Laajakaista noin kymmenettä kertaa poikki

  • 11 December 2014
  • 9 kommenttia
  • 1 katselukerta

Nyt riitti. Turhaan tännekään mitää kirjoittelee, kun Sonera ei saa mitään aikaiseksi mitään kautta.

Perjantai-iltana laajakaista simahti juuri kun olin kirjoittelemassa kandityötä. Kiitos vain kauheasti. Kävin kyselemässä naapurilta, niin hän kertoi, että hänenkään laajakaistansa ei toimi. Kuulemma nämä jatkuvat viat ovat alkaneet, kun Sonera on käynyt asentamassa valokuituyhteydet. Naapurin mukaan ilmeisesti päin vittua.

Kävin kyselemässä toiselta operaattorilta heidän laajakaistastaan ja kävi ilmi, että taloomme ei ole edes mahdollista saada valokuituyhteyttä!!!!

Mitä helvettiä Sonera? Nyt otatte asiasta selvää. Jos vika on siinä, että myytte valokuituliittymää joka ei toimi koska se ei voikaan toimia tai olette asentaneet sen päin helvettiä, niin te teette asialle saman tien jotain. Vika on ollut selvä jo yli vuoden mutta koskaan sitä ei voida laittaa kuntoon lopullisesti.

Teidän kanssanne on ollut jatkuvasti ongelmia netin kanssa. Viikolla lähtee liittymä viimeinkin vaihtoon, eihän tällaisesta kurasta kukaan halua maksaa mitään. Säälittävää, että kehtaatte edes kaupitella tällaista paskaa.

Ja koska Tapio on minulle täällä aikoinaan luvannut ottaa asiasta selvää, jos lisään asiakasnumeron, niin jään Tapio odottelemaan, että asiasta otetaan nyt täysin selvää. Miksi on myyty valokuitu jos se on asennettu täysin väärin tai sitä ei ole mahdollista edes saada tänne ja kun se on asennettu väärin niin miksi vikaa ei korjata vaikka jatkuvasti laajakaista on toimintakyvytön pitkiä aikoja?!

EDIT:

Laajakaista lähtenyt taas pelittämään itsestään viikonlopun jälkeen. Kukaan ei varmasti ole ehtinyt sitä korjailemaan. Näin kävi myös aikaisemmin. Perjantaina yhteys katki - viikonloppu ihan pimeenä - ma aamuna aikaisin toimii itsestään. Soitin tästä vikapalveluun ja asiakaspalvelija kirjasi ylös tiedot. Kun sanoin yllä olevista valokuituasioista, hän ei edes kuunnellut. Joten haluan täydellisen selvityksen molempiin asioihin ja kun asiakaspalvelija ei maksavalle asiakkaalle luvannut ottaa asiasta selvää puhelimitse, toivottavasti täällä joku paneutuisi asiaan tai laittaisi tiedon eteenpäin.

9 kommenttia

Liittymäsi on Laajakaista Extra. Vaikka liittymä käyttää talon sisällä ADSL-yhteyttä, tulee lähelle Soneran valokuitu, joka toimii talon Laajakaista Extrojen runkoyhteytenä. Soneran kuitu on vain omassa käytössä, joten muiden operaattoreiden liittymiä ei sitä kautta saa.

Huomattavan paljon on liittymästäsi vikailmoituksia ja pikaisella selauksella ongelmien syy liittyy tiettyyn verkkoelementtiin. Hyvin harvinaista Laajakaista Extra - liittymissä. Toivottavasti kyseinen ongelma saadan pikaisesti pois päiväjärjestyksestä, sillä epävarmasti toimiva liittymä ei ole kenenkään etu, ei Soneran eikä asiakkaan.
Kiitos vastauksesta. Tämäkin selvitti enemmän kuin lukuiset soitot vikapalveluun.

Mikähän verkkoelementti on kyseessä? Olen monet kerrat sanonut, että katkokset toistuvat ja vika on korjattava lopullisesti. Mikseiköhän näin ole sitten tehty? Vaikuttaa, että korjaukset on tehty vain tilapäistarkoitukseen.

Toivoisin, että ongelma käsitellään loppuun saakka. Korjaustoimilla ei ole saatu kuin tilapäisvaikutus aikaan ja se on toistunut niin monta kertaa, että luulisi korjaajienkin ja soneran tajuavan että korjaukset eivät ole riittäviä. Jos asiaa voi viedä tätä kautta eteenpäin, niin todellakin odotan että ongelma selvitetään päätökseen asti kun kerran vika on harvinainen ja toistuva. Vaikka liittymä nyt pelaa, niin on aika järkevää odottaa, että viimeistään kuukauden tai kahden kuluttua yhteys on jälleen katkennut. Joten nyt se homma kuntoon lopullisesti.

