Kuva pätkii tasaisesti ja toistuvasti Teuvalla

  • 11 December 2014
  • 9 kommenttia
  • 4 katselukertaa

On tosiaan niin, että Soneran kaapeli tv:n kuva on pätkinyt, mennyt mosaiikille jo useita vuosia. Periaate kun korjauksessa on (asentajan mukaan), että korjaavat/vaihtavat vain "kokeillen" yhden osan (usein kait vahvistin rikki) kerrallaan.Se missä vika on, on ilmeisen vaikea vielä paikantaa.

Se tässä ärsyttää, että ei korjata kunnolla, vaan koko alue on täynnä vanhoja tasaiseen tahtiin hajoavia osia.

Olen jutellut tästä naapureiden kanssa, joilla on myös samaa vikaa.

Mieleen tulee että "vaihtamallako paranee" - sitä kannattaa harkita tosissaan nyt.

Toivon, että Soneralla otatte nyt tämän tosissanne. Vikalistat todistavat ongelman olemassaolon.

Tehkää sille nyt vihdoin jotain oikein kunnolla. Alan kohta kerätä listaa / adressia jolla asia laitetaan vireille.

9 kommenttia

Hei Hrock,

Ongelmaa on tosiaan joskus vaikea paikantaa. Varsinkin silloin kun kyseessä on ajoittainen häiriö, vian juurisyyn paikantaminen on vaikeaa. Nyt kuitenkaan ei ongelman syyksi ollut paljastunut rikkinäinen komponentti tai vahvistin, vaan ongelma oli ratkaistu puhtaasti vahvistinta säätämällä.

Toimiihan TV-kuvasi nyt niinkuin pitää?
Meillä on Hangossa ihan sama tilanne. Kuva pätkii ja äänet häviää. Tällikin hetkellä kaikki kanavat ovat pimeenä taas. Viimeksi kun asentaja kävi asiaa jälleen korjaamassa, niin sanoi vaan tylysti että ei nämä laitteet enää toimi. Pitäsi uusia... Todella ala-arvoista toimintaa. Jos kerran tiedetään että laiteet huonossa kunnossa ja hajoilevat, niin niitä tulisi uusia eikä vaan yrittää säätää. Siitähän minä maksan että tv ylipäänsä näkyisi ja vielä niin että kuva olisi hyvä laatuista. Onneksi on olemassa nykyään netti-tv ja esim. netflix, muutoin olisi melko vähän mahdollisuuksia katsoa telkkaria. Hermo siinä menee kun jatkuvaa häiriötä.
Hei Jnk77,

Onko asentajan käynnistä pitkä aika? Asentaja ilmoittaa viallisista laitteista aina meillepäin jotta tiedämme tilata niille vaihdon uusiin. Jatkuva pätkiminen ei ole hyväksyttävää vaan tilanne tulee tottakai korjata. Oletko nyt ollut uudestaan yhteydessä vikapalveluumme? Myös naapureilta kannattaa kysyä onko heillä vastaavanlaista ongelmaa televisiossa ja heidänkin kannattaa vikailmoitus asiasta tehdä jos näin on.

Vikailmoituksen voit jättää soittamalla vikapalveluun tai jättämällä palvelupyynnön omien sivujen kautta.
Pätkii varmaan ympäri Suomea.
14 vuotta on Kuhmossa kaapelitv talossa asuttu. Tuskin on sellaista vuotta ollut, jolloin kuva ei erityisesti kesäaikaan pätkisi ja/tai häviäisi kokonaan - kuten tälläkin hetkellä. Pahimmat ongelmat ovat aina kesäisin, ja liittynevät sateisiin. Nyt on satanut koko illan ja päivän, ja kaikki kanavat ovat pimeitä.

Useamman viikon ajan on taas pätkinyt, milloin enemmän milloin vähemmän. Vähän väliä ruudussa vilkkuu teksti heikko signaali.

Viimeksi päreet paloi kunnolla jalkapallon EM kisojen yhteydessä. Nyt jääkiekon MM -finaali näkyi pahemmin pätkimättä. Mutta olen niin kyllästynyt kaapelitvn ongelmiin, että monesti olen aikonut vaihtaa. Mutta kun katolla ei ole enää antenniakaan, on laiskuus ja investointikulut jättänyt toistaiseksi kaapelin asiakkaaksi.
Jos taas jalkapallon mm kisat menevät pilalle paskan kaapeliyhteyden takia, se on varmasti viimeinen pisara.
Mutta kyllä maksuista tulee saada jatkuvien häiriöiden takia palautustakin; toivon, että siellä firman puolesta joku ottaa kantaa myös tähän. Laitan tämän saman viestin myös jollekin kuluttajansuojaan ja kysyn samaa asiaa.
Hei ainavikaa,

On totta että keväällä / kesällä ongelmia ilmenee eniten juuri maan sulamisen ja vesisateiden vuoksi. Kuitenkin ongelmankorjausta varten täytyy aina asiasta meille ilmoittaa niin saamme asentajan asiaa tutkimaan. Oletko nyt tehnyt uutta vikailmoitusta MM-kisojen pätkimisistä? Se olisi hyvä hoitaa nyt jotta varmistaisit futispelien toimivuuden jo ennakkoon.

