Laajakaista EXTRA / VDSL2 käyttöönotto ?

  • 11 December 2014
  • 30 kommenttia
  • 46 katselukertaa

  • Meilaaja
  • 497 kommenttia
Kerrostaloyhtiö pääkaupunkiseudulla vaihtoi vuodenvaihteessa laajakaistasopimuksensa Soneralle. Sonera toimitti mallikkaasti ZTE 931VII modeemin omilla asetuksillaan postiin parissa päivässä tilauksesta ennen vuodenvaihdetta. Uudenvuodenaattona katkesi lankapuhelintökkelistä vanhan yhteydentoimittajan HomePNA-internetliikenne ja alkoi Soneran liikenne. (Samalla katkesi linjassa oleva ei-Soneran lankaliittymä, mutta puhelinyhtiö laittoi ilmoitettuna sen taas toimimaan seuraavana arkipäivänä.) Internetyhteys siis lähti toimimaan yllättäen aivan piuhat yhdistämällä (+ vaihtamalla verkkoyhteyksissä HomePNA Ethernetiin)˔ Webbiä selattiin ja vanhan palveluntarjoajan sähköpostikin lähti posticlientiltä maailmalle mail.inet.fi:n kautta.
Kunnes eilen saapuivat Soneran tunnukset kirjeessä ja lakkasi internetyhteys toimimasta. Kajoamatta modeemin tai Windowsin asetuksiin. Modeemiin syttyy virran laittamisen jälkeen valot Power, WLAN (ei käytetä) ja LAN-1 osoittaen porttia johon WinXP pöytäkone on liitetty. Ei valoja Internet ja DSL. Modeemin diagnostiikkatiedoissa kerrotaan:
Test xDSL syncronization FAIL
Ping primary name server FAIL
Kohdassa DNS server configuration lukee (mahdollisesti asiaan liittyen)
(*) Obtain DNS info from a WAN interface
WAN interface selected; ipoe_0_0_1_1/ptm0_1

Mistä lähdetään vikaa kunnostamaan?

[Voisiko olla jotain niin triviaalia kuin että modeemin virtanappulaa painettaessa samalla on painettu aivan vieressä olevaa WPS (WLAN protected setup) mininappulaa jota olisi painettava toistamiseen tms. Omia langattoman verkon laitteita ei toistaiseksi ole]

Tämä on kaverillani - jolla siis nyt ei ole internetyhteyttä - mutta itsellänikin on kokemuksia, ettei Soneran DNS-servereitten automaattinen hakeminen Windowsille laajakaistamodeemin kanssa oikein pelaa vaan pitäisi jostain saada kiinteästi asetettavat nimipalvelinosoitteet joita on sitten vaihdeltava kun Sonera osoitteita vaihtaa.

30 kommenttia

Soitimme Soneran asiakaspalveluun, jossa sai keskustella vianrajoitusautomaatin kanssa. Suhteellisen käyttökelpoinen automaatti. Ymmärtää ääntä, mutta ei pidä kiirehtiä vastaamaan ennen kuin automaatti on kertonut vaihtoehdot mitä saat vastata. Automaatti kertoi aluksi että vikaa liittymässä on ja se saattaa olla Soneran verkossa tai asiakkaan laitteissa; jos vika on laitteissamme niin veloittavat 99,98 euroa (tjsp). Automaatti myös kehotti irrottamaan linjasta muut laitteet paitsi modeemin. En kylläkään irrottanut. Se puhelin, jolla soitin oli nimittäin siinä samassa linjassa. Mutta automaatti kirjasi vikailmoituksen ja viiden tunnin kuluttua lauantaina modeemiin syttyivät juuri kaivatut valot ja kännykkään kilahti viesti vian korjaamisesta. Loppu hyvin, kaikki hyvin. Jos viat tähän loppuivat.

PS. Valitettavasti ulkomaille sähköpostia lähettäessä suuresta osasta ilmoitetaan, ettei ole ole toimitettu perille. Nämä tulivat 13.1.


Reporting-MTA: dns; jenni2.inet.fi
Received-from-MTA: dns; *** (80.220.**.***)
Arrival-Date: Sun, 9 Jan 2011 00:24:21 +0200

Final-Recipient: rfc822; ****@yahoo.es
Action: Failed
Status: 4.4.7 (delivery time expired)

Final-Recipient: rfc822; ****@yahoo.co.uk
Action: Failed
Status: 4.4.7 (delivery time expired)



Reporting-MTA: dns; jenni2.inet.fi
Received-from-MTA: dns; *** (80.220.**.***)
Arrival-Date: Sun, 9 Jan 2011 00:24:37 +0200

Final-Recipient: rfc822; ****@yahoo.se
Action: Failed
Status: 4.4.7 (delivery time expired)
Internet-yhteys sitten toimikin viikon päivät. Tänään soitti kaveri (70+ v), että vain kolme valoa tulee VDSL-modeemiin kun sen käynnistää, ei taaskaan valoja DSL ja Internet. Jos on koko talon vika, niin ongelman hoidon kannalta hyvä puoli on, että myös isännöitsijätoimisto on ilman yhteyksiä. Yhteyksien toistuvan oikuttelun takia edellinen talon sopimus irtisanottiin ja Soneraa lähdettiin vuodenvaihteesta yrittämään.

Katselen kaverin tilannetta kunhan seuraavan kerran menen käymään. Tosin tarkastusohjeita ei internetistä voi katsoa jos yhteyttä ei ole.


