Olen tässä nyt näin vuoden yrittänyt sinnitellä tämän jatkuvasti ongelmallisen kaapelimodeemiyhteyden kanssa ja teidän viimeaikainen "Pätkiikö nettisi" kampanjan kimmoittamana ajattelin vähän avautua tännekkin päin.
Tilanne on jotakuinkin seuraavanlainen: Minulla on käytössä 100/5 kaapelimodeemiyhteys minkä avauksen yhteydessä minulle toimitettiin (tosin väärään osoitteeseen ja myöhässä, mutta mitäs pienistä) Thomson TCW770 -kaapelimodeemi ja tarvittavat kaapelit. Laitteen käyttöönotto oli edes suoraviivaista kun se sattui olemaan ainoa kaapeliin kytketty laitos.
Alusta asti yhteyden kanssa on ollut ongelmia, sillä yhteys tuntuu pätkivän hyvinkin usein, mutta epäsäännöllisesti. Alussa myös liittymän nopeus oli noin 30/1 luokkaa, mutta muutama vikailmoittelukierros tuntui auttavan tähän asiaan. Nopeuden muutos ei kuitenkaan poistanut ongelmaa, mikä esiintyy ainakin muutamassa eri muodossa:
a) Yhteys ei toimi, modeemiin pääsee käsiksi. Linjat voivat näyttää toimivan tai olla tilapäisesti harmaana.
b) Yhteys modeemiin lakkaa kokonaan... 192.168.0.1 ei palauta minkäänsortin tulosta vaikka laite on päällä.
Molempiin kertoihin kuuluu yhtenäisenä seikkana se, että Modeemin logista löytyy seuraavanlaisia logimerkintöjä:
Tue Aug 20 18:41:09 2013 Critical (3) Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Un...Näitä ei koskaan teidän puoleltanne otettu mitenkään vakavasti vaan ilmoitettu että nämä ovat ihan "normaaleja".
Time Not Established Warning (5) DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC...
Olen jättänyt asiasta useita vikailmoituksia, vaikka teettekin tämän prosessin hyvin ikäväksi asiakkaan kannalta. Sadan euron maksulla uhkailu varmasti vähentää halukkuutta tehdä vikailmoitusta, sillä pistätte ongelman toteamisen taakan selkeästi asiakkaan puolelle vaikka vastuu tälläisen palvelun toiminnasta pitäisi ensisijaisesti olla palveluntarjoajalla, ei kuluttajalla. Toisekseen, kun vikailmoitus "otetaan käsittelyyn" luvataan korjausajaksi noin kahta työpäivää. Todellisuudessa vikailmoituksesta ei kuulu mitään useimmissa tapauksissa. Toisaalta taas "asiantuntija" voi soittaa ja sanoa laittavansa uusimman Firmware -päivityksen menemään, mikä ainakin minun kohdallani on ollut silkkaa puppua, kun firmware -versio ei missään vaiheessa ole muuttunut.
lopuksi vielä mainitsen että kaikki Flood protection tms jutut on tehty ja testattu. Tässä ei myöskään ole kyse yhden koneen ongelmasta vaan laitespektri kattaa mobiilit androidista lumian kautta iphoneen sekä pc (työpöytä / läppäri) ja macbook pro kannettavan (mikä muuten ei tykkää toimia lainkaan kyseisen modeemin NAT -tilan kanssa). Ongelmatilanteissa olen aina tarkistanut useammalta koneelta (langallinen & langaton verkko) mitä modeemin hallinta palauttaa ja todennut vian "universaaliksi".
Pätkiikö nettisi? Kyllä, ja olisi kiva saada sellainen pätkimätön netti.