Mikä ethernet verkkokaapeli modeemin ja digiboksin välille?

  • 11 December 2014
  • 12 kommenttia
  • 288 katselukertaa

Ethernet piuhoja myydään ainakin seuraavanlaisia:

Cat 6a UTP
Cat5e FTP
Cat5e UTP
Cat6 FTP
Cat6 UTP
Cat6a FTP
Cat7 FTP

Mikä niistä olisi [u:2raadoxc]paras[/u:2raadoxc] Soneran Thompson TG789vn modeemin ja VIP1963 digiboksin välille? Tai onko vaarana, että jokin niistä ei erityisesti kävisi? Mitä eroa noilla on? Käyttöohjeissa puhutaan vain Ethernet-verkkokaapelista. Piuhan pituuden täytyisi olla vähintään viisi metriä. En halua kokeiltavakseni mitään halpapiuhoja, koska minulla on ongelmia Soneran KotiTV:n kanssa ja haluaisin tietää, että mikä on [u:2raadoxc]paras[/u:2raadoxc], kun luulen, että Sonera toimittaa KotiTV pakettinsa yhteydessä halpoja Made In Hong Kong tai Poland Thompson modeemeja ja digibokseja ja ongelmat johtuvat siitä.

12 kommenttia

Hei Keckman,
Kaikki listaamasi mallit käyvät modeemin ja digiboxin välille. Eri mallien välisistä eroista voi kysellä tarkemmin niitä myyvistä liikkeistä. Myös netissä on sivustoja, joissa asiaa käsitellään.
Nuo ovat ns. kaapeliluokkia ja kertoo esimerkiksi kaapeleiden kaistanleveyksiä (MHz). Täältä saa ainakin jonkinlaista tietoa: http://fi.wikipedia.org/wiki/Parikaapeli
Eli mitä isompi cat numero, sitä parempi ilmeisesti? Koska ainakin kaistanleveys kasvaa. Lisäksi FTP on parempi kuin UTP, koska FTP on Folio suojattu?

No mitä kaistanleveyttä esiintyy TG789vn modeemin ja VIP1963 digiboksin välillä? Onko turhaa ostaa cat6FTP jos cat5FTP:lläkin pärjää?
No mitä isompi numero, sitä parempi, yleensä menee noin. Mutta, ei sillä saa saavutettua sen yhtään parempaa etua. Cat5 on ihan ok, sitähän myydään eniten, tai cat5e sekä cat6.

Nuo kaapeliluokat, eli FTP, UTP yms. on lähinnä juuri niitä suojuksia "häiriöitä" varten. Suora teksti lainattu Wikipediasta:

Wikipedia.org kirjoitti:
Kaapeli ja parit voidaan ympäröidä metallivaipalla, jolloin saavutetaan paras suoja häiriöitä vastaan. Tällaista parisuojattua STP-kaapelia (Shielded Twisted Pair) käytetään silloin, kun suojaukseen on erityistä tarvetta tai kaapelin luokka vaatii sen (esimerkiksi Cat7). Suojaustarve voi syntyä monesta syystä, kuten muuntajista, voimavirtakaapeleista, oikosulkumoottoreista tai muista voimakkaita magneettikenttiä aiheuttavista seikoista, staattisen sähkön purkauksista, kipinöinnistä, valokaarista jne.


Tavallisin kaapelityyppi on kuitenkin suojaamaton UTP, (Unshielded Twisted Pair) jota käytetään puhelinverkoissa ja tietoliikennetekniikassa.


Suurin osa onkin tällaisia UTP.

No mitä kaistanleveyttä esiintyy TG789vn modeemin ja VIP1963 digiboksin välillä? Onko turhaa ostaa cat6FTP jos cat5FTP:lläkin pärjää?


Kyllä silläkin ihan hyvin pärjää. Ihan niillä normeilla mitä kaupastakin saa. Tuskin yhtään sen enempää eroa huomaa noissa kotimodeemilaitteissa. Ellei oo sitten joku cat1... mutta cat5 on ihan ok.
Soneran paketin mukana tullut kaapeli näyttää olevan cat5 ja UTP eli melko huono ja suojaamaton. Kuten arvelinkin Sonera toimittaa halvinta (=huonointa) mitä löytyy ja jolla palveluksien pitäisi juuri ja juuri ihanne olosuhteissa toimia. Mutta ei toimi minun huushollissani. Voi olla, että äänen ja kuvan nykimis ongelmat voivat johtua kaapelista (eikä pelkästään bulkki made in Hong Kong modeemista). Kokeilen vielä tilaamallani cat6 FTP:llä jos homma toimisi ja annan Soneralle mahdollisuuden ennen kuin palautan koko paskakasan vetoamalla 14 vrk palautusoikeuteen.
Yleensä UTP (Suojaamaton) riittää, melkein aina, ellet asu missään bunkkerissa yms. Itse käyttäisin STP:tä jos laittaisin johdot seinään yms.