Toisessa ketjussa jo totesin kokeilluksi, että ulkomaisiin Yahoo-osoitteisiin mail.inet.fi:stä sähköpostia ei saada toimitetuksi. Kokeiltu kahdestakin Soneran liittymästä. Muita ulkomaan viestejä olemme saaneet perille Soneraltakin.
---------------------------------------------------------------
Yhteys palasi 18.1. ilman omaa yhteydenottoa palveluntarjoajaan.
---------------------------------------------------------------
Yhteys oli poikki taas 20.1.
Yhteys palasi 25.1. ja vaati yhteydenoton palveluntarjoajan robottiin (joka vahvisti yhteydessä olevan häuiriötä) ja pari päivää odotusta sen jälkeenkin kunnes yhteys palasi ja Soneralta tuli tekstiviesti ettei mitään ongelmaa ole ja halutessa voi soittaa maksulliseen palvelunumeroon.
---------------------------------------------------------------
Ja jälleen yhteys poikki päivän toimimisen jälkeen. Kun tänään käynnistettiin VDSL2-modeemi ja tietokone, internetyhteyttä ei muodostunut, DSL-valoa ei modeemiin tullut. Aivan kuin jokin prosessi poistaisi internetyhteyksiä, jotka sillä hetkellä eivät ole aktiivisia.
VDSL2-yhteys on käytössä modeemilta DSL-keskittimelle asti, ja keskitin on todennäköisesti samassa talossa kuin liittymä. DSL-valon pysyminen pimeänä tarkoittaa ettei modeemi saa muodostettua yhteyttä keskittimelle.

Syy VDSL2-yhteyden katkeamiseen on jokin seuraavista:
- Modeemi viallinen.
- Kaapelointi tai jokin liitos modeemin ja DSL-keskittimen välissä liian huonolaatuinen VDSL2-yhteydelle. Kyseessä voi olla myös modeemin ja puhelinpistokkeen välinen kaapeli tai sen liitin.
- Vikaa DSL-keskittimellä.

Käsittääkseni VDSL2-yhteyden ovat ollet luotettavia, sillä aika vähän niistä on negatiivista palautetta tullut. Hankalin vika VDSL2-yhteyden kanssa on ehkä se, jos talon Cat3 eli puhelinkaapelointi on liian huonolaatuinen singaalin välittämiseen. Modeemi on helppo vaihtaa toiseen ja DSL-keskittimen mahdollinen vika korjataan Soneran toimesta, mutta jos talon sisällä puhelinkaapelointi on huonossa kunnossa, jää se taloyhtiön korjattavaksi.
Kiitos, arvostan tietoa, jonka kanssa voidaan kulkea kohti ongelman ratkaisua. Käsittelen vikaa myös
toisessa ketjussa. Saatiin taas kerran Soneralta tekstiviesti, että vika on korjattu. Ja samalla liittymä nousi kuolleista. Uteliaisuutta herättää minkä vian Sonera löysi ja korjasiko. Aika näyttää, korjasiko. Keino Soneralla kuitenkin on saada liittymä toimintaan huoneistossa käymättä. Sattumalta se ei tullut kun ennen vikailmoitusta liittymä pysyi neljä päivää kuolleena ja liittymä palasi käyttöön samanaikaisesti korjausilmoituksen kanssa.

Toista johtoa voidaan koittaa modeemin ja puhelinrasian välillä ja öljytä liittimiä. Liittimien irrottelulla on aiemmin harrastettu ilman vaikutuksia.

Jos tuollainen VDSL2-modeemi lykätään sellaisenaan kiinni tavalliseen Sonera Laajakaista ADSL liittymään, pitäisikö toimia, onko kokeilulla saatavissa tietoa modeemin ehjyydestä.

Ehkä liittymän seuraavan kuoleman yhteydessä laitan kaverin pöytäkoneeseen langattoman verkkosovittimen kun kone on kolmisen metriä puhelinrasiasta. Ehkä jopa Soneran sivuilta löytyy, mitä turva-asioita on huomioitava. Liittymä on 2M/2M eikä niin pitäisi olla erityisen vaatelias.
Oltuaan yön sammutettuna internetyhteyttä ei taaskaan tänään 1.2. muodostunut.
Ei ollut kovin pitkäaikaisesti vaikuttanut korjaus.
aina kirjoitti:
Ehkä liittymän seuraavan kuoleman yhteydessä laitan kaverin pöytäkoneeseen langattoman verkkosovittimen kun kone on kolmisen metriä puhelinrasiasta. Ehkä jopa Soneran sivuilta löytyy, mitä turva-asioita on huomioitava. Liittymä on 2M/2M eikä niin pitäisi olla erityisen vaatelias.


Jos modeemi kadottaa VDSL2-yhteyden, ei internet-yhteys toimi sen kautta myöskään langattomasti.

aina kirjoitti:
Jos tuollainen VDSL2-modeemi lykätään sellaisenaan kiinni tavalliseen Sonera Laajakaista ADSL liittymään, pitäisikö toimia, onko kokeilulla saatavissa tietoa modeemin ehjyydestä.


ZTE 931WII on myös ADSL-modeemi eli pitäisi toimia. Testaus ADSL-liittymässä olisi kuitenkin periaatteessa hyödytön, varsinkin jos modeemi toimisi siinä moitteetta, koska jäisi epävarmuus toimiiko laite oikein VDSL2-yhteydellä. Paras testi tämä tyyppisissä tilanteissa on aina toisen modeemin testaus tutkittavassa liittymässä, koska silloin testataan jääkö vika laajakaistayhteyteen vai ei. Käytännön ongelmana monesti on, että mistä toinen modeemi testattavaksi.

