Miksi vanha asiakas pakotetaan siirtymään kilpailijalle ?


Määräaikainen kahden vuoden laajakaistaliittymäni sopimusaika on tullut päätökseensä.
Kahden vuoden ajalta maksoin n. 25€/kk. Tällä hetkellä maksan 33€/kk ilman määräaikaista sopimusta.

Sonera tarjoaa tällä hetkellä nykyistä liittymääni 19.90€/kk kahden vuoden sopimuksella uusille asiakkaille. Minä en sitä kuitenkaan voi hyödyntää, sillä olen vanha asiakas. Ainoa mahdollisuuteni käytännössä on siis perua tämänhetkinen asiakassuhteeni Soneran kanssa, joko odottaa "karenssiaikani" päättymistä, jotta voin tehdä uuden sopimuksen Soneran kanssa tai heti tehdä sopimuksen toisen palveluntarjoajan kanssa (nykypäivänä muutaman kuukauden olo ilman internetliittymää on aika tuskaista).

Kysyn siis, mitä Sonera hyötyy siitä, että olen pakotettu vaihtamaan liittymäni kilpailevalle yritykselle, sillä 33€/kk ei todellakaan ole kilpailukykyinen verrattuna sopimuksiin, jonka voin tehdä kilpailevien palveluntarjoajien kanssa.

Minulle tarjottiin tosin uutta 24kk liittymää Sonerasta n.40€/kk, jossa saan läjän palveluita, joita en tarvitse sekä liittymän nopeus nostettaisiin 10Mt:sta 24Mt:uun. Kysyn vain kenellä oikeasti on tarvetta 24Mt:n nopeuteen käytännössä. Itse en ainakaan moista tarvitse, enkä täten ole siitä valmis myöskään maksamaan.

Haloo Sonera ? Mitä järkeä on potkia vanhat asiakkaat kilpailijoille ?


(huomasin, että aiheesta on keskusteltu täällä myös aikasemmin, mutta yksi uusi postaus ei mielestäni ole ollenkaan pahitteeksi, jotta Soneran johtoon saadaan potkittua vähän järkeä päähän - Ei sillä, että välittäisin paljoa, koska nähtävästi en enää kauan ole Soneran asiakas)

11 kommenttia

Tarjoukset vaihtelevat liittymätyypeittäin ja nopeusluokittain. Oletko tiedustellut liittymääsi uutta tarjousta? Suosittelen ottamaan yhteyttä Myyntipalveluumme 0800 133 133 ma-pe: 08:00-20:00 ja la: 9:00-16:30 ja tarkistamaan millaisia tarjouksia liittymääsi on saatavilla tällä hetkellä.
Kiitos replystä Katja.

Soitin asiakaspalveluun 0200 17000, josta kerrottiin, että ainoa vaihtoehto on ylläkirjoittamani tarjous: 24Mt, kanavapaketit yms ~40€/kk > Minulle riittää 10Mt ja mitään digiboxikylkiäisiä en tarvitse. Kokeilen vielä soittaa tuonnekin ja kysyä.
Kerropa, Sami, sitten kuinka siun kävi ja mihin päädyit. Mie maksan nimittäin 10 Mt:stä tietoturvan kanssa hiukan alle 50 €, laajakaista Extra-C liittymässä. Kuinka samasta nopeudessa voidaan maksaan paljon toisistaan poikkeavia hintoja? Eikä tuosta ole tietoturvan osuutta kuin vajaa kymppi.

Luulisi, että vanhoja asiakkaitakin hiukan kunnioitettaisiin, mutta taitaa olla turhaa luuloa koko kunnioitus. Kun ei yhteyskään pelaa edes moitteettomasti. Välillä pätkii niin pahasti, että pitää sammuttaa koko toosa, ja se harmittaa tuolla hinnalla. Köyhän pitää katsoa mihin rahojaan syytää. Ainoan henkireiän kanssa kaiken pitäisi olla kunnossa.
Jep oli soitin tuonne myyntipalveluun. Ensimmäinen vastaaja ei pystynyt avustamaan, mutta seuraavalla henkilöllä olikin jo enemmän valtuuksia ja pystyi muuntamaan tilaukseni 2 vuoden määräaikaiseksi sopimukseksi 19,90€/kk.

Kiitos vielä Katja. Eli tästä voisi päätellä taas kerran, ettei kannata lannistua ensimmäisen soiton jälkeen.
Laitan tähän saman viestin, jonka postasin toiseen threadiin:
On aivan totta, että vanhoja asiakkaitakin täytyy muistaa huomioida. Tämä on usein ollut ongelma myös muilla kuin Soneralla. Nyt kuitenkin on annettava myös positiivista palautetta, kun siihen on aihetta. Olen sekä kaapelitv-, laajakaista-, että KotiTV-asiakas. Koska 5 vuoden laajakaista-asiakkuuteni aikana ei käytännössä koskaan ole ollut hyviä tarjouksia vanhoille asiakkaille, menin sitten n.vuosi sitten tekemään - tietenkin määräaikaisen - laajakaistasopimuksen, jossa sain noston maksiminopeuteen vanhalla hinnalla, joka tosin oli silti kallis. Täällä missä kiinteällä laajakaistalla ei ole kilpailua, jouduin maksamaan 8M/1M yhteydestä selvästi yli 50€, joka vielä alv-korotuksen jälkeen nousi. Sain siis 24M/1M-yhteyden tällä hinnalla. No, tässä syksyllä ja talvella Sonerallakin alkoi olla jo aika hyviä tarjouksia myös kiinteästä laajakaistasta, ja kun vanhana asiakkaana tiedustelin asiasta, yllätyin, kun Sonera teki uuden sopimuksen aivan reilusti edullisemmalla hinnalla sisältäen KotiTV:n. Tässä tilanteessa asiakaspalvelu oli nopeaa, joustavaa ja ystävällistä. Hienoa, mikäli asiat menevät tähän suuntaan.
Määräaikainen Laajakaista Extra 10M -sopimus on loppumassa. Uusille asiakkaille sopparia tarjotaan kahdeksi vuodeksi 19 € kuukausihintaan (+ kotitv maksutta).

