Kaapelimodeemin yhteysongelmat


Minulla on käytössä taloyhtiön kaapelilaajakaista.Koko sen historian aikana yhteysongelmia on ollut jatkuvasti. Muutama kuukausi sitten sain uuden modeemin, kun Soneralla edellinen todettiin vialliseksi. Vähän aikaa yhteys toimi mallikelpoisesti, mutta nyt taas pari viikkoa se on pätkinyt jopa useita kertoja yhden tunnin aikana.
Vianselvitys sanoo, että joko kaapelimodeemilla on yhteysongelmia tai DSN-palvelin ei vastaa (niin sanoi edellisen modeemin aikanakin). Nämä syyt vuorottelevat. Reset-toiminnolla tai modeemista virran katkaisemalla yhteys yleensä palautuu, mutta joskus saan tehdä toimenpiteet moneen kertaan, ennen kuin tokenee. Aina ei auta sekään, vaan aika parantaa (luovutan ja kokeilen vaikkapa tunnin päästä uudestaan).
On raivostuttavaa, kun pätkiminen alkaa esim. kesken verkko-opiskeluluennon tai Skype-kokouksen, pahimmillaan kesken verkkopankissa asioinnin. Vika ei voi olla johdoissa/kytkennöissä, sillä ei kai netti sillloin toimisi moitteettomasti niinä hetkinä, kun toimii – joskus usean päivän ilman ongelmia, sitten jonakin päivänä 10 minuutin jaksoissa kerrallaan.
Enää paikkakunnalla ei ole Soneran myymälääkään, jossa testauttaa modeemia. Mutta olisi melkoista moukantuuria, jos uusikin modeemi olisi viallinen. Voiko asuntoni nurkkaus, jossa PC tököttää, olla jonkinlainen katvepaikka? (Muuta paikkaa tietokoneelle ja työpöydälle on tosi vaikea järjestää pienestä asunnosta.) Tietokoneen keskusyksikkö on ostettu viime kesänä, joten vika tuskin on koneessakaan.

12 kommenttia

Et todellakaan ole yksin ongelmasi kanssa. Pätkiminen on joskus raivostuttavaa, varsinkin kun sitä tapahtuu joka päivä. Tänään jouduin käyttämään nettiä puhelimen välityksellä, että sain formulat katsottua.
Itse olen jo luovuttanut vianselvittelyn suhteen. Useiden päivien viiveellä toimiva vikapalvelu on hyödytön.
Kai se on vaan hyväksyttävä, että kaapeli on jaettua kaistaa ja siinä liikkuu kaikenlaisia käyttäjiä häiriöitä aiheuttamassa. Pitää varmaan koittaa järjestää jonkinlainen mobiilinetti kaapeliyhteyden rinnalle.
Hei kips ja Juupeli

Juupeli, olitkin tehnyt pätkimisestä jo vikailmoituksen ja vikailmoitus oli siirretty asentajalle. Tänään ja eilen modeemi on pysynyt linjalla hyvin. Oletko havainnut pätkimistä tänään tai eilen? Asenaja ei ole vielä kuitannut vikailmoitusta. Työt siis jatkuvat edelleen.

kips, sinulla on ilmeisesti käytössä Ciscon EPC3825 modeemi? Laitoin modeemiisi tulemaan uuden ohjelmiston. Tämä on helpottanut pätkimistä jonkin verran. Voisit käydä muokkaamassa modeemin asetuksia hallintaohjelmasta. Asetuksista kannattaa poista Block IP Flood detection täppä. Asetusten muokkaus onnistuu seuraavalla tavalla:

1. Surffaa osoitteeseen 192.168.0.1 (jos ei toimi, kokeile 192.168.100.1)
2. Jätä käyttäjänimi sekä salasana tyhjäksi ja kirjaudu sisään (ellet ole jo muuttanut näitä).
3. Paina yläreunasta Security ja valitse alavalikosta Firewall
4. Ota Block IP Flood detection täppä pois
ja paina Save settings

Käytätkö modeemin ja tietokoneen välillä langatonta?
Kiitos vastauksesta! Tein esitetyt toimenpiteet. Toivottavasti auttaa pätkimiseen.

Lopussa oli kysymys langattomasta. En käytä, koneen ja modeemin välissä on ethernet(?)-johto. Mutta kysynpä nyt samantien asiasta:

Tarkoitukseni on jossakin vaiheessa hankkia PC:n rinnalle läppäri. Mitä täytyy tehdä, jotta internetyhteys täällä kotona toimisi samalla modeemilla? Ainakin minulle on sanottu, että se on mahdollista. Joskus on vierailla ollut olla oma läppäri mukana, mutta eivät heidän koneensa noteeraa minun modeemiani. Missä taika-avain asiaan? Olen aika pöllö läppärin teknisten ominaisuuksien ja langattoman yhteyden suhteen (muuten kuin nettitikun kanssa), kun itsellä on aina ollut pöytäkone.


Juupeli, olitkin tehnyt pätkimisestä jo vikailmoituksen ja vikailmoitus oli siirretty asentajalle. Tänään ja eilen modeemi on pysynyt linjalla hyvin. Oletko havainnut pätkimistä tänään tai eilen? Asenaja ei ole vielä kuitannut vikailmoitusta. Työt siis jatkuvat edelleen.