Toki hyvät laitteet ja johdot yms. on aina hyvä olla, ainakin syy ei ole sitten omassa päässä, vaan Sonerassa (Soneralla on joku taipumus syyttää aina asiakkaiden laitteita, eikä koskaan katso omia).
Buffale kirjoitti:
Soneralla on joku taipumus syyttää aina asiakkaiden laitteita, eikä koskaan katso omia.

Tottakai! Luulen että Soneralle yksi parhaimmista busineksistä on se, että sillä on surkea palvelu, josta se ottaa tuhansittain vikailmoituksia vastaan, pistää jonkun puoli alkoholisoituneen asentajansa tarkistamaan asetuksiaan, joka väittää, että vika on asiakkaan laitteissa tai jossakin mystisessä sisäjohtoverkossa, mikä tietenkään ei ole Soneran vastuulla, jolloin se voi laskuttaa 99 € (Ajatelkaa! Alle sata euroa - edullista).

Asiakkaan olisi kai itse korjattava se taloyhtiönsä sisäjohtoverkko, missä se vika mitä ilmeisimmin piilee.
Joo, on se kyllä aika vaikea lähteä korjaamaan talon sisäverkkoa (eteenkin jos asuu kerrostalossa). Lisäksi tuo 99e on aika hyvä "uhkaus", ettei ihmiset tee vikailmoituksia.

Minun suora kanta on aina se, että Soneran vastuulla pitäisi olla keskuksesta modeemiin, ja vieläpä ilman maksuja. En minä turhaan maksa laajakaistamaksuja, kyllä minä ainakin haluan hyvän palvelun. Lisäksi ne asentajatkaan eivät ole yhtään sen parempia, luvataan ettei tule laskuja, sitten tulee. Luvataan että vika on korjattu, mutta ei olekaan. Kaikki vielä sen päälle, niin asiakas- ja vikapalvelun vakiovastauksia: "Resetoi omat laitteet, ja tarkista omat laitteet". Tätä asiaa voi suoraan verrata siihen, että kaikkien tietokoneongelmien kohdalla tehtäisiin vaan niin, että formatoidaan kiintolevy tyhjäksi ja asennetaan kaikki uusiksi... ei näin.
Buffale kirjoitti:
Lisäksi tuo 99e on aika hyvä "uhkaus", ettei ihmiset tee vikailmoituksia.

Minun ei tarvinnut ottaa 99€ riskiä tehdessäni alla olevan vikailmoituksen, sillä minulla on vielä 14 vrk palautusoikeus tuotteelle.

Ja uskomatonta! Vaikuttaa siltä, että eilen Jouluaattona tekemäni [u:qx17prjh]VIKAILMOITUS TOIMI![/u:qx17prjh] Ei tarvinnut edes resetoida laitteita, vaan Koti TV alkoi yht’äkkiä muistaakseni lähes välittömästi toimimaan häiriöittä. KotiTV on nyt ollut päällä yön yli, eikä vieläkään näy mitään häiriöitä. En uskalla vieläkään luottaa palveluun ja tässä ollaan varpaillaan ja varovasti etteivät vittumaiset häiriöt alkaisi taas, mutta juuri nyt näyttää hyvältä (edelleen kyllä ihmetyttää, että jos vika oli noin vaivattomasti korjattavissa vain jotain "vipua" säätämällä, niin miksei se ollut alunperin säädetty oikeaksi. No, onneksi minulla perheettömänä on ollut aikaa tuhlata Joulu näiden laitteiden kanssa tuskailuun)

----vikailmoitukseni----
Tämä ei ole varsinainen vikailmoitus, sillä en ota sitä riskiä, että Soneran asentaja käy tutkimassa asetuksiaan ja väittää, että ne ovat kohdallaan, jolloin joutuisin maksamaan Soneralle turhasta 99 €. Ilmoitan vain, että jos vika ei tule korjatuksi viimeistään 21+14.12.2011 = 04.01.2012, niin joudun ikävä kyllä palauttamaan laitteet ja perumaan KotiTV:n ja koko viihdepaketin ja tietysti Surf-kanava paketin. Laajakaistani asennettiin 21.12.2011, joten minulla on 14 vrk aikaa perua tilaus.

