Laajakaista Extra/VDSL2 ongelma.

  • 11 December 2014
  • 21 kommenttia
  • 36 katselukertaa

Päivää kaikki foorumilaiset ja Sonera. Tosiaan tilasin Laajakaista Extra/VDSL2 liittymän ja sain modeemin parin päivän sisällä kun tilaus oli jätetty ja Soneralta kävi asentaja käymässä, mutta siitä on jo viikko pari eikä netti toimi vieläkään olen ottanut yhteyttä soneran vikahuoltopalveluun + talon isännöitsijään. Sonera kehotti tarkistamaan liitännät ja asetukset sekä kääntymään talon isännöitsijään ja huoltoyhtiöön siinä sitten pari päivää odoteltiin, että Isännöitsijältä saapuisi henkilö katsomaan onko kaikki kytkennät/asetukset kunnossa.
Tänään kävi huoltoyhtiöstä tilattu henkilö katsomassa tilannetta ja kehoitti ottamaan teihin taas yhteyttä.
Pienenmoinen dilemma tästä muodostunut, kun olen jo viikon verran koittanut saada apua/toimimaan (olen v*ttuuntunut suuresti) voitte arvata. Mitä mieltä on ihmiset ja mahdollisesti soneran väki. olen aktiivisesti päivittämässä tapahtumia ja lukemassa vastauksia kiitos.
ajattelin lisätä vähän tietoja Modeemina on: Thomson TG789vn (valoja on power,ethernet,wireless,Broadband valo välkkyy) Kenen asia se on hoitaa jos puhelinpistoke ei ota signaalia ollenkaan? tai ainaki sellaista palautetta sain Isännöitsijän kaapeli/tv/laajakaista korjaajalta, että kaikki apu olisi nyt tarpeen. Ei uutta tietoa vieläkään asiasta odottelen vastauksia.

21 kommenttia

Soneralle kuuluu yhteyden kytkentä oikeaan asuntoon menevään kaapeliin, mutta ei talon sisäverkon kaapeloinnin korjaus tai uusiminen.

Jos lisäät asiakasnumerosi käyttäjätunnuksen profiiliin (Omat asetukset > Profiili > Asiakasnumero), voin sen perusteella tarkistaa laajakaistaliittymäsi tilanteen ja vastata tarkemmin. Toinen vaihtoehto on että kirjoitat asiakasnumeron sijaan laajakaistaliittymän numeron ilman väliviivaa eli muotoon 346123456.

Kokonaan toimimattomasta yhteydestä kannattaa joka tapauksessa tehdä Vikailmoitus numeroon 0206 90101.
Kiitos paljon vastauksesta! Asiakasnumeroa ei ole, koska ei ole tullut vielä laskua joten päivitän sen, kun mahdollista. Pitää kait olla taloyhtiöön taas yhteydessä jos tämä on heidän tehtävä hoitaa.
Secretsociety kirjoitti:
Päivää kaikki foorumilaiset ja Sonera. Tosiaan tilasin Laajakaista Extra/VDSL2 liittymän ja sain modeemin parin päivän sisällä kun tilaus oli jätetty ja Soneralta kävi asentaja käymässä, mutta siitä on jo viikko pari eikä netti toimi vieläkään olen ottanut yhteyttä soneran vikahuoltopalveluun + talon isännöitsijään. Sonera kehotti tarkistamaan liitännät ja asetukset sekä kääntymään talon isännöitsijään ja huoltoyhtiöön siinä sitten pari päivää odoteltiin, että Isännöitsijältä saapuisi henkilö katsomaan onko kaikki kytkennät/asetukset kunnossa.
Tänään kävi huoltoyhtiöstä tilattu henkilö katsomassa tilannetta ja kehoitti ottamaan teihin taas yhteyttä.
Pienenmoinen dilemma tästä muodostunut, kun olen jo viikon verran koittanut saada apua/toimimaan (olen v*ttuuntunut suuresti) voitte arvata. Mitä mieltä on ihmiset ja mahdollisesti soneran väki. olen aktiivisesti päivittämässä tapahtumia ja lukemassa vastauksia kiitos.
ajattelin lisätä vähän tietoja Modeemina on: Thomson TG789vn (valoja on power,ethernet,wireless,Broadband valo välkkyy) Kenen asia se on hoitaa jos puhelinpistoke ei ota signaalia ollenkaan? tai ainaki sellaista palautetta sain Isännöitsijän kaapeli/tv/laajakaista korjaajalta, että kaikki apu olisi nyt tarpeen. Ei uutta tietoa vieläkään asiasta odottelen vastauksia.