Liittymästä on tehty jo kolme vikailmoitusta. Ensimmäisessä vikailmoituksessa vika oli verkossa ja se korjattiin noin 4 tuntia sen jälkeen kun vikailmoitus oli jätetty. Seuraavavissa kahdessa vikailmoituksessa yhteys toimi hyvin seurannan ajan. Laajakaistayhteyksissä pätee pitkälti sama kuin muunkin tekniikan korjaamisessa, että ellei vika mitenkään ilmaise itseään, sitä on hyvin vaikea paikallistaa. Korjaaminen on mahdollista vasta sitten kun vika on paikallistettu, jotta on tiedossa mistä korjata.

Kun yhteys katkeaa, tee tai neuvo liittymän käyttäjää tekemään siitä uusi vikailmoitus. Soitto numeroon 0206 90101 maksaa normaalin puhelun verrran, ja vianrajausautomaatin kanssa saa nopeasti vikailmoituksen tehtyä, kunhan maltaa kuunnella mitä automaatti kysyy ja vastaa ohjeen mukaan.

Selvää on että joku asia kyseisen liittymän yhteydessä on pielessä. Toivon kovasti että seuraavan vikailmoituksen jälkeen vian todellinen syy selviää ja asia korjataan.
Tapio kirjoitti:

Liittymästä on tehty jo kolme vikailmoitusta. Ensimmäisessä vikailmoituksessa vika oli verkossa ja se korjattiin noin 4 tuntia sen jälkeen kun vikailmoitus oli jätetty. Seuraavavissa kahdessa vikailmoituksessa yhteys toimi hyvin seurannan ajan. Laajakaistayhteyksissä pätee pitkälti sama kuin muunkin tekniikan korjaamisessa, että ellei vika mitenkään ilmaise itseään, sitä on hyvin vaikea paikallistaa. Korjaaminen on mahdollista vasta sitten kun vika on paikallistettu, jotta on tiedossa mistä korjata.
Nyt on neljäs ilmoitus toimimattomasta internetliittymästä tehtynä, tällä kertaa webin kautta. Se etu että pystyin linkittämään näihin kuvauksiini. Kerran vika korjautui seuraavana päivänä ilman ilmoitusta Soneralle. Vika ilmaisee itsensä esimerkiksi paraikaa siten, että modeemiin ei syty virran kytkemisen jälkeen DSL ja Internet-valoja. Useita kertoja tunnissa modeemi yrittää yhteyttä vilkuttaen DSL-valoa muutaman sekunnin ja sitten jälleen sammuu. Jos tällöin soittaa vianrajoitusautomaatille, se kertoo liittymässä havaitun häiriön joka voi johtua Soneran verkosta tai asiakkaan laitteista...

Harmi että poistaessaan ilmoituksen jälkeen häiriön toistuvasti Sonera ei ole huomannut, mikä pitäisi korjata. Tekstiviesti-ilmoituksessa tosin aina ilmoitetaan vika korjatuksi (ei mikä vika), mutta se lienee tuota markkinainformaatiota jolla on enemmän tekemistä tavoitellun vaikutuksen kuin todellisuuden kanssa. (Suomeksi sanottuna valetta.)

Tänään keräilin itselläni olleet puhelinpistokkeet (3) ja RJ11-johdot (4) ja kävin tekemässä systemaattisen kokeilun niillä. Ei minkäänlaista vaikutusta internetyhteyden muodostukseen vaikka modeemin ja puhelinrasian väliin laittaisi modeemin mukana Soneralta tulleen hiukan yli metrisen johdon ilman modeemin matkassa tullutta jakosuodinta, "splitteriä" ja lankapuhelin irti verkosta. Toisia VDSL2-modeemeita minulla ei kokeiltavaksi ole. (Soneralla saattaisi olla?)

Mielenkiintoista mielestäni, että alle puolen tunnin sammutuksia modeemi on kestänyt ja saanut sen jälkeen yhteyden mutta viime aikoina - toisin kuin aluksi - yöksi sammutus tuntuu olevan liikaa. Modeemia ei tulla pitämään jatkuvasti päällä. Liittymän vika on korjattava.
Mietitäänpä jälleen, mille tämä vika näyttää, kun ei ole tietoa miten VDSL2-tekniikan tulisi toimia eikä millä tavalla Sonera vikailmoituksen jälkeen päällä olevaan modeemiin yhteyden rakentaa eikä tarkemmin millaisia ovat talon muitten liittymien kokemukset.

Olisi tarpeen todeta toisella samanlaisella VDSL2-modeemilla että vika ei ole modeemissa. Modeemi kokeiluun on saatava Soneralta, ettei siirretä riesaa talossa modeeminsa lainaajalle. Ainakaan ilman huoneistossa mahdollisesti olevien vikojen pois sulkemista Sonera ei ryhdy etsimään vikaa työläämmin selvitettävistä paikoista kun ongelma on kertaluonteisesti helposti ohitettavissa

