Missä viipyy valokuitumodeemin lasku?

  • 11 December 2014
  • 6 kommenttia
  • 4 katselukertaa

Taustaa
Muutin toissaviikolla taloyhtiöön, joka tarjoaa asukkailleen Sonera Kodin Netti -valokuituliittymän. Asiakaspalvelusta käskettiin tilaamaan VDSL2-modeemi, koska vanhan mallisen modeemit eivät toimi yhteyden kanssa. Kieltäydyin aluksi tilaamasta modeemia, koska ajattelin varmistaa, toimisiko suhteellisen uusi, edellinen modeemini. Ei toiminut, joten tilasin VDSL2-modeemin puhelimitse Soneran asiakaspalvelusta. Odotin lähes viikon, mutta sitä ei kuulunut. Soitin uudestaan Soneran asiakaspalveluun, jossa sanottiin että heillä ei ollut asiakastiedoissani mitään merkintää edes siitä, että olin soittanut modeemiasioissa, tai että olisin tilannut modeemin. Tilasin sitten modeemin uudestaan, ja tällä kertaa se tuli.

Itse asia
Laite on nyt ollut runsaan viikon käytössä, vaikkakin minun piti ottaa Soneran asiakaspalveluun pari kertaa yhteyttä, ennen kuin tekninen tuki sai yhteyteni oikein kytkettyä.

Ihmettelen tässä nyt sitä, että miksei modeemin yhteydessä tullut minkäänlaista laskua, tai miksei sitä esimerkiksi lähetetty postiennakolla minulle? Modeemin saapumisesta on nyt tosiaan kulunut jo yli viikko aikaa, enkä esim. pääse Soneran Omat Sivut -palvelun kautta edes selaamaan laskuhistoriaani - sivu vain ilmoittaa, että "kirjaudu sisään", kun olen jo sisäänkirjautuneena. Pyytäisin, että saisin vastauksen tuohon laskuasiaan, sillä en todellakaan halua, että yhtäkkiä alkaa sadella esim. maksumuistutuksia laskusta, jota en koskaan ole saanut.

Olisin tehnyt teille asiasta ilmoituksen Oma Sivut -palvelun kautta, mutta sivua klikatessani on nyt jo kahden päivän ajan tullut vastaan ilmoitus tilapäisestä teknisestä viasta, jonka vuoksi ilmoitusten tekeminen on poissa käytöstä.

Olisin myös mielelläni jättänyt teille soittopyynnön asiasta, mutta Omat Sivut -palvelun soittopyyntöpalvelu näyttää olevan ruuhkautunut laajakaista-asioiden osalta seuraavan kahden viikon ajalta, ja sitä pidemmälle palvelunne ei anna varata soittoaikoja.

6 kommenttia

Samalla ihmetystä herättää myös se, etten pääse esimerkiksi ottamaan Sonera Kodin Nettiin kuuluvaa sähköpostiosoitettani käyttöön. Kun olen syöttämässä salasanaa, jonka s-posti pyytää keksimään ennen käyttöönottoa, tulee vain palvelimen (Apachen tms. ohjelmiston) virheilmoitus, jonka olen tulkinnut niin, että koko sähköpostiominaisuutta ei minun tililleni olisi edes olemassa.

Silti, ilmoittaessani Sonera Kodin Netin käyttöönotosta asunnossani, sain teiltä kirjeen, johon oli präntätty omalla nimelläni varustettu @pp1.inet.fi -loppuinen sähköpostiosoite.
Tutustuin muiden asiakkaidenne kirjoittamiin kysymyksiin ja viesteihin, ja paljastui, että ilmeisesti olette siirtäneet kaiken laskutuksenne kyseenalaisen perintäyhtiö Intrum Justitian hallintaan.

Olenkin nyt yrittänyt toista päivää saada yhteyttä kyseiseen kiskurifirmaan, mutta hei eivät suostu minulle vastaamaan lainkaan.

Ja tilanne on edelleen se, että tilasin teiltä modeemilaitteen, jonka hinnaksi sanoitte 29 euroa, tuossa reilut pari viikkoa sitten. Modeemi on ollut nyt käytössäni runsaan viikon, ja kun olin hakenut sen postista ja avannut pakkauksen, huomasin ihmetyksekseni, ettei siihen ollut liitetty minkäänlaista laskua tai maksuohjetta.

Haluaisin nyt, että saisin edes yhden mahdollisuuden, teidän asiakkaananne, maksaa laskun tilaamastani laitteesta. Eikös kaupankäynti yleensä näin toimi?
Intrum Justitia vastasi vihdoin minulle seuraavanlaisella sähköpostilla:

"Hei,

Kiitos viestistänne.

Teliasonera ei ole toimeksiantajamme laskutuspalveluissa. Pyydämme olemaan suoraan yhteydessä Teliasoneraan.

Ystävällisin terveisin,

INTRUM JUSTITIA OY
Lasku- ja reskontrapalvelu / Asiakaspalvelu"


... Joten voisiko nyt joku teiltä Soneralta selvittää tämän asian minulle? Että hoidatteko sittenkin itse oman laskutuksenne? Ja että voisitteko vihdoin lähettää tämän tilaamani modeemin laskun, 29 eur, minulle?
Hei uusiasiakas!

Modeemin lasku tulee Soneralta ja se laskutetaan jälkikäteen. Lasku tulee paperisena tai sähköpostiin, riippuen siitä mitä tilausvaiheessa on sovittu. Käytännössä se lasku voi tulla vasta parikin kuukautta modeemin jälkeen, joten ei hätää.

Intrum Justitia hoitaa meidän jokunen vuosi sitten hankittujen laitteiden, esim. tietokoneiden ja televisoiden laskutusta.

Jos lisäät profiilisi asetuksiin (omat asetukset > profiili > asiakasnumero) tilaus- tai liittymänumerosi ilman väliviivaa, niin voimme tarkistaa tilanteen täältä. Numero näkyy vain meille Soneralaisille.

Oletko ottamassa sähköpostia käyttöön Soneran sivujen kautta vai erillisellä sähköpostiohjelmalla? Millaisen virheilmoituksen saat?
Kiitos selvennyksestä.

Selkeästi tämän palstan asiakkaiden kirjoittamat sekalaiset, ongelma- ja häiriötilanteisiin liittyvät viestit eivät ole omiaan lisäämään uuden asiakkaan varmuutta/tietoa asioista.

Sähköpostiongelmasta: yritän saada tämän sähköpostini ylipäätään toimimaan, eli en ole pystynyt edes kirjautumaan sinne Soneran webbisivujen kautta, kun tulee error. Jo siinä vaiheessa, kun sivusto pyytää minua luomaan ensimmäistä kertaa oman salasanan sähköpostia varten, jotta sitä voisi edes ylipäätään käyttää.
Hei uusiasiakas,

Lisäisitkö asiakasnumeron tietoihisi, niin voimme tarkistella tilannetta hieman paremmin. Lisääminen onnistuu valitsemalla Omat asetukset >> Profiili >> Asiakasnumero.

Sähkopostin käyttäjätunnus on samalla laajakaistaliittymän tunnus omille sivuille. Sähköpostiin pääset kirjautumaan osoitteen webmail.inet.fi kautta. Jos kirjautuminen ei tuota kautta onnistu, niin kerrotko minkälaisen vírheilmoituksen saat.

Vastaa