Eiköhän tää ole osa Soneran maagista taitoa hankkia uusia asiakkaita toimimattomien liittymien omistajiksi. On se jännä, on se jännä... En oikeen ymmärrä että miksi sallitaan tuokin maksullisella yhdeksänkymmentä yhdeksän euroa ja kahdeksankymmentä yksi senttiä maksavalla mahdollisella korjauskäynnillä uhkaus. Sehän on asiakaspalvelua pahimmillaan, ei noin voi mikään lafka menestyä "syö meillä, jos et tykkää niin maksat vielä enemmän".
Migozzi kirjoitti:
En oikeen ymmärrä että miksi sallitaan tuokin maksullisella yhdeksänkymmentä yhdeksän euroa ja kahdeksankymmentä yksi senttiä maksavalla mahdollisella korjauskäynnillä uhkaus. Sehän on asiakaspalvelua pahimmillaan, ei noin voi mikään lafka menestyä "syö meillä, jos et tykkää niin maksat vielä enemmän".


99,81 euron turhan asentajakäynnin maksu peritään asiakkaalta vain jos vika jää asiakkaan omiin laitteisiin, eikä Soneran verkkoon. Verkon vikojen korjaaminen on tietenkin asikaalle ilmaista, mutta omien laitteiden toimivuus jää asiakkaan omalle vastuulle.
Terve taas kaikki on koitettu olla yhteydessä isännöitsijään jo monta viikkoa etc etc olen koittanut kaikkia mahdolisia keinoja, mutta saan vain viestin: Your DSL connection is Down, kun koitan aukaista nettisivua.
Että mitä tässä pitäis oikeen nyt tehä!! Myös, kun koitan manuaalisesti yhdistää Dial-up kautta modeemiin tulee: Error 651: The modem (or Other connecting device) has reported an error. + asiakasnumero lisätty.
Lukaisepa ketju http://www5.sonera.fi/keskustele/viewtopic.php?f=55&t=4926. Kaikissa Laajakaista Extra liittymissä ei ole noin, mutta saattaa olla noinkin.

Tarkista ensin itse mitä pystyt:
- ota aluksi tarkistuksen ajaksi lankapuhelin ym. muut laitteet irti puhelinverkosta
- sammuta modeemista virta vähintäin puoleksi minuutiksi ja laita modeemi uudelleen päälle
- tietokoneen ei tarvitse olla kiinni modeemissa kun kokeillaan tuleeko modeemiin tasaisesti palava Broadband valo (DSL)
- älä käytä kokeilussa jatkojohtoa. Aloita liittämällä modeemi mukana tulleilla johdoilla ja pistokkeilla puhelinrasiaan
- jos DSL-valo ei tule vakaasti palavaksi (mielestäni varttitunnin voisi odotella), modeemi ei saanut yhteyttä DSL-keskittimeen eikä internetyhteys ole mahdollinen. Vika on silloin ketjussa modeemi, sen liitäntä puhelinrasiaan, talon puhelinverkko, DSL-keskitin. Vika ei ole tietokoneessa tai tietokoneen liitännässä modeemiin, jos DSL-valo ei tule päälle.
- jos sinulla on, kokeile useampia johtoja ja pistokkeita modeemin ja puhelinpistorasian välillä
- jos toinen käypä modeemi on käytettävissä, kokeile toisellakin modeemilla. Jos liittymässä on VDSL2-protokolla, kokeilua ei voi tehdä ADSL-modeemilla (ellei Sonera muuta liittymän protokollaa)
- jos puhelinlinjassa on myös lankapuhelin, fax, turvapuhelin, hälytin tms. laite, kukin tarvitsee pistorasiaansa häiriönpoistajan, koska internetliittymä häiritsee muita laitteita

DSL-valon vilkuttelu on varmaan samanlaista olipa modeemi yhdistetty seinään puhelinrasiaan vai ei? Juoruaa että väliltä saattaisi puuttua johtoakin, kun liittymä ei ole vielä toiminut. Ihmettelen kyllä, mitä käynyt Soneran asentaja teki, jos ei varmistanut verkon toimivuutta.