Kuvittelen vian olevan DSL-keskittimellä jotenkin näin. DSL-keskittimellä on jokin määrä käytettäviä yhteyksiä, joita keskitin kytkee sähköisesti huoneistojen puhelinlinjoihin Sonera-asentajan kiinteistössä käymättä. Kun modeemi sammutetaan, keskitinyhteys pidetään jonkin aikaa samaan liittymään varattuna, mutta esim. kuuden tunnin kuluttua yhteys vapautetaan ja siirretään vapaiden yhteyksien altaaseen, josta yhteyksiä annetaan uusille yhteyden tarvitsijoille. Jokin yhteyksistä on toimintakelvoton ja se on poolissa seuraavana tarjolla, koska yhteyksiä tarjotaan vanhimmasta käyttämättömästä alkaen. Kun liittymästä tehdään vikailmoitus, Sonera käynnistää DSL-keskittimen kaikkien vapaiden yhteyksien kytkemisen vuorotellen liittymään kunnes toimiva yhteys syntyy. Päällä oleva modeemi yrittää kymmenen minuutin välein onko DSL-keskittimessä liittymään toimivaa yhteyttä. Yhteyden vaihtaminen lopetetaan kun toimiva yhteys on saatu. Käytännössä extra-liittymiä hoitava soneralainen konttorissaan hakee tietokoneensa ruudulle vikailmoituksen ja käynnistää yhteyden pakotetun muodostuksen extra-liittymään. DSL-keskittimelle lähtee sanoma liittymän kytkemiseksi kuin uuden liittymän käyttöönotossa. Kun yhteys on todettu muodostuneeksi - keskitin ja modeemi ovat sanoneet toisilleen hyvääpäivää - lähtee ilmoituksen tekijälle automaattisesti tekstiviesti, että vika on korjattu. Internetkäyttäjät talossa ovat oppineet, että toimimaan saatu modeemi on pidettävä jatkuvasti päällä jos haluaa yhteyden toimivan.

Tämä kuvitelma vaihtoehtoisen yhteydenrakennustavan käyttämisestä häiriöilmoituksen jälkeen pohjaa tietenkin mielikuvitukseen. Vian toistuvuus kertoo kuitenkin helpon ongelmanohitustavan käytöstä selvittämättä vikaa.
Neljäs ja viides vikailmoitus eivät johtaneet käytännön toimiin Soneralla. Mutta kuudes kerta, uusi soitto ihmiselle sai Soneran laittamaan liittymän muutaman päivän virta päällä yhteyttä odottaneeseen modeemiin heti päälle.

Neljässä viikossa ensimmäisestä vikailmoituksesta ollaan edetty sen verran, että Sonera lähettää toisen modeemin kokeiltavaksi. Suurimman osan tästä ajasta liittymä on ollut toimimaton. Kokemuksen mukaan vika on toistuva ja toistettavissa.

Luulisi tällä metelinpidolla jo toisen kuukauden aikana Soneran ryhtyvän vian selvittämiseen. Ammattitaitoisista korjaajista varmaan on pula ja työjono pitkä. En luule vian olevan modeemissa, kun yhteyden jälkeen lyhyen virtakatkaisun jälkeen yhteys muodostuu uudelleen ja pitkän ei. Mutta katsotaan.
Ennen ADSL/VDSL2-liittymän vikailmoitusta neuvotaan aina testaamaan toisella modeemilla. Tämä saattaa monesti liittymän käyttäjästä tuntua turhalta, mutta fakta on että kaikissa DSL-yhteyteen liittyvissä ongelmissa vika voi olla modeemissa. DSL-yhteyden toisessa päässä on Soneran dslam eli DSL-keskitin ja toisessa päässä asiakkaan modeemi. Soneran Verkonhallinta pääsee näkemään oman DSL-keskittimen toiminnan hyvin tarkasti ja pystyy tarvittaessa tekemään muutoksia liittymän konfiguraatioon, mutta linjan toisessa päässä olevaan modeemin ei tällaista mahdollisuutta ole. Laajakaistan vian rajaamisessa toisella päätelaitteella eli modeemilla testaaminen on välttämättömyys, sillä se joko ratkaisee ongelman tai rajaa yhden mahdollisen ongelman aiheuttajan pois.
Käyttäjällä varmastikaan ei ole vastaan laittaa modeemin paikalle toinen ja saada näin Soneralle lisätietoa viasta ja edesauttaa vian korjaamista. Tarvitaan se sijalle tökättävä toinen laite - tässä tapauksessa VDSL2-modeemi Sonera-sopivasti konfiguroituna. Eilen saapui Soneralta vaihtoehtomodeemina ZyXEL P-870HW-51a v2. Aikaisemmassa ZTE-modeemissa oli pidetty virta päällä ja siinä oli yhä internetyhteys. Päällä olevan internetyhteyden katkeilu ei ole ollutkaan ongelmana vaan internetyhteyden saaminen lyhyttä pidemmän kytkemättä olon jälkeen.

Tehtiin seuraavat kokeilut.
1) ZyXEL-modeemiin tulee tietokoneeseen kytkemättä internetvalo päälle toisesta puhelinpistorasiasta ja ZTE-modeemin ollessa tietokoneeseen kytkettynä ja toimivana.
2) ZTE-modeemille voidaan tehdä muutaman minuutin virtakatko ja sen jälkeen se vielä saa internetyhteyden muodostettua. Myös kun välillä ollut ZyXEL-modeemissa internetyhteys
3) Vaihdettiin ZyXEL-modeemi pöytätietokoneen modeemiksi ja käytettiin internetiä tietokoneesta
4) ZyXEL-modeemi jätettiin päälle ja siinä on edelleen valot 12 tunnin jälkeen. Tietokoneen suljettuna ollessa havaittiin kerran modeemin internetvalon vilkuttelevan modeemissa punaisena eli kertovan vaikeuksista, mutta palasi vihreäksi
5) Lankapuhelin toimii

Liittymänhaltija ei halunnut vielä vian kokeilua sammuttamalla uusi modeemi yöksi. Jos yhteys yön jälkeen ei muodostu, niin internetyhteyden muodostus on ollut työläs, soittaa Soneralle ja pyytää yhteyden muodostamista. Tähän saakka Sonera on yhteyden muodostanut 0-50 tunnissa. Ilman tiedettyjä Soneran liittymäkohtaisia toimia internetyhteys on kerran palannut päällä pidettyyn ZTE-modeemiin vuorokaudessa (aikaisemmin) mutta myös pysynyt viikon muodostumatta (myöhemmin).