Nyt keväällä ei varsinkaan ole itsellä aikaa tällaiseen nettirumbaan enää, kun opiskeluissa painaa tärkeät asiat päälle.
Tarkempia yksityiskohtia verkon laitteista en voi kertoa, mutta eipä toisaalta tiedosta sinulle hyötyä olisikaan. Kyseinen liittymääsi katkoksia aiheuttanut Soneran verkon laite on sellainen, että sen takana on monta muutakin liittymää. Jo tästäkin syystä olisi hyvin tärkeää etteivät katkokset enää jatkuisi.
Asia itseänikin kiinnostaa vaikka ei oman liittymäni osalta joka ei ole taloyhtiöjärjestely.
Mikä on taloyhtiöliittymässä käyttäjän mielekäs menettely kun toiminut Laajakaista extra ei toimikaan ja modeemiin ei tule DSL-valoa? Tuon valon puuttuminenko modeemin ollessa puhelinrasiaan liitetty indikoi, ettei omaa laitteistoa ole enempää tarve läpikäydä. Missä tilanteessa on aihetta ilmoittaa taloyhtiöön ja missä Soneralle vaiko molemmille. Voiko itse tehdä mitään katkoajan minimoimiseksi ja ennustamiseksi. Kun katkot ovat toistuvia, voiko niiden haittoja jotenkin minimoida ennalta?
Tapio kirjoitti:
Tarkempia yksityiskohtia verkon laitteista en voi kertoa, mutta eipä toisaalta tiedosta sinulle hyötyä olisikaan. Kyseinen liittymääsi katkoksia aiheuttanut Soneran verkon laite on sellainen, että sen takana on monta muutakin liittymää. Jo tästäkin syystä olisi hyvin tärkeää etteivät katkokset enää jatkuisi.



Sitä suuremmalla syyllä odotan, että tästä on laitettu selvitys eteenpäin. Jos kerran kaikkien etu on toimiva yhteys, ongelma varmasti selvitetään kun laitteen takana on monia muitakin liittymiä.
aina kirjoitti:
Mikä on taloyhtiöliittymässä käyttäjän mielekäs menettely kun toiminut Laajakaista extra ei toimikaan ja modeemiin ei tule DSL-valoa? Tuon valon puuttuminenko modeemin ollessa puhelinrasiaan liitetty indikoi, ettei omaa laitteistoa ole enempää tarve läpikäydä. Missä tilanteessa on aihetta ilmoittaa taloyhtiöön ja missä Soneralle vaiko molemmille. Voiko itse tehdä mitään katkoajan minimoimiseksi ja ennustamiseksi. Kun katkot ovat toistuvia, voiko niiden haittoja jotenkin minimoida ennalta?


Jos modeemin (A)DSL-valo ei pala, se tarkoittaa että modeemi ei saa yhteyttä DSL-keskittimeen. Vika ei tällöin voi olla tietokoneella, vaan jossain välillä modeemi <> DSL-keskitin. Laajakaista Extra - liittymissä DSL-keskitin on yleensä samassa rakennuksessa kuin itse liittymä.

Soneran laajakaistan toimimattomuudesta tehdään vikailmoitus aina Soneran Vikapalveluun. Vain selkeän taloyhtiön vastuulle jäävän tapauksen voi ilmoittaa taloyhtiön puolelle. Tälläinen olisi lähinnä asunnon/talon sisäisen puhelinkaapeloinnin tai -rasian vaurio.

Sonera pyrkii pitämään oman osuutensa yhteydestä jatkuvassa toiminnassa, mutta esimerkiksi Laajakaista Extra - liittymissä talon sisäinen kaapeloinnin korjaus tai uusiminen jää taloyhtion hoidettavaksi. Epäselvissä tapauksissa vikailmoitukset kuitenkin Soneralle, sillä vain Vikapalvelun kautta voidaan koko yhteyden toiminta tutkia ja tarvittaessa Soneran vastuulla oleva verkko korjata.
solkkero kirjoitti:
Sitä suuremmalla syyllä odotan, että tästä on laitettu selvitys eteenpäin. Jos kerran kaikkien etu on toimiva yhteys, ongelma varmasti selvitetään kun laitteen takana on monia muitakin liittymiä.


Liittymäsi yhteysongelmien aiheuttaja on Verkonhallinnan tiedossa eli juuri sen tietyn verkkoelementin toimintahäiriöt, josta aiemmin mainitsin.