Kun olet tehnyt mahdolliset kokeilut, jätä modeemi virta päälle ja puhelinverkkoon kytketyksi ja soita vikailmoitus numeroon 0206 90101. Saat keskustella robotin kanssa vaikka keskellä yötä. Suorita vielä robotin ehdottamat tarkistukset. Soneran toimistolta on mahdollista laittaa liittymä seurantaan ja mahdollisesti kytkeä liittymä päälle. Meille liittymä on kytketty toimimaan kahden arkipäivän kuluessa, ihmisen kanssa toimistoaikaan keskustellen parhaassa tapauksessa jopa puhelun kestäessä. Yhteyden muodostuminen ilmenee modeemin valoissa ja kännykkään tulevasta tekstiviestistä. Satasen mahdollisesti veloittavaa asentajaa ei ole saatu paikalle toteamaan tilanne vaikka olisi haluttu.

Meidän tapauksessa toimimaan saadusta modeemista virran sammuttamista kannattaa välttää, koska pidemmän virtakatkon jälkeen liittymän toimimaan saanti joudutaan aina pyytämään erikseen Soneralta. Sonera on myöntänyt vian, muttei kertonut lähemmin, millaisissa tilanteissa esiintyy. Saattaisi liittyä käyttöön nähden riittämättömiin resursseihin Soneran verkon jossain komponenteissa, vaikkapa talon DSL-keskittimessä. Tai Soneran sivustoiltakin saa käsityksen, etteivät Soneran tekemät ohjelmistot ole kovin virheettömiä.
Kiitoksia tosi paljon avusta. Kun luin tuota viestiäsi niin aloin katselemaan ympärille ja huomasin, että puhelinpistokkeen yläpuolella on johto joka johtaa palovaroittimeen olisiko siitä kiinni?
Odotellaan Soneran kommenttia palovaroittimen mahdollisesta vaikutuksesta. En oleta haittaavan.

Nämä pari Soneran videota kannattaa katsoa asian hahmottamiseksi
http://www5.sonera.fi/ohjeet/Sonera_Laajakaista_-liittym%C3%A4n_k%C3%A4ytt%C3%B6%C3%B6notto
http://www5.sonera.fi/ohjeet/ADSL-liittym%C3%A4n_vikatilanteen_ratkaiseminen

Itselläni on vanhantyylinen kolmereikäinen puhelinrasia. Jopa avasin sen ja katsoin, että kahteen rinnakkain olevaan reikään tulevat ohuet johdot (sininen ja valkoinen), kolmas reikä on johdotta ja kaksi tarpeetonta johtoa on irrallaan. Tämä on normaali tilanne rasiassa. Jokamiehen mittareilla ei tuosta internetin elossaoloa mitata esim. jännitteestä vaan internet puhuu sanomia dsl-keskittimen ja modeemin välillä.

---------------------24.3.----------------------------------------------

Jatkan vanhan viestin häntään, ettei viivästä Soneran vastaamista

Hait varmaan jo mitä keskusteluissa on kirjoitettu TG789:stä:
http://www5.sonera.fi/keskustele/search.php?keywords=tg789

esim. http://www5.sonera.fi/keskustele/viewtopic.php?f=104&t=5553


Modeemi on esitelty Soneran sivuilla: http://www5.sonera.fi/ohjeet/Thomson_TG789
Puhelinjohto siis tulee liittimeen 3 ja toinen pää puhelinrasiaan.

Broadband-valon vilkahtaminen kaiketi tarkoittaa että modeemi lähetti sanoman puhelinjohtoon. Mutta kun valo ei tullut pysyväksi, keskustelu dsl-keskittimen kanssa ei johtanut yhteisymmärrykseen.
Kaikkein yksinkertaisin selitys olisi, että puhelinjohto ei ole kunnolla kiinni tai johto on poikki.

