KotiTV ei toimi. Olenpa hämmästynyt. :(

  • 11 December 2014
  • 7 kommenttia
  • 0 katselukertaa

Piti uusia laajakaistasopimus, kun en halua pelkän mokkulan varassa olla. Uuden sopimuksen myötä tuli sitten Motorolan modeemi (teknisesti säälittävän vanhanaikainen, ei n-sarjan wlania, ei gigabitin ethernetiä jne) joten ei sovi käyttööni lainkaan, joten sen palautan. Jos en saa KotiTV:tä toimimaan omalla modeemillani, niin sitten luovun koko satsista.

Pikakokeena voi todeta taas kerran, ettei Soneran Koti-TV toimi paketista otettuna. Ei, en ole uusi näissä asioissa, joten please ei palikkaohjeita takaisin.

Katsomon lähetykset toimivat, mutta mikään varsinainen kanava tai ohjelmaluettelo ei näy. Digiboksin virheentarkistusosio osoittaa, että kaikki muu on kunnossa digiboksin mielestä, paitsi ohjelmaluettelo. Pyytää käynnistämään uudestaan, mutta siitä ei ole iloa.

Yhteyksissä ei siis ole vikaa. Asiakasnumeroni on näkyvillä, joten jos voitte jotain tsekata, niin kiitos. Muuten on vaarana, että ensi viikolla lähtee kaikki rojut takaisin. No, onhan tässä ehtojen mukaan 14 vuorokautta aikaa palauttamiseen.

7 kommenttia

Hei VanhaJaKiukkuinen,

Koska kyseessä on multicast tekniikalla toteutettu KotiTV, niin Motorola digiboxi vaatii Thomson palvelureitittimen käyttöön.
Marko- kirjoitti:
Hei VanhaJaKiukkuinen,

Koska kyseessä on multicast tekniikalla toteutettu KotiTV, niin Motorola digiboxi vaatii Thomson palvelureitittimen käyttöön.


Ei vaadi. Tai vaatii tietysti Soneran mielestä, mutta multicast-tekniikalla ovat muutkin saaneet kotitv:n näkymään, esim. joillakin Telewellin modeemeilla. Tiedän, ette ota vastuuta muista modeemeista. En sitä vaadikaan. Totean vain vielä kerran, että Thomsonin palvelureititin EI sovellu minulle, koska sen muut ominaisuudet ovat liian puutteelisia.

Kyllä, sain toki tv:n näkymään Thomsonilla, mutta kuten sanottua, kotitv ei niin paljon kiinnosta, että sen vuoksi luopuisin välttämättömistä muista modeemiominaisuuksista.

En vain oikein ymmärrä, miksi Sonera on tehnyt tämän asian kuluttajille näin vaikeaksi. Vaaditaan tietty laitteisto, jota kaiken lisäksi Sonera mielensä mukaan hallinnoi etänä. Luulisi olevan kaikille helpompaa ja halvempaa, jos lähetyksiä ymmärtäisi mahdollisimman moni palvelureititin. Älkää sanoko, ettei se ole mahdollista. Kyllä se teknisesti on täysin mahdollista.
Hei VanhaJaKiukkuinen,

Multicast KotiTV:n tapauksissa palvelua on tarkoitettu käytettävän Thomson palvelureitittimen kautta. Palvelun toimintaa emme muilla laitteilla pysty takaamaan. Teknisesti siis on mahdollista käyttää muitakin laitteita, mutta niihin meillä ei ole tukea ja tämä vaatii käyttäjältä huomattavasti enemmän osaamista.

Kuten sanoit, palstalla on ketju tähän aiheeseen liittyen. Sieltä löytyy muiden käyttäjien vinkkejä aiheeseen liittyen.

Kyse ei siis ole siitä että muut palvelureitittimet eivät ymmärrä lähetyksiä tai asia olisi haluttu tehdä vaikeaksi. Päinvastoin, Thomson palvelureititin toimitetaan juuri palvelun käytön helpoittamiseksi. Laitteessa on valmiina oikeat ominaisuudet, oikea ohjelmisto ja oikeat asetukset, joilla palvelu toimii suoraan. Laitteen voi myös resetoida ilman pelkoa siitä että asetukset katoaisivat. Laitteen ohjelmisto pidetään myös ajantasalla, jotta palvelun toiminta tulevaisuudessakin on turvattua, tekniikan ja palvelun kehittyessä.

Muilla laitteilla käyttäminen vaatisi käyttäjältä laitteen konfigurointia, johon välttämättä kaikilla ei ole riittävää osaamista. Tämän lisäksi on otettava huomioon myös laitteen omat ominaisuudet. Kaikki laitteet eivät välttämättä taivu tähän käyttöön, joko teknisten tai ohjelmistollisten ominaisuuksien johdosta.
Marko- kirjoitti:
, Thomson palvelureititin toimitetaan juuri palvelun käytön helpoittamiseksi. Laitteessa on valmiina oikeat ominaisuudet, oikea ohjelmisto ja oikeat asetukset, joilla palvelu toimii suoraan. Laitteen voi myös resetoida ilman pelkoa siitä että asetukset katoaisivat. Laitteen ohjelmisto pidetään myös ajantasalla, jotta palvelun toiminta tulevaisuudessakin on turvattua, tekniikan ja palvelun kehittyessä.


