesänä, joten vika tuskin on koneessakaan.
12 vastausta
Juupeli_
Kommentaattori
  • 0 custom-general.kudos
  • 25 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Et todellakaan ole yksin ongelmasi kanssa. Pätkiminen on joskus raivostuttavaa, varsinkin kun sitä tapahtuu joka päivä. Tänään jouduin käyttämään nettiä puhelimen välityksellä, että sain formulat katsottua.
Itse olen jo luovuttanut vianselvittelyn suhteen. Useiden päivien viiveellä toimiva vikapalvelu on hyödytön.
Kai se on vaan hyväksyttävä, että kaapeli on jaettua kaistaa ja siinä liikkuu kaikenlaisia käyttäjiä häiriöitä aiheuttamassa. Pitää varmaan koittaa järjestää jonkinlainen mobiilinetti kaapeliyhteyden rinnalle.
Arttu-_
Vanhan Palstan telialainen
  • 0 custom-general.kudos
  • 1303 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Hei kips ja Juupeli

Juupeli, olitkin tehnyt pätkimisestä jo vikailmoituksen ja vikailmoitus oli siirretty asentajalle. Tänään ja eilen modeemi on pysynyt linjalla hyvin. Oletko havainnut pätkimistä tänään tai eilen? Asenaja ei ole vielä kuitannut vikailmoitusta. Työt siis jatkuvat edelleen.

kips, sinulla on ilmeisesti käytössä Ciscon EPC3825 modeemi? Laitoin modeemiisi tulemaan uuden ohjelmiston. Tämä on helpottanut pätkimistä jonkin verran. Voisit käydä muokkaamassa modeemin asetuksia hallintaohjelmasta. Asetuksista kannattaa poista Block IP Flood detection täppä. Asetusten muokkaus onnistuu seuraavalla tavalla:

1. Surffaa osoitteeseen 192.168.0.1 (jos ei toimi, kokeile 192.168.100.1)
2. Jätä käyttäjänimi sekä salasana tyhjäksi ja kirjaudu sisään (ellet ole jo muuttanut näitä).
3. Paina yläreunasta Security ja valitse alavalikosta Firewall
4. Ota Block IP Flood detection täppä pois
ja paina Save settings

Käytätkö modeemin ja tietokoneen välillä langatonta?
Asiakaspalvelu palvelee sinua osoitteessa http://www.sonera.fi/asiakastuki/. Osoitteesta löydät Useimmin kysytyt kysymykset, Keskustele ja kysy –palstan sekä Ohjeet ja vinkit. Löydät meidät myös Facebookista http://www.facebook.com/sonera sekä Twitteristä http://www.twitter.com/sonera_palvelu
kips_
Kommentaattori
  • 0 custom-general.kudos
  • 22 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Kiitos vastauksesta! Tein esitetyt toimenpiteet. Toivottavasti auttaa pätkimiseen.

Lopussa oli kysymys langattomasta. En käytä, koneen ja modeemin välissä on ethernet(?)-johto. Mutta kysynpä nyt samantien asiasta:

Tarkoitukseni on jossakin vaiheessa hankkia PC:n rinnalle läppäri. Mitä täytyy tehdä, jotta internetyhteys täällä kotona toimisi samalla modeemilla? Ainakin minulle on sanottu, että se on mahdollista. Joskus on vierailla ollut olla oma läppäri mukana, mutta eivät heidän koneensa noteeraa minun modeemiani. Missä taika-avain asiaan? Olen aika pöllö läppärin teknisten ominaisuuksien ja langattoman yhteyden suhteen (muuten kuin nettitikun kanssa), kun itsellä on aina ollut pöytäkone.
Juupeli_
Kommentaattori
  • 0 custom-general.kudos
  • 25 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa


Juupeli, olitkin tehnyt pätkimisestä jo vikailmoituksen ja vikailmoitus oli siirretty asentajalle. Tänään ja eilen modeemi on pysynyt linjalla hyvin. Oletko havainnut pätkimistä tänään tai eilen? Asenaja ei ole vielä kuitannut vikailmoitusta. Työt siis jatkuvat edelleen.


Kuittaus tuli myöhään eilen illalla ja tänään ei ole enää pätkinyt. Varovaisen toiveikkaana odotellaan.
Omien tutkimusteni mukaan modeemi pysyy linjalla ainakin valojen ja diagnostiikan mukaan, mutta datan kulkeminen katkeili vähän väliä.
kips_
Kommentaattori
  • 0 custom-general.kudos
  • 22 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
[quote="kips"]Kiitos vastauksesta! Tein esitetyt toimenpiteet. Toivottavasti auttaa pätkimiseen.


Tuo edellinen toimenpide auttoi näihin päiviin saakka. Minkähän takia pätkiminen on vähitellen alkanut uudestaan? Kahtena päivänä yhteys on ollut poikki vähän väliä. Eilen illalla ei enää onnistunut, vaikka käynnistin modemin uudestaan jos kuinka monta kertaa. Aamulla taas toimi, mutta välillä pätkii.

Olisiko mitään hyötyä tehdä tuo maaliskuinen toimenpide uudestaan? Vai johtuvatko ongelmat jostakin muusta? En tiedä, onko tällä alueella ollut yleisiä ongelmia yhteyksissä.

Vastausta odottaen.
Marko-_
Vanhan Palstan telialainen
  • 1 custom-general.kudos
  • 4902 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Hei Kips,

Kannattaa varmistaa että tuo palomuuri on modeemista pois päältä.

Jos näin on ja pätkiminen jatkuu, niin olethan vikapalveluumme yhteydessä.

Voit jättää vikailmoituksen palvelupyyntölomakkeella tai soittamalla vikapalveluun 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16.30.
Asiakaspalvelu palvelee sinua osoitteessa http://www.sonera.fi/asiakastuki/. Osoitteesta löydät Useimmin kysytyt kysymykset, Keskustele ja kysy –palstan sekä Ohjeet ja vinkit. Löydät meidät myös Facebookista http://www.facebook.com/sonera sekä Twitteristä http://www.twitter.com/sonera_palvelu
kips_
Kommentaattori
  • 0 custom-general.kudos
  • 22 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Kiitos, Marko, mutta en ymmärtänyt, mitä tarkoittaa modeemin palomuuri. Tietokoneessa on F-securen turvaohjelma ja samalla tietenkin myös palomuuri. Mutta modeemissa?
Marko-_
Vanhan Palstan telialainen
  • 1 custom-general.kudos
  • 4902 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Hei Kips,

Cisco EPC3825 modeemissa palomuuri kytketään pois seuraavalla tavalla.

1. Surffaa osoitteeseen 192.168.0.1 (jos ei toimi, kokeile 192.168.100.1)
2. Jätä käyttäjänimi sekä salasana tyhjäksi ja kirjaudu sisään (ellet ole jo muuttanut näitä).
3. Paina yläreunasta Security ja valitse alavalikosta Firewall
4. Valitse SPI Firewall Protection kohdasta Off (Vanhemmissa versioissa Disable).
5. Poista täppä Block IP Flood Detection-kohdasta.
6. Paina Save settings
Asiakaspalvelu palvelee sinua osoitteessa http://www.sonera.fi/asiakastuki/. Osoitteesta löydät Useimmin kysytyt kysymykset, Keskustele ja kysy –palstan sekä Ohjeet ja vinkit. Löydät meidät myös Facebookista http://www.facebook.com/sonera sekä Twitteristä http://www.twitter.com/sonera_palvelu
kips_
Kommentaattori
  • 0 custom-general.kudos
  • 22 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Kiitos!
Tämän osion uusimmat keskustelut