Talon puhelinjohdoissakin voi olla vikaa. Jos käytössä on toimiva lankapuhelin niin puhelinjohtojen pitää olla kytketty. Ei tietenkään välttämättä oikein. Itselläni viime vuosituhannella oli vaikeuksia saada ISDN-puhelin toimimaan ja viaksi paljastui että talojakamon linjapiirustukset eivät pitäneet paikkaansa - ISDN-linja kytkettiin väärään asuntoon.

Kun Soneran asentaja on käynyt paikalla, vaikea uskoa, että talon verkko ei olisi varmistettu toimivaksi.

Jos talosta saisi tutulta lainata samanlaista toiminutta modeemia, niin kannattaisi kokeilla sellaisella. Jos yhteyttä ei saa kunnolliseksi todetulla modeemillakaan, niin vika rajoittuu johtoihin talojakamoon tai Soneran verkkoon. Jos toimii toisella modeemilla, niin modeemisi on viallinen ja pitää pyytää Soneralta kunnollinen tilalle - sieltä kai VDSL2-modeemi on hommattu.



Mielestäni, jos olet Soneran lähettämän modeemin laittanut mukana tulleilla johdoilla ohjeiden mukaan puhelinrasiaan ja modeemi vain vilkuttaa saamatta internetyhteyttä, olet tehnyt sen mitä liittymän tilaajalta voi edellyttää, kun vielä teet vikailmoituksen. Soneran asia on saada liittymä toimimaan.



Korjaus ei etene Soneran puolella tekemättä vikailmoitusta.


Kyselit tietokoneen ethernetliittymän valoista. Olen huomannut että niiden käyttäytymisessä on eroa. Pimeys voinee johtua siitä, että internetyhteyttä ei ole. Ongelmia saattaa tulla tietokoneenkin puolella, mutta nyt esiintyviin vaikeuksiin tietokoneella ei ole osuutta. Tietokoneessa ei tarvitse olla virtaa eikä sen vielä tarvitse olla johdolla modeemissa kiinni kun koitetaan saada internetyhteyttä verkosta modeemiin saakka. Siis ensin kannattaa liittää modeemi lyhyellä puhelinjohdolla puhelinrasiaan ja saada broadband-valo vakaasti päälle. Ilman ei päästä eteenpäin.

Tekniikkaa tuntemattoman tilaajan kannalta on turhauttavaa, että voi mennä viikkoja ennen kuin varmistuu vian olevan Soneran verkossa. Niin sen pitäisi olla, että kun tilaaja ilmoittaa ettei liittymä toimi, niin Sonera tarkistaa ja ilmoittaa että Soneran verkko on varmistettu toimivaksi talojakamoon saakka ja antaa ohjeet, miten tilaaja jatkaa selvitystä ja tarjoaa asentajan käyntiä mittaamaan ja kunnostamaan yhteydet.
Hei. Katsoin nuo opaste-videot ja olen varma, että kytkennät on oikein laitettu ja vielä kertaan, että käytössä modeemina on Thomson TG789nv ja liittymä joka tilattiin on Extra/vdsl2. olen koittanut kaikkea tuon modeemin kanssa reset etc. Mutta silti Broadband valo välkkyy, kun power,ethernet,wireless valot palavat. +
sellaista kommenttia sain, että puhelinpistoke ei ottaisi yhteyttä voisiko se vaikuttaa asiaan jotenkin. Anteeksi jos toistelen vanhoja asioita, mutta en ole mikään maailman paras näissä asioissa. Ja kiitos tosi paljon kaikille ketkä ovat auttaneet pitää katsoa mitä tässä pitäisi seuraavaksi tehdä. Keskusjakamoa kävi katsomassa asiantuntija, mutta sanoi, että siellä olisi kaikki reilassa. Voi luoja auta. En yleensä valita paljoa, mutta tässä viikkoja mennyt jo tarpeeksi! + minullaki on tuollainen vanha 3 reikäinen puhelinpistoke. Toinen asia mikä tuli mieleeni on, että kun viime netin kanssa verkkokaapelin, kun laittoi tietokoneeseen kiinni siellä takana paloi sellainen vihreä valo, mutta nyt ei pala sielläkään mikään valo, kun laittaa verkkokaapelin tietokoneeseen ja modeemiin. aukaisin tuon puhelinpistokkeen ja katsoin että 2 johtoa menee ja muut ovat irrallaan huoh mitä muuta tässä nyt voisi tehdä.
Secretsociety kirjoitti:
Mutta silti Broadband valo välkkyy...


