Laajakaista katkeilee useita kertoja päivässä Rovaniemellä


Soneran 10mb laajakaista katkeilee useita kertoja päivässä (muutama hyvä päiväkin on koettu, toisinaan), Rovaniemen alueella. Yleensä katkot ovat n. 10 min pitkiä, mutta pahimmissa tapauksissa katkos saattaa olla jopa yli tunnin pitkä.
Tätä on nyt jatkunut useita viikkoja. Katkoksia tapahtuu ihan sattumanvaraisesti pitkin päivää.
Ensimmäisten viikkojen aikana kun katkos tapahtui, sammui modeemista kaikki muut valot paitsi "power". Mutta nykyään kun katkos tapahtuu, ei modeemista yleensä sammu mikään valo. Liekkö modeemikin jo kyllästynyt tähän pelleilyyn(?!?).

Kaikki modeemin uudelleenkäynnistämis sun muut "tee sitä ja tätä" ohjeet on käyty läpi - mikään ei auta.
Asiakasnumero on lisätty.

207 kommenttia

Ja jälleen katkesi 10 minuutiksi.
Modeemin valot eivät sammuneet, mutta yhteys ei toiminut. Windows kertoi että yhteys modeemin on, mutta modeemi ei ole yhteydessä verkkoon, vaikka valot kyllä paloi. Käynnistin modeemin uudelleen ja valot paloivat kuitenki uudestaan.

Päätin käynnistää koneen uudelleen jonka jälkeen ongelma näytti korjaantuneen.

Edit - Modeemina siis EPC3000
juu itellä ollu nyt torstaista asti samajo ongelmia mutta turhaa näiltä soneran tyypeiltä on vastausta odottaa mihinkään asiaan.
Tmu kirjoitti:
Kaikki modeemin uudelleenkäynnistämis sun muut "tee sitä ja tätä" ohjeet on käyty läpi - mikään ei auta.


Tee liittymästä vikailmoitus Laajakaistan vikailmoituslomakkeella. En löytänyt Rovaniemeltä kuluvalta kuukaudelta verkkovikaa joka selittäisi kertomasi yhteyden katkokset, joten kyseessä voi olla yksittäisen liittymän vika. Jos vika jää kaapelimodeemiin, menee senkin mahdollinen takuuvaihto Soneran Vikapalvelun kautta koska laite on suoraan Soneralta hankittu.
No jo on kumma!
Kavereilta olen kysellyt, ja heillä on Soneran netti pätkinyt samalla lailla.

Ei kait se nyt modeemista voi olla kyse, jos netti katkeilee ihan sattuman varaisesti. Välillä toimii parikin päivää ilman katkoja - joskus katkoja tapahtuu yli 5 päivässä.

Saa nähä mitä tässä nyt jaksaa alkaa tekemään.
Ompa kumma! Heti kun valitin asiasta, viat loppuivat... melkein!
Nykyään netti ei enää katkeile (Itse en ole huomannut). Mutta nytten onkin toinen ongelma:

Kun yrittää katsoa netistä videoita (esim. youtube), lataa se vain videota esim 20% ja sitten vain yhtäkkiä lopettaa. Lataamisen katkeaminen on huomattu palomuurin seurannan kautta, jonka "lataus" ikoni pysähtyy siinä 20% kohdalla.

Ja älä ala jauhamaan modeemin uudelleen käynnistämis hömpötyksistä, tai jostain muusta sellaisesta.
Olen kokeillu 3:sta eri taloudesta (Eri puolella kaupunkia), ja ongelma esiintyy kaikkialla. Kaikissa talouksissa on Soneran 10mb laajakaista. Nopeustestit kertoo nopeudeksi 8 - 9.5 mb
YouTuben takkuilua esiintyy ajoittain ilmeisesti melko laajasti. Googlettaminen sopivilla hakusanoilla antaa käsityksen ongelman laajuudesta.
Ja jälleen palasi alkuperäinen ongelma - Netti nurin n. 4 tuntia.
Taidan muuttaa pois tästä kaupungista, kun ei ole kun Soneran laajakaista tarjolla.
Ja asentajaa en halua kotiani. Syy kuitenki laitetaan asiakkaan omaksi, jolloin ns. "asentajan" pieni retki tulee kalliiksi itselleni.

