Lappeenrannassa taas ongelmia?


Lappeenrannassa taas kaapelinetti pimeänä.
Itseäni alkaa kyllästyttää tämä Soneran touhu ,häiriöitä on paljon ja toimiessaankin viive nousee vasteajat välillä korkeiksi.

Ei siinä mitään että häiriöitä olis joskus, mutta hitto jos 10/1 megaisesta 50 euroa niin kyllä sitä jo odottaisi jotain toimivuutta! Liittymä on avovaimon nimissä mutta enpä usko että kauaa Soneraa rahoitamme.
Kuulemma joskus tarjottiin nostoa 100megaan samaan hintaan, emäntä ei kerennyt tuolloin puhumaan ja kauppias lupasi palata asiaan. Noh, ei se ikinä palannut, hinta taisi nousta mutta nopeus on edelleen sama.?

Ja niin. Se vika ilmoitus hässäkkä... Surkeaa palvelua tuollainen robotti kyselemässä.

Noh, onnneksi rappukäytävässä on kilpailevan yrityksen valokuitu mainos... Ja hei mokkula toimii!!

47 kommenttia

Taipalsaaren alueella on netti pätkinyt myös ja tänään vissiin pariin otteeseen iha modeemi uudelleen boottaillu ja yrittänyt hakea linjoille. Kovasti on ollut ongelmia nyt taas parin päivän aikana ainakin meidän suunnalla.

Aikasemmilla kerroilla alueelliseksi viaksi määritelty, että jos jatkuu, ilmotusta vaa eteepäi.
Tänään näköjään toimii. Mutta joo , alkaa hermo mennä toistuviin ongelmiin.

Taidan ensikerran tehdä vikailmoituksen Soneran liikkeeseen. Asioin mieluiten ihmisten kuin robottien kanssa.
Hei JuhoJ ja telamiina!

Laajakaistan vikatilanteessa kannattaa tehdä vikailmoitus joko soittamalla vianrajausautomaattiin tai jättämällä Palvelupyyntö. Näin päästään ongelman juurisyyhyn kiinni ja korjaamaan olemassaoleva vika.

telamiina, mikäli ette ole saaneet luvattua kampanjahintaa, niin pyytäisitkö avovaimoasi joko soittamaan Asiakaspalveluumme tai varaamaan soittoajan netin kautta, yhteystiedot ja ajanvarauskalenteri löytyvät täältä. Näin pääsemme korjaamaan virheen, mikäli sellainen on tapahtunut.
Lappeenrannan suunnalta lisää terveisiä!

Viikonloppu on ollut tosiaan melkoista hammasten kiristystä tämän miun 10/2 kaapelin kanssa. Etenkin ilta-aikaan paukkui yhteydet poikki milloin 5 minuutin välein, milloin 4 tunnin välyksillä. Välillä yhteys katkesi kokonaan ja modeemi haki yhteyden uudestaan. Välillä tämä kesti normaalin, n.20 sekuntia, välillä 3 minuuttia. Välillä yhteys katkesi kumpaankiin suuntaan, välillä vain ulospäin menevä kaista oli poikki.

Vaan eipä loppunut viikonloppuun. Olin jo muutenkin seurailemassa tätä ketjua, että josko asiakaspalvelu vastailisi tähän, mutta juuri sopivasti paukahti taas yhteys poikki ja miulta otsasuoni.

Kirjoittelen lähinnä siksi, että tämä pätkiminen on ollut poikkeuksellista, verrattuna siis normaaliin nimipalvelinongelmaan, joka toistuu noin kuukauden välein. Nimipalvelinongelma poistuu yleensä noin parissa päivässä, mutta tämä ongelma on sitkeässä. Vikailmoitusta en ole näistä nimipalvelinongelmista enää alkusyksyn jälkeen tehnyt. Syy tähän on se, että puhuessani asiakaspalvelun kanssa tuolloin ongelmana olleesta signaaliviasta tulin maininneeksi tuon nimipalvelimen oudon toiminnan ja asiakaspalvelija kertoi, että niissä tuntuu olevan ongelmia ajoittain. Hyvä, että asialle tehdään jotain.

