Käyttöohje

  • 11 December 2014
  • 3 kommenttia
  • 0 katselukertaa

Ostin paketin, johon kuuluu tablettitietokone ja Soneran liittymä siihen. Oletin kaiken olevan kunnossa, mutta kotona avatessani tietokoneen pakkauksen petyin raskaasti: käyttöohje käytännöllisesti katsoen puuttui. Pakkauksessa oli vain matkakortin kokoinen muutaman sivun mittainen ohjevihko, jonka teksti on suureksi osaksi painettu niin pienellä, että sen lukemiseen tarvitsee lähes suurennuslasia.

Kuluttajansuojalaki vaatii:

"12 a § (13.12.2001/1258)
Asentamisesta tai puutteellisista ohjeista johtuva virhe

Jos tavaran asentaminen tai kokoonpano sisältyy kauppaa koskevaan sopimukseen ja tavaran on asentanut myyjä tai joku muu hänen lukuunsa, tavarassa on niin ikään virhe, jos se poikkeaa virheellisen asentamisen tai kokoonpanon takia siitä, mitä 12 §:ssä säädetään.

Tavarassa on myös virhe, jos sen yhteydessä ei luovuteta ostajalle sellaisia ohjeita, jotka ovat tarpeen tavaran asentamista, kokoonpanoa, käyttöä, hoitoa tai säilytystä varten."

Seuraavana päivänä menin uudelleen Stockmannille vaatimaan painettua kunnollista käyttöohjetta. Soneran asiakaspalvelussa nuori mies totesi, ettei sellaista ole saatavilla. Niinpä minulle tulostettiin käyttöohje irtolehtipainoksena, lähes 30 A4-kokoista arkkia.

En tiedä onko vika Soneran vai Stockmannin, mutta tällainen käyttöohjeiden puuttuminen ei ole reilua. Vähittäismyyjän tulisi vaatia maahantuojalta kunnollisia painettuja käyttöohjeita suomen ja ruotsin kielellä

3 kommenttia

Hei Riekkosak !

Täydelliset käyttöohjeet on jääneet laitepakkauksista pois jo jonkin aikaa sitten. Melkeinpä kaikkien laitteiden mukana toimitetaan nykyään ainoastaan pika-opas laitteen käyttöönottoa varten. Eli laitevalmistajat eivät käyttöohjeita enää paperiversiona toimita laitteen mukana - käyttöohjeet on kuitenkin saatavilla sähköisessä muodossa laitevalmistajan nettisivuilta ja ne on sieltä myös halutessaan tulostettavissa.

Sonera ei siis voi vaikuttaa laitteen mukana toimitettaviin materiaaleihin, vaan niistä vastaa ja päättää ainoastaan laitevalmistaja.
Eli Sonera siis ilmoittaa, ettei se aio jatkossakaan noudattaa lakia?!

Käyttöohjeet pitää vaatia laitteiden maahantuojalta, siihen Soneran pitää voida vaikuttaa. Vai onko Sonera tosiaan niin avuton firma, ettei se pystyisi tällaista tekemään?!

On aivan turhaa sanoa asiakkaalle, että käyttöohjeet ovat saatavana internetissä, jos asiakkaalla ei ole internet-yhteyttä. Jos joku siis ostaa tietokoneen tai muun laitteen saadakseen sen avulla internet-yhteyden (jota ei siis ennestään ole), niin miten hän voisi etsiä internetistä laitteen käyttöohjetta tai mitään muutakaan.

Olen viime vuosina ostanut useampiakin laitteita, joiden painetut käyttöohjeet ovat suppeat. Joidenkin laitteiden mukana on tullut cd-levy, jolla on laajemmat ohjeet, mutta aina ei ole sellaistakaan. Lisäksi käyttöohjeiden lukeminen ruudulta on kaikkea muuta kuin käytännöllistä. Ohjeiden tulostaminen taas on työlästä.

Yritin eilen etsiä sähköpostiosoitetta, johon olisin voinut lähettää palautetta Soneralle, mutta kun en sellaista löytänyt, päätin kirjoittaa tänne keskustelusivuille.
Kerroin aiemmin, kuinka kävin Stockalla Soneran tiskillä vaatimassa kunnolliset painetut käyttöohjeet tabletille. Silloin keväällä se sujui vielä kohtuullisella vaivalla.

Elisa sen sijaan pompotteli minua hiljattain: ei olisi millään tahtonut toimittaa minulle painettuja käyttöohjeita Elisan myymälästä ostamalleni kännykälle. Pyysin ohjeita ensin sähkpostitse asiakaspalvelusta, mistä ensin kehotettiin ottamaan yhteyttä laitteen valmistajaan(!) Vaadittuani edelleen Elisaa vähittäismyyjänä toimittamaan minulle käyttöohjeet sain kehotuksen mennä Elisan myymälään, jossa ne voidaan minulle tulostaa.

Teinkin näin, mutta myyjä väitti minulle ensin, ettei laajoja käyttöohjeita ole olemassa edes netissä ja että puhelimen pakkauksessa olevat minimaaliset ohjeet täyttävät kuluttajansuojalain vaatimukset. Etsittyäni hänelle netistä käyttöohjeet hän alkoi pohtia miten ne saisi tulostetuksi, ei voinut käyttää tulostinta pitkään, koska se olisi tukkinut muiden asiakkaiden palvelun. Sain kuitenkin lupauksen, että käyttöohjeet toimitetaan minulle postissa, mikä sitten tapahtuikin.

Kehotan nyt Sonerankin asiakkaita vaatimaan kunnolliset painetut suomenkieliset (ruotsinkielisille ruotsinkieliset) käyttöohjeet kaikille Soneralta ostetuille laitteille tai vaatimaan kaupan purkua puutteellisten ohjeiden takia. Se, etteivät muutkaan vähittäismyyjät toimita käyttöohjeita laitteen mukana, ei ole mikään puolustus.

Vastaa