Langaton netti ei toimi..

  • 11 December 2014
  • 1 kommentti
  • 2 katselukertaa

Muutin vappuna uuteen osoitteeseen ja laajakaistan piti siirtyä uuteen osoitteeseen siis eilen (2.5.)..

Modeemi on ollut kytkettynä jo 30.4. alkaen, jotta se olisi valmiina kun netti tullaan kytkemään. Modeemiin ei kuitenkaan syttynyt internetin kohdalle minkäänväristä valoa vaikka on resetoitu ja irrotettu seinästä ja kokeiltu eri puhelinpistokkeisiin jne. Langaton yhteys modeemin ja tietokoneen välillä kuitenkin toimii, kuten myös yhteys ilman langatonta tukiasemaa, kun kone on kytketty verkkokaapelilla suoraan.. Juuri äsken modeemiin syttyi internetin kohdalle kuitenkin punainen valo. Mitähän se tarkoittaa?

Olen nyt tämän viikon aikana soittanut Soneran asiakaspalveluun 4-5 kertaa (joista 2 kertaa olen asioinut automaatin kanssa, joka kertoi että "yhteydessä on häiriö"), mistä minulle kerrottiin että laajakaista on kytketty uuteen osoitteeseen.. Niinhän se näyttää olevan, mutta olisi kiva että yhteys toimisi muuallakin kuin makuuhuoneessa piuhan kanssa yhdessä koneessa, kun asunnossa asuu kuitenkin kaksi ihmistä ja Soneran viihdepakettikin toimii tietääkseni netin kautta, eikä televisiomme tai digiboksimme satu sijaitsemaan makuuhuoneessa tuon piuhan ulottuvilla..

Vikailmoitusta en pysty tekemään koska kun rastitan kohdan jossa sanotaan että käytössä on langaton yhteys, käsketään kone kytkemään verkkokaapelilla ilman modeemia. Mutta kun tarvitsemme juuri sen langattoman netin..

Vika on siis joko asuntomme molemmissa puhelinpistokkeissa tai modeemissa.. Modeemi kuitenkin toimi täydellisesti edellisessä asunnossa, ja niin toimivat tietokoneetkin (jotka pystyy edelleen yhdistämään esim. puhelimen nettiin, jonka ansiosta pystyn tätä viestiä tänne kirjoittamaan). Olen nyt siis soittanut Soneran asiakaspalveluun, jossa minua ei osattu auttaa.. Olen toiminut kaikkien ohjeiden mukaisesti (paitsi toista modeemia en ole pystynyt kokeilemaan koska sellaista ei ole).. En usko että vika on modeemissa, joten en aio soittaa helpsonille tai muuhunkaan maksulliseen palveluun, jotka tuskin osaavat kertoa onko vika puhelinpistokkeissamme.. ja entä jos onkin? Kenen vastuulla se on?

Mitähän tässä nyt pitäisi tehdä että saisi tuon langattoman yhteyden toimimaan, kun siitä kuitenkin maksetaan..?

1 kommentti

Hei Heidi_91

Osoitteesi on ethernet-kohde. Eli Thomson pitäisi kytkeä huoneistojakamoon, mikäli haluat jakaa yhteyden kaapelilla useammalle laitteelle. Esim. digiboksille ja tietokoneelle. Voit tietenkin käyttää tietokoneella langatonta.

Thomsonin kytkentöjä pitää muuttaa hieman. Sinun pitää kytkeä ethernet-kaapeli Thomsonin punaiseen porttiin. Todennäköisesti Thomson pitää myös palauttaa tehdasasetuksille. Ohjeet siihen löydät täältä: http://www5.sonera.fi/ohjeet/Thomson_TG789

Löytyykö olohuoneesta ethernet-rasia? Yleensä huoneista löytyy useampia rasioita, jotka on numeroitu. Samat numerot pitäisi löytyä huoneistojakamosta. Huoneistojakamo sijaitsee yleensä eteisen sähkökaapin yhteydessä. Nyt sinun pitäisi muuttaa huoneistojakamon kytkennät siten, että nousu-rasiasta (voi olla myös nimellä runko, data tai atk) tulee ethernet-kaapeli saman numeroiseen rasiaan kuin olohuoneessa. Näin yhteys tulee olohuoneeseen. Voit kytkeä Thomsonin joko olohuoneen rasiaan tai suoraan huoneistojakamoon.

En usko, että modeemissa on mitään vikaa. Se vain vaatii kytkentöjen muutoksen ja tehdasasetusten palautuksen. Toivottavasti saat näistä ohjeistani jotain selvää. Asia on hieman vaikea selittää yksinkertaisesti. Palaa asiaan, jos yhteys ei lähde toimimaan! Uskoisin että langaton lähtee toimimaan samalla!

Vastaa