Olen käyttänyt tämän Soneran internetliittymän käyttöön saamiseksi yli kymmenen tuntia työtä tähän mennessä. Ei ole mitään asiaa tuntevan Sonera-asentajan osallistumista vastaan. Mutta seuraavaksi kannattaisi varmaan kerätä havaintoja toista modeemia käyttäen. Ellei ole antaa vinkkejä erityisistä koejärjestelyistä.
ZTE-modeemi pois verkosta ja testaus uudella modeemilla. Jos oireet samat kuin toisellakin modeemilla, niin silloin vika ei jää ainakaan modeemiin.
ZTE on ollut kolme päivää pois verkosta, ZyXEL kolme päivää virta päällä ja internetyhteys on pysynyt käytössä. Seuraava koe olisi sammuttaa ZyXEL yöksi ja katsoa nouseeko internetyhteys seuraavana päivänä. Jos nousee, epäillään ZTE-modeemia ja kokeillaan vielä sillä nouseeko sillä yliyön katkon jälkeen. Jos nousee silläkin, ihme on tapahtunut (eikä vika ollut modeemeissa). Jos ei nouse ZyXELilläkään, pyydetään Soneraa taas muodostamaan yhteys ja jatketaan vian korjaamisen odottamista. Jos nousee ZyXELillä eikä nouse ZTE:llä, ZTE pidetään kelvottomana.
Vaikuttaa hyvältä suunnitelmalta.
aina kirjoitti:
Luulisi tällä metelinpidolla jo toisen kuukauden aikana Soneran ryhtyvän vian selvittämiseen. Ammattitaitoisista korjaajista varmaan on pula ja työjono pitkä. En luule vian olevan modeemissa, kun yhteyden jälkeen lyhyen virtakatkaisun jälkeen yhteys muodostuu uudelleen ja pitkän ei. Mutta katsotaan.


Katsottu on. Liittymänhaltija oli jo ehtinyt palauttaa ensimmäisen modeemin, joten katsominen ei käynyt ihan ajatellulla tavalla. Mutta näillä tuloksilla ei haittaa päättelyä.

- Kokeilin muutaman kerran katkaista virran ZyXEL-modeemista lyhyeksi ajaksi (alle 10 minuuttia). Virran uudelleenlaiton jälkeen internetyhteys palaa.
- Modeemista katkaistiin virta kello 24 ja kytkettiin virta uudelleen aamulla kello 8. Internet-yhteyttä ei muodostu. Modeemi yrittää yhteyden muodostusta parin minuutin välein vilkuttaen DSL-valoa ensin sekuntitahtiin kestäen parista sekunnista muutamaan minuuttiin ja lopuksi kiivaaseen tahtiin kymmenkunta sekuntia ja sitten DSL-valo sammuu.
- Nyt on annettuna tällä modeemilla turhaan yrittää yhteyden muodostusta kahdeksan tuntia. Toisen käden tietoina, muillakin kuuluu olleen internetyhteyttä poikki talon Laajakaista EXTRAssa.

Johtopäätös: Ongelma on sama käytettäessä Soneran toimittamia ZTE- ja ZyXEL-modeemeja. Vialle ei ole Soneralla tehty muuta kuin viasta ilmoittaessa päällä olevaan modeemiin on Soneralta muodostettu internet-yhteys kahden työpäivän kuluessa. Ellei sitten 8.1. jolloin Tapion mukaan korjattiin verkkovika. Vika on kuitenkin palannut ja jatkuu. En itse asiassa usko, että Laajakaista EXTRAn kyseistä vikaa ei Soneralla tunnettaisi.

Jos havaintoja on kuvattu liian yksityiskohtaisesti, niin tässä ihan yksinkertaisesti:
Internetyhteyttä ei synny kerrotussa tapauksessa ilman vikailmoitusta ja liittymän saantia Soneralla "seurantaan".
Korjatkaa viipymättä!



---------------------------------------------------------------------------------------------------
14.2.2011 liittymänhaltija soittaa Soneralle. Palvelunumeroon saa odottaa aluksi puolisen tuntia.
Puhelun aikana Sonera muodostaa jälleen internetyhteyden modeemiin, jota modeemi oli turhaan koittanut puolitoista vuorokautta muodostaa.

Soneralainen ehdottaa, että lankapuhelin poistetaan linjasta. Soittaja toteaa ettei hän suinkaan poista lankapuhelinta, jolla hän juuri puhuu eikä suinkaan luovu lankapuhelimen käytöstä. Nyt soneralainen ehdottaa, että käydään ostamassa Soneran kaupasta VDSL2-häiriösuodatin (noin 10 euroa). Edeltä voi todeta, että puhelimen käyttö samanaikaisesti ei haittaa internetyhteyden muodostamista Soneran toimistolta käsin eikä lankapuhelimen irroittaminen puhelinverkosta auta internetyhteyden muodostamista.