Jos Thomson TG789vn -modeemin Broadband-valo vain vilkkuu tasaisesti eikä jää palamaan jatkuvasti, tarkoittaa se sitä että fyysinen yhteys Soneran DSL-keskittimelle on olemassa, mutta VDSL2-yhteys ei muodostu loppuun asti. Todennäköisesti jokin asia modeemin ja keskittimen välillä heikentää yhteyttä niin paljon, että se ei ole tarpeeksi hyvä VDSL2-yhteydelle.

Tee liittymästä vikailmoitus, niin työ menee asentajalle ja vika vähintäänkin rajataan. Testaamatta paikan päällä ei voi tietää mihin vika jää, siksi asentajan käynti on tarpeellinen. Saat asian nopeiten hoitoon, kun soitat Vikapalvelun numeroon 0206 90101 ja valinnat 1 (näppäinvalikko) > 2 (laajakaista-asiat) ja toimi vianrajausautomatin ohjeiden mukaan. Loppuun asti viety puhelu generoi liittymästä vikailmoituksen, joka menee Vikapalvelun hoidettavaksi.

Voit ottaa yhteyden Vikapalveluun myös Laajakaistan vikailmoituslomakkeella, mutta puhelimen kautta asia pääsee nopeammin hoitoon.
Haluan lisätä vielä, että olen myös kokeillut langatonta yhteyttä joka ei myöskään toimi ja olen koittanut eri puhelinpistokkeita/Rasioita eri huoneistosta, mutta ei ole eroa ja olen kokeillut langatonta monella eri laitteella.
Jos olet kokeillut modeemia toisessa huoneistossa jossa on vastaava internetyhteys toimivana ja tämä modeemi ei siellä toimi mutta toinen VDSL2 modeemi toimii, niin viittaa vikaan modeemissa. Sellaisessa huoneistossa joihin ei ole kytketty VDSL2-internetyhteyttä puhelinlinjaan eli tilattu tällaista laajakaistaliittymää, ei luonnollisestikaan saada tällä modeemilla Broadband valoa palamaan tasaisesti eli internetyhteyttä.

Langaton yhteys on vain modeemin ja tietokoneen välillä. Kun modeemiin ei tule internetyhteyttä niin ei sitä langattomastikaan modeemista tietokoneeseen saada. Ensin kannattaa minusta testata kuntoon langallinen yhteys ja vasta sitten ottaa langatonta vapautta laitteiden paikoille. Puhelinrasian ja modeemin väliin kannattaa ensin laittaa lyhyt johto - modeemin mukana tuli ehkä toistametrinen. Kun se toimii niin voi koittaa nelimetriselläkin jos modeemin sijoituspaikka niin saadaan paremmaksi. Modeemin ja tietokoneen välinen johto saa olla pitkäkin.

Tapio sanoi edellä, että Thomson modeemilla Broadband valon tasainen vilkkuminen kertoo jonkinmoisen yhteys saatavan keskittimeen, mutta ei toimivaa internetyhteyttä. Toisenmerkkisellä VDSL2-modeemilla minulla oli kokemus, että samanmoinen vilkkuminen jatkui vaikka modeemista tulevan johdon irrotti puhelinrasiasta. Tulkitsin sen niin, että modeemi vain huutaa DSL-liittimeen "hyvääpäivää" toivoen epätoivoisesti keskusteluyhteyttä.

