Laajakaista ongelmia


Hei. Aloitetaan pohjatiedoilla: Tietokoneet päivitetty. Virustorjunta yms. on. Ongelmat eivät johdu tietokoneesta.

Nyt asiaan: Hirveää pätkimistä: Ensin nopeus on 10 megaa, ja sitten nopeus tippuu pikku hiljaa... kohta koko netti katkeaa.

koska haluan perustella vielä, niin tein linjatestin modeemin valmistajan kanssa seuraavat tulokset tuli:

SNR asetus on epäsymmetrinen, DL snr 13.1db ja ul suunta 6.4db.
linjasta puuttuu oikea. ADSL 2+ asetus
Tulee olla "Interleave" päällä jotta käytetyn linja-asetuksen (ADSl 2+) virheenkorjaus voisi toimia.
Samoin INP ja Bitswap puuttuvat.

Missä vika? Teidän päässä tietenkin. Korjatkaa.

10 kommenttia

Hei, miksi vastausta ei tule? Asun Turussa. Jos voisitte tarkistakaa onko vikaa yms.
Mikäli omat laitteet / johdot on tarkistettu (suositeltavaa), ja vikaa ei niistä ole löytynyt - pätkimisongelmasta voi tehdä vikailmoituksen joko puhelimitse (0206 90101, mpm/pvm) tai palvelupyynnöllä omien sivujen kautta(vaatii kirjautumisen). Mikäli erityisesti haluat interleavingin / virheenkorjauksen päälle, on vikailmoitus hyvä tehdä palvelupyyntönä (lisätietojen laittaminen mahdollista).
Kaikki modeemista eteenpäin on tarkistettu. Modeemi toimii tuon linjatestin mukaan ok. Mutta en halua kumminkaan maksaa mitään 93e jos sitä vikaa ei löydetä.

Tulenko hyötymään tuosta virheenkorjauksesta? Entä miten INP ja Bitswap kun puuttuvat?
Asentajakäyntimaksu veloitetaan vain jos vika jää asiakkaan omiin laitteisiin, ja siksi modeemin testaus on suositeltavaa. Virheenkorjaus (interleaving, INP jne.) voi auttaa juurikin pätkivään linjaan, mutta tämä vaatii linjan tilan tutkimisen ja seurailun. Suosittelen edelleen että teet vikailmoituksen pätkimisestä, mikäli omien laitteiden testaus on suoritettu (suositeltavaa on testata esim. toista modeemia omassa linjassa, vaikka modeemin oma testi näyttäisikin kaiken olevan ok).
Kiitokset vastauksesta. Elikkä, laitoin modeemihallintaan nyt DNS kohtaan googlen servut, eli 8.8.8.8 ja 8.8.4.4. ja heti tämän jälkeen alkoi paremmin toimimaan. Laitoin siis tuon joskus klo 15 aikaan ja tätä viestiä on kirjoitettu klo 19.46, eikä ole pätkäissyt vielä kertaakaan, ja nopeus pysynyt sellaisena niin kuin pitääkin. Eikös tämä pitkälti viittaa että teidän päässä on DNS-serverit alhaalla?
Mitään yleistä DNS-ongelmaa ei ole tiedossa (varmistin tämän vielä), mutta mikäli mainitsemasi pätkiminen jatkuu Soneran DNS:ää käytettäessä kannattaa ongelmasta tehdä vikailmoitus. Täten mahdollinen ongelma saadaan tutkintaan.
Hei,

kiitos vastauksesta. googlen DNS toimii vielä hyvin, ajattelin loppuviikosta kokeilla vaihtaa siihen takaisin Soneran. Katsotaan miten käy.

Pari kysymystä:

SNR (Lähetysnopeus) 6.3 db
SNR (Vastaanottonopeus) 12.4 db
Vaimennus (Lähetysnopeus) 6.2 db
Vaimennus (Vastaanottonopeus) 0.0 db

Tuollaista näyttää modeemin logeista. Minkälaiset on hyvät arvot? Onko nuo, vai mitkä?
Minkä takia ei tule edellekään sitä vastausta? Voisitteko ystävällisesti vastata, onko nuo arvot tuolla ylhäällä hyvät.
SNR & Vaimennus -arvot riippuvat mm. linjan pituudesta ja kunnosta, joten "hyviä" arvoja ei suoralta kädeltä voi liittymäkohtaisesti antaa. Noissa arvoissa vaimennuksen (vastaanoton) nolla-arvo on hiukan normaalista poikkeava (yleensä vaimennusta on edes jonkun verran), mutta esim. viittaako se vikaan ei voi sanoa varmasti ilman tarkempaa linjan tutkimista.
Mitä eroa on SNR & Vaimennus arvoilla? SNR:n löysin wikipediasta, mutta tietoliikenteeseen olevaa vaimennus juttua en ole löytänyt.

Toinen kysymys, pitääkö lukemat olla mahd. suuria, mahd. pieniä, tai mahd. lähekkäin? Vai miten "hyvät arvot" poimitaan?

Vastaa