Laajakaistan nopeus

  • 11 December 2014
  • 7 kommenttia
  • 6 katselukertaa

Liittymäni on 24/1 M
Soneran nopeustestin mukaan lataus on noin 11 M ja lähetys noin 1M. Viive 42 ms.

Modeemi on TW-EA510v3 (b)

Asetuksissa on (ADSL tila):

ADSL tila: Annex L
Modulointi: ADSL2+

Missähän lie vika vai onko mitään vikaa?

7 kommenttia

Liittymän nopeusluokka on hyvin todennäköisesti verkossa oikein, kun latausnopeudeksi tulee 11 Mbit/s. En pysy tarkistamaan liittymän tilaa verkossa, sillä käyttäjätunnuksen profiiliin kirjaamallasi asiakasnumerolla ei löydy asiakastietoja. Olisiko numero väärin? Toinen vaihtoehto on että kirjoitat asiakasnumeron sijaan laajakaistaliittymän numeron ilman väliviivaa eli muotoon 333123456.

ADSL-nopeusluokassa 24/1M näkyy herkästi signaalin vaimeneminen puhelinverkossa, koska yhteyden teoreettisen maksiminopeuden 24/1 Mbit/s ja ADSL-yhteyden mahdollistavan suurimman kapasiteetin väliin ei jää juurikaan pelivaraa. Kun ADSL-modeemin ja -keskittimen välisen yhteyden kaistanleveys ("kättelynopeus") jää parhaasta mahdollisesta, näkyy tämä 24/1M-nopeusluokassa maksimi latausnopeuden tippumisena. Kun 24/1M ADSL-liittymässä johdon pituus modeemilta ADSL-keskittimelle voi olla enimmillän 2 kilometriä, on selvää että signaali vaimenee enemmän tai vähemmän matkalla. Nopeus on aina maksimissaan niin hyvä kuin mihin lankapuhelinverkko pystyy, ellei sitten modeemi itse tai sen kaapeli laske omalta osaltaan parasta kättelynopeutta.
Hei,
Kiitos vastauksestasi!
Ja Anteeksi, asiakasnumerossani oli yksi numero väärin...
Pitäisi muistaa pitää lukulaseja... :)

Asun keskustaajamassa, joten keskittimestä ei pitäisi olla pitkä matka.
Latausnopeus on suurinpiirtein sama niin wlanin tai suoraan modeemin kautta kaapelilla kokeiltuna.

Tämä vika on saattanut olla jo siitä lähtien kun nopeutta nostettiin 8M:sta 24M:aan.
Ei vaan ole tullut testattua nopeutta...
Kun nopeutta nostettiin viime keväänä, netti ei toiminut aluksi. Oli kuulema, muistaakseni, jokin johto keskuksesta löystynyt (lisäys 6.11.2010 13:00 Tarkemmmin muisteltuani ei se ollut löystynyt, vaan jokin muu oli syynä keskuksen liittimissä, olikohan syynä jonkin johtimien tajunnan puuttuminen, kun ei nopeuden nostoa tajunnutt...), joten onko mahdollista, että jokin liitin tai liitos ei täytä nykyisiä vaatimuksia nopeaan tiedonsiirtoon tai onko vika keskuksessa. Ilmeisesti rivitaloyhtiön... ?
Liittymäsi nopeusluokka on asiakastiedoissa 24/1M, mutta en pysty tarkistamaan yhteyden tilaa verkossa (ongelmaa hallintayhteydessä liittymän ADSL-keskittimelle).

Tarkistan tilanteen myöhemmin uudelleen ja palaan asiaan tässä ketjussa.
ADSL-modeemin ja puhelinkeskuksessa olevan ADSL-keskittimen välinen nopeus (eli kättelynopeus) on tällä hetkellä noin 12/1 Mbit/s. Liittymäsi nopeusluokka verkossa on 24/1 Mbit/s. Signaali todennäköisesti vaimenee modeemin ja keskittimen välisellä matkalla niin paljon, ettei tuota parempaa kättelynopeutta saa. Toisaalta voi olla että toisella ADSL-modeemilla tulisi huomattavasti parempi latausnopeus. Asiaa ei voi testaaamatta tietää.

Dataliikenne ADSL-yhteyden yli ei sisällä virheitä, joten siinä mielessä yhteys vaikuttaa hyvältä. Yhteys on ilmeisesti vakaa ja toimii tasaisesti, mutta maksiminopeus jää noin puoleen siitä mitä se ainakin teoriassa voisi olla.