Kuittaus tuli myöhään eilen illalla ja tänään ei ole enää pätkinyt. Varovaisen toiveikkaana odotellaan.
Omien tutkimusteni mukaan modeemi pysyy linjalla ainakin valojen ja diagnostiikan mukaan, mutta datan kulkeminen katkeili vähän väliä.
[quote="kips"]Kiitos vastauksesta! Tein esitetyt toimenpiteet. Toivottavasti auttaa pätkimiseen.


Tuo edellinen toimenpide auttoi näihin päiviin saakka. Minkähän takia pätkiminen on vähitellen alkanut uudestaan? Kahtena päivänä yhteys on ollut poikki vähän väliä. Eilen illalla ei enää onnistunut, vaikka käynnistin modemin uudestaan jos kuinka monta kertaa. Aamulla taas toimi, mutta välillä pätkii.

Olisiko mitään hyötyä tehdä tuo maaliskuinen toimenpide uudestaan? Vai johtuvatko ongelmat jostakin muusta? En tiedä, onko tällä alueella ollut yleisiä ongelmia yhteyksissä.

Vastausta odottaen.
Hei Kips,

Kannattaa varmistaa että tuo palomuuri on modeemista pois päältä.

Jos näin on ja pätkiminen jatkuu, niin olethan vikapalveluumme yhteydessä.

Voit jättää vikailmoituksen palvelupyyntölomakkeella tai soittamalla vikapalveluun 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16.30.
Kiitos, Marko, mutta en ymmärtänyt, mitä tarkoittaa modeemin palomuuri. Tietokoneessa on F-securen turvaohjelma ja samalla tietenkin myös palomuuri. Mutta modeemissa?
Hei Kips,

Cisco EPC3825 modeemissa palomuuri kytketään pois seuraavalla tavalla.

1. Surffaa osoitteeseen 192.168.0.1 (jos ei toimi, kokeile 192.168.100.1)
2. Jätä käyttäjänimi sekä salasana tyhjäksi ja kirjaudu sisään (ellet ole jo muuttanut näitä).
3. Paina yläreunasta Security ja valitse alavalikosta Firewall
4. Valitse SPI Firewall Protection kohdasta Off (Vanhemmissa versioissa Disable).
5. Poista täppä Block IP Flood Detection-kohdasta.
6. Paina Save settings
Kiitos!
Marko- kirjoitti:
Hei Kips,

Cisco EPC3825 modeemissa palomuuri kytketään pois seuraavalla tavalla.

1. Surffaa osoitteeseen 192.168.0.1 (jos ei toimi, kokeile 192.168.100.1)
2. Jätä käyttäjänimi sekä salasana tyhjäksi ja kirjaudu sisään (ellet ole jo muuttanut näitä).
3. Paina yläreunasta Security ja valitse alavalikosta Firewall
4. Valitse SPI Firewall Protection kohdasta Off (Vanhemmissa versioissa Disable).
5. Poista täppä Block IP Flood Detection-kohdasta.
6. Paina Save settings


Hei Marko,

Kun tulin koneen ääreen klo 14.30, niin tein välittömästi tuon palomuurinpoistamistempun. Tuntia myöhemmin modeemi alkoi taas temppuilla (online-valo vilkkui, ei yhteyttä). Lopulta sammutin koneen ja kokeilin vielä useaan kertaan saada modeemiin kaikkia neljää vihreää valoa mutta ei... sammutin virran modeemista.

Klo 18 yritin modeemia uudestaan ja merkkivalot paloivat oikein, pääsin taas internetiin. Tiedä häntä, kauanko tätä iloa kestää.

Mistä tämä vika yhtäkkiä tuli, kun modeemi toimi lähes puoli vuotta moitteettomasti - maaliskuussa antamiesti neuvojen jälkeen?
Hei Kips,

Palomuuri tulee modeemiin oletuksena päälle jos ohjelmisto on päivitetty ja se on kyseisessä versiossa oletuksena päällä. Sama tapahtuu jos modeemi resetoidaan.

Jos yhteys kuitenkin katkoo edelleen kun tuo palomuuri on pois ja modeemin valoissakin tapahtuu muutoksia, niin ongelma saattaa jostain verkon puolen ongelmasta.

Jos pätkiminen edelleen jatkuu, niin kannattaa tuosta tehdä vikailmoitusta.

Voit jättää vikailmoituksen palvelupyyntölomakkeella tai soittamalla vikapalveluun 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16.30.
Kiitos taas, Marko

Tarkistin, niin palomuuri oli pysynyt off-asetuksessa siitä huolimatta, että tänä aamuna resetoin modeemin useaankin kertaan. Kahden tunnin päästä ensi yrityksestä valot taas asettuivat ja sain yhteyden toimimaan. Sitä ihmettelen, miksi modeemi toimi puoli vuotta moitteettomasti, vaikka vasta nyt poistin palomuurin. Asetus oli sitä ennen "low".

Jos tämä peli jatkuu, niin ei kai auta kuin tehdä vikailmoitus. Sinä olet varmasti parhaasi tehnyt auttamisen suhteen.

Vastaa