Kertooko Sonera onko asiakkaan tietoja luvutettu?

  • 11 December 2014
  • 4 kommenttia
  • 3 katselukertaa

Hei,

Tänään kun luin uutisia, huomasin artikkelin jossa puhuttiin tästä uudesta Teoston rahankeruusta piraateilta. Käräjäoikeuden päätöksellä Elisa ja Sonera on määrätty luovuttamaan tiedot 82:sta asiakkaasta. Kysymykseni kuuluukin, kertooko Sonera asiakkailleen (jos he kysyvät) onko heidän tietojaan annettu ulkopuolisille tahoille (kuten Teosto)? Voisiko Sonera myös selventää, onko heillä mahdollisesti samanlaisia vaikeuksia asiakkaidensa yhdistämisessä IP -osoitteeseen kuten Elisalla?

Tiivistettynä:
1. Jos asiakas pyytää Soneraa kertomaan onko hänen tietojaan luovutettu, kertooko Sonera asiakkaalle?
2. Elisa oli ilmoittanut käräjäoikeudessa, että he eivät ole varmoja pystyvätkö he edes yhdistämään IP -osotteita ihmisiin. Onko Soneralla samanlaisia ongelmia?

4 kommenttia

Hei Tmu!

Luovutamme tiedon käräjäoikeuden päätöksen mukaisesti Teostolle. Asiakasrekisteriimme ei jää luovutuksesta merkintää, eikä asiakkaalle ilmoiteta tästä erikseen.
Jo se, että Sonera ei haastanut oikeuden päätöstä millään tavalla on häkellyttävää, mutta se että te ette edes ilmoita asiakkaille, että heidän tietojaan on luovutettu kolmansilleosapuolille, on asiakkaiden etujen vastaista toimintaa.

Suomen lain mukaan, yksityisyyden suojaa ei saa murtaa ilman että voidaan riittävästi todistaa tekijänoikeudenhaltijoille syntyvää SUURTA tappiota. Kyseisessä tapauksessa tappioita ei syntynyt edes tuhatta euroa, mutta kuitenkin se luokiteltiin sellaiseksi. Soneran olisi pitänyt tässä tapauksessa nostaa asia esille. Mutta ei, jätitte asiakkaanne oman onnensa nojaan. En ole yksin tämän kommentin kanssa. Jokaisella keskustelualueella jolla olen käynyt on ollut samanlaisia kommentteja teidän toiminnasta. Asiasta keskustellaan myös Suomen rajojen ulkopuolellakin.

Ne jotka tämän takia haastetaan oikeuteen saavat minut täyden tuen!
Käyttämällä 10 euroa kussa laillisiin palveluihin, kuten Spotifyyn, olisivat onnenpekat tästäkin välttyneet.

Sitä saa mitä tilaa. 😉
hpguru kirjoitti:
Käyttämällä 10 euroa kussa laillisiin palveluihin, kuten Spotifyyn, olisivat onnenpekat tästäkin välttyneet.

Sitä saa mitä tilaa. ;)


Riippuu siitä kuka määrittelee laillisen ja laittoman.
Itse olen seurannut näitä ns. "Copyright Trolleja" jo useita vuosia. Tiedän heidän taktiikkansa, ja tiedän mitä he sillä ajavat takaa. He eivät toivo, että ihmiset lopettavat piratismin. Piratismi on tuottoisaa heille. Otetaan vaikka Amerikasta esimerkkiä yhdesta elokuvastudiosta. Olet varmaan kuullut elokuvasta "The Hurt Locker"? Tuo kyseinen studio on uhkaillut kymmeniä tuhansia ihmisiä maksamaan tuhansia dollareita jotta he eivät menisi oikeuteen. Totuus kuitenkin on, että nämä trollit eivät halua mennä oikeuteen asti. He haluavat rahat pois ihmisiltä heti, käyttäen uhkailua ja pelottelua hyväksi. Vain noin 5% kaikista tapauksista menee oikeuteen asti. Jos muistan oikein, on jotku elokuvat keränneet n. sadan miljoonan dollarin myynnin ja toiset sata miljoonaa ihmisten uhkailulla.

Nämä trollit väittävät jatkuvasti, kuinka artistit kärsivät kun ihmiset latailevat ilman maksua. Tosi asia kuitenkin on, että ei ne artistit siitä paljoa kärsi vaan levy-yhtiöt. Levy-yhtiöt vetävät semmoisen siivun välistä, että ei siinä artistilla kovin paljoa jää käteen. Artistit tienaavat keikkailemalla. Ihmiset maksavat mieluusti nähdäkseen artistin livenä. Kun tekee hyvää musiikkia, tulevat ihmiset katsomaan sinua keikoille. Jos teet ***** musiikkia, ei kukaan jaksa sinua katsoa.

Vasta luin artikkelin, jossa entinen elokuvakäsikirjoittaja kirjoitti omia mielipiteitään suurista Holywood studioista, sanoen että heidän toiminta on kartellimaista. Jos FBI tai muu viranomainen tekisi puolueettoman tukinnan heidän toimistaan, tultaisiin heidät sulkemaan kokonaan. Mutta koska Hollywood omistaa politikkoja, ei tätä tule tapahtumaan.

Voisin argumentoida tästä aiheesta vaikka sata sivuisen romaanin jos haluaisin. En kuitenkaan usko, että Sonera haluaa tällaista keskustelua heidän palstalle. Eihän heitä kiinnostanu puolustaa asiakkaitaan oikeudessa, miksi heitä kiinnostaisi kuunnella mitä minä sanon? Olen yli vuoden jo kirjotellu tänne, ja tiedän varmuudella, että pari asiakaspalvelun henkilöä poistaa kommenttejani ja muutenkin ohittaa kaiken mitä sanon.

Toivon, että Suomeen saataisiin operaattori jolla olisi selkärankaa puolustaa asiakkaitaan jopa sillä uhalla, että he joutuisivat maksamaan siitä. Mutta koska raha aina ratkaisee, tulemme tuskin koskaan näkemään semmoisen ihmeen.

Lopetan tämän "pitkän" kirjoitelman näihin sanoihin: Sitä saa mitä tilaa. Eli Copyright trollit varokoot...

Vastaa