Laajakaista ongelma

  • 11 December 2014
  • 5 kommenttia
  • 0 katselukertaa

Meillä on ällistyttävän halpa (40,xx€/kk) maksava 8/1 laajakaista soneralta ja kun muutimme niin yhteys alkoi pätkiä päivittäin useita kertoja, no siitähän sitten soiteltiin soneran vikapalveluun ja vikahan sitten korjattiin muuttamalla kättelyprotokolla g.dmt:ksi. Mitä nyt sitten katsoin modeemin hallintasivulta niin dsl rate oli luokkaa 6000.

Alle 8 Mbit/s liittymillä kannattaa tarkistaa modeemin käyttämä kättelyprotokolla ja kokeilla sen vaihtamista g.dmt:ksi. Kaikki modeemit eivät saa pidettyä yhteyttä ylhäällä normaalisti käytössä olevalla ANSI T1.413 -protokollalla.


No eikait siinä, pätkimisongelmaa esiintyy edelleenkin emmekä edes vaivaudu soittamaan vikapalveluun koska asia korjataan asiakasta huijaamalla. Siksipä parhain ratkaisu mielestämme olisi, että tämä äärimmäisen halpa määräaikainen sopimus purettaisiin, koska sonera ei pysty toimittamaan tänne 8 megaista kaistaa. Mitäpä sanoo asiaan soneran asiantuntijat?

5 kommenttia

Hei Asiakassi,

Jotta liittymän vikaa voidaan selvittää tarkemmin, niin suosittelen olemaan vikapalveluumme yhteydessä. Onkohan modeemisi tällä hetkellä päällä ollenkaan? Yritin tarkitella liittymäsi tilannetta, mutta modeemia ei näy linjalla ollenkaan.

Jos 8 megan ADSL yhteys toimii 6 megalla, niin se ei oikeuta määräaikaisen sopimuksen purkamiseen. Yhteys toimii vielä palvelukuvauksen mukaisella nopeudella.

Yhteyden pätkiminen ei kuitenkaan ole normaalia. Pätkimisen osaltakin täytyy vikailmoitus tehdä ensin, jotta voimme yrittää korjata ongelmaa. Olethan myös omat laitteesi testannut, ettei ongelma johdu niistä?

Voit jättää vikailmoituksen palvelupyyntölomakkeella tai soittamalla vikapalveluun 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16.30.
Marko- kirjoitti:
Hei Asiakassi,

Jotta liittymän vikaa voidaan selvittää tarkemmin, niin suosittelen olemaan vikapalveluumme yhteydessä. Onkohan modeemisi tällä hetkellä päällä ollenkaan? Yritin tarkitella liittymäsi tilannetta, mutta modeemia ei näy linjalla ollenkaan.

Jos 8 megan ADSL yhteys toimii 6 megalla, niin se ei oikeuta määräaikaisen sopimuksen purkamiseen. Yhteys toimii vielä palvelukuvauksen mukaisella nopeudella.

Yhteyden pätkiminen ei kuitenkaan ole normaalia. Pätkimisen osaltakin täytyy vikailmoitus tehdä ensin, jotta voimme yrittää korjata ongelmaa. Olethan myös omat laitteesi testannut, ettei ongelma johdu niistä?

Voit jättää vikailmoituksen palvelupyyntölomakkeella tai soittamalla vikapalveluun 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16.30.


Jos nyt tarkemmin luit viestin, niin vikapalveluun on soitettu ja vika "korjattiin", eikä sillä ei ollut juuri mitään virkaa. Modeemi ei ole ollenkaan seinässä koska otimme langattoman laajakaistan toiselta firmalta. Silloin kun ensimmäisen kerran soitin niin silloinhan selvitettiin kaikki mahdollinen oman pään kohdalta ja vika ei ollut laitteissa(kokeiltiin kahta modeemia) ja johto oli noin puoli metriä pitkä(kahdet kappaleet niitäkin kokeiltu). Ongelmahan oli siinä, että silloin aiemmin yhteys katkesi noin puolen tunnin välein ja nykyään vain noin tunnin kahden välein kadottaa yhteyden ja silloin jos latausnopeus on kutakuinkin yli 400 kt/s yli kahden sekunnin ajan. Ja mitä nyt itse olen ymmärtänyt niin jos siellä modeemin hallintasivulla näkyy down rate tms. jotain 6000, niin eikö se silloin ole teoriassakin se maksiminopeus mihin voi ylipäätään yltää ja voiko semmoista mainostaa 8megasena?
Hei Asiakassi,

Mikäli haluat lähteä purkamaan määräaikaista sopimusta vikaan perustuen, niin ongelmasta olisi tehtävä uusi vikailmoitus, jotta meillä on mahdollisuus yrittää korjata vikaa.

Jos vikaa ei kuitenkaan saada korjattua, niin silloin liittymän sopimusta on mahdollista lähteä purkamaan.

Tällä hetkellä modeemisi näyttäisi olevan linjalla 6,1 megalla.

Sivuiltamme löytyy ADSL liittymän palvelukuvaus, josta selviää tuo liittymän nopeus asia.
Ilmeisesti rukkasitte asetuksia ja dsl mode näyttää sitä samaa erroria kuin ennen vikapalveluun soittoa. Illalla kun nappasin modeemin päälle niin dsl rate oli jopa melkein 8000 ja kun latausnopeus nousi lähelle huippua niin yllätys yllätys pätkäisi poikki. Nyt dsl rate näyttää 6100 ja eipä ole ainakaan vielä 10 minuutin kokeilulla katkennut. Hyvä että hoksitte pudottaa nopeuden tarpeeksi alas että voitte nyhtää törkyhintojanne vielä vuoden. On kyllä taas kuluttajan koijausta että nopeuden ei tarvitse 8 megaisessakaan olla kuin 3.2. Elkää hyvät ihmiset ikinä ottako soneran laajakaistaa, eikä kyllä varmaan mitään muutakaan heiltä kannata ottaa.


Tämäkin niin naurettavaa toimintaa sitoa ihmiset kahdeksi vuodeksi roskaan kiinni muutaman euron "alennuksella":
Tarjoushinta 40,23 EUR/kk, Normaalihinta 46,76 EUR/kk
Hei Asiakassi,

Yhteyden nopeutta ei ole rajoitettu. Modeemisi näyttäisi tälläkin hetkellä kättelevän linjan 8 megalla.

Suosittelen ohjeet sivuiltamme voisi löytyä apua hidastelevan ADSL yhteyden ongelma selvittämiseen.
Sivuillamme on myös vinkkejä yhteysnopeuden mittaamiseen.

Modeemi ja puhelinjohto olisi suositeltavaa testata.

Jos ongelma jatkuu, suosittelen sinua olemaan vikapalveluumme yhteydessä.

Voit jättää vikailmoituksen palvelupyyntölomakkeella tai soittamalla vikapalveluun 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16.30.

Vastaa