Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
pupona_
Vakiokalustoa
  • 0 custom-general.kudos
  • 94 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Kaapelimodeemiyhteys pätkii / Cisco EPC3825

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Kaapelimodeemiyhteys EPC3825 -modeemilla pätkii jatkuvasti.

Erityisesti yhteyttä käytettäessä; uutta SSH yhteyttä avattaessa jne.

Modeemin valojen ja statussivun perusteella laite näyttäisi olevan linjoilla, mutta lähin pingattava laite, 2 hkiasbr1-s0-0-0.datanet.tele.fi (141.208.8.10), lakkaa vastaamasta pingiin eli reitti ei kulje sinne asti. Ensimmäisenä oleva reititin 10.20.60.1 ei muutenkaan suostu vastaamaan joten sitä vasten yhteyttä en ole voinut testata.

Lisäksi ilmeisesti tuo EPC3825 kaapelimodeemi katkoo SSH-yhteydet jatkuvasti; ellei SSH lähetä keepalive signaalia, yhteydet hyytyvät ilmeisesti minuutissa.

Kuinka tämän saa korjattua? SSH yhteydet eivät saa katkeilla ilman keepaliveäkään.

Todettakoon tähänkin vielä että palomuurihan laitteessa ei ole päällä.
34 vastausta
pupona_
Vakiokalustoa
  • 0 custom-general.kudos
  • 94 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
No niin, nyt on Soneran toimittama uusi Cisco EPC3825 ollut vuorokauden ajossa. Näköjään päivittivät siihen tuon tuoreen firmwwarenkin.

Arvatkaapa auttoiko vikaan?

No ei auttanut.

Netti pätkii ihan samalla tavalla kuin edelliselläkin laitteella. Ja laite käy kuumana kuin paistinpannu. Ihan identtinen romurauta.

Onpahan nyt kolme eri kaapelia ja suodinta sekä kaksi modeemia millä todeta ettei liittymä toimi.

Päivän kaksi vikailmoitusta (Yksi netin kautta ja toinen puhelimitse, kun netin kautta tehdyistä ei koskaan tapahdu kuitenkaan mitään) on tehty, ja ilmeisesti Relacomin asentaja tulee uusintakäynnille; ainakin asiakaspalvelija taas uhkaili satasen maksulla jos se vika tällä kertaa olisikin tullut minun laitteisiini.

Hohhoijaa.

Asiaa hoitava kuluttajaneuvoja on tämän viikon ajan lomalla, joten epäilen ettei tämä asia etene niin millään rintamalla syyskuun aikana. Katsotaan sitten mitä seuraava lasku tuo tullessaan; sitä en ainakaan aio maksaa vaan reklamoin kiistäen laskun perusteeltaan ja määrältään. Sonerahan ilmoittaa ettei minulla ole kuluttajansuojalain mukaisia oikeuksia heidän asiakkaanaan, mutta eiköhän tähän hankita vähän laintulkintaa tarvittaessa vaikka käräjäoikeuden kautta.

Näyttöä on mm. Soneran itsensä tallentaman asiakaspalvelupuhelun nauhoitteessa, jossa asiakastuki kertoo että Soneran päästäkin näkyy että yhteyteni "pätkii todella hurjasti".
pupona_
Vakiokalustoa
  • 0 custom-general.kudos
  • 94 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Soneran vikapalvelu taas soitti ja kertoi että jatketaan tuumailuita.
Minäkin omalta osaltani jatkoin testaamista, ja sain vähän pohjatietoa asiasta irti.

Yhteyden katketessa tilanne on seuraava

    - Modeemi vastaa sisäverkosta pingiin (192.168.0.1) sekä verkkokaapelin että langattoman yhteyden kautta
    - MTR:llä (MyTraceroute) seurattuna reitti katkeaa heti ensimmäiseen reitittimeen ulospäin (10.20.60.1). Eli tämäkään ei vastaa.
    - Modeemi vastaa kuitenkin ulkoverkosta pingiin(!), ts. pingatessani ulkoa julkista IP-osoitettani, vastaukset tulevat normaalisti myös silloin kun liikenne sisältä ulos ei toimi
    - Modeemin selainpohjainen käyttöliittymä toimii, ja sen status-sivulla modeemi ilmoittaa toimivansa normaalisti; sekä IP -osoitteen että DOCSIS WAN -tilan osalta