Asiakaspalvelun puhelinrobotin ja vianrajausautomaatin kanssa on mennyt sukset ristiin useamman kerran, joten en käy enää tähän aikaan soittelemaan, kun ei sieltä ihmistä saa tähän aikaan kiinni.

Jos siä telamiina olet menossa sinne Soneran liikeeseen niin voit mainita, että muillakin on ollut "hauskaa" viikonloppuna! ;)

Jään seurailemaan, mitä käy.
Hei iloreplica !

Suosittelen ottamaan yhteyden Vikapalveluumme ja soittamisen p.0206 90101 ma-pe 8-20, la 9-16.30 sijaan voi todella jättää Palvelupyynnön (vaatii kirjautumisen Sonera Omille Sivuille), jotta Vikapalvelu pääsee selvittämään, mistä tuo teidänkin netin katkeilu johtuu.
Hei Mintsi,

Yhteys on taas ruvennut pelaamaan ainakin tässä meikäläisellä hyvin; sinä aikana mitä tässä olen pari viime päivää istunut, ei pätkimisiä ole ilmaantunut. Jos olisin asiasta käynyt vikailmoitusta laittamaan, olisi ongelma jo näennäisesti korjaantunut siinä vaiheessa, kun asia olisi asentajalle asti ehtinyt.

Tämä tilanne paljastaa pahimman ongelman tässä nykyisessä vikapalvelussa; nopeat, satunnaiset ongelmat eivät jää kiinni. Se viime heinäkuinen (en muista enää tarkkaan, niillä tienoilla oli) vikailmoitusrumba kuluneesta runkokaapeliliitoksesta oli toisenlainen ongelma. Siinä lämpötilan noustessa liitos eli ja signaali heikkeni. Helppo todeta, löytää ja vaihtaa. Kolmen viikon projekti taisi olla, jonka jälkeen osa saatiin vaihdettua ja signaalitasot takaisin ylös.

Tällaiset nopeat häiriöt, kuten tämä muutaman päivän satunnainen pätkintä tai miun aiemmin mainitsemani nimipalvelinongelmat ovat ohi jo niin nopeasti, että vikapalvelu ei voi tehdä muuta kuin todeta, että yhteys toimii. Jos linjat on kunnossa, ei vikaa voi paikantaa. Tämä turhauttaa. Molemmat osapuolet tietävät, että jos asialle ei tehdä mitään, jossain välissä ongelma toistuu ja sama sykli käydään läpi uudestaan

En halua vaikuttaa syyttävältä, mutta miä en näe tässä kohtaa hyötyä vikailmoituksen teossa.

Miä ymmärrän toki teidänkin puolen tässä asiassa; vaikeahan sille vialle on ilmoittamatta mitään tehdä. Miä tosin luulin, että asia on jo jollain tasolla noteerattu, koska kuten JuhoJ sanoi, ilmiö ei ole uusi ja aiemmilla kerroilla vika on ollut alueellinen. Mitä tulee tuohon nimipalvelinongelmaan, miä mainitsin siitä silloin kaapelivian yhteydessä ja tosiaan miun kanssa asioinut henkilö sanoi, että vika on tunnettu.

Eipä miulla taas muuta,

Koittakaahan pärjäillä.
Hei iloreplica

Hyvä että yhteys toimii taas. Jos kuitenkin onglemia ilmenee, suosittelen että teet asiasta vikailmoituksen. Tällälaiset ajoittaiset pätkimisongelmat ovat hieman vaikeampi selvittää ja havaita. Tilannetta täytyy seurata jonkin aikaa, jos pätkiminen ei ole joka päiväistä. Modeemin vaihtamista toiseen kannattaa myös harkita. Toisen mallinen modeemi voi toimia paremmin sinun liittymässäsi.

Toivotaan kuitenkin että ongelmia ei enää ilmene.
Hei vaan Arttu ja Mintsi,

Kyllä, toivon todellakin että pätkiminen loppuu. Ehkä ilmaisin tuon edellisen viestin pätkimisongelman hieman sekavasti. Olen asiasta todellakin puhunut Soneran kanssa ja Teidän puolelta on myönnetty, että nimipalvelimissa on ongelmia. Nimipalvelimenhan pitäisi toimia niin, että kun se päivitetään, katkos on sekuntiluokkaa ja pätkäisyä ei huomaa korkeintaan kuin eräänlaisena 'nyykähdyksenä'. Yhteydet eivät mene poikki neljäksi tunniksi.

