Käytetyn iPhonen SIM-lukituksen poisto


Olen ostanut yli 2v sitten käytetyn iPhonen, joka on ollut SIM-lukittuna Soneran verkkoon.

Soitin asiakaspalveluun, mutta lukitusta ei suostuttu poistamaan koska en ole "puhelimen omistaja". Olen puhelimen omistaja, minulla on siitä jopa kuitti. Tämän kerrottuani, jatkettiin että "et ole puhelimen juridinen omistaja". Olen, minulla on siitä jopa kuitti. Toistanko itseäni?

Minulla ei ole mitään tekemistä alkuperäisen laitteen omistajan kanssa, hän on minulle puhelimen myynyt ja kertonut, että se on kahden vuoden ajan lukittu Soneran verkkoon. Olen käyttänyt puhelinta nyt reilut kaksi vuotta Soneran verkossa (joskin Tele Finlandin liittymällä). Soneralla ei pitäisi olla puhelimen suhteen enää mitään vaateita, he eivät ole puhelimen omistajia - edes "juridisesti".

Asiakaspalvelija ystävällisesti opasti, että ei kannattaisi ostaa käytettyjä laitteita. Ahaa, kiitos vinkistä! Tällä kertaa riski näyttää rajoittuvan operaattorin hölmöilyyn.

Mutta eipä siinä mitään jatkan asian selvittelyä kuluttaja-asiamiehen kanssa.

140 kommenttia

Hei Stenu. Että lukitus saadaan purettua tässä tilanteessa, puhelimen alkuperäisen omistajan täytyy olla yhteydessä asiakaspalveluumme 0200 17 000 ma-pe 8-20 la 9-16.30.

Ps. Olethan sinäkin jo tutustunut Facebook-sivuihimme ja liittynyt tykkääjiin? http://www.facebook.com/sonera
T0ni kirjoitti:
Ps. Olethan sinäkin jo tutustunut Facebook-sivuihimme ja liittynyt tykkääjiin? http://www.facebook.com/sonera


No mitäpä luulet olenko liittynyt tykkääjiin?

Ei alkuperäisellä omistajalla ja minulla ole mitään tekemistä keskenämme eikä minulla ole mitään hajua mistä hänet voisin tavoittaa - saati että häntä koko asia voisi kiinnostaa vähääkään. Entä jos hän on kuollut? Perikuntaanko yhteys? Vai pesänhoitajaan?

Tilanne on absurdi ja kummastelen että tällaista keskustelua edes käydään?

Asiakaspalvelija ei suostunut edes antamaan yhteystietoja asioista päättävään tahoon.
Asiakaspalvelumme ei koskaan luovuta asiakastietoja kenellekkään muulle kuin itse asiakkaalle. Näin kunnioitamme asiakkaan yksityisyyden suojaa ja noudatamme lakeja. Lukitusta ei myöskään pureta kenenkään muun kuin puhelinsopimuksen tehneen asiakkaan pyynnöstä. Poikkeuksena mainitsemasi mahdollinen kuolintapaus. Tällöin lukituksen purku tehdään ainoastaan lähimmän omaisen pyynnöstä.
En ole missä tapauksessa kiinnostunut kenenkään asiakastiedoista. Olen kiinnostunut poistamaan yli 2v vanhasta kytkypuhelimesta operaattorilukituksen. Miten se liittyy asiakastietoihin?
Lukituksen purkamisen yhteydessä asiakaspalvelun täytyy käsitellä ja tarkistaa luottamuksellisia tietoja asiakkaan kanssa. Näiden yhteydessä käsitellään asiakastietoja. Esimerkiksi kyseinen puhelin täytyy olla maksettu Soneralle kokonaisuudessaan ennen kuin lukitusta puretaan. Tällaisia tietoja asiakaspalvelu voi käydä läpi ainoastaan alkuperäisen asiakkaan kanssa. Toivottavasti saat puhelimen alkuperäiseen omistajaan yhteyden ja hän hoitaa lukituksen purkamisen.
Minulla on myös myyjän aikanaan Soneralta saama kuitti, jossa lukee, että puhelin on kertamaksulla maksettu. Mitä muita tietoja vielä tarvitaan puhelimen vapauttamiseksi operaattorilukituksesta? Perustelut eivät ole mielestäni tähän mennessä olleet millään mittarilla järkeviä.