Saattaisin jopa veikata samaa kuin Relacomin asentaja, että Cisco EPC3825 -modeemilla on tässä kohtaa osuutta ongelmaan.
jiiwee
Vakiokalustoa ☆
  • 3 custom-general.kudos
  • 171 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Juu, ei tuo malli kauheasti kehuja ole niittänyt maailmallakaan.
Oma laite tuli talouteen viime joulukuussa nopeuden noston yhteydessä ja ensivaikutelma oli kyllä aika karmiva mukana tulleella softaversiolla. Vanha 10Mb/Thomson-kombinaatio kun ei pätkinyt mielestäni koskaan. Esimmäinen firmispäivitys toki paransikin sitten tilannetta tuntuvasti, mutta edelleen streamien ja vaikka nettiradion pätkiminen aika ajoin kuului ilmeisesti asiaan (mm. Netflixin lakkautin tuon takia). Kaipa kaikkeen tottuu ja kun käyttö ei ollut kovin aktiivista, niin tuon kanssa tuli sentään toimeen. Mutta joskus kevään / alkukesän tietämillä laitteen käytös sitten muuttui ja vehje lakkasi käytännössä pätkimästä kokonaan!! Syytä moiseen käytökseen ei ole pienintäkään tietoa, omalta puolelta kun en ainakaan ole mitään asian eteen tehnyt. Ainoa muutos, mikä on silmiini pistänyt, on että downstreamin voimakkuus on jossain vaiheessa pudonnut merkittävästi aiemmasta n. +7 ... +8 dBmV => -1 ... +1. Selittäköön kuka osaa - mulla on ymmärrys loppunut. Vähän yhtä mystiseltä kuulostaa, kuin että muutama vuosi sitten paria TV-kanavaa ei Soneralla saatu valituksista huolimatta toimimaan tökkimättä, ja sekin korjaantui sitten myöhemmin - itsekseen.
Toinen asia on vielä tuo puponan mainitsema laitteen kova lämpötila, mulla Cisco on pystyasennossa TV:n takana ja kun sitä kuormittaa parilla videostreamilla jonkin aikaa, niin päältä mitattuna ja niin että mittäri vielä peittää puolet ilma-aukosta ei lämmöt nouse kuin 36..37 asteeseen.
Yhtä kaikki, mutta olenkohan nyt ainoa, joka on tällä hetkellä (kop,kop) jopa tyytyväinen tuohon laitteeseen, niin paitsi tietysti wlanin heikko kantama... juu on huonossa paikassa, mutta silti.
pupona_
Vakiokalustoa
  • 0 custom-general.kudos
  • 94 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
jiiwee kirjoitti:
Mutta joskus kevään / alkukesän tietämillä laitteen käytös sitten muuttui ja vehje lakkasi käytännössä pätkimästä kokonaan!!


Täälläkin heinäkuun aikana pätkiminen oli selvästi vähäisempää, voi tosin johtua myös siitä että heinäkuussa tuli itsekin lomailtua ettei sitä niin huomannut. Aktiivikäytössä tuo häiritsee kun päivittäin yhteys tosiaan pätkii kymmeniä, jopa satoja kertoja. Nyt alkuviikon aikana hieman vähemmän, esimerkiksi eilen Soneran asian Tuntijan taas soittaessa katkoksia oli ollut puoleen päivään mennessä noin kymmenkunta. Viimeisin niistä tosin siinä vaiheessa kestikin sitten yli kymmenen minuuttia.

Sellaisen havainnon myös tein, nyt kun minulla on jatkuvasti taustalla päällä tuo mtr etäpalvelimeen, ping työasemalta ciscon purkkiin sekä ping etäpalvelimelta ciscon purkkiin, että kuormituksen alla laite kyllä kyykkää pahemman kerran; Toisen laitteen (iPad) ladatessa uutta iOS -päivitystä verkosta (900M paketti) nousivat latenssit ihan tästä työasemalta Ciscoon merkittävästi. Normaalisti pingin vastaus tulee noin neljässä millisekunnissa, mutta latauksen ollessa käynnissä latenssit nousivat 1000 millisekunnin paremmalle puolelle.