Onko tälle asialle tehty mitään sen jälkeen kun Teille on siitä sanottu? Haluaisin uskoa, että on, sillä minä alan pikkuhiljaa olla ainoa tuttavapiirini jäsen, jolla on Soneran yhteys, jos valinnanvaraa palveluntarjoajasta on.

Kerronpa muutamia esimerkkejä:
*Tuttavallani Imatralla oli Soneran ADSL-yhteys. Yhteys pätki kuten minullakin aiemmissa viesteissä kuvatulla tavalla. DNS:ään ei saanut yhteyttä. Tuttavani poltti hihansa asiakaspalvelun kanssa, vaihtoi palveluntarjoajaan, joka käyttää samaa Soneran verkkoa ja jatkoi saman modeemin käyttöä uudella yhteydellään. Pätkiminen loppui.

*Tuttavallani, myös Imatralla, on paraikaa Soneran ADSL-yhteys. Istumme säännöllisesti VoIP-kanavalla tuttavapiirini kesken. Joka kerta kun tämä "DNS-levähdys" käy, meiltä molemmilta katkeaa yhteys. Samoin katkeaa kaikilta muilta, jolla on Soneran yhteys. Loppuosa kanavalla olleista kyselee yhteyksien palattua: "Jaaha, tapahtuiko Sonera-ilmiö?". Tuttavani vaihtoi Googlen ylläpitämille, ilmaisille nimipalvelimille ja totesi, että toimii paremmin.

*Kun 2010 kesällä tein sopimuksen Soneran kanssa, mainitsin asiasta opiskelupaikkani kahvihuonessa. Ensimmäinen vastine, jonka sain, tuli kollegalta: "Niillä ei sitten nimipalvelimet toimi kunnolla, voivat olla useita tunteja alhaalla. Toivottavasti et tehnyt määräaikaista sopimusta." Hän kertoili omista kokemuksistaan asian parissa. Toivoin silloin, että asia ei olisi niin.


Tiedän kyllä, että näillä "Tuttavani sitä, toinen tätä..." -tyyppisillä todisteluilla ei ole minkäänlaista painoarvoa internetin ihmemaassa, mutta kirjoitinpa nyt kuitenkin. Helpottaa omaa mieltä.

En jälleen halua vaikuttaa inhottavalta tai katkeralta, mutta tällaiset ovat miun henkilökohtaiset kokemukset. Pahoittelut jo tässä vaiheessa.

P.S. Kysyn nyt vielä uudestaan. Onko tuohon ongelmaan, josta puhelussani mainitsin ja joka ilmeisesti tunnettiin entuudestaan, perehdytty viime kesän jälkeen? Mitä on selvinnyt?
Hei iloreplica

Mitään suurempaa DNS-ongelmaa meillä ei ole tiedossa. Ajoittaisia ongelmia voi tietenkin olla. Yleensä suuremmat DNS-ongelmat tulevat meidän tietoo lähes heti. Asiakasvaikutus tälläisissa tilanteissa on yleensä suuri. Jotkin käyttöjärjestelmät tulkitsevat hetkellisen yhteyden katkeamisen DNS-palvelimen ongelmana.

En pysty sanomaan tarkemmin tuttaviesi kertomista ongelmista. Pätkimisongelmat ovat usein hyvin erinlaisia tapauksia. Jos tuttavillasi on ongelmia, suosittelen heitä ottamaan yhteyttä Vikapalveluun.
No niin. Perjantai ja taas alkoi tökkiä. Ajelin modeemin diagnostiikat ja kaikki toimii meidän päässä kuten pitää. Tuleekohan tästä nyt kolmas viikonloppu putkeen kun homma pätkii?

Nyt sentään pätkäisy kestää vain muutaman minuutin, sitä edeltää netin hidastuminen rajusti.

