Laajakaista pätkii

  • 11 December 2014
  • 2 kommenttia
  • 2 katselukertaa

Nyt ollut reilun kuukauden käytössä 10mt kaapelilaajakaista kerrostalossa Turussa (modeemi TCW770). Kotitaloudessa käytössä PC, Macbook Pro, PS3 ja kaksi iPhonea. Jostain syystä PC:n yhdistäminen langattomaan nettiin tuntuu usein katkaisevan koko yhteyden. Modeemissa palavat kaikki valot (DS, Wireless etc) kokoajan. Soitin netin katkeilusta asiakaspalveluun ja modeemin lähetettiin uudet asetukset (tjsp) mutta tämä ei tuntunut auttavan. Netti on vaihtelevia aikoja alhaalla ja alkaa jossain vaiheessa taas vain ilman mitään syytä toimimaan. Kun netti katkeaa PC:n sammuttaminen, langallisen netin käyttö eikä modeemin buuttaus tunnu auttavan. Silloin kun yhteys toimii, niin toimii niinkuin pitääkin ja nopeuskin on ihan hyvä. Olisiko tähän jotain vinkkejä? Kiitos!

2 kommenttia

Itselläni ollut nyt n. kuukauden soneran 100/5 kaapeli turussa, modeemina toimii Ciscon EPC3825. Aluksi ongelmana oli se että soneran kaapelimodeemi pyöri paskalla firmwarella joka ei saanut DNSii ja jos sai, ei osanut pitää niitä. Tämä vika ilmeisesti korjaantui ainakin pääpiirteittäin firmwaren päivityksellä jota ei tosin itse voi tehdä vaan joutuu jutteleen robotin kanssa n. 10min jonka jälkeen saa jättää vikailmoituksen, toinen vaihtoehto on jättää vikailmoitus netin kautta joka tosin on jokseenkin vaikeaa ilman toimivaa nettiä. Edellämainitun firmwaren päivityksen jälkeen netti on toiminut muuten hyvin mutta pätkii epäsäännöllisen säännöllisesti, esimerkiksi tänään kaikki toimi moiteettomasti johonki kello 17 asti jonka jälkeen netin käyttö on ollut yhtä helvettiä, onneksi minulla ei ole enää kuin 23kk jäljellä tätä määräaikaista sopimusta. Pahoin pelkään vain että olen jossain lataamossa ennen määräaikaisen sopimuksen päättymistä jos tämä jatkuu, sen verran meinaa olla hermot kireellä aika ajoin.

En myöskään ymmärrä sitä että miksei modeemia saa siltaavaksi, modeemissa pyörii joku soneran oma firmware josta on piilotettu bridged/routing valikko kokonaan, koska se löytyy modeemin asetus-sivun lähdekoodista disabloituna. Toivotaan että tämä jolukuun alussa tapahtuva huoltotyö korjaa edes vähän tätä tilannetta. Lisätään vielä tähän että olen tehnyt vikailmoituksen mutta epäilen ihan helvetisti että se auttaa yhtään mitään, pahimmissa tapauksessa tänne tulee joku soneran pena katteleen modeemia ja liittymää just silloin kun se sattuu toimiin hyvin että joo, "kyllähän tää nyt näyttää toimivan, että se tekis sit 91 euroa" vai mitä helvettiä se nyt maksoikaan. Ei täs muuta, hyvää joulua kaikille.
jnuotio: Tuossa melkein kannattaa varmistaa vikapalvelusta (esim. palvelupyynnöllä), että firmispäivitys on varmasti mennyt läpi. Suoraa syytä moiseen katkomiseen ei oikein pysty näillä tiedoilla sanomaan, mutta kyse voi olla ihan puhtaasti modeemiviasta. Oletko katsonut muilta koneilta menettävätkö ne IP-osoitteen katkoksessa, pysähtyykö liikenne jne.?

eyah: Vikailmoituksesi on otettu käsittelyyn, mutta lisätietoja ei ole vielä.

Vastaa