Edellisen ZTE-modeemin mukana tuli splitteriksi nimitetty puhelinrasiaan laitettava palikka, jonka kautta modeemijohto on puhelinrasiassa (liitännässä Modem) ja jossa puhelinta varten on tavanomaiset kolme reikää (merkinnällä Phone). Eikö tämä ole ZyXEL-modeemiin sopiva VDSL2-häiriösuodatin? (Ainakin ZTE-modeemiin sen olisi tullut toimia. On kuitenkin kokeiltu myös pistorasialla ilman suodinta ja ilman puhelinta verkossa. Uuden splitterin lähettämisellä ei myönnetä lisäaikaa.) Eikö ole totta että puhelin ei häiritse internetyhteyttä vaan internetyhteys häiritsee lankapuhelinta ja sitä varten on syytä käyttää suodatinta puhelimen pistorasian alla, vaikka puhelin olisi eri puhelinrasiassa kuin DSL-modeemi? Näin edellisen modeemin pikaohjeissa neuvottiin.

Edellinen liittymänhaltijan kanssa keskustellut soneralainen oli kehottanut ottamaan puhelinjohdon pois jakosuodattimesta ja liittämään huoneiston toiseen puhelinrasiaan. Käyttäjä oli tehnyt työtä käskettyä, uskonut pötypuheen.

Juuri keskustellessamme kertoi, että kun lankapuhelin on splitterissä ja nostaa puhelimen luurin, niin ZyXEL-modeemissa alkoi internetvalo vilkkua punaisena, mutta palasi vakaaksi vihreäksi.

Mitään viitteitä ei saatu, että Sonera ryhtyisi vian korjaamiseen.


Ehdotukseni etenemiseksi:

  • Sonera soittaa liittymänhaltijalle ja sopii korjausajankohdan. Puhelinnumerot löytyvät Soneralta vikailmoitushistoriasta.

  • Modeemi sammutetaan edeltävänä päivänä.

  • Korjauspäivän aamuna liittymänhaltija laittaa modeemin päälle ja toteaa vian siitä, että DSL ja Internet valot eivät tule pysyvästi päälle.

  • Sonera soittaa ja varmistaa vian olevan päällä ennen tuloa.

  • Sonera tulee ja korjaa vian tästä liittymästä ja kiinteistön muista liittymistä. Halutessa voidaan sopia minunkin tulevan paikalle.

  • Vian korjaaminen asuntoon tulematta sopii myös. Siinä tapauksessa riittää ilmoitus puhelimella, kun vika on korjattu.



Todetaan vielä, että minusta olisi Suomelle onnetonta, jos Elisa saa teleliikenteen ylivallan.
Nyt on testattu toisella VDSL2-modeemilla ja silläkin kestää välillä hyvin pitkään saada yhteys auki. Tämä tieto kannattaa kirjoittaa uuteen vikailmoitukseen. Tämän Keskustele ja kysy -palstan kautta ei vikailmoituksia oteta vastaan.

Kerroit että modeemin tilaan vaikuttaa jos lankapuhelimen luurin nostaa. Häiriösuodatin kuuluu olla käyttössä kaikissa lankapuhelimissa ja muissa analogisissa puhelinlaitteissa (faksi, valvontajärjestelmät). ADSL- tai VDSL2-modeemi ei häiriösuodatinta kaipaa, vaan ne kaikki muut puhelinverkkoa käyttävät laitteet.

En tiedä mistä liittymästä me keskustelemme, joten en pysty tarkistamaan sen vikailmoituksia ja kommentoimaan niiden perusteella. Aina yhteysongelmille syy löytyy ja näin on epäilemättä myös tässä tapauksessa. Ei muuta kuin uusi vikailmoitus liittymästä, jos edellinen on jo liittymän käyttäjälle kuitattu valmiiksi.
Tapio kirjoitti:
Nyt on testattu toisella VDSL2-modeemilla ja silläkin kestää välillä hyvin pitkään saada yhteys auki. Tämä tieto kannattaa kirjoittaa uuteen vikailmoitukseen. Tämän Keskustele ja kysy -palstan kautta ei vikailmoituksia oteta vastaan.
Mielestäni näin huomattavaa vaivaa tehdessäni 1.2. internetin kautta ilmoituksen kuvaten oleelliset havainnot ja linkkasin myös tähän ketjuun. Automaatti ilmoitti asia hoidettavan 1.2. tai 2.2. Soneralla kestää välillä hyvin pitkään, sillä tuon perusteella ei toistaiseksi ole Soneralla mitään tehty, sen paremmin vikaa korjattu kuin otettu yhteyttä. Jopa yhteyden muodostaminen vaati kaksi puhelinsoittoa luvatun ajan jälkeen.

Aivan vastaava "hyvin pitkään" on modeemilla. 20.1. jälkeen ainuttakaan kertaa kumpikaan koitetusta Soneran modeemeista ei ole tullut internetyhteyteen ilman että yhteys on Soneran toimistolta avattu. Lähes viikkokin on annettu modeemin itse yhteen menoon yrittää, mutta kun internetiä olisi tarve käyttääkin. Parhaaksi käytännöksi on muodostunut soittaa Soneralle ja pyytää yhteyden avaamista. Puheluun saattaa kulua tunti, mutta jos tarvitsee sitä yhteyden muodostustä samana päivänä niin paras tapa tosiaan on puhelu toimistoaikaan.

