MTV3HD ja Nelonen HD kateissa

  • 11 December 2014
  • 3 kommenttia
  • 19 katselukertaa

Moi

Pari viikkoa sitten minun piti tavalliseen tapaan katsella MTV3HD:tä. Ruutuun tuli kuitenkin teksti No signal pienen varoituskolmion kera. Sama juttu Nelonen HD:n kanssa, ja näkymättömyys on jatkunut koko tämän ajan. YLE HD ja FOX HD toimivat. Maksukanavia minulla ei ole.

Kokeilin eilen ja tänään virittää kanavia uudelleen. Radio- ja TV-kanavia löytyi 137, mutta noita kahta mainittua ei löydy ollenkaan. Kanavapaikat 200 ja 203 ovat tyhjiä. Puuttuuko tuosta 137:stä kanavia enemmän kuin nuo kaksi mainittua?

Kokeilin kaapelikorttia ja kortinlukijaa talouden toisessa TV:ssä (LG). MTV3HD ja Nelonen HD toimivat siinä ongelmitta.

Ongelmatelevisio on syyskuussa ostettu Sony KDL-42W805. Päivityksiä on tässä välissä tullut 4-5 kpl. Uusin päivitys tuli tällä viikolla, mutta kanavat olivat siis rikki jo ennen tätä.

Paikkakuntana on Turku.

P.S. FOX HD:llä on väärä kanavapaikka sivulla http://www5.sonera.fi/ohjeet/TV:n_kanavapaikat.

3 kommenttia

Hei lasses,

Kaapelikorttisi näyttäisi ainankin olevan melko vanha. Sen voisi aluksi käydä Sonera kaupassa vaihtamassa uudempaan. Nykyisissä kaapelikorteissa numero alkaa 020 numeroilla.

LG telkkarissa sinulla siis kuitenkin nuo MTV3 HD ja Nelonen HD näkyivät normaalisti?

Jääkö kanavapaikat 200 ja 203 puuttumaan siis kokonaan Sony telkkarista? Eli jos koitat laittaa kyseisiä kanavia päälle, niin siirtyykö TV automaattisesti lähimmälle toimivalle kanavalle, vai jääkö ruutu vain mustaksi?

Voisit myös kokeilla hakea Nelonen HD ja MTV3 HD kanavia manuaalisesti.

MTV3 HD kanava löytyy kanavanipusta 20, taajuus 410 Mhz, Modulaatio 256QAM ja Symbolinopeus 6900.

Nelonen HD löytyy kanavanipusta 15, taajuus 370 Mhz, Modulaatio 256QAM ja Symbolinopeus 6900.

Muiden kanavien taajuudet löydät sivuiltamme.

Mikäli yllä mainitut toimenpiteet eivät auta, niin olethan vikapalveluumme yhteydessä.
Ongelman syy selvisi. Signaalin laatu hyppii 30 ja 50 % välillä. Kun laitan välissä olevan digiboksin päälle, signaalin laatu putoaa alle 30 %:n, jolloin HD-kanavat eivät joko edes löydy kanavahaussa tai näy kunnolla.

Kytkentäjärjestys on siis seuraava: seinärasia -> haaroitin kaapelimodeemille -> 4-5 m kaapelia -> digiboksi -> välikaapeli -> TV.

Kävin naapuriasunnossa katsomassa, eikä siellä ole tilanne sen parempi signaalin laadun suhteen. Eikä siellä ole välissä haaroittimia tai digibokseja.

Auttaako vikailmoituksen tekeminen? Tuleeko joku tutkimaan alhaista signaalin laatua?
Hei lasses,

Vikailmoitus kannattaa tehdä, eli olethan vikapalveluumme yhteydessä.

Kannattaa mainita tuokin että olet naapurissa käynyt testaamassa ja siellä tilanne sama. Todennäköisesti ongelma poistuu kun asentaja käy säätämässä vahvistinta.

Vastaa