EDIT - 19:28 -
Pätkii, pätkii, pätkii!
Joka toinen minuutti toimii ja joka toinen ei. Tästä siis maksan 30€ kuussa, mahtavaa.
Meikäläisellä on täällä Helsingissä ihan sama ongelma. Helvetin hienoa olla Soneran asiakas ja maksaa vielä tästä ilosta, että pätkii. Itselläni tuo Sonera Surf. Netti toimii kyllä yllättävän hyvin, mutta TV- kanavat ovat ainakin tänään 18.11.2010 pätkineet ihan aamusta iltaan. Sen lisäksi, että vituttaa tuo pätkiminen, niin vituttaa myös maksaa Soneralle mahdollisesta puhelinjonottamisesta ym ym. Minulla on ihan sama tilanne, että viimeksi kun valitin, enkä muuten valita ihan pikku asiasta, mutta aiheesta kyllä. Viimeksi valittaessani netti, sekä tv- palvelut toimivat jonkun aikaa ihan moitteettomasti. Ei jää näköjään kohta montaa vaihtoehtoa jos Sonera jatkaa tota fittuilemista. Olen köyhä työtön ja luottotiedot ja kaikki muukin on mennyt, joten uskallan tuoda ääneni julki. EI OLE MENETETTÄVÄÄ! Voin siis A: Muuttaa jonkun toisen operaattorin vaikutusalueelle. (Mahdolliset ongelmat heillä?) tai B: Sabotoida Soneran antenneita esimerkiksi Elimäenkadulla ja katsella kenen perse kestää merivettä. Suomessa antenninkaadoista saa vakavan sormivaroituksen eli ei juuri minkäänlaista sanktiota. Saattaa maksaa Soneralle tuossa vaiheessa enemmän kuin olisi maksanut jos minut olisi pidetty tyytyväisenä. Nettilaskukin on laitettu kahden kuukauden jaksoihin kysymättä asiakkaalta eli minulta. Onneksi olen edelleen työtön, niin voin ottaa halutessani yhteyttä Oikeusaputoimistoon:) . Kyllä se asiakkaan kiusaaminen aikanaan loppuu:) Ei ole sitäpaitsi asiakkaan tehtävä buuttailla noita helvetin laitteita. Laitteet pitää olla sellaisia, että kestävät tämän keinotekoisen nyky-yhteiskunnan asettamat haasteet. Asiakas ostaa palvelun! Ei ylläpidä sitä! Täällä ollaan myös ihan tarpeeksi jo buuttailtu laitteita. Yksi vaihtoehtohan on tietysti lopettaa koko Soneran netti ja TV- palvelu, mutta onhan tästä nykyisestä osoitteestani Kirjastoon jonkin verran matkaa. Varteenotettava vaihtoehto silti.
Sama vika täällä Porvoossa!! Tänään katkennut ainakin 30 kertaa. Viat alkoivat kun vaihdoin Elokuussa kunnolla toimineen 2M liittymän 24M liittymään ja samalla otin Koti TV:n.

TV:tä ei voi katsoa (puhumattakaan että viitsisi vuokrata elokuvan verkosta), kun kuva jämähtää ohjelman aikana viisi kertaa, ja laajakaista ei tietenkään silloin toimi myöskään. Sisäverkko toimii Zyxelin modeemin kautta kaikissa koneissa, mutta esim Win7 ilmoittaa että ei yhteyttä internetiin.

Konsolin kautta pääsen resetoimaan DSL linjan modeemista ja se palauttaa yhteyden, kunnes taas pätkii. Modeemin boottaaminen tekee tietysti saman asian.

Modeemin valot ei indikoi mitään epätavallista. Ne palaa ja vilkkuu samoin toimi yhteys tai ei.

Tänään tein kolmannen kerran vikailmoituksen "Laajakaistan vikailmoituslomakkeella". Kahdella edellisellä kerralla on tekstarilla ilmoitettu että vika on korjattu. Ilman sen kummempia selityksiä. Mitä lienee valohoitoa annettu.