Kerroit että modeemin tilaan vaikuttaa jos lankapuhelimen luurin nostaa. Häiriösuodatin kuuluu olla käyttössä kaikissa lankapuhelimissa ja muissa analogisissa puhelinlaitteissa (faksi, valvontajärjestelmät). ADSL- tai VDSL2-modeemi ei häiriösuodatinta kaipaa, vaan ne kaikki muut puhelinverkkoa käyttävät laitteet.
Kiitos, näin olin ymmärtänytkin. Aihetta toisen häiriösuodattimen hankintaan ZyTELille ei ole kun laitteita ei ole enempää. Kuvaamissani kokeilussa ei ole ollut mitään vaikutusta yhteyden muodostumattomuudelle onko puhelinta verkossa ja millaisessa tökkelissä. Luurinnostoa koitan katsoa kun olen seuraavan kerran paikalla. Puhelin oli nimenomaan ZTE-modeemin splitterin kautta verkossa.

En tiedä mistä liittymästä me keskustelemme, joten en pysty tarkistamaan sen vikailmoituksia ja kommentoimaan niiden perusteella. Aina yhteysongelmille syy löytyy ja näin on epäilemättä myös tässä tapauksessa. Ei muuta kuin uusi vikailmoitus liittymästä, jos edellinen on jo liittymän käyttäjälle kuitattu valmiiksi.
Puhumme laajakaistaliittymästä 346-58xxxx, jonka vikalokia Soneralla aiemmin ketjussa kommentoit, kertoen että 8.1. korjattiin verkkovika.

Tämä on ollut havainnollistava kokemus. Osin ahdistavakin.

Tämänhetkinen käsitykseni on:

DSL-keskittimessä on ohjelmistovika, ettei se pysty toimittamaan modeemeille IP-osoitetta.
Sonera tuskin saa paremmin toimivaa ohjelmakorjausta aikaan ennen kesälomia. Vikaa ei edes pidetä Soneralla kovin merkittävänä, kun pitämällä modeemissa jatkuvasti virta päällä, voidaan saada hyvin pitkiäkin käyttöjaksoja.
Toisessa samaa liittymää koskeneessa ketjussa oli mainittu vikailmoituksen numero, jolla olen liittymän aikaisemmin löytänyt. Nyt oikea liittymä on tiedossa liittymänumeron ansiosta.

En voi tehdä asiakkaan puolesta laajakaistaliittymän vikailmoitusta Keskustele ja kysy -palstan kautta. Vikailmoitus on tultava liittymän käyttäjältä tai hänen valtuuttamaltaan henkilöltä. Tee liittymästä vielä uusi vikailmoitus ja kerro siihen että kahdella eri modeemilla testattuna yhteyden muodostaminen kestää hyvin pitkään.

Kun olet vikailmoituksen tehnyt, voit kertoa siitä tässä ketjussa ja sen jälkeen minä informoin vielä vikailmoituksen käsittelijää yhteyden ongelmista.

Kirjaan lisäksi laajakaistaliittymän tietoihin tiivistelmän siitä, mitä täällä on aihesta keskusteltu.
aina kirjoitti:

PS. Valitettavasti ulkomaille sähköpostia lähettäessä suuresta osasta ilmoitetaan, ettei ole ole toimitettu perille. Nämä tulivat 13.1.

Reporting-MTA: dns; jenni2.inet.fi
Received-from-MTA: dns; *** (80.220.**.***)
Arrival-Date: Sun, 9 Jan 2011 00:24:21 +0200

Final-Recipient: rfc822; ****@yahoo.es
Action: Failed
Status: 4.4.7 (delivery time expired)

Tänään lähetykset menivät yahoo-osoitteisiin viivytyksettä perille mail.inet.fi:stä lähetettyinä. Kokeilin sekä SSL-suojattuna että tavallisena suojaamattomana.
Olemme tänään tehneet Soneralle internetin kautta ilmoituksen

Yli yön virratta olon jälkeen VDSL2-modeemi käynnistettäessä internetyhteyttä ei muodostu (DSL-valo ei syty modeemiin) ilman että Soneran toimistolta yhteys muodostetaan. Viimeksi yhteys on muodostunut korrektisti 18.1.2011 mutta sitä ennenkin on vikaa ollut ja vikailmoituksia tehty.

Liittymä on kokeiltu Soneran lähettämillä VDSL2-modeemeilla ZTE 931WII (palautettu) ja ZyXEL P-870HW-51a v2 samoin havainnoin. On kokeiltu useita modeemijohtoja, puhelinpistokkeita, molempia puhelinrasioita, lankapuhelin verkossa ja irti.

Kun talossa otettiin vuodenvaiheessa Laajakaista Extra käyttöön, mykistyi lankapuhelin ja puhelinoperaattori palautti lankapuhelinliittymän toimivaksi.

Jos kävisi niin, että tänään illalla modeemin sammutuksen jälkeen yhteys huomenna muodostuisi, ilmoitamme siitä.

Seikkaperäinen kuvaus kokemuksista löytyy Soneran Keskustele ja kysy palstalta


Lankapuhelimen käytöstä ei kokeiltaessa havaittu ongelmaa ZyXEL-modeemille.

Mainitsin vielä kilpailijan käyneen viimeksi talon kaapilla lankaliittymän palauttamassa, kun tuli tietoon, että ongelma ei esiinny kaikilla (usealla kymmenellä) talon Soneran liittymän käyttäjällä.


