Laajakaista pätkii, Jyväskylä

  • 11 December 2014
  • 9 kommenttia
  • 2 katselukertaa

Kohta menee hermot.

Laajakaistayhteys pätkii useita kertoja päivässä, välillä lähtee toimimaan itsestään ja joitain kertoja päivässä pitää käynnistää modeemi uudestaan.

Ohessa temppuilee Koti-Tv. Ei tule tv:n katselusta yhtään mitään, kun netti katkeaa, pitää digiboksi ja parhaimmassa tapauksessa buutata myös adsl-modeemi.

Mahtaako vika olla runkoverkossa täälläpäin vai kämpän sisällä?
Modeemina ZyXelin P-600 uusimalla firmwarella.

9 kommenttia

Samaa pätkimistä löytyy myös Tampereeltakin. Vika alkoi eilen 11.10.2011 aamupäivästä. Yhteys katkesi useita kertoja päivän aikana. Samalla hetkellä katkesi myös muualla päin Suomea Soneran yhteydet. Tällä hetkellä esimerkiksi Youtuben videot eivät lataudu normaalisti.

Yhteytenä on käytössä 24/2M. Kone ja adsl boksi on käynnistetty uudelleen jne. Vika ei ole täällä päässä, sillä katkeiluja tapahtunut yhtäaikaa muuallakin päin Suomea.
kansta ja mielonena:

Mikäli olette testanneet laitteet ja johdot (suositus on testata ainakin toisella modeemilla ja puhelinpiuhalla), voi ongelmista jättää pätkimisvikailmoituksen. Vikailmoituksen voi jättää vikapalveluun joko puhelimitse (0206 90101, mpm/pvm) tai palvelupyyntönä omien sivujen kautta (vaatii kirjautumisen).

Asuinseuduillanne ei ole ollut laajempia verkkovikoja tiedossa.
Jyväskylässä Kuokkalan alueella -92 rakennettuun taloon on opiskelijan kämppään käyty kytkemässä Soneran ADSL liittymä. Kytkentä on tehty ilmeisesti vain taloyhtiön puhelinkeskuksella kellarissa.Huoneistossa ei ole kytketty mitään.Huoneistoon ei ole ennen ollut kytkettynä ADSL:lää.
Kysymys: Pitääkö huoneistossa kytkeä jotain?
Käytössä on Zyxel 660HW-D1 modeemi.Viimeisimmällä ohjelmistoversiolla.Samalla laitteella on päässyt Anvian verkkoon.
Käyttis Win7 ja Asuksen läppäri.
Asetukset on tehty setup Wizardilla: Bridged ja VPI/VCI= 0/33 ,Multiplexing LLC,PPPoA:han syötetty annetut tunnus ja salasana,connect on demand,mutta ei vain saa yhteyttä toimimaan.
Mikä neuvoksi?
Herttinen kirjoitti:
Jyväskylässä Kuokkalan alueella -92 rakennettuun taloon on opiskelijan kämppään käyty kytkemässä Soneran ADSL liittymä. Kytkentä on tehty ilmeisesti vain taloyhtiön puhelinkeskuksella kellarissa.Huoneistossa ei ole kytketty mitään.Huoneistoon ei ole ennen ollut kytkettynä ADSL:lää.
Kysymys: Pitääkö huoneistossa kytkeä jotain?
Käytössä on Zyxel 660HW-D1 modeemi.Viimeisimmällä ohjelmistoversiolla.Samalla laitteella on päässyt Anvian verkkoon.
Käyttis Win7 ja Asuksen läppäri.
Asetukset on tehty setup Wizardilla: Bridged ja VPI/VCI= 0/33 ,Multiplexing LLC,PPPoA:han syötetty annetut tunnus ja salasana,connect on demand,mutta ei vain saa yhteyttä toimimaan.
Mikä neuvoksi?


Soneran ADSL-liittymissä ei ole kirjautumista (PPPoA) käytössä, ja yhteys on aina päällä. Bridged- ja VPI/VCI -asetukset ovat oikein. ADSL-modeemin asetuksiin löytyy ohjeet täältä: http://www5.sonera.fi/ohjeet/ADSL-modeemin_asetukset. Palaako modeemissa DSL-valo?
Onkos kuokkalan pellon/Sulkulan alueella esiintynyt katkoksia muilla käyttäjillä tässä viimeisen viikon aikana? Meillä pätkimistä on esiintynyt nyt viimeisen viikon ajan useasti päivässä. Tänäänkin katkoksia on esiintynyt jo muutama kappale.

Laitteena: Zyxelin P-870HN-51b. Uptime tällä hetkellä laitteella 15h ja connulla 20min.
Yhteys: Soneran 100meganen kuitu.
Hei BreeZi,



Mikäli yhteysongelmat jatkuvat, niin suosittelen olemaan vikapalveluumme yhteydessä.

Voit jättää vikailmoituksen palvelupyyntölomakkeella tai soittamalla vikapalveluun 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16.30.
Marko- kirjoitti:
Hei BreeZi,



Mikäli yhteysongelmat jatkuvat, niin suosittelen olemaan vikapalveluumme yhteydessä.

Voit jättää vikailmoituksen palvelupyyntölomakkeella tai soittamalla vikapalveluun 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16.30.


Satutko Marko näkemään onko taloyhtiön kuidussa ollut katkoksia lähiaikoina? Nimittäin connun uptime näyttää olevan taas 5min.
Hei BreeZi,

En ikävä kyllä pysty tuota tarkistamaan.

Mutta jos yhteys tuntuu pätkivän niin kannattaa olla vikapalveluumme yhteydessä.
Marko- kirjoitti:
Hei BreeZi,

En ikävä kyllä pysty tuota tarkistamaan.

Mutta jos yhteys tuntuu pätkivän niin kannattaa olla vikapalveluumme yhteydessä.


Tämä selvä.
Tutkiskelin vain tuota yhteyden statistiikkaa, niin näyttää aika paljon olevan vikasekuntteja tuolla listoilla.

Tässä pieni pätkä.
Latest 1 day time = 4 hours 48 min 45 sec
Downstream Upstream
FEC: 26163037 65829
CRC: 208531 140
ES: 669 82
SES: 473 0
UAS: 305 305
LOS: 76 0
LOF: 75 0
LOM: 0 0

Vastaa