Ymmärrän tämän kyllä oikein hyvin ja luultavasti systeemi toimii hyvin sellaisilla ihmisillä, joilla ei ole suuria tarpeita modeemin, tietoliikenteen tai muun laitteiston suhteen.

Koska minulle mm. n-sarjan wlan on välttämättömyys, samoin gigan Ethernet, niin Thomsonin modeemilla en tee mitään, kuten sanottua. Enkä halua ruveta leikkimään kahden modeemin kanssa tai naittamaan niitä keskenään. Jälkimmäinen toki onnistuu, mutta ratkaisu on ruma teknisessä mielessä.

Minun syytäni oli tietysti se, etten muistanut myyjänne kanssa käymässä puhelinkeskustelussa tämän Thomsonin ominaisuuksia tarkemmin, vaan sopimuksen uusinnassa laitteet tulivat automaattisesti mukaan. Jos olisin muistanut, olisin tietysti kieltäytynyt ottamasta modeemia vastaan lainkaan.

Joudun siis valitettavasti palauttamaan ainakin modeemin. Pyydänkin teitä kertomaan, minne osoitteeseen tuote lähetetään. Minullahan on 14 päivän palautusoikeus. ADSL-sopimuksen toki haluan pitää voimassa.
Hei VanhaJaKiukkuinen,

Ikävä kuulla että laite ja palvelu ei käyttöösi sovellu. Ymmärään kyllä että tehokäyttäjän vaatimukset laitteille ovat kovemmat ja niiltä osin parannuksia pyritään kyllä tekemään. Toivottavasti voimme tulevaisuudessa tarjota palvelun mukana sellaisen laitteen, joka sinunkin käyttöösi soveltuu paremmin.

Sinun kannattaa olla vielä asiakaspalveluumme yhteydessä ennen laitteiden palauttamista. Katsotaan sopimusasiat kuntoon, niin ei niiden osalta pääse syntymään mitään yllätyksiä. Asiakaspalvelun tavoitat numerosta 0200 17000 (mpm/pvm) ma–pe klo 8–20 la 9–16.30.

Laitteiden palautusosoite on:
Itella Logistics Oy
E-varasto / Sopimustunnus 619604
Satamatie 37
37800 Toijala
Marko- kirjoitti:
Ymmärään kyllä että tehokäyttäjän vaatimukset laitteille ovat kovemmat ja niiltä osin parannuksia pyritään kyllä tekemään. Toivottavasti voimme tulevaisuudessa tarjota palvelun mukana sellaisen laitteen, joka sinunkin käyttöösi soveltuu paremmin.

Pahoittelen mutta pakko sanoa, että v mitä bullshittiä. Jos näin asia todellakin olisi, miksi esimerkiksi "edes yksi portti sillatuksi thomsonista pyydettäessä"-kehitysehdotus on torpattu teidän julkisella listallakin?! (Ruotsin puolella kuulemma onnistuu helposti) Jo pelkästään tuon toteuttamalla asiakkaanne (ainakin vielä) VanhaJaKiukkuinen voisi käyttää omaa reititintä turvalliseen ja monipuoliseen sisäverkon hallinnoimiseen (ja siis olisi suora yhteys nettiin esim. palvelintarpeita varten ilman mitään uudelleenohjaussäätöjä thomsoniin, jotka muuten häviävät kuin pieru saharaan kun päätätte päivittää softan siihen.. sama varmaan pätee myös WLANin pois päältä laittamiseen).
Marko- kirjoitti:
Hei VanhaJaKiukkuinen,

Multicast KotiTV:n tapauksissa palvelua on tarkoitettu käytettävän Thomson palvelureitittimen kautta. Palvelun toimintaa emme muilla laitteilla pysty takaamaan. Teknisesti siis on mahdollista käyttää muitakin laitteita, mutta niihin meillä ei ole tukea ja tämä vaatii käyttäjältä huomattavasti enemmän osaamista.


Vähän testailin muilla modeemeilla KotiTV:tä ja huomasin, että tallennettuja ohjelmia pystyy katsomaan lähes minkä tahansa modeemin kautta ilman virittelyjä. Varsinaista ohjelmavirtaa eli telkkarikanavia ei pysty katsomaan.

Mitä luultavimmatummin tallennetut ohjelmat ja muut videot eivät tule käyttäjälle multicastina, vaan tavallisena datana, joten jos data modeemilla liikkuu, niin ei sitten väliä siltauksista eikä muusta.

Kaikkea videovirtaa pystyy katsomaan oletusasetuksilla ainakin Telewellin 510:llä ja 515:sta. Jälkimmäinen tarkoittaa vanhaa versiota, ei uutta, 515(b):tä.

Testilaitteet: em. modeemit, Motorolan digiboksi Vip1003, kytkettynä suoraan HDMI-kaapelilla Samsungin 27-tuumaiseen näyttöön.

Telewelllin 515(b) kuulemma pystyy näyttämään multicastia ilman virittelyjä nelosportista, mutta sitä en pysty todentamaan kuin vasta parin päivän päästä. Kerron kun tiedän, jos jotain kiinnostaa.

PS. Tallennettujen videoiden laatu hieman hämmästyttää. Niitä on pakattu mielestäni aika reippaasti eli laatu ei vastaa normaalia tv-kuvaa. Ei se ero pistä pelihousuja repimään, mutta eipä riemastutakaan.

Vastaa