Yksittäisen liittymien vikailmoitukset usein auttavat verkkovian paikallistamisessa, joten kun aihetta on, ei kannata arkailla vikailmoituksen tekemisessä.
Tapio kirjoitti:

Jos modeemin (A)DSL-valo ei pala, se tarkoittaa että modeemi ei saa yhteyttä DSL-keskittimeen. Vika ei tällöin voi olla tietokoneella, vaan jossain välillä modeemi <> DSL-keskitin. Laajakaista Extra - liittymissä DSL-keskitin on yleensä samassa rakennuksessa kuin itse liittymä.


Kiitoksia tiedosta. Nyt on tammikuun alusta olleessa Laajakaista Extra liittymästä suurin osa ajasta ollut liittymä toimimaton. (Vrt. http://www5.sonera.fi/keskustele/viewtopic.php?f=55&t=4926. Jos iäkkään kaverini tapauksen identifiointi kiinnostaa, aikaisemman Soneralle tehdyn vikailmoituksen numero oli 5929051, nyt voimassaolevasta vikailmoituksesta ei ole ilmoitettu numeroa.) Nyt liittymä on viimeksi toiminut viime tiistaina, sitä ennen edellisen viikon puolivälissä. Muillakin tiedämme talossa olleen ongelmia, mutta kaikki talon liittymät eivät ole nyt poikki.

Lauantaina Soneralle soittaessani sain kyselijäautomaatin yhdistämään ihmiselle. Ihmisen kanssa keskustelua kaipaaville kerron, että yhteyden toimimattomuusilmoituksen voi hyvin antaa sille robotille, ei harmita yhtä paljon. Ihminen ei osannut kirjata ja selvittää asiaan liittyviä seikkoja, vain kirjata sen vikailmoituksen.

Kaveri muistutti, että jos osoittautuu että asiakkaan laitteet aiheuttivat asentajan käyntitarpeen, niin Sonera veloittaa käynnistä satasen. Totesi erityisesti että Soneran liittymän käyttöön toimittama ZTE 931WII VDSL2 modeemi on asiakkaan laite. Hammasta purren tässä tivaan nyt ohjeet ZTE931WII modeemin kunnollisuuden kokeilemiseksi! Palvelurobottikin kehottaa testaamaan liittymän toisella modeemilla, jos mahdollista. Siis miten asiakas toteaa Soneran toimittaman ZTE 931WII VDSL2 modeemin toimivan oikein?

Katselin tuon modeemin valoja. Kun modeemi käynnistetään, ensin syttyy Power punaisena, se muuttuu vihreäksi. Sitten syttyy vihreä LANn-valo osoittaen portin, josta modeemi on kytketty tietokoneeseen. Sitten vilkahtaa muutaman kerran WLAN ja jää palamaan vihreänä (ei käytetä langatonta yhteyttä tietokoneeseen). Kelloon synkronoituna, ei esim. modeemin käynnistyshetkeen, kahdeksan kertaa tunnissa samoilla minuuttilukemilla mutta ei aivan yhtä pitkin väliajoin alle viisi sekuntia vilkuttaa DSL-valo koittaen muodostaa yhteyttä ja sitten sammuu.

Siis miten toimin selvittääkseni Soneran toimittaman modeemin kelvollisuuden/kelvottomuuden ja miten edetään? (Esim. modeemin kanssa Sonera-kaupassa käynti tarvitessa mahdollinen.)