Kattellaan.
Hei telamiina,
Toistuvasta ongelmasta kannattaa jättää vikailmoitus. Jos et halua asioida automaatin kanssa, voit tehdä ilmoituksen palvelupyynnöllä netissä.
Ittelläni on ollu tässä nyt toistavuotta määräaikaisella sopimuksella 100/5 kaapeli, ja pätkiny välillä pidempään(päivistä, useisiin tunteihin) ja välillä vain muutamasta minuutista n. 10 sekunttiin.

Tosin onneksi nämä pidemmät pätkimiset ovat vähentyneet(ainakin tietääkseni, tosin oon ollu armeijassa täs nyt jonkuun aikaa niin en tiedä), mutta tästä ainakun lomille on tullu joka päivä on pätkässyt useamman kerran muutamasta tunnista sinne n. 10 sekunttiin asti.

Ei siinä mitään jos sitä vain netissä surffailisi, mutta aatelkaapa jos sattuisitte pelaamaan jotain peliä missä menee tunneista päiviin ottaa leveliä(tasoa) ja sitten sattuisi netti vaikka menemään 10 sekunniksi poikki jos on vaikka joku vihollinen kimpussa, niin se johtaa 100% varmaan kuolemaan. Ja kuolemasta siinä pelissä sattuu menettämään lvliä per kuolema noin 1-3 tasoa... ja jos tuo sattuu käymään useamman kerran päivässä niin kyllä siinä pikku hiljaa alkaa hermot mennä...(lvlin lisäksi siinä tietenkin menettää tavaroita mitä on mukana...)

Noh onneksi määräaikais sopimukseni loppuu kohta, ja voitte olla aivan varmoja, että en jatkossa ikinä tulee tilamaan Soneralta mitään ja levitän tietoa teidän loistavasta palvelustani tutuilleni jatkossakin.

Niin ja turha tulla laittaa mitään viestiä, mitä tossa ylempänä oli laitettu "Toistuvasta ongelmasta kannattaa jättää vikailmoitus." Tehny ton aika monta kertaa ja sen jälkeen netti saattanut toimi pari päivää ja sitten ongelmat taas alkaneet uudestaan...
Kyl se on iha sama juttu täällä.

Vaikka viikonpäivinä on nyt pahimmat pätkinnät vähentyneet, niin viikonloppuisin nään minunkin kaikki raporttini on syntynyt ja myöskin sen takia, ettei asiakaspalvelua ja tukea ole tarjolla viikonloppuna.

Pätkintää on ollut kovasti viikonlopun aikana, lyhyitä mutta tarpeeksi aiheuttaakseen DHCP palvelin katkoksen siksi aikaa, että ohjelmien yhteydet katkovat ja vaativat uudelleen kytkennän, uuden kirjautumisen tai vastaavan.
Sama tarina täälläkin. Muutaman kuukauden ehdin tässä jo tuudittautua siihen uskoon että lopultakin pätkimisongelmista päästiin eroon suuren kaapelimodeemivaihto-operaation jälkeen. Soneran ongelmat Lappeenrannan alueella pohjautuvat 90-luvun lopun Quicknet kokeiluihin. Sen jäljiltä kaapeli-infra on ilmeisesti retuperällä tms.? Myöskin kirjava kaapelimodeemilaitekanta aiheuttaa verkostoon häiriöitä. Leikkö nyt taas myös jokin aktiiviverkkolaite yskivän? Eli kohtalaisen surkeaa toimintaa kaikenkaikkiaan kun kyseessä on maksavia asiakkaita.

Iso floppi on myös se ettei häiritiedotteet sivulla koskaan ole mainintaakaan näistä Lappeenrannan jatkuvista ongelmista.. pitkälti varmaan imagosyistä siis. Ainoastaan selkeät viat ilmoitetaan jos jaksetaan ja mainostetaan niitä korjatuiksi.

Soneran asiantuntijoiden kommentti keskustelupalstalla on, "tehkää vikailmoitus". Mitään muuta konkreettista hyötyä ei tunnu irtisaavan ongelman taustoista jne. Youtube ja dns ongelmat ovat myös olleet jatkuva ongelma, joten olen vakavasti käynyt epäilemään firman ongelmaratkaisukykyä. Olen syvästi pettynyt kykyynne ratkaista ongelmia.
Tossa justiinsa testaillaan yhteyksiä. Nyt toimii mutta 15min. sitten oli nopeus 2/0.04megaa, pitäisi olla siellä 10/2 hujakoilla.