Olen myös saattanut tapauksen ja tämän keskusteluketjun taloyhtiön hallituksen ja isännöitsijän tietoon.
Modeemi sammutettiin illalla kello 20:30 ja sytytettiin aamulla kello 8.
Internetyhteys muodostui. Toivotaan jälleen kerran, että viimeisen viikon
aikana Sonera on vikaa korjannut. Tietoa sellaisesta ei ole saatu.
Laitoin uuden, eilisen peruvan vikailmoituksen,
jossa ilmoitan tilanteen olevan tänä aamuna kuten pitää.
Jos ei olisi ollut, ei meillä olisi ollut internetyhteyttä ilmoittaa.

Prosessille, jolla vikaa Soneralla on käsitelty, ei voi antaa hyväksyttävää arvosanaa.
Tapion informatiiviselle toiminnalle tällä foorumilla kuitenkin aivan täydet pisteet.
Valitettavasti internetyhteys muodostui ainoastaan kerran, maanantaina. Kun olimme sunnuntaina ilmoittaneet tästä kokeesta Soneralle vikailmoituksella. Tiistaina vika oli jälleen palannut eikä internetyhteyttä enää saatu. Ja jatkuu edelleen tänään keskiviikkona.

Voisiko Sonera-asioiden tuntija kertoa, mistä tässä asiakkaan pilkkana pitämisessä on kyse
a) Sonera tuntee kyllä vian, pystyy helposti auttamaan yhteyden kertaluonteisesti, mutta korjausta ei ole saatavissa
b) vian aiheuttajaa ei ole selvitetty

Liittymänhaltija soitti keskiviikkoiltapäivällä Soneralle, soneralainen kehotti jättämään modeemin päälle: "voi kestää puolikin vuorokautta ennen kuin yhteys tulee päälle". Tämähän ei kuulosta sille, että vikaa vielä alettaisiin selvittää vaan torstaina varmaan joku Soneralla vaivautuu kytkemään internetyhteyden jälleen.

23.2. klo 14:30 saatiin tekstiviesti: "Hei, palvelupyynnöstänne on kirjattu vikailmoitus. Varmistakaa, että modeeminne on päällä. Ilmoitamme kun viankorjaus etenee. Terveisin Sonera vikapalvelu"

25.2 perjantaina: Modeemi vilkuttelee parin minuutin välein eikä internetyhteyttä ole muodostunut.
aina kirjoitti:
Voisiko Sonera-asioiden tuntija kertoa, mistä tässä asiakkaan pilkkana pitämisessä on kyse
a) Sonera tuntee kyllä vian, pystyy helposti auttamaan yhteyden kertaluonteisesti, mutta korjausta ei ole saatavissa
b) vian aiheuttajaa ei ole selvitetty


Jos vian aiheuttaja olisi tiedossa, se olisi jo korjattu. Ongelma tässä tapauksessa on vian aiheuttajan paikallistaminen. Kyseessä on harvinanen vika. En muista toista vastaava tapausta Laajakaista Extra -liittymän kohdalla.

Liittymästä on jälleen avoin vikailmoitus ja lisäsin vikailmoituksen tietoihin tiivistetyn version tähän asti tapahtuneesta.
En tunne toteutustekniikkaa. Maallikkojärjellä ajattelen että Soneran asentajan on tultava paikan päälle silloin kun vika on päällä. Mielestäni olisi ollut tultava jo kun pari ilmoitusta oli hoidettu konttorilta käsin kertaluonteisesti ja vian ilmenemisluonne oli asiakkaan selvittämä. Kuvittelen DSL-keskittimessä olevan liitäntöjä, joista on erilliset johdot talojakamon huoneistokohtaisin piuhoihin.

Ensimmäiseksi käydään katsomassa, että liitännät on talojakamossa hyvin tehty. Elisahan joutui liittämään Soneran katkaiseman lankaliittymäyhteyden, liitännät eivät varmaan talojakamossa ole Soneran jäljiltä.

Kun jossain reiässä on ongelmia, niin tavallisesti ensimmäisenä kokeillaan toista reikää. Ikäänkuin puretaan liittymä ja muodostetaan se uudelleen. Onnistuu ehkä jopa parilla hiiren klikkauksella toimistolta jos fyysinen asennus on kunnossa?

Internetyhteyden päältäputoilua ei ole ollut vaivaksi saakka - Zyxelin vilkuttamaa punaista internetvaloa on pari kertaa nähty, mutta sekään ei ollut internetkäytön aikaan. Ajattelisin huonojen johtojen ja liitosten ilmenevän ensimmäisenä yhteyden huonolaatuisuutena.

Kai signaaleja voi mitata tuomalla jonkin laitteen huoneiston puhelinrasiaan, linjan ja modeemin väliin seuraamaan yhteydenmuodostuskättelyä.

Mikä lieneekään se menettely, jolla Soneran toimistolta helposti linjan saa päälle. On laitettu yhteys jopa vikailmoituspuhelun aikana. Tuntemalla sen kytkentäohjelman ja dsl-keskittimen toimintaa on saatu hyvä vihje viasta.

Miten tässä edetään että saadaan Sonera aloittamaan vian selvittäminen? Onko minun varattava jokin keskusteluaika kerrata esille tuodut asiat jollekin, joka Soneralla sekä ymmärtää että saa aikaan. Miten sellainen keskustelu saadaan aikaan? Kaksi kuukautta on jo liian pitkä aika internetliittymän vian korjaamisen aloittamiseen.

Vastaa