Ja jos näillä keinoin väkisin yritetään pitää asiakkaasta kiinni, niin vaikutus on kyllä aivan täsmälleen päinvastainen.
Stenu: Puhelimen purkukoodi luovutetaan määräaikaisuuden päättymisen jälkeen vain ja ainoastaan puhelimen alkuperäiselle omistajalle, joka on tehnyt aikoinaan määräaikaisen sopimuksen laitteesta sekä liittymästä Soneran kanssa. Sillä ei ole merkitystä onko laite maksettu kertasuorituksella vai kuukausierissä. Kun määräaikaisuus on päättynyt, ja puhelin kokonaisuudessaan maksettu, lukitus puretaan yhdessä asiakkaan kanssa. Ja tässä sinun tapauksessasi alkuperäisen asiakkaan kanssa, koska sopimus laitteesta on on alun perin hänen kanssaan solmittu. Joka tapauksessa ole yhteydessä henkilöön jolta puhelimen olet ostanut ja sovi hänen kanssaan kuinka toimitte lukituksen purun suhteen.
Miksi ihmeessä sitten teidän internet-sivuilla lukee näin. Eikö tuo "automaattisesti" luulisi olevan automaattisesti, eikä edellisen omistajan pyynnöstä?

"iPhonen SIM-lukitus puretaan automaattisesti kytkylaitteen sopimuskauden päätyttyä. SIM-kortin vaihtuessa iPhone on aktivoitava uudelleen iTunes-ohjelmalla. Ohjeita saat Omilta Sivuilta Liittymänhallinnasta sekä asiakaspalvelusta. ]."

Sivusto oli: http://www5.sonera.fi/ohjeet/SIM-lukituksen_purku
Hei rasone: Sivuillamme asia on ilmaistu hieman virheellisesti, ja laitan siitä toki palautetta eteenpäin. "Automaattisesti" sanalla tarkoitetaan sitä, että vapautamme lukituksen asiakaspalvelusta käsin. Muissa puhelinmalleissa asiakkaan täytyy itse purkaa lukitus laitteelta näpyttelemällä koodit.

Vapauttaminen edellyttää kuitenkin sitä, että alkuperäisen asiakkaan tulee olla yhteydessä asiakaspalveluumme. Lukituksen vapautuksen jälkeen riittää, että asiakas kytkee laitteen iTunes-ohjelmaan ja vahvistaa lukituksen purun.


Ps. Olethan sinäkin jo tutustunut Facebook-sivuihimme ja liittynyt tykkääjiin? http://www.facebook.com/sonera
Noniin, asiahan etenee vauhdilla. Kuluttajaneuvonta soitti selvityspyyntöni pohjalta, kävimme läpi asiaan liittyvät seikat ja yhdessä ihmettelimme Soneran toimintaa. Kuluttaja-asiamies ottaa yhteyttä Soneraan ja pui asiaa heidän kanssaan.

Mielenkiinnolla odotan seuraavaa käännettä.
Eipä onnistunut Kuluttaja-asiamiehen neuvotteluyritykset Soneran kanssa.

Asian käsittely siirtyy Kuluttajariitalautakunnalle. Valitettavasti käsittelyajat ovat luokkaa yksi vuosi, mutta katson asian sen verran merkittäväksi, että se kannattaa selvittää. Tämä menettely ei pitkän kestonsa vuoksi poista ongelmaa minun kohdaltani, joten vaihdan puhelinta (liittymien pitäminen Soneralla ei enää tämän tapauksen jälkeen tule kysymykseen).

Ja ei, en edelleenkään "Tykkää Facebookissa", kun en nyt varsinaisesti tykkää muutenkaan.
Piritta kirjoitti:
Hei rasone: Sivuillamme asia on ilmaistu hieman virheellisesti, ja laitan siitä toki palautetta eteenpäin. "Automaattisesti" sanalla tarkoitetaan sitä, että vapautamme lukituksen asiakaspalvelusta käsin. Muissa puhelinmalleissa asiakkaan täytyy itse purkaa lukitus laitteelta näpyttelemällä koodit.


Jos Sonera informoi asiasta väärin, miksi ette ota asiasta vastuuta? Miksi Soneralla on omistusoikeus puhelimeen vaikka se on maksettu ja siihen liittynyt sopimus on kulunut umpeen?
--

Aloituspostaajalle; Ellei asia selviä niin netistä löytyy kyllä ohjeita SIM-lukituksen purkuun, puhelin pitää tietääkseni kuitenkin ensin jailbreakata. Mitään laitonta tässä ei ole, sinä olet puhelimen omistaja ja saat tehdä sille mitä haluat.