Pelasin tuossa erästä nettipeliä ja siinä huomasi kuinka kaikki tapahtui sekunnin viiveellä, viiveaika oli kuitenkin ok ja mitään lagivaroitusta ei tullut. Noh sitten puolen tunnin päästä katkesi yhteys.

Itseäni pelottaa tuo liki 100 euron sakko jos vaikka vika onkin modeemissa jonka Sonera on lahjoittanut.

Taidan laittaa valituksen senkin uhalla. Jos vika siinä modeemissa on niin en todellakaan maksa mitään, Sonerahan sen mulle käyttöön antoi.
Kun vikailmoituksen jättää palvelupyyntölomakkeella, niin sinne voi kirjoittaa lisätietoja omin sanoin. Tässä voi pyytää sitä, että liittymän toimintaa seurattaisiin pidempään.

Tarkka kuvaus siitä milloin vikailu ilmenee on hyvä olla mukana lisätiedoissa. Tässä keskustelussa oli mainittu esimerkiksi pätkiminen viikonloppuisin. Säätila voi myös vaikuttaa eli mikäli teette huomioita säätilasta, jolloin vikailu ilmenee, niin ne tiedot mukaan. Säätilahavaintoja voivat olla esim. kostealla säällä, vesisateella, kovalla pakkasella, helteellä.

Naapureilta voitte kysellä ilmeneekö heillä saman tyyppistä vikaa ja ilmeneekö vikailu samoina päivinä/hetkinä kuin itsellänne. Jos saatte tästä tietoa, voitte sen kirjata vikailmoituksen lisätietoihin.
Noin. Laitoin sitten vikailmoituksen kun taas alkoi hommat mennä reisille. Ja mitenkäs kävi, saman tien kun vikailmoitus laitettiin eteenpäin alkoi kaapelinetti toimia... Jep jep ,siinä on heppo sanoa että hyvinhän tää toimii.

Oma analyysini on että kesät talvet, kuumalla ja kylmällä sekä vielä märällä ja kuivalla, siis nämä meidän häiriöt. Ainiin ja viikolla ja viikonloppuna.
Taas alkanut Lappeenrannassa tökkimään.

Liittymän pitäisi olla 10/2 ja nyt on 4/0.9. Lisäksi vasteaika hyppii piikkejä.
Tänään on Taipalsaaren alueella tullut perinteisiä DHCP pätköksiä ja IP hukkaa vähän väliä.

Katselin, että tällä alueella ei ole mitään toimintaa, mutta olisiko noilla useilla muilla töillä ympäri Suomea vaikutusta?

Netti toiminut sitten viimeisen korjauksen jälkeen varsin hyvin ennen tämän päiväisi yhtä jaksoisia pätkimisiä.

Edit:

Näitä pätkimisiä on todellakin ollut koko iltapäivän ja koko ajan. Jatkuvaa hetken dhcp ja ip lossia.
Hei JuhoJ

Valitettavasti alueella on yleisempää vikaa. Vikaa korjataan parhaillaan. Toivottavasti ongelma saadaan ratkaistua mahdollisimman pian. Pahoittelemme viasta aiheutuvaa haittaa.
Hei.

Pätkiminen lakkasi eilen illalla mutta nyt päivän aikana pätkiminen on jatkuvaa.

Yrittelin tuossa katsoa streamia ja pitelin pingiä päällä googlen sivulle, ja pätkiminen on jatkuvaa. Aina kun pätkäisi streaming pariksi sekunniksi, katsoin ja näin että DHCP katkos päällä.
Moro,