Jos nyt ei korjaannu vieläkään, niin onneksi täällä on toinenkin operaattori, eli vaihtoon menee.
Jälleen ollut koko aamun poikki. Taidan laittaa vain nukkumaan ja toivoa että tämä on vain pahaa unta.
Ja jälleen katkesi, ja edelleen pätkii [u:srkqtrae]PALJON![/u:srkqtrae]
Tulen jatkossa raportoimaan kaikki katkeamiset tänne, vaikka asialle ei tehtäisi mitään!
Tätä tulee jatkumaan n. 1½ vuotta, kunnes sopimus päättyy teidän kanssa. Ja uutta ei kirjoiteta!
Jälleen katkesi...

EDIT - 16:44 -
DNS:ään ei saada yhteyttä!

EDIT - 16:50 -
Yhteys kadonnut uudestaan!

EDIT - 16:57 -
Yhteys pätkii enemmän kuin Elisan 500:n kilon nettitikku...

EDIT - 17:17 -
Yhteys kadonnut uudestaan!

EDIT - 17:45 -
Yhteys kadonnut uudestaan!

EDIT - 18:00 - 18:23 -
Yhteys kadonnut uudestaan!
Hei!
Kyllä Tmi kirjoittaa ihan asiasta. Meilläkin on ollut sama ongelma Rovaniemellä syksystä saakka. Koko ajan vaan pahentunut. Nytkin äsken minuutin aikana yhteys meni poikki useamman kerran. Siis yhteys pätkii koko ajan. Meillä on auttanut modeemin sammuttaminen, mutta ei sitäkään viitsi montaa kertaa päivässä tehdä.
Meillä on 100 M kaapeliyhteys.
- 16:28 -
Yhteys kadonnut!

EDIT - 16:39 - 16:56 -
Yhteys kadonnut!

EDIT - 17:20 - 17:38 -
Yhteys kadonnut!

EDIT - 18:45 -
Yhteys kadonnut!

EDIT - 20:50 -
Yhteys kadonnut!
Minullakin katkeilee useita kertoja päivässä Kaarinassa. Katkot ovat kestävät n ½-2 min, jonka jälkeen yhteys palatuu.
Modeemi on TP-LINK TD-8810. ADSL valo sammuu ja Alarm syttyy, jonkin ajan kuluttua yhdistää uudelleen.
Vika ilmenee sekä suoraan modeemin kytkettynä että myös Buffalo AirStation WHR-G300N WLANissa. Kahden eri läppärin käyttiksinä on Vista ja Windows 7.
Kaistan nopeus on sopimuksessa 24/1, nopeusmittauksissa yleensä 10-13/0,8 Mb/s.
Modeemi on nykyään suoraan kytketty puhelinpistorasiaan ja muut laitteet on kytketty pois.
Talo on 50-luvun omakotitalo, linjan pituutta en tiedä.
Helpsonin testissä mitattiin SNR 4,5 (saapuva), 7(lähtevä) (toivottavasti oikein päin, en saanut sivua talteen). Heidän mukaansa pitäisi olla yli 10 ja nopeuden lasku 8:aan Mb/s saattaisi auttaa.
Soitin Soneran automaattiseen tekniseen tukeen, joka suoritti linjan testauksen, mutta ei löytänyt vikaa.
Mitä pitäisi tehdä?
Jälleen pätkii perskuleesti!
Näköjään aina samaan aikaan illala tämä...
Laajakaistaliittymien vikailmoitukset => Laajakaistan vikailmoituslomake
Sama vika, paikkakunta ja modeemi kuin Alkuperäisellä Postaajalla. Sillonkin kun netti toimii, niin nopeus hyppii aika jyrkästi ja tekee vakaan yhteyden vaativien internet-aktiviteettien harrastamisen vaikeaksi.

Pelkään vain, että jos teen vikailmoituksen niin asentaja perii ikävän käyntimaksun ja sanoo vian johtuvan windowsista ja käskee reformatoimaan koneen.

Pari kertaa mennyt viikonloppudatailut pieleen. Olisipa tämän viestin kirjoituskynnys ollut aiemmin pienempi.

On tätä pätkimistä löytynyt jo jonkun verran Rovaniemeltä. Eihän täältä löydy niin paljoa asiakkaita, että netin olisi kannattavaa toimia luotettavasti.

