Koti-Tv & Datasähkö (D-link DHP-P306AV)

  • 11 December 2014
  • 8 kommenttia
  • 10 katselukertaa

Hei,

Datasähkön soveltuvuudesta Koti-tv:hen on täällä keskusteltu paljon ja ajattelin tuoda esiin omankin tarinani. Kokoonpanoni toimi kauan aikaa (n. vuoden) ihan hyvin, mutta 2 viikkoa takaperin kaikki muuttui.

Minulla on siis 3 D-linkin adapteria (D-link DHP-P306AV) niin, että yksi on pöytäkoneessa kiinni, yksi modeemissa ja yksi Motorolan digiboksissa. Minulla on Soneran 100M-liittymä.

Olen mittaillut, että datasähkön käyttäminen syö n. 50% kättelynopeudesta (n. 85 Mbit/s), joten päätelaitteille tulee n. 30 - 40Mbit/s.

Nyt kuva ja ääni pätkii iptv:ssä jatkuvasti, eikä katselusta tule mitään. Ei ole väliä, onko kyseessä SD vai HD -kanava. Arvelin aluksi, että kyse on Soneran liittymässä, jolloin sain ohjeeksi resetoida tehdasasetuksille digiboksin ja modeemin sekä päivittää digiboksiin uusin firmware. Kaikki ohjeiden mukaiset kikat olen tehnyt. Nyt kuitenkin pienellä testauksella sainkin selville, että suoralla kaapelilla modeemista digiboksiin kaikki pelittää hyvin.

Sain siis rajatuksi ongelman datasähköadaptereihin, joiden kanssa alunperin ei ollut ongelmia. Mystisintä tässä on se, että TV:ni toistaa kuitenkin saman adapterin kautta (adapteri yhteydessä kytkimeen, joka jakaa yhteyden digiboksiin ja tv:hen, kytkin testattu, ei vikaa) tietokoneeltani mediaserverin avulla hd-videota aivan normaalisti. Näyttää siis siltä, että nimenomaan tuon digiboksin käyttämä iptv-tekniikka ei toimi adaptereiden kanssa.

Adaptereiden firmwaret olen päivittänyt ja kokeillut uudestaan mutta tuloksetta.

Tässä ei liene oikotietä onneen. Modeemissa ei liene mitään asetusta, jota vaihtamalla voisi kokeilla toimivuutta.

Onkohan jollain muulla samantyyppisiä ongelmia?

8 kommenttia

Minulla on samanlainen ongelma. Kotitv on toimitettu minulle 3.10.2012. Katsomo, videovuokraamo ja tallenukset toimivat hyvin tuon adapterin kautta, mutta tv-kanaviin ei laite saa yhteyttä (ellei herättele reititimellä).

Kanavat saa tomimaan jos ensin laittaa verkkopiuhan kiinni reitittimeen (Thomson TG789vn) ja sitten piuha adapterista boxiin (Motorola VIP1003) (boxissa täytyy olla virta päällä koko ajan). Yhteys kuitenkin taas menetetään mikäli käy välillä katsomassa tallennuksia tai ohjelmakirjaston juttuja.
Tappelin juurikin samanlaisen ongelman kanssa.
Päivitettiin uusi Motorolan boxi ja kanavat katosi sen siliän tein. Ainoastaan tallenteet näkyi TP-LINKin datasähköpalikoilla..

Homma lähti toimimaan, kun ostin uudet datasähköplugit.
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/19615/dbhhb Tuollaiset Asuksen (ASUS PL-X32M) palikat alkoivat toimimaan. Lieneepä jotakin taikaa silläkin, että Asuksen paketin kyljessä mainostettiin "IPTV SUPPORT / HD READY"
D-Linkiltä olivat hyvin ystävällisiä ja ottivat vanhat adapterit syyniin ja lähettivät kuitenkin täysin uudet kappaleet takaisin. Viikon taas toimi muitta mutkitta, mutta taas on ongelmia.

Edelleenkin tietokoneen mediaserveriltä teräväpiirtoinen materiaali toistuu adapterien kautta hienosti telkkarissa, mutta iptv-lähetys katkeilee ja pykii.

Todella hämmentävää. Nämä ovat jo kolmannet eri adapterit (1 Netgear, 2 D-Link) käytössä eikä huvittaisi ostaa enää uusia.