tuo on ilmeisesti ihan koko Lappeenrannan ongelma tuo pätkiminen.. (Aikavälillä ainakin to-su) En jaksa käydä läpi niitä saakelin monimutkaisia vikailmoitus prosesseja.. Käsittääkseni tätäkin kautta viestit menee perille tai ainakin tarkoitus olisi mennä.. Lisään vaan aiempien kommentteihin, että netin katkominen nyt ei omaa käyttöä niin paljoa häiritse että jaksaisin Soneran vikapalveluun tai asiakaspalveluun jonotella.. Toisekseen itselläni on tuo Sonera viihde ja ******** aika paljon bootata boksi joka kerta kun netti pätkäisee.. Tyhmä boksi kun ei enää osaa hakea yhteyttä uudelleen (Motorola).. Ei siinä ilmaiskanavilla ole niin suurta ongelmaa koska ohjelmat voi tallentaa mutta maksukanavia ei voi ja onpa kiva missata suorasta urheilulähetyksestä 3 minuuttia vähintään kerran tunnissa.. Eilen ongelma hieman helpotti taas, mutta kyllä Sonera voisi ihan omatoimisesti selvitellä mistä alueen ongelmat johtuvat.. En ymmärrä miksi asiakkaiden pitää aina potkia palveluntarjoajaa kun tietää että Soneran vastaus asiakkaalle on 9 kertaa 10:stä "Ei meillä näy että olisi vikaa."?? Nii ja voin sanoa että ongelma ei oo laitteissa.. Laitteet toimii ihan hyvin omiin tarpeisiin nähden kun en netissä pelaile.. Pois lukien KotiTV boksi, joka kyllä kaipaisi vihdoin kunnollista päivitystä..

-Anssi
Hei Anzzik

Soneran ohjeet ja vinkit sivuilta löytyy ohjeita laajakaistan ja KotiTV:n ongelma ja vikatilanteisiin. Oletko tutustunut niihin?

Mikäli ongelmat tästä huolimatta jatkuvat niin kannattaa asiasta jättää vikailmoitus niin voimme tutkia ongelmaa. Vikailmoituksen jättäminen onnistuu puhelimitse 0206 90101 (ma-pe 8-20 ja la la 9–16.30).
Vikailmoituksen jättäminen onnistuu myös palvelupyynnnöllä.

Laajakaistaa koskeva palvelupyyntö lomake.
KotiTV palveluita koskeva palvelupyyntö lomake.

Eli mikäli itse yhteydessäsi esiintyy pätkimista niin jätä ilmoitus laajakaista palvelupyyntö lomakkeen kautta. Mikäli ongelma koskee pelkästään KotiTV palvelua niin käytä KotiTV lomaketta.
Herranjumala!!!! Luetteko te edes ennen kuin vastailette? Oon kyl tietoinen miten Soneran vikapalvelut toimii ku oon ollu viimeiset 8 vuotta asiakas.. Lueppa se miun viesti uudelleen ihan ajatuksen kanssa ja mieti mitä siinä lukee.. Tiedän kyl millon on laitteissa vika ja milloin itse yhteydessä.. Ja en näe tarvetta laittaa jokaisesta pienestä viasta ilmoitusta kun se pahimmillaan vie lähes tunnin aikaa! Ja jos laitan kirjallisesti ni siihen joku reagoi ehkä kuukauden päästä.. Ja pätkiminen on taas tauonnut.. Jotain Lappeenrannan alueeseen liittyvää FIGURE IT OUT!!! Eiköhän täältä oo niitä vikailmoituksia jo ihan tarpeeks.. En haluais lähtee tähän Soneran haukkumisrinkiin mukaan ku oon pääasiassa ollu ihan tyytyväinen mut välillä kyllä kiehuu itselläkin ku vastaukset on mitä sattuu ja tuntuu ettei mikään ratkea kerralla.. Nimimerkillä KotiTV:n marraskuussa ottanut ja siitä vähintään kerran kuukaudessa soittanut kun ei osata laskuttaa oikein..
Hei Anzzik

Liittymien vikoja tutkitaan ja korjataan tehtyjen vikailmoitusten perusteella. Eli jos liittymäsi pätkii tai siinä on muita ongelmia, niin suosittelen siitä jättämään ilmoitusta.

Ymmärrän kyllä että koet vikailmoituksen jättämisen epämiellyttäväksi ja aikaa vieväksi. Mutta mikäli koet että yhteys ei toimi niin kuin sen pitäisi, niin silloin vikailmoituksen jättö on paikallaan. Vain sitä kautta voimme selvittää missä vika voisi olla ja korjata sen kuntoon.

Jos vikailmoitusta ei jätä, niin emme saa ongelmasta tietoa ja vika saattaa jäädä korjaamatta.

Vastaa