Kaapelimodeemista murheita ja pätkivä netti.

  • 11 December 2014
  • 2 kommenttia
  • 0 katselukertaa

Hei,

Olen tässä nyt näin vuoden yrittänyt sinnitellä tämän jatkuvasti ongelmallisen kaapelimodeemiyhteyden kanssa ja teidän viimeaikainen "Pätkiikö nettisi" kampanjan kimmoittamana ajattelin vähän avautua tännekkin päin.

Tilanne on jotakuinkin seuraavanlainen: Minulla on käytössä 100/5 kaapelimodeemiyhteys minkä avauksen yhteydessä minulle toimitettiin (tosin väärään osoitteeseen ja myöhässä, mutta mitäs pienistä) Thomson TCW770 -kaapelimodeemi ja tarvittavat kaapelit. Laitteen käyttöönotto oli edes suoraviivaista kun se sattui olemaan ainoa kaapeliin kytketty laitos.

Alusta asti yhteyden kanssa on ollut ongelmia, sillä yhteys tuntuu pätkivän hyvinkin usein, mutta epäsäännöllisesti. Alussa myös liittymän nopeus oli noin 30/1 luokkaa, mutta muutama vikailmoittelukierros tuntui auttavan tähän asiaan. Nopeuden muutos ei kuitenkaan poistanut ongelmaa, mikä esiintyy ainakin muutamassa eri muodossa:

a) Yhteys ei toimi, modeemiin pääsee käsiksi. Linjat voivat näyttää toimivan tai olla tilapäisesti harmaana.
b) Yhteys modeemiin lakkaa kokonaan... 192.168.0.1 ei palauta minkäänsortin tulosta vaikka laite on päällä.

Molempiin kertoihin kuuluu yhtenäisenä seikkana se, että Modeemin logista löytyy seuraavanlaisia logimerkintöjä:
 Tue Aug 20 18:41:09 2013    Critical (3)   Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Un... 
Time Not Established Warning (5) DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC...
Näitä ei koskaan teidän puoleltanne otettu mitenkään vakavasti vaan ilmoitettu että nämä ovat ihan "normaaleja".

Olen jättänyt asiasta useita vikailmoituksia, vaikka teettekin tämän prosessin hyvin ikäväksi asiakkaan kannalta. Sadan euron maksulla uhkailu varmasti vähentää halukkuutta tehdä vikailmoitusta, sillä pistätte ongelman toteamisen taakan selkeästi asiakkaan puolelle vaikka vastuu tälläisen palvelun toiminnasta pitäisi ensisijaisesti olla palveluntarjoajalla, ei kuluttajalla. Toisekseen, kun vikailmoitus "otetaan käsittelyyn" luvataan korjausajaksi noin kahta työpäivää. Todellisuudessa vikailmoituksesta ei kuulu mitään useimmissa tapauksissa. Toisaalta taas "asiantuntija" voi soittaa ja sanoa laittavansa uusimman Firmware -päivityksen menemään, mikä ainakin minun kohdallani on ollut silkkaa puppua, kun firmware -versio ei missään vaiheessa ole muuttunut.

lopuksi vielä mainitsen että kaikki Flood protection tms jutut on tehty ja testattu. Tässä ei myöskään ole kyse yhden koneen ongelmasta vaan laitespektri kattaa mobiilit androidista lumian kautta iphoneen sekä pc (työpöytä / läppäri) ja macbook pro kannettavan (mikä muuten ei tykkää toimia lainkaan kyseisen modeemin NAT -tilan kanssa). Ongelmatilanteissa olen aina tarkistanut useammalta koneelta (langallinen & langaton verkko) mitä modeemin hallinta palauttaa ja todennut vian "universaaliksi".

Pätkiikö nettisi? Kyllä, ja olisi kiva saada sellainen pätkimätön netti.

2 kommenttia

Hei Las6,

Ikävä kuulla että yhteys ei ole toiminut odotetusti.

Liittymälläsi on edelleen vikailmoitus avoinna ja vian selvitys on käynnissä. Viankorjaus on tänään siirtynyt asentajalle ja toivotaan että tuo ongelma saataisiin vihdoin korjattua kuntoon.
Hei,

Kiitos vastauksesta. Mikäli ymmärsin oikein että vikailmoituksen käsittely on tänään siirtynyt asentajalle, olisikohan syytä tarkistaa aiemmin lähettämienne viestien sisältö.

12.8:
"Liittymällesi on luotu vikailmoitus. Vika korjataaan kahden työpäivän aikana."

13.8:
"Hei, vikailmoituksenne on siirtynyt asiantuntijamme käsittelyyn".

Ymmärrän jos vikailmoituksen käsittelyssä on jonoa, mutta olisikohan syytä muokata viestien sisältöä jotteivat ne kuulostaisi vähintäänkin hadusta vedetyiltä?

----

p.s Tietenkin taas tämän aiemman viestin jättämisen jälkeen (viimeiset 24h) liittymä on toiminut jokseenkin moitteettomasti vaikkakin modeemin logista löytyy taas 6 kriittisen tason virhettä ja yksi varoitus. Selvennykseksi on myös sanottava että aiemmin mainitsemani liittymän nopeuden säädön jälkeen nopeuden kanssa ei ole ollut minkäänsortin ongelmia. Ongelma on siis rajoittunut tähän yhteyden pätkimiseen.

Vastaa