En tiedä onko vika sisäjohtoverkossa, sähköpistokkeissa, muiden sähkölaitteitteni aiheuttamissa häiriöissä. Se ei minua paljoa kiinnosta. KotiTV palvelu ei vain toimi minun huushollissani ja se on oleellista. Ja vika siis on se, että erityisesti ääni pätkii välillä, vaikkakin hyvin lyhyesti, niin todella ärsyttävästi: pätkimisen yhteydessä esiintyy ääni, joka raapii kuulohermoja niiden sietorajojen ylärajat ylittäen. Vaikka se tapahtuisi vain kerran minuutissa, niin se olisi jo liikaa. Silloin kun niitä oikein kunnolla tapahtuu, niin niitä tapahtuu yhtenään ja toki kuvakin silloin vähän nykii. Tai itse asiassa tällä hetkellä kuva pätkii enemmän kuin ääni, mikä voi johtua siitä, että olette jotain asetuksia tehnyt jossakin, kun sieltä jo kerran soitettiin minulle ja ongelmastani kerrottuani sanottiin muistaakseni, että voitte jotain tehdä sille, että ääni pätkii. Mutta ei paljo lohduta se, että ääni ei enää pätki niin paljon, jos kuva pätkii enemmän.

Vikaan ei aina auta modeemin ja/tai digiboksin resetointi kuin joskus lyhytaikaisesti. Ja silloinkaan ei aina kerta resetointi auta vaan ne on tehtävä kahdesti tai siten, että ensin resetoi modeemin, sitten dikiboksin ja sitten vielä modeemin. Resetointi on digiboksin osalta suoritettu kokonaan poistamalla sekä software, että palauttamalla tehdasasetukset ja modeemin olen resetoinnut painamalla resetointi nappia niin kauan, että oranssi valo palaa. Yhdessä vaiheessa tuntui siltä, että vikaan auttoi se, että siirsin modeemin makuuhuoneen puhelinpistokkeeseen, varsinkin jos myös ethernet kaapeli oli lyhyt eli digiboksikin oli makuuhuoneessa (ja olen kokeillut sekä makuuhuoneen TV:tä lyhyellä HDMI piuhalla, että olohuoneen TV:tä pitkällä piuhalla). Joka tapauksessa ei edes olisi kovin kätevää pitää modeemia makuuhuoneessa, kun päätelevisioni ja tietokoneeni ovat olohuoneessa. Vika on ollut kyllä välillä poissa pidemmänkin ajan ja välillä lähes siedettävä (jopa olohuoneessa, kun modeemi on ollut kytkettynä eteisen puhelinpistokkeeseen), mutta on palannut. Se palaa itsestään, kun laitteet ovat päällä pidemmän aikaa, mutta sitä en ole kokeillut, että poistuisiko se joskus itsestään - luulen että ei. Välillä luulin, että vikaan olisi vähän auttanut se, että valitsi stereo äänen sijasta digitaalisen äänen, mutta se taisi olla harhaluuloa.

Eli tallennuksia ei voi tehdä, koska ei voi luottaa siihen, että ne tallentuisivat edes jotenkuten katselukelpoisina, kun ei voi aina olla kotona paikanpäällä resetoimassa laitteita.

En osannut kuvitella, enkä voinut etukäteen tietää, että television katselu olisi muuttunut tällaiseksi paskaksi viihdepakettianne tilatessani. Welhon kaapelitelevision kanssa minulla ei ole ollut mitään mainittavia ongelmia 20 vuoteen.
Jaaha. Häiriöt alkoivatkin taas. Ei kiinnosta enää kokeilla poistuisivatko ne resetoimalla. Homma ei toimi minun osoitteessani, mikä tuntuu omituiselta kun taloyhtiöön tulee valokaapeli ja ADSL piuhat huoneistooni on rakennetu 1992 eli melko uusi talo. Joudun palauttamaan lelut 04.01.2012 mennessä ja pysymään kalliimman mutta luotettavamman ja paremman Welhon asiakkaana.

Goodbye Sonera.
KotiTV ei ole nyt pariin päivään pätkinyt! Aivan uskomatonta ja käsittämätöntä, Toissapäivänä tuli ilmoitus, että vika on korjattu. Olisi vain kiva tietää, että mistä viat johtuivat ja mikä takaa etteivät ne uusiudu ja miksi asennuksia ei alunperin voitu tehdä oikeanlaisiksi. Latausnopeus taisi laskea pari Mbit/s ja lähetysnopeus vajaat yhden Mbit/s eli ehkä häiriöt eli bittivirheet yhteyksissä johtuivat liiallisesta nopeusasetuksesta. Ei haittaa yhtään hitaammat yhteydet, kunhan ei Koti TV pätki.
Hei Keckman,
Syytä tuohon en osaa sanoa, mitä taustalla oli, mutta hienoa että tuo on saatu kuntoon ja palvelu pelaa moitteettomasti. Hauskoja katseluhetkiä Sinulle!

Vastaa