Kun olet varmistanut että modeemi on lyhyellä linjajohdolla oikeasta liittimestä (Thomsonin kuvassa näkyy olevan samankokoinen liitin myös puhelimelle, mutta ei kai ole kaikissa) puhelinrasiaan johdot kunnolla kiinni ja Broadband vain vilkkuu, niin on sinne Soneralle vikailmoitus soitettava ja jäätävä odottamaan. Mielenkiinnolla odotamme tulosta parin päivän sisällä.
a) yhteys tulee päälle ja saat kännykkään joko tekstiviestin että vika on korjattu tai viestin ettei mitään vikaa havaittu
b) sinuun otetaan yhteyttä ja asiaa ryhdytään selvittämään

Modeemin valmistajan ohje näkyy sanovan Broadband valon päälle tulemattomuudesta:
Tarkista
- että DSL-kaapeli on oikein liitetty. Katso ohjeita
- että laajakaista on kytketty puhelinlinjaasi. Ota yhteyttä palveluntarjoajaan
Hei kaikille ja kiitän kaikesta tiedosta, mutta sain uutta tietoa kun hiillostin isännöitsijää niin sieltä kommenttia, että talon johdoissa/kaapeleissa vikaa, että se on nyt heistä kiinni ja anteeksi jos tuhlasin aikaanne.
Sonera vaihtoi vakio-ADSL:ni Extraan muutama kuukausi sitten. Sen jälkeen yhteys alkoi tämän tästä katkeilla, ja pari viikkoa sitten katkesi kokonaan. Modeemin valot palavat normaalisti, kokeiltu jopa kolmella eri yksilöllä, mutta yhteyttä ei synny Avustajan kanssakaan. Vikailmoitusnumerossa vain ehdotellaan erilaisia vian syitä, epäilipä joku, että vanha kupari-ADSL olisi unohtunut irroittaa. Arvailun lisäksi ei muuta tehtykään. Lopulta minulle kaupattiin maksullista huoltokäyntiä. Tämän sijaan irtisanoin Soneran liittymän, ja nyt olen onnellinen Saunalahden NOPEAN JA TOIMIVAN kaapelimodeemiyhteyden omistaja. Vieläpä 75% halvemmalla hinnalla. Suosittelen tätä viankorjaustapaa.
Heippa taas kaikille nyt tosissaan saatiin lisää tietoa asiasta isännöitsijältä, että pitäisi soneran asentaja saada paikan päälle, mutta miten se onnistuu kun lakko on meneillään? Empower OY on kaapeloittanut tämän talon ja he sanoivat, että vika ei ole heidän kaapeloinnissaan. Minä veikkaan, että kyse on Keskusjakamosta, mutta Kaapeli/antenni asentaja sanoi, että siellä olisi kaikki reilassa, mutta muistan, että soneran asentaja ei käynyt keskusjakamoa katsomassa, kun palvelua asennettiin.
Empower OY on kaapeloittanut tämän talon ja he sanoivat, että vika ei ole heidän kaapeloinnissaan.

Aihetta hieman sivuten...nuista kaapeloinneista. Kaveri muutti ihan uuteen rakennettuun taloon. Semmonen kiva "ominaisuus" kun eteisestä laitto valot pääle ja sammutti käytävän toisesta päästä valot niin jääkaapille tuleva virta loppui.

Kivan kun tuon huomas kuitenkin sillon kun ite oli kotona eikä lomalla. Yksi piuha oli vaan väärässä paikassa asentaja hoksasi. Loppujen lopuksihan ihmiset vaan näitäkin tekevät 😉 Virheitähän kukaan ei halua myöntää tietenkään 🙂
Jep jep katos täs on odoteltu jo kuukausi eli netti on tilattu kuukausi sitten! on niin lähel etten tilaa saunalahden tai elisan liittymää!!!!!
Ei varmaan huonompi vaihtoehto tai mitäpä sitä yksittäinen kuluttaja muuta voi oikein tehä.

