Kodin Netti Teho 50-100Mbit/s ei lähelläkään maksimia

  • 11 December 2014
  • 5 kommenttia
  • 2 katselukertaa

Morjensta!

Tässä kesällä tuli muutettua uuteen taloon. Samalla vanhan talon ADSL liittymä vaihtui uuden talon kiinteään ethernet-liittymään.

Olen tässä aika ajoin ihmetellyt, kun en ikinä ole päässyt noihin 50-100Mbit nopeuksiin.

Speedtest antaa aina latausnopeudeksi 46-48Mbit/s. (uploadi ~9Mbit/s). Olen tässä reilun kuukauden ajan tuon pari kertaa viikossa tsekannut ja aina sama tulos.

Sinällään liittymä kyllä toimii muuten täydellisesti. Ei koskaan ole pätkässyt ja pingi ~10 luokkaa. Ihmetyttää vaan tuo latausnopeus kun en koskaan ole tosiaan päässyt edes tuohon 50megaan.

Onko tämä ihan normaalia?

T: Jussi

5 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +16
No ei kyllä ole normaalia missään nimessä. Normaalinopeus voisi oikeasti olla 70-100Mbit/s paikkeilla. Ihan kuin liittymäsi toimisi 50/10Mbit/s nopeudella.

Mikä olikaan reitittimesi malli?
Reititin on Soneralta ostettu Zyxel NBG6716, mutta olen kokeillut myös suoraan sähkökaapin sisääntulosta koneeseen (ilman reititintä) ja sama nopeus. Myös parillakin eri RJ45:lla oon kokeillut.

Itse olen kanssa miettinyt, josko tuo ois jotenkin rajotettu 50megaseksi. Omat sivut kuitenkin näyttää 100megasta kiltisti.

En tiiä onko voinut sitten sotkea kun muutin tähän 1.7. ja asentaja oli jo käynyt kesäkuun lopulla tekemässä muutostyöt ennenkuin edellinen asukki oli muuttanut pois. (oletettavasti edellisellä asukkaalla oli vielä Elisan netti tässä sillon käytössä ja kun otinkin Soneran tähän niin Soneran asentajan piti erikseen käydä tekemässä muutostyöt).
Moi moxey!

Jätä meille ongelmasta vikailmoitus vaikkapa omien sivujen kautta, niin lähdetään korjaamaan ongelmaa. Ei missään nimessä normaalia tuollaiset nopeudet.
Tein eilen vikailmoituksen ja tänään jo joku soittelikin aiheesta. Mitään ei kuulemma asetuksissa ollut väärin, kuitenkin tuon puhelun jälkeen "rajotus" hävisi.

soneran nopeusmittari antaa latausnopeudeksi 70-99Mbit/s ja uppivauhtikin nousi 9 --> 10-11.
Funetista otettu 1Gb paketti tuli aiemmin 5,8mt/s ja nyt 11,2.

Eli nyt siis kaikki toimii niinkuin pitääkin 🙂
Moi moxey!

Näyttäisi siltä, että asetusmuutoksia ei liittymälle ole tehty meidän puolelta kytkennän jälkeen. Hyvä että kuitenkin lähti toimimaan.

Vastaa