En näe tässä aihetta vikailmoitukseen, sillä liittymän nopeus on ADSL-palvelukuvauksen mukainen ja yhteys ei katko.
Ensiksi...
Kiitos Tapio vastauksistasi!
Olet ammattimies!

Mutta...
Hieman on tunne, niinkuin entisellä hevosen ostajalta, kun huomasi vasta kotona, hevosen suuhun kahtoessa, että teki huonon kaupan...

Meillä päin ei vaan ole mitään kilpailua, jotta voisi toiseen firmaan vaihtaa, sääli...
Palvelukuvauksen perusteella ei voi valittaa, sillä nopeus on se kolmannes luvatusta... (24M:sta 1/3 = 8M)

Huomasin tossa muita viestejä lukiessa, että Koti-tv tarvitsee jopa 14M.
Ei siis sillä asiaa tähän asuntoon.

Varmaankin pitää odotella 4G verkkoa, jolloin netti toimisi puhelimen kautta.
Aivan 3G ei vielä riitä, mielestäni, mutta saattaa olla, että kohta välttää, jos ei rahalle saa riittävää korvausta!

Soneralla on hanakka tarve lisätä asiakkaiden adsl nopeutta edullisella nostomaksulla, mutta niinhän sitä voi luvata vaikka mitä, kun ei tarvitse sen enempää miettiä toteuttamista...
Syitä kyllä löytyy muualta kuin itse palveluntarjoasta...
Pitäisköhän tässä ottaa esimerkkiä arvoisesta Sonerasta!

Onkohan kuluttajavirasto puuttunut näihin laajakaistanopeuksiin?
Aika kovat hinnat, onkohan panostus hintoja vastaavaa...
Kiitos positiivisesta palauttesta. Mukavaa vaihtelua..

Nopeusluokka 24/1M on muihin ADSL-nopeusluokkiin verrattuna siinä mielessä erityisessä asemassa, että täysi 24 Mbit/s latausnopeus on käytännössä hyvin harvinainen. Vaikka liittymän portti ADSL-keskittimellä on valmis siirtämään dataa 24 Mbit/s nopeudella, vaimenee ADSL-yhteden signaali puhelinverkon kaapeloinnissa aina enemmän tai vähemmän. Täysi nopeus vaatii että tarpeeksi lyhyttä johdonpituutta keskukselle ja parasta mahdollista kaapelointia koko signaalin reitille.

Jotta kaikille 24/1M ADSL-liittymän tilanneille saataisiin täydet nopeudet, pitäisi periaatteessa kuparikaapelilla tehtyä puhelinverkkoa alkaa rakentamaan osittain uudelleen. Tämä ei ole todennäköistä nykyaikana, kun valokuidulla toteutettua verkkoa laajennetaan jatkuvasti.

Yksi vaihtoehto voisi olla mobiililaajakaistan mukaisesti kutsua suurinta ADSL-nopeusluokkaa maksiminopeuden liittymäksi, joka toimii niin nopeasti kuim se verkon puolesta on mahdollista. Tämä ei muutaisi liittymän toimintaa, mutta ei toisaalta korostaisi 24 Mbit/s nopeutta.
Joo...
Olen tyytynyt kohtalooni... :)

Tytölle tuli ostettua mikroläppäri juuri tuolla kutsumallasi maksiminopeuden liittymällä, jossa rajana on vain siirtynyt datamäärä, ei nopeus. Tuntuuu olevan tyytyväinen ja nopeus on riittävä hänelle.
Kännykässäni on taasen matkanetti 384 (384 kbit/s), joka riittänyt hyvin, etenkin 3G alueella. Mökillä käytänkin puhelinta kannettavan modeemina, nopeus riittää tyhjän pankkitilin tilanteen toteamiseksi...

Että kehitys menee huimasti eteenpäin, tokko kukaan pysyy mukana, niin palvelun tarjoat, kuin kuluttajatkaan!

Kupari ei nykyisin enää riitä, valokuitu peliin. Mutta kannattaako joka torppaan sitä vetää, voi vain kysyä...

Nettiyhteydet tulee menemään ilmaan, pois johtojen armoilta...

Kiitos Tapio, vielä kerran.
On Sinulla täällä työ sarkaa... 😉

Vastaa