30-05-2014 15:35
Olette uudistaneet markkinointilupien hallinnassa käytettävää ohjelmistoa kevään ja kesän aikana. Jostain tuntemattomasta syystä vireille saattajan suoramarkkinointikieltoja ei lainkaan ollut järjestelmässänne, vaikka ne merkittiin hänelle toukokuussa vireille saattajan ja edustajanne xxx:n käymän sähköpostikirjeenvaihdon myötä.
...
Asiassa on ilmennyt, ettei yrityksenne ole noudattanut vireille saattajan esittämää suoramarkkinointikieltoa ja olette kohdistaneet häneen suoramarkkinointia henkilötietolain 30 §:n vastaisesti. Ette ole pystyneet selvittämään, minkä vuoksi kieltoa ei ole löytynyt järjestelmistänne, vaikka sen olisi tullut olla tallennettuna niihin. Henkilötietolain 30 §:n rikkomisen ohella tapahtunut ilmentää lisäksi ainakin sitä, ettei yrityksenne ole käsitellyt vireille saattajan tietoja henkilötietolain 5 §:n edellyttämällä huolellisuudella.
...
Koska olette ilmoittaneet asettaneenne vireille saattajalle nyt suoramarkkinointikiellon, en ryhdy asiassa tällä erää enempiin toimiin hänen osaltaan.
Sonera on kohdistanut xxx:n suoramarkkinointia puhelimitse. Tämä on selvityksenne mukaan johtunut siitä, että vaikka hänen tietoihinsa on järjestelmissänne merkitty kaikki henkilötietolain 30 §:n mukaiset yhteydenotot kieltävä ns. totaalikielto, tämä kielto on kohdistunut vain xxx:n sähköpostiosoitteeseen. Suoramarkkinointilupien hallinnassa käyttämänne työkalu ei mahdollista asiakaskohtaista kieltoa kaikkiin asiakkaanne eri yhteystietoihin.
...
Toteatte, että kyseessä on inhimillinen virhe, ja että olette lisänneet xxx:n tietoihin suoramarkkinointikiellon myös tämän puhelinnumeron osalta. Kerrotte, että Sonera aloittaa toimenpiteet markkinointilupien- ja -kieltojen hallinnassa käytettävän järjestelmän ominaisuuksien ja/tai kiellon esittämiseen liittyvän prosessin kehittämiseksi siten, että pystytte estämään vastaavat tapaukset jatkossa. Kerrotte myös aikovanne lisätä tätä työkalua käyttävän ryhmän ohjeistusta ja koulutusta asian suhteen.
...
...kielto-oikeutta käyttäneen asiakkaanne olisi pitänyt ilman erillistä kieltoa tarkemmin rajoittavaa pyyntöä pystyä kieltämään kaikkien häntä koskevien tietojen käsittely suoramarkkinointia varten.
...
Katson, että yrityksenne on menetellyt henkilötietolain 30 §:n vastaisesti...
...
...olette menetelleet henkilötietolain 5 §:n edellyttämän huolellisuusvelvoitteen vastaisesti...
...
Koska olette ilmoittaneet asettaneenne suoramarkkinointikiellon kattamaan myös vireille saattajan puhelinnumeron sekä aloittaneenne toimenpiteet markkinointilupien hallinnassa käytettävän järjestelmän ominaisuuksien ja/tai kiellon esittämiseen liittyvän prosessin kehittämiseksi, en ryhdy asiassa tällä erää enempiin toimenpiteisiin.
Ilmeisesti ilmoittamaanne kieltoa ei ole huomioitu, koska sitä lähetettäessä ei ole tarkastettu asiakkaiden voimassa olevia SMS-lupia, minkä lisäksi Soneran järjestelmissä on ollut epätarkkuutta
asiakkaiden ilmoittamien kieltojen suhteen. Teille on merkittynä markkinointikielto. Olemme
huomauttaneet Soneralle, että tietosuojavaltuutetun toimiston tulee jatkossa toimenpiteitään
harkitessaan huomioida useampi teihin kiellosta huolimatta kohdistettu markkinointitoimenpide.
Sonera kertoo, että Teille on lähetetty ko. palautekysely, koska järjestelmään merkitty yhteydenottokielto on jäänyt kohderyhmäpoiminnassa tapahtuneen inhimillisen virheen johdosta huomioimatta.
...
Tapahtuneen johdosta Sonera kertoo aloittavansa ensi tilassa selvityksen siitä miten ns. totaalikieltoiset asiakkaat saataisiin poistettua kohderyhmäpoiminnoista automaattisesti siten, että kiellon huomioiminen ei olisi enää inhimillisen/manuaalisen poimintaprosessin varassa.