Tähänastiset kokemukset eivät puhu sen puolesta että Soneran viankorjaus vikailmoituksen perusteella ongelmaa pysyvästi ratkaisisi. Pikemmin tilanne on kuukauden edetessä huonontunut:
31.12.2010 Laajakaista Extra otetaan kerrostaloyhtiössä käyttöön. Asunnon lankaliittymäpuhelin mykistyy
1.1.2011 Soneran toimittama modeemi otetaan käyttöön. Soneran internetyhteys todetaan toimivaksi.
3.1.2011 Elisa palauttaa lankapuhelinliittymän toimivaksi.
5.1.2011 Soneran liittymän tunnukset tulevat kirjeenä. Soneran internetliittymän toiminta lakkaa (kirjeen postittamisajankohdan jälkeen. Mahtaisiko kytkeytyä siihen että Soneran liittymien käyttö talossa lisääntyy?)
8.1.2011 Ilmoitan Soneran vianrajausautomaatille. Sonera korjaa yhteyden viidessä tunnissa ja ilmoittaa tekstiviestillä vian korjatuksi
17.1.2011 DSL-valo ei syty modeemiin. Internetyhteyttä ei saada
18.1.2011 Yhteys toimii jälleen ilman meidän ilmoitusta Soneralle
20.1.2011 DSL-valo ei syty modeemiin. Internetyhteyttä ei saada
23.1.2011 Ilmoitan robotille viasta joka vahvistaa yhteydessä olevan häiriötä
25.1.2011 Yhteys palaa. Soneralta tulee tekstiviesti jossa sanotaan ettei vikaa ole ja tarvittaessa voi soittaa Helpsonin maksulliseen palvelunumeroon.
26.1.2011 DSL-valo ei syty modeemiin. Internetyhteyttä ei saada
29.1.2011 Ilmoitan Soneralle ja pyydän robottia yhdistämään ihmiselle. Ihminen kirjaa vikailmoituksen. Tulee tekstiviesti, että vika korjataan kahden työpäivän kuluessa. Huomaan modeemin yrittävän internetyhteyden muodostusta useita kertoja tunnissa.
------------------------------------------------ jatkuu ---------------------------------------------
30.1.2011 Internetyhteys muodostuu päällä olleeseen modeemiin. Sonera ilmoittaa tekstiviestillä vian korjatuksi.
31.1.2011 Internetyhteys toimii yhä. Sammutetaan modeemi illalla yöksi.
1.2.2011 Aamulla modeemiin virranlaiton jälkeen internetyhteyttä ei muodostu, kertoo kaveri. Tuttuun tapaan modeemiin tulevat vain Power, LANn ja WLAN valot. Tehty vikailmoitus, jonka Sonera kuittasi hoitavansa 1. tai 2.2. Varmistettu useilla johdoilla ja puhelinpistokkeilla kokeilemalla, ettei vika ole modeemin ja puhelinrasian välillä.
2.2.2011 Mitään yhteyttä ei ole Soneralta otettu iltaan mennessä eikä auki olleeseen modeemiin ole tullut internetyhteyttä.
3.2.2011 Liittymänhaltija soittaa Soneralle ja saa keskustella ihmisen kanssa. Ihminen kertoo huomaavansa vikaa olevan ja lupaa ystävällisesti korjata Modeemi jätetään päälle odottamassa että Sonera muodostaisi jälleen yhteyden. Erityisesti kysyttäessä Sonera vastaa ettei modeemia tarvitse pitää jatkuvasti päällä vaan sen saa sammuttaa välillä. Vikahan ilmenee niin että modeemia käynnistäessä internetyhteyttä ei muodostu. Katkeilua yhteyden aikana ei ole havaittu. Kun yhteyttä ei palautettu luvatusti, liittymänhaltija soittaa uudelleen ja tällä kertaa yhteys laitetaan välittömästi päälle. Sonera lupaa lähettää uuden modeemin ja pyytää palauttamaan vanhan.
7.2.2011 Posti tuo Soneralta ZyXEL-modeemin. Eräitten kokeilujen jälkeen vaihdetaan ZTE-modeemin tilalle. Internetyhteys säilyy kun modeemien sammutus lyhytaikainen.
12.2.2011 ZyXEL-modeemissa on edelleen internetyhteys. Muutaman kerran viikon aikana on huomattu modeemin internet välkyttävän punaista ongelmien merkkinä. Illalla sammutetaan modeemista virta. Aamulla kahdeksan tunnin katkon jälkeen internetyhteyttä ei saada.
14.2.2011 Palvelunumeroon joutuu odottamaan puolisen tuntia. Sonera muodostaa yhteyden pitkän puhelun aikana. Sonera antaa pähkähulluja neuvoja, esim. kehottaa luopumaan lankapuhelimesta.
20.2.2011 Tehdään vikailmoitus internetin kautta
21.2.2011 Internetyhteys muodostuu. Ilmoitetaan Soneralle, että yhteys muodostui
22.2.2011 Internetyhteyttä ei taaskaan muodostu käynnistämällä modeemi
aina kirjoitti:
Kiitoksia tiedosta. Nyt on tammikuun alusta olleessa Laajakaista Extra liittymästä suurin osa ajasta ollut liittymä toimimaton. (Vrt. http://www5.sonera.fi/keskustele/viewtopic.php?f=55&t=4926. Jos iäkkään kaverini tapauksen identifiointi kiinnostaa, aikaisemman Soneralle tehdyn vikailmoituksen numero oli 5929051, nyt voimassaolevasta vikailmoituksesta ei ole ilmoitettu numeroa.) Nyt liittymä on viimeksi toiminut viime tiistaina, sitä ennen edellisen viikon puolivälissä. Muillakin tiedämme talossa olleen ongelmia, mutta kaikki talon liittymät eivät ole nyt poikki.


Vastasin sinulle toiseen ketjuun: viewtopic.php?f=55&t=4926

Lisäsin kirjoittamasi "historiikin" liittymän edelliseen vikailmoitukseen lisätiedoksi, joten se on tarvittaessa Vikapalvelun luettavissa.

Vastaa