Kokemuksia Sonera viihteestä

  • 11 December 2014
  • 6 kommenttia
  • 0 katselukertaa

Nyt on sitten ollut Sonera Viihde käytössä kuukauden päivät ja tässä hieman kokemuksia.

Toimii yllättävän hyvin. Palstalla olleiden kirjoitusten mukaan ei pitäisi olla toivoakaan katsella telvisiota tämän järjestelmän kautta. Talletukset ovat toimineet hyvin, lukuunottamatta muutaman päivän takaista vikaa jolloin yksi talletus katosi lopullisesti.

Muutamia puutteitakin löytyy. Tallennusvalikosta puuttuu jatkuva tallennus joka tällaiselle muutaman sarjan seuraajalle olisi hyvä ratkaisu. Tuo tallenteiden katoaminen on huono juttu; luulisi olevan nykyaikana mahdollista toteuttaa ratkaisu joka mahdollistaa tallenteiden palauttamisen. Onneksi vaikkapa pankeissa tuo on hoidettu hieman paremmin....

Kuvanlaatu on hyvä paitsi tummilla alueilla kuva tahtoo pikselöityä, välillä pahastikin. Joskus tuntuu kuin ohjelma olisi "Salvador Dali Edition". Antenniverkon kautta omalla digiboksilla tätä ei tapahdu.

Kaukosäätimen kelauslogiikka on outo, sen kanssa en ole vielä päässyt sinuiksi.

Tallennusten 90 päivän säilytysaika on luvalla sanoen outo. Mieluummin vaikka tallennustila pienemmäksi ja tallennuksiin rajoittamaton aika.

Muutamat tallennukset ovat pätkineet välillä pahasti. Koska pätkiminen tapahtuu eri katselukerroilla aina samassa kohdassa, silloinhan vika on Soneran päässä, eikö??

Ja vielä ohjelmistopäivityksistä: Olisi mukava saada johonkin tieto siitä mitä ja miksi on päivitetty, eikä vain nähdä ilmoitusta että päivitys on tehty. Ei mitään tietoa siitä mihin päivitys vaikuttaa.

6 kommenttia

Hei JussiJ

Mukava kuulla, että Viihde on toiminut ja olet ollut tyytyväinen. Varmasti joka palvelusta löytyy aina jotain kehittämisen varaa.

JussiJ kirjoitti:

Toimii yllättävän hyvin. Palstalla olleiden kirjoitusten mukaan ei pitäisi olla toivoakaan katsella telvisiota tämän järjestelmän kautta. Talletukset ovat toimineet hyvin, lukuunottamatta muutaman päivän takaista vikaa jolloin yksi talletus katosi lopullisesti.

Muutamia puutteitakin löytyy. Tallennusvalikosta puuttuu jatkuva tallennus joka tällaiselle muutaman sarjan seuraajalle olisi hyvä ratkaisu. Tuo tallenteiden katoaminen on huono juttu; luulisi olevan nykyaikana mahdollista toteuttaa ratkaisu joka mahdollistaa tallenteiden palauttamisen. Onneksi vaikkapa pankeissa tuo on hoidettu hieman paremmin....


Viime viikon Viihde vika on aiheuttanut monen tyyppisiä ongelmia. Tallenteiden katoaminen on tietenkin harmillinen tilanne, mutta sitä tarpahtuu todella harvoin. En äkkiseltään muista, että tämän tyyppistä ongelmaa olisi ollut aikaisemmin kertaakaan. Kyse on siis erittäin poikkeuksellisest tilanteesta.

Jatkuvaa tallennusta on toivottu useampaan otteeseen ja tämä on meidän kehitystiimin tiedossa.

JussiJ kirjoitti:

Kaukosäätimen kelauslogiikka on outo, sen kanssa en ole vielä päässyt sinuiksi.


Kelausnopeus vaihtelee hieman ohjelmasta riippuen.

JussiJ kirjoitti:

Muutamat tallennukset ovat pätkineet välillä pahasti. Koska pätkiminen tapahtuu eri katselukerroilla aina samassa kohdassa, silloinhan vika on Soneran päässä, eikö??


Voisit lisätä asiakasnumeron käyttäjätunnuksen profiiliin (Omat asetukset -> Profiili -> Asiakasnumero) niin voisin hieman tutkia liittymääsi. Ongelma voi johtua esim. linjan virheilystä.

JussiJ kirjoitti:

Ja vielä ohjelmistopäivityksistä: Olisi mukava saada johonkin tieto siitä mitä ja miksi on päivitetty, eikä vain nähdä ilmoitusta että päivitys on tehty. Ei mitään tietoa siitä mihin päivitys vaikuttaa.

Päivityksillä pyritään parantamaan Viihteen toimivuutta. Kieltämättä olisi hyvä infota, mitä muutoksia päivityksellä tapahtuu. Pistetäänpä tästä viestiä eteenpäin.
Arttu- kirjoitti:
[quote="JussiJ":9wy8y02i]
Muutamat tallennukset ovat pätkineet välillä pahasti. Koska pätkiminen tapahtuu eri katselukerroilla aina samassa kohdassa, silloinhan vika on Soneran päässä, eikö??


