''Liittymää ei löytynyt''


Hei, viime viikon torstaina yhteyteni katkesi kokonaan. Kun yritän Omilla Sivuilla tehdä vikailmoitusta, saan ilmoituksen, jossa lukee ''Liittymää ei löytynyt''. Mitä tämä tarkoittaa?

15 kommenttia

Hei Eryka!

Ilmoitus tarkoitaa, että liittymää ei ole olemassa, mitä yritit etsiä. Kyseessä voi olla, esimerkiksi vääränumero, jolla yritit etsiä, eli se kannattaa tarkistaa ensimmäisenä. Saitko toimimaan?
Miten niin ei ole olemassa? Minulla on kaksi liittymää Soneralta, joten oikean etsiminen Omilta sivuilta ei ollut vaikeaa. Näen liittymän nopeuden ja muut tiedot, mutta vikailmoitusta en voi tehdä.
Modeemi kotonani toimii ja on oikein liitetty, ADSL- valo lakkasi torstaina palamasta. En ole saanut vielä toimimaan.
Hei Eryka,

Kiinteistössä on tehty tekniikanmuutos.

Yhteys on muutettu ethernet tekniikalle, jolloin ADSL modeemia ei enää käytetä. Huoneistosta pitäisi löytyä jakamokaappi, josta löytyy 1-2 nousulinjaa. Yhteyden pitäisi tulla yhteen näistä. Voit testata yhteyden kytkemällä koneen suoraan ethernetkaapelilla jakamokaapin nousupistokkeeseen. Jos huoneistossa on datapistokkeita seinillä enemmänkin, niin jakamokaapista pitäisi löytyä lisäksi vastaava määrä pistokkeita.

Mikäli haluat tuon yhteyden muuttaa langattomaksi, niin käyttöön pitäisi ottaa langaton reititin. ADSL modeemilla yhteys ei toimi.
Kiitoksia tiedosta. Eli minun täytyy ostaa kokonaan uusi laite..? Onko antaa jotain tietoa millainen tämän uuden reitittimen tulee olla? Nykyinen modeemini on tällainen.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16
Reitittimen valinta riippuu mitä teet langattomassa verkossa... Nyt olen koonnut verkkokauppa.comista Asuksen reitittimiä, olettaen että olet tyytyväinen Asukseen.

Nettisurffaajalle ja tabletille riittää tälläinen http://www.verkkokauppa.com/fi/product/13963/dmjrh/Asus-RT-N14U-Wireless-N300-WLAN-reititin
- Sisäverkolle jonka nopeus 100/10M
- 300M langaton nopeus


Pelaamiseen ja tehokkaampaan käyttöön http://www.verkkokauppa.com/fi/product/24356/cxfrk/Asus-RT-N56U-Gigabit-Dual-band-Wireless-N600-WLAN-reititin
- Testivoittaja ja mielestäni erinomainen
- Gigabit portit
- 300M + 300M langaton nopeus 2.4Ghz ja 5Ghz taajuudeella. 5Ghz taajuudella vähemmän häiriötä.
- Ehkä huonoa on hinta... mutta kannattaa tehdä hintavertailu, saa halvemmallakin.

Huippu käyttöön, jos laitteet tukevat tätä http://www.jimms.fi/tuote/RT-AC66U

- Mahdollistaa 1Gbit/s langattomassa ja langallisessa verkossa.
- Hinta aika korkea, mutta jos tarvitsee

Kuinka nopea nettiyhteys on? Jos sinulla on 100M netti, niin suosittelen ehdottamasti alempaa vaihtoehtoa. Alle 50M netille käy ylempikin, ellei sisäverkossa ole NAS - verkkokiintolevyä, tai muuta sellaista, joka saattaisi kuluttaa paljon verkkoa.
Hei Eryka,

Modeemissasi näyttäisi olevan mahdollaista muuttaa yksi LAN portti WAN portiksi, jolloin voit nykyista laitettasi hyödyntää ethernet yhteyden kanssa.

"Ethernet WAN - Yhtä LAN-porttia voidaan käyttää WAN-porttina jolloin laite toimii langattimana reitittimenä."

Suosittelen tutustumaan laitteen ohjeisiin, niin saat selville miten tämä asetus laitteeseen saadaan muutettua.

Mikäli haluat kuitenkin uutta laitetta hankkia, niin Olkitu tuossa antoi pari hyvää esimerkkiä.
Eryka kirjoitti:
Hei, viime viikon torstaina yhteyteni katkesi kokonaan. Kun yritän Omilla Sivuilla tehdä vikailmoitusta, saan ilmoituksen, jossa lukee ''Liittymää ei löytynyt''. Mitä tämä tarkoittaa?