Ja vinkkinä vielä kaikille, älkää ostako Soneralta kytkypuhelimia. Saunalahdella on kaikki puhelimet SIM-lukitsemattomia ja paljon halvempia.
Hahaa! Siis aivan mahtavaa. Vanhat puhelinosuuskunnat yrittää vielä hallita ihmisiä ympärillään, mutta onneksi tästäkin threadistä on kovaa vauhtia tulossa facebook klassikko.

Jos sonera haluaa estää puhelinten myynnin eteenpäin, niin miksi sitä ei sitten vain suoraan sanota ehdoissa. Tämmöinen aivan turhanpäiväinen keinotekoinen elämän vaikeaksitekeminen vain häätää mahdollisia asiakkaita pois. Onneksi tuli tämäkin esiin ennenkuin otin soneralta mitään sopimusta 😉
Toimiskohan käräjäoikeus nopeammin? Jos toi olis mun puhelin, niin saattaisin hakea käräjäoikeudelta lukituksen purkupäätöstä ja naureskelisin sitä, kun Sonera joutuisi vielä maksamaan oikeudenkäyntikulut lisäksi.
En ihmettele, että 170 saa kenkää.
Sonera, yleiset toimitusehdot

Ennen: "Riitojen ratkaiseminen. Asiakkaalla on oikeus saattaa tämän sopimuksen tulkinnasta aiheutuneet erimielisyydet kuluttajavalituslautakunnan tai käräjäoikeuden käsiteltäväksi."

Jälkeen: "Asiakkaalla on oikeus nostaa kanne teleyritystä vastaan joko oman
kotipaikkansa tai teleyrityksen kotipaikan käräjäoikeudessa. Teleyrityksen tulee nostaa kanne asiakasta vastaan asiakkaan kotipaikan käräjä-
oikeudessa. Lisäksi asiakkaalla on oikeus saattaa sopimusta koskeva
erimielisyys myös Kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi. Kuluttajariitalautakunnan päätökset ovat luonteeltaan suosituksia.".

Miksi kuluttajariitalautakunnan päätösten luonne on pitänyt erityisesti mainita? Ehkä korostamaan sitä ettei niitä noudateta?
Voisko joku kertoo mikä tässä nyt on oikein ongelma?

Ei se nyt Vehon vika ole jos ostan joltain hevosmieheltä Mersun mihin en saa avaimia.
TommiL kirjoitti:
Voisko joku kertoo mikä tässä nyt on oikein ongelma?

Ei se nyt Vehon vika ole jos ostan joltain hevosmieheltä Mersun mihin en saa avaimia.

Olipas kehno vertaus. Parempi olisi, että sait Mersuun avaimet, mutta Veho ei suostu vaihtamaan lukkoja, koska et ole alkuperäinen ostaja.
TheArtist kirjoitti:
[quote="TommiL":1zlvmpk7]Voisko joku kertoo mikä tässä nyt on oikein ongelma?

Ei se nyt Vehon vika ole jos ostan joltain hevosmieheltä Mersun mihin en saa avaimia.

Olipas kehno vertaus. Parempi olisi, että sait Mersuun avaimet, mutta Veho ei suostu vaihtamaan lukkoja, koska et ole alkuperäinen ostaja.[/quote:1zlvmpk7]

Menet Vehoon että ois tämmönen mersu ku on lukossa ja avaimet hukassa, voisitteko avata tän mulle? Mul on täs vanha kuitti jostain ehkä mahdollisesti samasta mersusta ni onhan tää nyt mun.
vimake kirjoitti:
[quote="TheArtist":3p6in2ud][quote="TommiL":3p6in2ud]Voisko joku kertoo mikä tässä nyt on oikein ongelma?

Ei se nyt Vehon vika ole jos ostan joltain hevosmieheltä Mersun mihin en saa avaimia.

Olipas kehno vertaus. Parempi olisi, että sait Mersuun avaimet, mutta Veho ei suostu vaihtamaan lukkoja, koska et ole alkuperäinen ostaja.[/quote:3p6in2ud]

Menet Vehoon että ois tämmönen mersu ku on lukossa ja avaimet hukassa, voisitteko avata tän mulle? Mul on täs vanha kuitti jostain ehkä mahdollisesti samasta mersusta ni onhan tää nyt mun.[/quote:3p6in2ud]
Taas meni väärin. Kaverihan on käyttänyt sitä iPhonea kaksi vuotta, eli olisit ajanut sillä Mersulla sinne Vehon pihaan ja pyytänyt vaihtamaan ne lukot.
TheArtist kirjoitti:
Taas meni väärin. Kaverihan on käyttänyt sitä iPhonea kaksi vuotta, eli olisit ajanut sillä Mersulla sinne Vehon pihaan ja pyytänyt vaihtamaan ne lukot.


