Kiinteä laajakaista - asunnon linjasaneeraus tulossa -

  • 11 December 2014
  • 1 kommentti
  • 0 katselukertaa

  • Meilaaja
  • 497 kommenttia
Hei!

Minulla valokuitulaajakaistasopimus huhtikuun loppuun. Kerrrostalossa on käynnistynyt linjasaneeraus jossa uusitaan mm vesijohdot, viemärit ja tietoliikenneyhteydet. Oma asuntoni on poissa käytöstä lokakuulta tammikuulle, tilapäinen asuinpaikka ei ole vielä tiedossa. Saanen töistä käyttöön nettitikun evakkoajaksi. Mitä tehdä asuntoni kiinteän laajakaistaliittymän kanssa. Voidaanko esim tehdä sopimukseen määräaikainen katko lokakuun puolivälistä ja pidentää sopimusta loppupäästä vastaavasti.

Nykyisellään 100 Mb/s laajakaistan nopeus on käytännössä 20-50 Mb/s. Toivon kovin että talon sisäisten tietoliikenneverkkojen uusimisen jälkeen päästäisiin yli 50 M:n.

1 kommentti

Kerronpa tähän mitä puhelimitse asiasta Soneralta sain selville.

- Sonera voi laittaa tilapäisen poismuuton ajaksi liittymän pois käytöstä esim 3 kuukaideksi, jolloin veloittus käyttämättömyydestä olisi 15 euroa kuukaudelta
- Tapauksessani kolmen kuukauden tilapäiseen osoitteeseen ehdotettiin uutta 24 kk sopimusta 24 Mb/s liittymällä (vanha 100 Mb/s 24 kk sopimus on 30.4.-14 saakka), jonka nopeutta voidaan nostaa remontin valmistuttua vanhaan osoitteeseeni 100 Mb/s sopimukseksi. Kuukausimaksu olisi 24 Mb/s liitttymälle1,20 € kuukaudessa nykyistä alempi. Valokuituun palautetun liittymän hinnasta remonttievakon jälkeen tammikuussa ei vielä luvata (esim. ei ettei ylitetä nykyisen sopimuksen hintaa - tosin nyt tätäkin 100 Mb/s liittymää - nopeus minulla 20-40 Mb/s - myydään halvemmalla kuin maksan) ja olisin 24 kk eteenpäin sidottu.

Mutta eihän tämä ole kovin hyvä ehdotus minulle. Minulle sopii että maksan 100 Mb/s sopimaani hintaa myös 24 Mb/s liittymän 12 Mb/s nopeudesta evakkoni ajan kun Sonera ei nopeampaa liittymää voi osoitteeseen tarjota ja määräaikainen 100 Mb/s sopimukseni päättyy huhtikuun loppuun. Jos Sonera kehtaa pyytää 10 euroa siitä että muutan tänä vuonna ja ensi vuonna takaisin, niin maksan. Näin voin hyväksyä, että sain maksaa ADSL-modeemista. No katsotaanpa aluksi että Sonera saa ehdotuksensa kirjallisena toimitetuksi.

- Nykyinen VDSL2-valokuitumodeemi (ZyXEL P-870HN-51b) ei kuulemma toimi evakkoasunnossa. Sonera tarjosi ostettavaksi sopivaa ADSL2+ modeemia. Hitsi, enpäs edes hoksannut, että määräaikaisiin sopimukseenhan Sonera tapaa antaa modeemin lisäveloituksetta tai tämänkin liittymätyypin esittelyssä 9 eurolla - myi 30 eurolla. Enkä tietenkään ollut tarkistanut, että Soneralta valokuituliittymään tullut ZyXEL-modeemi sanoo olevansa myös ADSL2+-kelpoinen: "You can have multiple ADSL (ADSL, ADSL2, ADSL2+) or multple VDSL (VDSL, VDSL2) conections. ... The device cannot work in ADSL and VDSL mode at the same time." Kaipaisi tietenkin Soneran ohjeet modeemin parametroinnista ADSL:lle ja VDSL:lle. ZyXEL-modeemin pdf-manuaali on 400-sivuinen ja maallikolle ylivoimainen.

Kokeilin useita pääkäupunkiseudun kohteita sivulla https://www4.sonera.fi/palvelu/laajakaista/. Mistään Soneran sivu ei osannut kertoa, millaisia kiinteitä laajakaistoja osoitteeseen on saatavissa. Mutta ehkä se joskus taas toimii. Soneran henkilö puhelimessa lupasi lähettää tiedot sähköpostiini, mutta jos Soneran sähköpostiongelmien vuoksi ei onnistu, niin sitten lähettää paperipostina. Että näin eräässä yhä tärkeimmistä Suomen tietoliikenneoperaattoreista, johtamiskyvyttömien poliitikkojen ulkomaille myymässä tosin.

Puheluaikavahvistuksessa sähköpostiin kehotettiin "Voit ottaa asiakaspalveluumme yhteyttä palautelomakkeella, joka löytyy osoitteesta http://www.sonera.fi/asiakaspalvelu", mutta jostain syystä en tuosta osoitteesta palautelomaketta löydä.

Vastaa