Hei,
samanlaisia ongelmia myös täällä yrittäessäni tehdä vikailmoitusta. Kuinka liittymää ei voi löytyä, vaikka Omat Sivut/ Liittymät ja laitteet -sivulla on esitelty voimassa olevat sopimukset?

Käytössäni on Inteno DG301AL -reititin. Tukisivujen ohjeiden mukaisesti olen syöttänyt 192.168.1.1 selaimen osoiteriville, jossa olen tarkistanut reitittimen asetukset, sekä palauttanut reitittimen tehdasasetuksille. Ongelmia ilmenee internetyhteyden muodostamisessa: ip -osoitetta ei löydy;

3. Internet Information
3.1 Interface Name : Internet
3.2 Connection Status : Not Connected
[u:1wenqc92]3.3 IP Address : N/A[/u:1wenqc92]


Internetyhteyden testauksen jälkeen tulee seuraavat ilmoitukset:

Test Results
Test Failed ATM: No ATM activity detected on your DSL line.
Test Failed Ethernet: No Ethernet activity detected.


Olen kokeillut kytkeä reititintä huoneiston jakamokaappiin tuleviin nousulinjoihin, sekä vaihtanut kaapelit ja kokeillut huoneiston datapistokkeet läpi - mikään ei ole ratkaissut ongelmaa.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16
Kannattaa kokeilla resetointia, jos sen jälkeen saisi Soneran DHCP:ltä osoitteet.
olkitu kirjoitti:
Kannattaa kokeilla resetointia, jos sen jälkeen saisi Soneran DHCP:ltä osoitteet.


Kokeilin nyt muutamaan otteeseen painamalla reset -nappia reitittimen takaa. Ongelma ei ole vieläkään poistunut. Reitittimen status -valo vilkkuu punaisena, broadband ja tv -valot palavat vihreänä. Mistä apu seuraavaksi, kun ei DHCP:ltä tule osoitteita?
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16
Sitten ei muuta kuin odotella... ellet saa Soneran vikapalveluun suoraan yhteyttä jotenkin...

DHCP ongelmaan on korjauksena kiinteä IP-osoite, mutta olen ainakin huomannut ettei se ole oikein toiminut Soneran verkoissa... joku esto
Hei mmm_tku,

Oletko kokeillut kytkeä konetta suoraan jakamokaapin nousulinjaan? Pääsetkö tuolloin nettiin?

Suosittelen olemaan vikapalveluumme yhteydessä, mikäli ongelma edelleen jatkuu.
Palataanpa asiaan:

Reititin käytetty testattavana Soneran liikkeessä, josta ohjattu olemaan yhteydessä vikapalveluun. Laitteessa ilmeisesti jokin vika, eivät osanneet liikkeessä selittää ongelmaa. Tilalle sain Zyxelin reitittimen, jonka kanssa sama ongelma ilmenee edelleen - verkkoyhteyden muodostaminen ei onnistu. Vikapalveluun olen jo aiemmin varannut ajan; jonoa ajanvarauksessa tätä kirjoittaessani 2 vrk. Raportoin asian etenemisestä lähipäivinä..
Hei mmm_tku,

Olitko kokeillut yhteyttä nyt suoraan ethernet-pistokkeesta tietokoneella ilman reititintä? Tein liittymääsi pieniä muutoksia joten voisitko kokeilla vielä yhteyttä myös reitittimen kanssa.
Antti,

voisitko laittaa viestiä, minkälaisista muutoksista on ollut kyse. Toimii nyt reitittimen kanssa moitteetta.

Soneralta ovat pyytämättä kytkeneet käyttöön tekstiviestipalvelun, joka ilmoittaa mahdollisista laajakaistaliittymän ongelmista/ häiriöistä verkkoliikenteessä. Olisi mielestäni hyvä olla oletuksena kaikille asiakkaille - vaikea nimittäin etsiä yhteysvikoja, kun häiriötiedotteet ovat verkossa...
Hei mmm_tku,

Liittymäsi oli auki mutta jostain syystä dataa ei ohjautunut nyt verkkoon olleenkaan --> tein liittymän avauksen sinulle uudestaan.

Tekstiviestipalvelu on olemassa mutta se ei toimi tällä hetkellä oikein. Tämän vuoksi tiedottaminen on poissa käytöstä toistaiseksi.
Ennakoiva vika- ja häiriötiedottaminen-palvelu väliaikaisesti poissa käytöstä

Omilla Sivuilla ja asiakaspalvelussa aktivoitava Vika- ja häiriötiedottaminen- palvelu on väliaikaisesti poissa käytöstä. Vika on tiedossa ja korjauksessa.

Asiakkaille ei tule tekstiviesti- ja sähköposti-ilmoituksia sellaisista verkon muutostöistä ja verkkovioista, jotka mahdollisesti vaikuttavat heidän liittymänsä toimintaan. Pahoittelemme viasta aiheutuvaa haittaa.

Vastaa