Lisään vielä että kirjoitan tätä viestiä DNA:n mokkulalla joka on toiminut aina erittäin luotettavasti ja ei ole pettänyt minua koskaan.
Sama ongelma Helsingissä, adsl-boksi menettää yhteyden dslamiin useasti ja parhaimmillaan parin minuutin välein.
Joo. Onhan tämä Rovaniemen meno aika naurettavaa. Toista kuukautta ollut jo niin, että latenssit pomppii 50->500 ja takaisin sekunneissa. Viime viikon perjantaina alkoi sitten netti pätkimään ihan kunnolla. Netti oli perjantaina poikki muutaman tunnin. Launtaina toimi hyvin kunnes taas sunnuntaina alkoi pätkimään pitkin päivää. Maanantai oli hyvä päivä, mutta lähes koko tiistain netti oli poikki. Tänään on toiminut niin, että 10 minuuttia toimii ja seuraavat 10 minuuttia poikki.

Tälläistä täällä Viirinkankaan suunnalla.
Hei ja sama meno.
2.9.2010 tilattu Extra-C 10M/2M Rantavitikan alueelle.
Avaus kesti vikapuheluineen ja asentaja käynnin hinnalla uhkailuilla kolme päivää kunnes joku muisti avata liittymän? Inhimillinen erehdys kuulemma.
Modeemiakin vaihdettiin sonera liikkeen pyynnöstä vikapuheluiden välissä vaikkakin turhaan.
Voisikohan siitä laskuttaa 99e?

Asiaan:
Netti pätkinyt 5.9.2010 lähtien.
Kotona etätyöpiste josta käsin pitäisi pystyä työskentelemään luotettavasti tietokoneen välityksellä. Puhelinneuvotelut ym..päivitykset ja normaali toiminnot.
Mutta ei onnistu.
Elämme kohta vuotta 2011 ja kuussakin on käyty vuosia sitte, eli voisi olettaa että yhteydet pelaisi.
Mutta ei.
Onko mahdollisuutta saada korvauksia omasta menetetystä työajasta?
Tällaista keskustelua ja valitusta varmasti löytyy muualtakin netistä kuin vain täältä Soneran omilta sivuilta.
Tätä keskustelua on kyllä syytä laajentaa muuallekin kuin vain tänne Soneran sivuille. Tästä mitään hyötyä ole täällä.
Tarvitsee tehdä siis jotain.

Tehdyt toimenpiteet aikajärjestyksessä:
2.9.2010 Liittymän avaus
Modeemin resetointia ja sammuttamista aluksi useita kertoja.
Vikapäivystykseen soitot useita kertoja.
5.9.2010 Modeemin vaihto uuteen Soneran asiantuntijan pyynnöstä.
Jälleen vikapäivystykseen soittoja.
5.9.2010 Liittymä avattu.
5.9.-15.12.2010 Yhteyden pätkimistä ja vianrajaus automaatin kanssa juttelua.
15.12.2010 Perheriidan sovittelua (oman) ja selittelyä, että ei tämä ole mun vika kun netti ei toimi.
Tänne kirjautuminen ja masentuminen näistä vikojen määrästä.

Mika Salmela
MikaSalmela: Laajakaistaliittymäsi verkkoalueella on tehty korjaustoimenpiteitä illalla 15.12.2010. Työ on valmistunut hieman sen jälkeen kun olet viestisi tänne kirjoittanut. Toivottavasti korjauksesta oli apua yhteys toimii nyt paremmin.
Pari päivää on taas toiminut jotenkin, mutta nyt on taas alkanut pätkiä. Eikö sitä täällä rantavitikalla ole oikeasti korjattukaan?

ps. Naapurin Matti ei tarvitse kaikkea kaistaansa, pistäkää ne mulle niin toimisi minullakin joskus edes sopimuksenmukaisilla nopeuksilla. Voin luvata että Matti ei varmasti tee vihaisia soittoja nopeuden putoamisista.
Tietovallu: Liittymän nopeusluokkaa nostamalla saa enemmän kaistaa käyttöönsä.
Samanlaista ongelmaa on myös täällä suunnalla ollut.. Yhteys saattaa olla poikki useita tunteja parhaimmillaan päivän kunnes yhtäkkiä saa yhteyden ja pelaa hyvin?!? Yhteys on takkuillut pitkin syksyä ja viimeisen kuukauden aikana katkoksia on ollut normaalia enemmän. Toisella modeemilla on kokeiltu sekä johdot tarkistettu, ei vain toimi?? On meinaan turhauttavaa maksaa n.50e joka kuukausi yhteydestä joka pelaa miten sattuu..

Vastaa