Tämäkin ehkä vähän antaisi viitettä ettei tuo laite hirveästi käyttöä eli kuormaa kestä.

Omasta laitteesta olen lämpöä mitannut anturilla sen päältä laitteen ollessa vaaka-asennossa avoimessa tilassa, eli ilmatilaa on kyllä tarjolla lämmölle haihtua.
pupona_
Vakiokalustoa
  • 0 custom-general.kudos
  • 94 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Selvitystyö ja kokeilut jatkuvat.

Vika näyttäisi yhä enemmän rajautuvan Ciscon purkkiin, tällaisia ominaisuuksia on tullut eteen:

* Porttiohjaukset toimivat miten sattuu, pääsääntöisesti eivät toimi. Ulkoverkosta sisäverkon laitteelle tehty porttiohjaus ei toimi, data ei liiku, mutta kun Ciscon asetuksissa käy painamassa ko. välilehdellä voimassaoleville asetuksille uudelleen Save, saattaa ohjaus taas hetken toimia.

* Cisco ei välitä dataa omien kiinteiden porttiensa välillä:
* Portissa 1 on laite A
* Portissa 2 on laite B
- Molemmilta laitteilta pääsee Internetiin
- Em. tallennuksen jälkeen Internetistä pääsee laitteelle B
- Cisco vastaa pingiin molemmille laitteille
- Laite B ei löydy verkosta pingattaessa tai muodostettaessa yhteyttä laitteelta A käsin

Eli reititys on vehkeessä täysin susi. Ja kuten aiemmin olen todennut, välillä käy niin että esimerkiksi laite B ei enää pääse ollenkaan nettiin, mutta vika korjaantuu jos ottaa laitteen A irti portista 1 ja toisin päin, eli ei jaksa jakaa Internet -yhteyttä kahdelle neljästä kiinteästä portistaan samaan aikaan.

Eilen taas yhden pidempikestoisen verkkokatkoksen ollessa päällä (noin 10 minuuttia), Cisco vastasi ulkoverkosta pingiin, kuin myös laitteelta A pingattaessa, ja perinteiseen tapaan sen hallintaliittymä vastasi myös, mutta laite A ei päässyt Internetiin. Tuossa yhteydessä huomasin Ciscon hallintaliittymästä, että yksi Upstream -kanavista ei ollut yhteydessä; en tiedä lieneekö tällä yhteyttä asiaan?

Ongelman korjaannuttua päivitin tuon statusnäkymän ja tuolloin kaikilla neljällä kanavalla näkyi signaalitasotietoa. Otin näistä kuvankaappaukset, kuten mtr- näytöstä katkoksen aikana.
pupona_
Vakiokalustoa
  • 0 custom-general.kudos
  • 94 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Testaus jatkuu.

Relacomin asentaja kävi taas eilen mittailemassa signaalitasoja, totesi saman kuin edellisellä kerralla, että vikaa ei verkossa löydy, tasot ovat kyllä alarajalla.

Nyt sain kuitenkin Elisan Bewan C5200N -kaapelimodeemin valtuutettua verkkoon; testataan yhteyden toimimista siis toisella laitteella, kun niin vahvasti on näyttänyt että ongelma olisi tuossa Cisco EPC3825:ssä.

Tällä hetkellä Bewan -laite on siltaavana, ja sen perässä on reititin luomassa sisäverkkoa.

Sen verran ensihavaintona Bewanista verrattuna Ciscoon, että ensinnäkin Elisan firmware tunnetusti on sangen rampa, mitään asetuksiahan siihen ei saa tehtyä, mutta onneksi sen saa kuitenkin siltaavaksi. Ja toinen oli laitteen tiedonsiirtokapasiteetti: NAT -tilassa data liikkui speedtestin mukaan 40/4.7Mbps, verrattuna Ciscon noin 70/4.5Mbps tahtiin. Eli ei ole mikään vauhtihirmu tuo laite.

Siltaan laitettuna nopeus nousikin sitten jo varsin siedettävälle 60/4.7Mbps tasolle.