Hyvitykset katsotaan aina asiakaspalvelun tai vikatilanteissa vikapalvelun kautta tilanteen mukaan. Vikatilanteista hyvitystä varten vaaditaan kuitenkin aina vikailmoitus aiheesta. Jälkikäteen vikojen hyvittäminen ilman ilmoitusta on muuten hankalaa, koska ei nähdä vian kokonaiskestoa eikä varmistettua vikasyytä.
Tein vika-ilmoituksen matkalla töistä kotiin. Aamulla tv ilmoitti vielä, ei signaalia ja oli aivan pimeä kaikilta kanavilta. Nyt töistä tultua kanavat näkyy, mutta edelleen signaali heikohko ja raitoja ja ruutuja näkyy. Näin vähän arvelinkin, koska sää on muuttunut kuivaksi.
Mutta en peru asentajan tuloa, koska olisihan se kiva varmistaa, että kuva näkyy kesällä myös sateiden aikana. Mutta tällainen kosteudesta johtuva toistuva vika tarkoittaa, että kaapelit ja laitteet eivät ole täällä Kuhmossa (monessa muussakaan paikassa?) tätä päivää. Onko teillä kaapeliTVn verkon ja näitten jakokaappien saneeraussuunnitelmaa ja aikataulua sille. Koska nämä viat saadaan pysyvästi pois?

Miten haen korvausta tästä parin-kolmen viikon mittaisesta surkeasta kuvan laadusta, ja parin päivän täydellisestä pimeydestä - jos asentaja sen kohta saa kuntoon? Entä jos tulee sateinen kesä ja jaliksen MM kisojen aikana vika toistuu, korvausvaatimus on varmaan kohtuullista monikertaistaa?
Hei ainavikaa,

Vikailmoitusta ei tosiaan kannata perua jos vieläkin pientä häiriötä näkyy TV-kuvassa. Asentaja tutkii ja korjaa ongelman. Asentajan raportoinnin perusteella suunnitellaan myös huollot ja tarvittavat laitevaihdot mikäli tarve vaatii.

Jos ongelma jatkuu ja toistuu pitkin kesää, kannattaa asiasta aina tehdä oma vikailmoitus. Hyvitysasioista voidaan sitten neuvotella vikapalvelun kanssa (ja tästä on perusteena juuri nuo tehdyt vikailmoitukset).

ainavikaa kirjoitti:
Mutta tällainen kosteudesta johtuva toistuva vika tarkoittaa, että kaapelit ja laitteet eivät ole täällä Kuhmossa

Keväisin sateet ja sulava routa aiheuttaa maassa muutoksia --> kaapeli saattaa venyä tai kiristyä joten sitä saattaa joutua korjailemaan tai vahvistina joudutaan säätämään asentajan toimesta. Ongelma ei siis tarkoita sitä että koko alue tai kaapeli olisi viallinen. Osa alueista saattaa näin ollen olla häiriöherkempiä (routaherkempiä) kuin muut. Vesisateet itsessään ei kaapelia "kastele" josta vika johtuisi mutta jos tälläinen tilanne paljastuisi --> kaapeli korjattaisiin uudella.
Eilen illalla kuva oli lähes "oireeton"; tänä aamuna taas täysin mykkä (ei signaalia millään kanavalla). Asentaja kävi ja ilmoitti, että vika on korjattu, ja että runkoverkon puolella piti tehdä lähtötason säätöjä. Siitähän mainitsit. Miksi lähtötasoja piti säätää, oliko säädöt muuttuneet itsekseen? Vai pitikö niitä säätää routimisen ja kaapelien venymisen seurauksena? Miten pitkään nämä lähtötason säädöt nyt pysyvät oikeina, riittävinä vai mikä liekään oikea termi? Voinko luottaa, että saan katsella jalkapallon MM kisat ilman, että lähtötasoja pitää taas säätää, tai että kuva jostain muusta syystä pätkii?
Hei Ainavikaa,

Nuo lähtötason säädöt eivät nyt ihan hirveän yleisiä ole ja yleensä säädöt tehdään lähempänä asiakasta, esim. talovahvistimella.

Äärimmäiset sääilmiöt ja säänvaihtelut voivat vaikuttaa kaapeliverkon toimivuuteen. Tästä syystä ongelmia saattaa esiintyä enemmän keväällä ja syksyllä.

Säätöjen pitäisi kyllä pysyä nyt kohdillaan, ellei mitään ihmeellistä alueella tapahdu. Ukkonenkin voi joskus näitä hieman sekoittaa.

Toivotaan kuitenkin että MM-kisat sujuvat ilman ongelmia.

Vastaa