Voisit lisätä asiakasnumeron käyttäjätunnuksen profiiliin (Omat asetukset -> Profiili -> Asiakasnumero) niin voisin hieman tutkia liittymääsi. Ongelma voi johtua esim. linjan virheilystä.
[/quote:9wy8y02i]
Miten se voi olla "linjan virheilyä" jos kerran pätkimiset tapahtuvat aina samassa kohdassa samalla lailla, toistaa tallennetta milloin tahansa?! Ei mene läpi. Itsekin olen tuon saman huomannut monta monta kertaa, esim. "prime-time" aikaan nauhoitetuissa simpsonit-jaksoissa.

Tosin en ymmärrä miten se, että mihin aikaan ne on nauhoitettu mukamas vaikuttaa.. vai "nauhoittaako" sonera itsekin jostain lähteestä kaikki ohjelmat? Se selittäisi nämä ongelmat.. mutta kuulostaa aivan järjettömältä.. miten se teidän tämä IPTV oikein toimii? Edelleenlähetättekö jotain signaalia verkkoon vai miten? Ja siitä samasta tulee tallenteet? Eli selittääkö originaali "signaalilähde" nämä "kiinnipalaneet" pätkimiset tallenteissa?

Arttu- kirjoitti:
Kieltämättä olisi hyvä infota, mitä muutoksia päivityksellä tapahtuu. Pistetäänpä tästä viestiä eteenpäin.

Välillähän viihde menu->tietoa palvelusta->palvelutiedotteet-kohdasta on jotain löytynyt, mutta esim. viime, ja taisi olla myös edellisestä, päivityksestä ei taas ole mitään tietoa.
Haluaako joku soneralta kommentoida tätä "kiinnipalaneita pätkimisiä" asiaa?

On mahdollista että linjan virheily aiheuttaa tallenteisiin pätkimistä. Yleensä pätkiminen ei esiinny samassa kohdassa. Jos tallenteessa on kuitenkin paljon liikennettä niin pätkäisy voi esiintyä näillä kohdilla toistuvasti jos linjalla on virheilyä.

Tämä on siis yksi mahdollisuus, mutta tutkimatta asiaa ei varmuudella voi sanoa.

On myös mahdollista että tallennusvaiheessa lähetyksessä on esiintynyt pätkäisy, jolloin se myös tallenteellekkin tietenkin jää.

Jos kyseistä ongelmaa esiintyy usein, niin asiasta kannattaa olla vikapalveluumme yhteydessä. Asian tutkimista helpottaa, mitä tarkemmat tiedot tallenteesta on. Kyseistä tallennetta ei välttämättä saada korjattua, mutta tiedoista voi olla apua ongelman tunnistamiseen ja tätä tietoa voidaan taas käyttää ongelman ehkäisyyn.

Olisi siis hyvä olla ainankin seuraavia tietoja.
- Mikä ohjelma
- Miltä kanavalta tallennettu
- Mihin kellonaikaan ja mikä päivä
- Missä kohtaa pätkäisy tapahtuu
- Tapahtuuko pätkäisy aina samassa tai samoissa kohdissa

Marko- kirjoitti:
Jos kyseistä ongelmaa esiintyy usein, niin asiasta kannattaa olla vikapalveluumme yhteydessä. Asian tutkimista helpottaa, mitä tarkemmat tiedot tallenteesta on.

Asia on kuten kirjoitat, tietoa tarvitsisi aika paljon, että löytyisi jotain kaavamaisuutta jota sitten lähtisi korjaamaan. Ja tässä on ongelma.

A) Se on aika ikävää viihtymisen kannalta jos pitää olla kynän & vihkon kanssa töllön edessä valmiina aina kun tökkii (kelata taaksepäin ja toistaa kohta uudestaan, että tökkiikö vielä ja samalla lailla.. sitten kirjata tiedot ylös ja vielä testata toisena päivänä/ajankohtana).

B) Miksi me innostuisimme tekemään taas kerran tällaista aikaa vaativaa testausta ja raportointia kun tuntuu siltä, että monesti teille ilmoittelusta ei ole mitään hyötyä?! (case esim.: tallennusvalikon bugit) Ymmärrättekö? Miksi jaksaisimme? Kohta kysymys on (jollei jo ole), että miksi maksaisimme tästä? Ettekö itse tee mitään laaduntarkkailua?

Tein nyt kuitenkin oman topikin tälle aiheelle.. jos sattuisi, että porukka lähtisi testaamaan ja raportoimaan tätä vikapalveluun ja tänne foorumille (olisi ihan järkevää lähettää myös tänne julkisesti muiden nähtäväksi).
Arttu- kirjoitti:

Päivityksillä pyritään parantamaan Viihteen toimivuutta. Kieltämättä olisi hyvä infota, mitä muutoksia päivityksellä tapahtuu. Pistetäänpä tästä viestiä eteenpäin.


Onhan tuosta joku joskus ennenkin laittanut viestiä eteenpäin.. On myös luvattu että päivityksistä näkyisi tieto Häiriötiedotteet sivuilla. Mutta ei. Ruotsin puolella on muutamasta päivityksestä saatu puristettua tiedot johonkin ei Sonera/Telia foorumille. Ehkä SoneraPartio voisi vuotaa näitä salaisia tietoja vaikka MuroBBS:ssä?

"Pahoittelut vastauksemme viiveestä. Olemme välittäneet palautetta eteenpäin toiveesta, että Koti TV:n päivityksistä ilmoitettaisiin keskitetysti tietyssä paikkaa." 13 Heinä 2011, 15:55

"Päivityksistä, muutoksista / vioista kerrotaan Häiriötiedotteissa verkkosivuillamme. " 20 Maalis 2012, 13:48

Vastaa