Nyt seurataan sitten sitä oleellista, eli jatkuuko yhteyden pätkiminen vai ei!
pupona_
Vakiokalustoa
  • 0 custom-general.kudos
  • 94 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
ONGELMA KORJATTU - EI TOSIN SONERAN TOIMESTA - CISCO EPC3825 ON VIALLINEN

Kuten pitkällinen testaus ja aiemmat kirjoitukseni antoivat ymmärtää, nettiyhteyden jatkuva pätkiminen vaikuttivat kovasti rajautuvan Soneran toimittamaan Cisco EPC3825 -modeemiin.

Kuluneen vajaan vuorokauden mittaisen testin perusteella tämä diagnoosi näyttäisi vahvistuneen:
Vaihdettuani tilalle Elisan aikanaan toimittaman Bewan C5200n -kaapelimodeemin on pätkiminen täysin lakannut ja yhteys toiminut kuten pitää!

Jos muilla ongelmat jatkuvat tuoreimmalla (2012 vuoden) firmwarella Cisco EPC3825:n kanssa siten, että modeemin valot eivät kerro yhteyden katkeamisesta mutta datan liikkuminen pätkii jatkuvasti, on vika todennäköisesti tuossa valuviallisessa modeemissa.

Huom: Jos modeemi itse kertoo että yhteys on poikki, eli DS/US -valot eivät pala tai hallintaliittymästä modeemin tilanäkymä kertoo ettei yhteyttä ole muodostettu, voi ongelma olla myös kaapeliverkon puolella!

Ongelma esiintyy erityisesti laitetta enemmän kuormitettaessa eli esimerkiksi kun yhteys on jaettu useammalle tietokoneelle, tai ladattaessa verkosta suurempia tiedostoja tai katsottaessa videoita; Laitteen kaapeliportit saattavat jopa lakata toimimasta jos useampi kuin yksi niistä on samanaikaisesti käytössä.

Huomionarvoista on myös, että testasin yhteyttäni kahdella eri Cisco EPC3825 -modeemilla, koska toisen merkkistä tai mallista toimivaa laitetta vaadittaessa Sonera toimitti vain toisen samanlaisen. Ja ongelmat olivat ihan samanlaisia.

Myös Relacomin asentaja kävi kahteen kertaan mittaamassa kaapeliverkon signaalin ja totesi ettei vika ole siinä.

Ilmoitelkaahan vaikka tänne mikäli muillakin ongelmat vielä jatkuvat niin voidaan alkaa porukalla vaatia Soneraa toimittamaan toimivia laitteita!

Omasta tapauksestani kirjoitan seuraavaksi valituksen kuluttajariitalautakuntaan, koska Sonera ei tosiaan suostunut modeemia vaihtamaan toimivaan, eikä myöskään hyvittämään pätkivän yhteyden kuukausimaksuja vedoten siihen että heidän mielestään yhteys toimii palvelukuvauksen mukaisesti (vaikka he eivät suostu kertomaan mitä tämä käytännössä tarkoittaa). Lisäksi Sonera vetoaa siihen, ettei vastuu ole heillä johtuen ulkoisista tekijöistä kuten selainversioista tai käytettävästä tietokoneesta.

Tämä on omassa tapauksessani poissuljettu siten, että yhteyttä on testattu niin langattomasti kuin langallisestikin usealla eri laitteella, eikä kyse ole mistään selaimista vaan pätkiminen on todennettu esimerkiksi MTR (MyTraceroute) -ohjelmalla. Myös Soneran vikapalvelun asiakaspalvelija on puhelimessa myöntänyt että heillekin näkyi että yhteys on pätkinyt "todella rajusti".

Toivottavasti tästä on apua myös muille yhteysongelmien ja Soneran Hyvästi pätkivän netin! kanssa painiville.
erkkipj
Vakiokalustoa
  • 4 custom-general.kudos
  • 101 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
pupona kirjoitti:
ONGELMA KORJATTU - EI TOSIN SONERAN TOIMESTA - CISCO EPC3825 ON VIALLINEN

Kuten pitkällinen testaus ja aiemmat kirjoitukseni antoivat ymmärtää, nettiyhteyden jatkuva pätkiminen vaikuttivat kovasti rajautuvan Soneran toimittamaan Cisco EPC3825 -modeemiin.