Eihän tässä Veho ole nähnyt että sine pihaan on ajettu, pyydetty vain että voitteko tulla vaihtamaan lukot. Ties millä konstilla työnsi sen sinne pihaan
Tämähän on sinänsä aikas mielenkiintoinen tapaus. Ensinnäkin puhelin on myyty ilmeisesti laillisesti henkilöltä toiselle ja sillä puolella ollaan selvillä vesillä.

Nyt sitten määrävässä asemassa oleva sopimuksen osapuoli on sanellut ehtoja laitteen lukituksen poistamiseen, joka sinänsä on jo aikas mielenkiintoista toimintaa. Suomessahan laki kuitenkin takaa kohtuulliset oikeudet heikommassa sopimusasemassa olevallekin, eli toinen ei voi sanella kohtuuttomia ehtoja, joihin kyllä taitaa kuulua se, että vain alkuperäinen voisi purkaa lukituksen.

Lisäksi lukemani perusteella SONERA, eli määrävässä asemassa ollut osapuoli on vielä virheellisesti markkinoinut tuotettaan, jos kerta sopimuksessa tai sen markkinoinnissa on ilmoistettu että lukitus puretaan AUTOMAATTISESTI. Eli kyllähän tuollainen on täysin eri asia kuin mitä ovat ilmeisesti tarkoittaneet kun ovat kuvitelleet sanovansa että lukitus puretaan automaattisesti alkuperäisen omistajan pyynnöstä. Eli tässä virheellisen ehdon on sanellut sopimuksen määritellut, ja vahvemmassa asemassa ollut osapuoli ja tämä on aikas raskauttava tekijä mielestäni.

Joten voisiko SONERA ystävällisesti vasta minulle omaan kysymykseeni, koska olen yritysasiakas ja ihan tulevan varalta on hyvä tietää mikä on SONERAN linjaus näissä asioissa. Joiden teidän juristi, joka määrittelee sopimuksen ehdot tekee virheen, oletatteko todellakin että asiakas kärsii teidän tekemästä virheestä koituvan vahingon. Toki jos virhe on selkeä, ja asiakkaan olisi pitänyt ymmrtää että sopimuksessa on virhe, esim 10 miljoonan euron sopimus onkin kirjattu maksamaan vain miljoona euroa, niin tulkinta on että asiakkaan olisi pitänyt ymmärtää että sopimuksessa on virhe. Mutta millä TE SONERAN edustaja nyt selitätte sen, että asiakkaan olisi pitänyt ymmärtää toteamus jossa sanotaa että sim lukitus poistetaan automaattisesti, tarkoittaakin sitä että lukitus poistetaan automaattisesti alkuperäisen sopimuskumppanin pyynnöstä. Ei ole ihan tuosta vaan tulkittava samalla tavoin kaikkien toimesta.
Kiinnostaisi kyllä nähdä sopimusehdot tätä asiaa koskien 🙂
Erityisesti tuo kommentti missä annetaan purkukoodi käyttäjälle on ihan huuhaata. Voisiko siellä asiakaspalvelussa joku päivittää teidän tietonne ajantasalle. iPhonen lukitusta ei avata purkukoodilla käyttäjän toimesta vaan homma menee seuraavasti. Kytky on loppu -> Operaattorille ilmoitus -> Operaattori ilmoittaa Applelle -> Apple poistaa lukituksen 2-3 päivää -> Käyttäjä kotona kytkee puhelimen iTunesiin -> Aktivointi tapahtuu -> Voi käyttää mitä simiä ja mitä vain.

Toki ajallisesti tämä voi viedä viikon tai kaksi mutta noin se toimii. Tuo purkukoodi on jotain Nokian vanhanaikaista perua.

Se sitten mitä tulee ns. itse tapaukseen, niin homma kusahtaa vissiin siinä, että Soneran päässä on jostain syystä päätetty, että lukitus pitäisi tehdä manuaalisesti eli soittaa asiakaspalveluun tai laittaa mailia. Toisin kuin mitä sopimusehdoissa on sanottu. En yhtään ihmettele vaikka kohta nuo muuttuisivat.
Tuli tässä vaan mieleeni että miten Teliasonera Finland Oyj voi viitata määräaikaisen sopimuksen ehtoihin, kun se sopimus käsittääkseni on expiroitunut jo ajat sitten. Eihän tuota saa tehdä kuin kahdeksi vuodeksi.

Näinollen on ihan turha vedota sopimukseen joka ei ole voimassa.

Vastaa