Linjojen toimivuuden varmistus ennen liittymistä. Tulos:FAIL

  • 11 December 2014
  • 6 kommenttia
  • 0 katselukertaa

Ilmeisesti ei vieläkään ole sähköpostia mihin voisi lähetellä näitä kyselyitä joten laitetaanpas jälleen kerran julkisesti tänne. Siitä ainakin semmosta palautetta aluksi että itse mieluummin hoidan kaikki asiat kirjoittamalla koska ei ainakaan unohdu mitä piti kysyä jne.

Eli harkinnassa olis laittaa tuo 8MBit/s ADSL joka on ainoa saatavilla oleva osoitteeseeni. Ei ole myöskään taloon tulevaa puhelinlinjaa eli siinä on edessä aika iso investointi. Niin ja mokkula ei tule kysymykseenkään koska tarvin toimivat yhteydet ja pienet viiveet.

Pari kysymystä:
- Voiko linjojen toimivuutta tarkistaa mitenkään etukäteen? Eli että ei käy niin että ADSL ei toimikaan ja maksan turhaan verkkoonliittymismaksun?

- Jos linja lakkaa toimimasta (siis ei se taloon tuleva vaan teidän verkon linja) esim. 1kk jälkeen niin laitetaanko se kuntoon? Että ei sitten käy niin että maksan 1kk ADSL:stä sen kalliin verkkoonliittymismaksun?

- Saako siitä yleensäkään mitään takuita että se toimisi ainakin sen 2v sitoumusajan?

6 kommenttia

Moi ksatta,
Operaattori vastaa linjasta aina tontille asti mutta sisäverkkoonhan meillä ei ole oikeutta puuttua ,eli sen kunto on asiakkaan vastuulla. Jos operaattorin osuuteen tulee vikailua, korjataan se meidän toimesta kun saamme asiasta vikailmoituksen.
Etukäteen linjan testausta ei oikein pysty tekemään mutta sisäverkon kuntoa voi tarkistaa vaikkapa osaavan sähkömiehen toimesta.
Ok. Joo sisäverkon hoidan tietenkin itse. Aika monella tutulla ollut semmoinen tilanne että ADSL pätkii, tai esim. yhdellä max. nopeus oli 100kbit/s. Tarkoitus olisi jotenkin saada varmuus siitä että en turhaa maksa verkkoonliittymismaksua jos max. nopeus 8MBit/s liittymällä onkin sitten 100kbit/s esimerkiksi.

Kuitenkin siis pidätte oman verkkonne kunnossa siihen asti kunnes tulee valokuitu? Ettei sen ylläpitoa lopeteta ennen sitä?

Mia kirjoitti:
Moi ksatta,
Operaattori vastaa linjasta aina tontille asti mutta sisäverkkoonhan meillä ei ole oikeutta puuttua ,eli sen kunto on asiakkaan vastuulla. Jos operaattorin osuuteen tulee vikailua, korjataan se meidän toimesta kun saamme asiasta vikailmoituksen.
Etukäteen linjan testausta ei oikein pysty tekemään mutta sisäverkon kuntoa voi tarkistaa vaikkapa osaavan sähkömiehen toimesta.
ksatta, Vetäytymissuunnitelmia ei alueella ole tiedossa ja uusia liittymiäkin sinne myydään joten verkon ylläpidon lopettamista sinun ei tarvitse pelätä.
Ok. Pitääpä tilata.
Mia kirjoitti:
ksatta, Vetäytymissuunnitelmia ei alueella ole tiedossa ja uusia liittymiäkin sinne myydään joten verkon ylläpidon lopettamista sinun ei tarvitse pelätä.


Joo-o. Aluksi heti että tämä ei koske asiakaspalvelijoita henk. koht. mutta teidän työnantajaa kylläkin:

Eli seuraavana päivänä tilasin liittymän. Olin hakenut lainat ja investointituet sun muut (tarvin nettiä toiminimelle). Viikon päästä soitetaan Soneralta että "Olitkin jo tietoinen että 1080e maksaa se liittyminen.. mutta alueelta puretaan linjat eli sinulle vedettäisiin oma maakaapeli. Nopeus putoaa 1MBit/s ja hinta-arvio 20 000€".

Noh siinä sitten meni suunnitelmat uusiksi jne. Jälkeenpäin minulle vielä selvisi että naapurilla on 8MBit/s mikä pelaa, matkaa on ilmateitse n. 600-700m. Soneralla on joku pönttö tuossa talon nurkalta ehkä 200m, josta siis todennäköisesti menee linja sinne naapurillekin. Että kalliit on metrit.

Kallista Suomen kansalaisille syytää verorahoja miljardeja tämmöisen huumoripalstan pyöritykseen (aka Soneran asiakastuki), "kaikille laajakaista"-katastrofi jne.. Vois tehdä kansalaisaloitteen että kaikki Soneralle myönnetyt rahat tästä lähtien käytettäisiin vaikka uusiin Kummeli-sarjoihin.

Ennen tätä oli vielä harkinnassa että uskaltaisin ehkä liittyä valokuituun jos se joku päivä tulee (tod. näk. Soneralta), mutta kyllä nyt pitää miettiä muita vaihtoehtoja, se nyt on aivan sama jos sopimuksessa lukee että "pidetään verkko kunnossa x vuotta", kyllä siellä lakimiehet etsii jonkun porsaanreiän että voidaan lopettaa kunnossapito. Sonera ei ole enää "vaihtoehto".

Onneksi on tuo Ruotsi tuossa lähellä missä on julkiset kuidut ja voi valita operaattorin jne. Siellä verkkoa pidetään yllä vaikka ei tulisikaan miljoonavoittoja seuraavalle kvartaalille.
Teidän pitäisi varmaan vähän päivittää nuita tietokantoja.. Saatavuuskysely edelleenkin tarjoaa 8MBit/s 20€/kk, siinä on unohtunut mainita että liittyminen 20 000 € ja nopeus 1MBit/s. Virheellistä mainontaa.

Vastaa