Kuluneen vajaan vuorokauden mittaisen testin perusteella tämä diagnoosi näyttäisi vahvistuneen:
Vaihdettuani tilalle Elisan aikanaan toimittaman Bewan C5200n -kaapelimodeemin on pätkiminen täysin lakannut ja yhteys toiminut kuten pitää!

Jos muilla ongelmat jatkuvat tuoreimmalla (2012 vuoden) firmwarella Cisco EPC3825:n kanssa siten, että modeemin valot eivät kerro yhteyden katkeamisesta mutta datan liikkuminen pätkii jatkuvasti, on vika todennäköisesti tuossa valuviallisessa modeemissa.

Ongelma esiintyy erityisesti laitetta enemmän kuormitettaessa eli esimerkiksi kun yhteys on jaettu useammalle tietokoneelle, tai ladattaessa verkosta suurempia tiedostoja tai katsottaessa videoita; Laitteen kaapeliportit saattavat jopa lakata toimimasta jos useampi kuin yksi niistä on samanaikaisesti käytössä.

Huomionarvoista on myös, että testasin yhteyttäni kahdella eri Cisco EPC3825 -modeemilla, koska toisen merkkistä tai mallista toimivaa laitetta vaadittaessa Sonera toimitti vain toisen samanlaisen. Ja ongelmat olivat ihan samanlaisia.

Myös Relacomin asentaja kävi kahteen kertaan mittaamassa kaapeliverkon signaalin ja totesi ettei vika ole siinä.

Ilmoitelkaahan vaikka tänne mikäli muillakin ongelmat vielä jatkuvat niin voidaan alkaa porukalla vaatia Soneraa toimittamaan toimivia laitteita!

Omasta tapauksestani kirjoitan seuraavaksi valituksen kuluttajariitalautakuntaan, koska Sonera ei tosiaan suostunut modeemia vaihtamaan toimivaan, eikä myöskään hyvittämään pätkivän yhteyden kuukausimaksuja vedoten siihen että heidän mielestään yhteys toimii palvelukuvauksen mukaisesti (vaikka he eivät suostu kertomaan mitä tämä käytännössä tarkoittaa). Lisäksi Sonera vetoaa siihen, ettei vastuu ole heillä johtuen ulkoisista tekijöistä kuten selainversioista tai käytettävästä tietokoneesta.

Tämä on omassa tapauksessani poissuljettu siten, että yhteyttä on testattu niin langattomasti kuin langallisestikin usealla eri laitteella, eikä kyse ole mistään selaimista vaan pätkiminen on todennettu esimerkiksi MTR (MyTraceroute) -ohjelmalla. Myös Soneran vikapalvelun asiakaspalvelija on puhelimessa myöntänyt että heillekin näkyi että yhteys on pätkinyt "todella rajusti".

Toivottavasti tästä on apua myös muille yhteysongelmien ja Soneran Hyvästi pätkivän netin! kanssa painiville.


Minulla myös esiintyy pätkimistä EPC3825 -modeemin kanssa, vaikka se on nyt sillattu ja sisäverkon hoitaa itse hankittu langaton reititin. Reitin toimii kuten pitääkin, mutta modeemista johtuen internet-yhteys pätkii luvattoman usein.

Haluan asiaan korjauksen eli uuden toimivan sillatun Docsis 3.0 -modeemin! Ei enää Ciscon EPC3825-merkkistä!
pupona_
Vakiokalustoa
  • 0 custom-general.kudos
  • 94 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
erkkipj kirjoitti:

Minulla myös esiintyy pätkimistä EPC3825 -modeemin kanssa, vaikka se on nyt sillattu ja sisäverkon hoitaa itse hankittu langaton reititin. Reitin toimii kuten pitääkin, mutta modeemista johtuen internet-yhteys pätkii luvattoman usein.

Haluan asiaan korjauksen eli uuden toimivan sillatun Docsis 3.0 -modeemin! Ei enää Ciscon EPC3825-merkkistä!


Saitko tuon Ciscon siis toimimaan sillattuna tuoreimmalla firmwarella? Minä väänsin omani siltaan Firebug -kikalla, mutta ei sieltä julkista IP-osoitetta tullut vaikka valojen perusteella modeemi linjalle nousikin :O.