PostijaTelelaitos kirjoitti:
Vikailmoitusnumerossa vain ehdotellaan erilaisia vian syitä, epäilipä joku, että vanha kupari-ADSL olisi unohtunut irroittaa. Arvailun lisäksi ei muuta tehtykään. Lopulta minulle kaupattiin maksullista huoltokäyntiä. Tämän sijaan irtisanoin Soneran liittymän, ja nyt olen onnellinen Saunalahden NOPEAN JA TOIMIVAN kaapelimodeemiyhteyden omistaja. Vieläpä 75% halvemmalla hinnalla. Suosittelen tätä viankorjaustapaa.
Secretsociety kirjoitti:
Heippa taas kaikille nyt tosissaan saatiin lisää tietoa asiasta isännöitsijältä, että pitäisi soneran asentaja saada paikan päälle, mutta miten se onnistuu kun lakko on meneillään? Empower OY on kaapeloittanut tämän talon ja he sanoivat, että vika ei ole heidän kaapeloinnissaan. Minä veikkaan, että kyse on Keskusjakamosta, mutta Kaapeli/antenni asentaja sanoi, että siellä olisi kaikki reilassa, mutta muistan, että soneran asentaja ei käynyt keskusjakamoa katsomassa, kun palvelua asennettiin.


Silloin kun yhteys on kokonaan toimimaton, kannattaa vikailmoitus tehdä Vikapalvelun numeroon 0206 90101 (mpm/pvm). Loppuun asti viety puhelu vianrajausautomaatin kanssa generoi liittymästä vikailmoituksen, joka menee suoraan Vikapalvelun käsittelyjonoon. Tämä on nopein keino saada asia hoitoon.

Toinen tapa on ilmoittaa Laajakaistan vikailmoituslomakkeella. Lomake otetaan käsittelyyn 1-3 päivän viiveellä jonotilanteesta riippuen.

Tämän keskustelupalstan kautta ei oteta vastaan vikailmoituksia.

Näyttää ettei asiakasnumerollasi löytynyt Laajakaista Extra -liittymä ole toiminut koskaan. Kyseessä voi olla esimerkiksi väärä tai puuttuva kytkentä asuntoon tulevan nousuparin kohdalla. Kun yhtys on kokonaan toimimaton, täältä käsin ei kuitenkaan voi kuin arvailla missä vika on, joten [u:18lk6o6j]vikailmoitus olisi nyt ehdottomasti paikallaan[/u:18lk6o6j].

---------

Aikaisempi kommenttini Thomson VDSL2-modeemin Broadband-valon toimintaan perustuu modeemin käyttöohjeeseen, joka sanoo Broadband LED: Blinking = Pending DSL line synchronisation eli modeemi yrittää synkronoida yhteyttä keskittimen kanssa. Broadband LED: Off = No DSL line eli valon pitäisi sammua kun kaapeli irroitetaan puhelinpistokkeesta.
Kuukausia odotellut jo eiköhän se aika ollu vaihtaa Saunalahden nettiin heti kun laittoi modeemin kiinni alkoi netti toimimaan. Miten onnistuu sopimuksen purkaminen, kun on määräaikainen, mutta ei ole toiminut kertaakaan arvaan, että ei ole tule olemaan helppoa, mutta sitten pitää vääntää rautalangasta. Ei ollut minun koneista/tietokoneesta/kytkeinnöistä kiinni. Vika soneralla.
Secretsociety: Täällä keskustelupalstalla kertominen ei saa liittymää toimivaksi, vaan siitä pitäisi todellakin [u:2vhoo073]tehdä vikailmoitus[/u:2vhoo073]. Sitä yritin kertoa edellisessä vastauksessani.

Loppuun asti viety soitto numeroon 0206 90101 riittää. Ei tarvitse jonottaa puhelimessa, ei tarvitse edes täyttää webbilomaketta, kunhan vain kertoo mitä vianrajausautomaatti kysyy. Helppoa. Keskeytetty puhelu ei tee liittymästä vikailmoitusta, vaan puhelu on vietävä loppuun asti.

Toiselta operaattorila hankittu liittymä ei ole peruste määräaikaisen sopimuksen purkamiselle. Henkilöllä on oikeus hankkia useita liittymiä eri operaattoreilta, mutta jo tehtyyn sopimukseen ei toisen operaattorin kanssa tehty sopimus vaikuta millään tavalla. Jos näin olisi, mitä merkitystä olisi sopimuksen määräaikaisuudella?

Vastaa