Onkohan Sonera ollenkaan tutkinut tätä asiaa? Vai pitääkö tässä ottaa yhteyttä Motorolan tukeen?
Hei Jonesy,

Meillä ei ikävä kyllä ole tukea datasähkölle KotiTV palvelussa. Datasähkön toiminta riippuu paljon itse laitteiden ominaisuuksista ja asunnon sähköverkon rakenteesta. Joissakin tapauksissa ne voivat toimia hyvin, mutta toisinaan taas ei.

Mutta vinkkinä voin kertoa, että vikavirtasuojat ja jatkojohdot heikentävät datasähkön toimintaa huomattavasti. Nopeus putoaa ja tulee häiriöitä. Tämä voisi olla yksi selitys ongelmalle.

Kannattaa kokeilla tietokoneella, minkälaista nopeutta saat datasähkön läpi.

Datasähkölaitteissa ledivalot kertovat yleensä myös yhteyden laadun. Minkävärisenä sinulla tuo yhteysvalo vilkkuu?
Marko- kirjoitti:
Hei Jonesy,

Meillä ei ikävä kyllä ole tukea datasähkölle KotiTV palvelussa. Datasähkön toiminta riippuu paljon itse laitteiden ominaisuuksista ja asunnon sähköverkon rakenteesta. Joissakin tapauksissa ne voivat toimia hyvin, mutta toisinaan taas ei.

Mutta vinkkinä voin kertoa, että vikavirtasuojat ja jatkojohdot heikentävät datasähkön toimintaa huomattavasti. Nopeus putoaa ja tulee häiriöitä. Tämä voisi olla yksi selitys ongelmalle.

Kannattaa kokeilla tietokoneella, minkälaista nopeutta saat datasähkön läpi.

Datasähkölaitteissa ledivalot kertovat yleensä myös yhteyden laadun. Minkävärisenä sinulla tuo yhteysvalo vilkkuu?


Talouteni sähkölaitteet eivät ole lisääntyneet ja adapterit ovat aina suoraan kiinni seinässä eikä koskaan jatkojohdoissa. Kuten aikaisemmassa viestissä kerroin, sähköverkko verottaa 50% ja boxille tulee n. 40 Mbit/s. Tämä on testattu. Kuten myös kerroin, tietokoneeltani teräväpiirtomateriaali toistuu ongelmitta. Toisin sanoen kyse on nimenomaan iptv:stä.

Kokoonpanoni on toiminut ongelmitta aiemmin pitkän aikaa.
Hei Jonesy,

Oletko kokeillut vaikuttaako kolmannen (tietokoneen) datasähköadapterin poistaminen ongelmaan ollenkaan?

Ja jos et vielä ole kokeillut, niin kannattaa myös kokeilla poistaa kytkin digiboxin ja adapterin väliltä. Tällöin modeemin ja digiboxin väliin jäisi vain 2 datasähkölaitetta. Onko tällä mitään vaikutusta?
Marko- kirjoitti:
Hei Jonesy,

Oletko kokeillut vaikuttaako kolmannen (tietokoneen) datasähköadapterin poistaminen ongelmaan ollenkaan?

Ja jos et vielä ole kokeillut, niin kannattaa myös kokeilla poistaa kytkin digiboxin ja adapterin väliltä. Tällöin modeemin ja digiboxin väliin jäisi vain 2 datasähkölaitetta. Onko tällä mitään vaikutusta?


En ole vielä kokeillut pelkästään kahdella adapterilla. Tätä voisi tosiaan kokeilla.
Olen jo testannut, että kytkin ei vaikuta tähän ongelmaan.

Mystisintä tässä on juuri se, että kokoonpano on toiminut samalla layoutilla pitkään ja nyt on ongelmia. Nämä adapterit ovat vielä täysin uudet.
jonesy kirjoitti:
[quote="Marko-":12xu8swp]Hei Jonesy,

Oletko kokeillut vaikuttaako kolmannen (tietokoneen) datasähköadapterin poistaminen ongelmaan ollenkaan?

Ja jos et vielä ole kokeillut, niin kannattaa myös kokeilla poistaa kytkin digiboxin ja adapterin väliltä. Tällöin modeemin ja digiboxin väliin jäisi vain 2 datasähkölaitetta. Onko tällä mitään vaikutusta?


En ole vielä kokeillut pelkästään kahdella adapterilla. Tätä voisi tosiaan kokeilla.
Olen jo testannut, että kytkin ei vaikuta tähän ongelmaan.

Mystisintä tässä on juuri se, että kokoonpano on toiminut samalla layoutilla pitkään ja nyt on ongelmia. Nämä adapterit ovat vielä täysin uudet.[/quote:12xu8swp]

Ei toiminut.

Vastaa