...
Ottaen huomioon Soneralle jo annetut kannanotot asiassa dnro [...] ja dnro [...] katsomme, että Sonera on menetellyt henkilötietolain 5 §:n edellyttämän huolellisuusvelvoitteen vastaisesti toimiessanne siten, ettei
rekisteröidyn yksityiselämän suojaa turvaava kielto-oikeus ole toteutunut.
...
Koska Sonera on ilmoittanut, että se aloittaa ensi tilassa selvityksen [...], emme ryhdy asiassa tällä erää
enempiin toimenpiteisiin.
05-06-2014 08:54
05-06-2014 16:53
15-09-2014 12:00
17-09-2014 19:35
17-09-2014 21:59
17-09-2014 22:16
Kirjoitettu
22-09-2014
20:06
Muokattu
29-06-2018
09:52
TeroRe
Yli 3 vuotta ja useampia tietosuojavaltuutetun kannanottoja ja mikään ei muutu.
Sellainen kehitys tässä on ollut havaittavissa, että jokainen toimenpidepyyntö on - ainakin toistaiseksi - lopettanut yhteydenotot kyseistä viestintäkanavaa pitkin:
Toimenpidepyyntö #1 - osoitteellinen mainonta.
Toimenpidepyyntö #2 - puhelinmyynti.
Toimenpidepyyntö #3 - markkinointitekstiviestit.
Toimenpidepyyntö #4 - yhteydenotot sähköpostitse.
Toivottavasti tämä vaikuttaa myös muihin asiakkaisiin, etteivät he joudu käymään samaa prosessia läpi.
23-09-2014 16:29
Nasse93 kirjoitti: Tein monta kertaa myyjälle selväksi, että haluan lisätietoja uudistuksen hinnasta ja muista tiedoista. Sitä ei millään olisi haluttu antaa. Ja ruvetaan laittamaan uutta pakettia voimaan, vaikka minä EN ollut antanut siihen suostumusta.
Ennen sopimuksen tekemistä annettavat tiedot
...
6. Tuotteen
- kokonaishinta veroineen. Jos täsmällistä hintaa ei voi laskea etukäteen, pitää ilmoittaa hinnan määräytymisen perusteet.
- yksikköhinta paino-, tilavuus- tai pituusyksiköltä.
- kestosopimuksen kokonaiskustannukset kuukausittain ja laskutusjaksolta.
Yrityksen vastuulla on tarvittaessa näyttää, että tiedot on annettu tai asetettu kuluttajan saataville.
24-09-2014 21:03
Nasse93 kirjoitti: Lisättäköön tämän kokemuksen oheen pieni kokemus, joka itselleni sattui alkuviikosta.
Puhelin soi. Olen juuri tullut töistä kotiin. Soittajana on Soneran "Terroristi osasto". Ensin puhelimessa mainitaan, että tarkistetaan Soneran asiakkaiden tietoja (puh nro, s-posti, nykyiset liittymät). Tämän jälkeen henkilö puhelimessa sanoo, että päivitämme pakettiasi, saat tästä nyt mukaan maksukanavia ja oli muistaakseni joku tupla laajakaista juttukin. Yritin tähän väliin hintaa kysellä. Ei tullut vastausta, vaan myyjä vaan selitti paketin hienouksia.
Kuuntelin "myyntipuheen" ja tämän jälkeen kysyin, että mitäs se maksaa ja millä ehdoilla olisi tarjolla. Ei vastausta, vaan "asiakaspalvelija" a.k.a. puhelinpiru sanoo, että laitetaan muutokset voimaan. Tähän sitten annoin täysi laidallisen tuttuja ja vieraita kirosanoja. Vasta tämän jälkeen myyjänne alkoi kertomaan hinnoista ja pienistä "mitättömistä" 2 vuoden kytkyistä. Kieltäydyin tyystin.
Mutta jatkoon, alan opettamaan Soneran puhelinmyyjille kiroilun jaloa taitoa, jos palvelukin toimii tällä tavalla.
Edit: Ja huomioksi vielä. Olen luonteeltani rauhallinen ja maltillinen. Tein monta kertaa myyjälle selväksi, että haluan lisätietoja uudistuksen hinnasta ja muista tiedoista. Sitä ei millään olisi haluttu antaa. Ja ruvetaan laittamaan uutta pakettia voimaan, vaikka minä EN ollut antanut siihen suostumusta.
Toinen seikka: Jos en erehdy, on nykyisin kiellettyä tietojen päivitys puhelun yhteydessä alkaa myymään uutta tavaraa tai palvelua. Korjatkoon joku, jos erehdyn.