Miten tuo pätkiminen ilmenee? Kertovatko modeemin valot yhteyden katkeamisesta vai lakkaako data vain liikkumasta? NAT -tilassahan omalla kohdallani modeemi vastasi yhteyskatkojen aikana myös sisäverkosta pingiin (ja sen hallintaliittymä aukesi ja väitti tilan okevan ok), ja myös ulkoverkosta pingi modeemin ip-osoitteeseen meni läpi.

Oletko kokeillut seurata yhteyden tilaa esimerkiksi MyTraceroutella? (Löytyy myös windowsille)
Sillä voit ainakin todentaa yhteyskatkoksen rajautuvan nimenomaan päätelaitteesi ja ensimmäisen verkossa olevan reitittimen välille eli modeemiin. Varsinkin jos sisäverkon reitittimesi näkyy mtr:n reitillä, on tuollaisen loki varmasti hedelmällistä näyttöä asiassa!

Ensiapuna noita Bewanin laitteita on päättyneiden Elisan kaapelimodeemiasiakkuuksien jäljillä netissä tarjolla lähes ilmaiseksi, eli voisit kenties kokeilla samaa ratkaisua kuin minäkin ja pääsisit ainakin käyttämään nettiyhteyttä josta joudut maksamaan myös Soneran vastuunkantokyvyn kehittymistä odotellessa..
erkkipj
Vakiokalustoa
  • 4 custom-general.kudos
  • 101 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
pupona kirjoitti:



Saitko tuon Ciscon siis toimimaan sillattuna tuoreimmalla firmwarella? Minä väänsin omani siltaan Firebug -kikalla, mutta ei sieltä julkista IP-osoitetta tullut vaikka valojen perusteella modeemi linjalle nousikin :O.

Sain toimimaan tuolla viimeisimmällä softalla (2012) olevalla Ciscolla. Laitoin siitä ohjeenkin "Laitteet FAG" -osioon: viewtopic.php?f=104&t=8888

Miten tuo pätkiminen ilmenee? Kertovatko modeemin valot yhteyden katkeamisesta vai lakkaako data vain liikkumasta? NAT -tilassahan omalla kohdallani modeemi vastasi yhteyskatkojen aikana myös sisäverkosta pingiin (ja sen hallintaliittymä aukesi ja väitti tilan okevan ok), ja myös ulkoverkosta pingi modeemin ip-osoitteeseen meni läpi.

Valot eivät kerro yhteyskatkoksista normaalisti. Muutaman kerran modeemi on buutannut itsensä siten, että kaikki valot sammuivat ja syttyivät samanaikaisesti minkä jälkeen modeemi alkoi toimia taas normaalisti. Pingejä en ole (osannut) koettanut.

Oletko kokeillut seurata yhteyden tilaa esimerkiksi MyTraceroutella? (Löytyy myös windowsille)
Sillä voit ainakin todentaa yhteyskatkoksen rajautuvan nimenomaan päätelaitteesi ja ensimmäisen verkossa olevan reitittimen välille eli modeemiin. Varsinkin jos sisäverkon reitittimesi näkyy mtr:n reitillä, on tuollaisen loki varmasti hedelmällistä näyttöä asiassa!

Sisäverkon koneet ovat katkoksista huolimatta koko ajan yhteydessä, joten reititin toimii oikein.

Ensiapuna noita Bewanin laitteita on päättyneiden Elisan kaapelimodeemiasiakkuuksien jäljillä netissä tarjolla lähes ilmaiseksi, eli voisit kenties kokeilla samaa ratkaisua kuin minäkin ja pääsisit ainakin käyttämään nettiyhteyttä josta joudut maksamaan myös Soneran vastuunkantokyvyn kehittymistä odotellessa.

Kiitos vinkistä!
Odotan kuitenkin Soneran ratkaisevan ongelman ensin, sillä meitä on varmaankin tuhansia, jotka kärsivät samasta viallisesta Ciscon ohjelmasta. Luulisi Ciscolla olevan ohjelmapäivitys, mikä korjaa ja poistaa turhat pätkimiset. Nykyinen versio on sentään jo yli vuoden vanha!


Tämän osion uusimmat keskustelut