Kotikuidun Sonos yhteensopivuusongelma

  • 11 December 2014
  • 2 kommenttia
  • 4 katselukertaa

Hei.

Minulla on kotona kotikuitu liittymä ja CTS:n kuitumuunnin.

Olen yrittänyt asentaa Sonoksen (www.sonos.com) järjestelmää tähän kiinni, mutta en saa sitä toimimaan.

Olen kytkenyt Sonoksen kaksi erilaista päätelaitetta (Connect AMP ja Bridge) suoraan CTS:n porttiin ja saan esim. netin toimimaan päätelaitteiden läpi, mutta en saa niitä muodostamaan omaa verkkoa (kiinteätä enkä langatonta), vaikka ne ovat yhteydessä toisiinsa fyysisestikin. Soneran liikkeessä vakuutettiin Raision Myllyssä toista, mutta käytännössä se ei kuitenkaan toimi. Hifistudio taas sanoi, että voidaan tarvita joku välimodeemi jossain tapauksessa, mutta heidän teknikko oli lomalla.

Mitä siis pitää tehdä?
Pitääkö kuitumuuntimen perään asentaa erillinen modeemi, jonka kautta voin luoda tämän ns. sisäverkon langallisena tai langattomana? Muuta en enää itse keksi koittaa.
Ja jos näin niin minkälainen modeemi?
Onko kenelläkään mitään kokemuksia Sonoksesta ja kotikuidusta?

Samoin liittyykö tämä mitenkään ongelmiin, että meillä on paritalo ja Soneran töppäyksestä tontille tuli vain yksi kuituliittymä, joka jouduttiin jakamaan kahtia eli molempiin huoneistoihin tuli vain puolet kaistoista eli kolme/asunto.

2 kommenttia

Hei Ramilaus,

Asiaa kannattaa lähteä selvittämään laitteet sinulle myyneen liikkeen kanssa tai valmistajan tuen kautta. Sitä kautta voisi saada selville miten laitteet tulee kytkeä keskenään. Ellei laitteen ohjeista löydy apuja.

Modeemilla tässä tapauksessa on varmaankin tarkoitettu reititintä. Mutta asia kannattaa varmistaa ylempänä mainituista lähteistä.
Ramilaus kirjoitti:
Hei.

Minulla on kotona kotikuitu liittymä ja CTS:n kuitumuunnin.

Olen yrittänyt asentaa Sonoksen (http://www.sonos.com) järjestelmää tähän kiinni, mutta en saa sitä toimimaan.

Olen kytkenyt Sonoksen kaksi erilaista päätelaitetta (Connect AMP ja Bridge) suoraan CTS:n porttiin ja saan esim. netin toimimaan päätelaitteiden läpi, mutta en saa niitä muodostamaan omaa verkkoa (kiinteätä enkä langatonta), vaikka ne ovat yhteydessä toisiinsa fyysisestikin. Soneran liikkeessä vakuutettiin Raision Myllyssä toista, mutta käytännössä se ei kuitenkaan toimi. Hifistudio taas sanoi, että voidaan tarvita joku välimodeemi jossain tapauksessa, mutta heidän teknikko oli lomalla.

Mitä siis pitää tehdä?
Pitääkö kuitumuuntimen perään asentaa erillinen modeemi, jonka kautta voin luoda tämän ns. sisäverkon langallisena tai langattomana? Muuta en enää itse keksi koittaa.
Ja jos näin niin minkälainen modeemi?
Onko kenelläkään mitään kokemuksia Sonoksesta ja kotikuidusta?

Samoin liittyykö tämä mitenkään ongelmiin, että meillä on paritalo ja Soneran töppäyksestä tontille tuli vain yksi kuituliittymä, joka jouduttiin jakamaan kahtia eli molempiin huoneistoihin tuli vain puolet kaistoista eli kolme/asunto.


Kuitumuuntimen perään pitää asentaa erillinen reititin, joka luo sinulle kotiin sisäisen verkon. Jos kytket Sonoksen suoraan kuitumuuntimeen, Sonos saa julkisen IP:n ja voi ehkä teoriassa toimia, mutta et saa siihen yhteyttä kaukosäätimellä/PC-sovelluksella.

Mikä tahansa reititin soveltuu tähän tarkoitukseen. Itselläni on esim. langaton reititin Linksys E4200, eli tökkään Sonoksen siihen piuhalla kiinni. Linksys luo myös normaalin langattoman verkon, ja sitä kautta pystyn yhdistämään PC:n Sonos-sovelluksen Sonos-laitteeseen. Toki voisin yhtä hyvin tökätä PC:ni piuhalla Linksys:iin kiinni ja yhdistää Sonokseen.

Vastaa