Olisin halunnut itselleni saman paketin sopimukseni jatkoksi, mutta ei onnistunut. Minulle tarjotaan ainoastaan tuplasti kalliimpaa Extra 24M-sopimusta lähes 40 euron hintaan. En tarvitse noin nopeaa yhteyttä.

Jos irtisanon liittymäni kokonaan esim. 1-2 kuukaudeksi ja otan sitten yhteyden uudestaan. Saanko tuolloin jo uuden asiakkaan edut? Tämähän meinaan onnistuu, sillä helposti sitä kuukauden mokkulalla surffailee... tulee teille varmaan vaan lisäkuluja, kun joutuu kytkemään sopimusta pois ja takaisin päälle.
Näköjään joillekin tuo muutos onnistuu... mutta ei kaikille.

Itsekin kysyin sopimukseeni uutta määräaikaisuutta 19 euron hintaan/kk (mitä tarjotaan uusille asiakkaille), mutta ei onnistunut. Ainoastaan tarjottiin 24M -sopimusta hintaan 39,90. Nyt joudun irtisanomaan liittymäni ja ottamaan yhteyden toiselta operaattorilta tai mahdollisesti katkaisen Soneran yhteyden pariksi kuukaudeksi ja otan yhteyden sitten uudestaan...

Melko järjetöntä...
IsoTumppu kirjoitti:
Määräaikainen Laajakaista Extra 10M -sopimus on loppumassa. Uusille asiakkaille sopparia tarjotaan kahdeksi vuodeksi 19 € kuukausihintaan (+ kotitv maksutta).

Olisin halunnut itselleni saman paketin sopimukseni jatkoksi, mutta ei onnistunut. Minulle tarjotaan ainoastaan tuplasti kalliimpaa Extra 24M-sopimusta lähes 40 euron hintaan. En tarvitse noin nopeaa yhteyttä.

Jos irtisanon liittymäni kokonaan esim. 1-2 kuukaudeksi ja otan sitten yhteyden uudestaan. Saanko tuolloin jo uuden asiakkaan edut? Tämähän meinaan onnistuu, sillä helposti sitä kuukauden mokkulalla surffailee... tulee teille varmaan vaan lisäkuluja, kun joutuu kytkemään sopimusta pois ja takaisin päälle.


Näin se toimii, valitettavasti muuallakin kuin Sonerassa. Vanha asiakas on olemassa, ei se tartte mitään. Uusi asiakas pitää jollakin hankkia.
IsoTumppu: Sinulla näyttäisi vielä olevan tovi määräaikaisuutta jäljellä ja olisikin kiva, jos olisit vielä yhteydessä asiakaspalveluumme. Helpoin tapa on jättää Sonera Omat Sivut -palvelun kautta palvelupyyntö tai tehdä ajanvaraus ajanvarauskalenteristamme. Voit kirjoittaa vapaaseen tekstikenttään jo asian, mitä yhteydenottopyyntösi koskee. Eiköhän tähän löydy sinullekin sopiva ratkaisu.

Siirsin toisen samasta aiheesta aloittamasi viestiketjun viestit tähän ketjuun.
Tanja kirjoitti:
IsoTumppu: Sinulla näyttäisi vielä olevan tovi määräaikaisuutta jäljellä ja olisikin kiva, jos olisit vielä yhteydessä asiakaspalveluumme. Helpoin tapa on jättää Sonera Omat Sivut -palvelun kautta palvelupyyntö tai tehdä ajanvaraus ajanvarauskalenteristamme. Voit kirjoittaa vapaaseen tekstikenttään jo asian, mitä yhteydenottopyyntösi koskee. Eiköhän tähän löydy sinullekin sopiva ratkaisu.

Siirsin toisen samasta aiheesta aloittamasi viestiketjun viestit tähän ketjuun.


No jätin vielä ajanvarauksen ensi viikolle, toivottavasti asia hoituisi sitä kautta... tosin hieman epäilen, koska viime viikolla saamani vastaus myyntipalvelusta (vai asiakaspalvelusta, en muista kumpaan soitin) oli sen verran negatiivinen ja irtisanomista "suositteleva".

No onneksi näitä operaattoreita riittää, jos Soneralla on liikaa asiakkaita... ja tokihan sitä voi kesäkuukaudet mokkulallakin surffailla ja palata sitten parin kuukauden päästä takaisin uutena asiakkaana 🙂
Joo, Soneran toiminta on merkillistä. Itsekin tein uuden ja paremman sopimuksen toisen operaattorin kautta, niin vasta sitten kun soitin laajakaistan irtisanomisesta niin alettiin tarjoilemaan ties mitä. Näin on käynyt monelle muullekin ystävälle. Se on myöhaitä silloin. Kannattaisi alkaa hyvissä ajoin tarjoamaan parempia sopimuksia, mutta ylimielinen ja itsevarma asenne kostautuu.

Kaiken lisäksi selvisi että Sonera oli myynyt ja perinyt minulta 2 vuotta 24 megaisen yhteyden hintaa, vaikkei osoitteeseeni edes saa kuin max. 8 megaisen yhteyden!
Nyt odottelen kuinka asia hyvitetään. Lupasivat soittaa, mutta eipä ole kuulunut. Toivovat kai että unohtaisin asian. En unohda...

Vastaa