Miten saan netin langattomassa kannettavassa toimimaan?

  • 11 December 2014
  • 5 kommenttia
  • 72 katselukertaa

Heips,

minulla on pöytäkone ja siinä on Soneran Langaton laajakaista (@450) ja lisäksi minulla
on lisäantenni (Iso magneettianteeni). Nyt ostin kannettavan tietokoneen toiseksi koneeksi.
Kannettava on HP 6720S. mitä minun pitää tehdä, että saan kannettavassa netin toimimaan?
Kannettava ei löydä nettiä lainkaan ja jos laitan modeemin johdon kannettavaan tulee
tieto rajattu yhteys. Onko minulla jokin suojaus internet-yhteydessä päällä? Vai pitääkö
vieläkin olla jotakin lisälaitteita että netti toimii myös kannettavassa pöytäkoneen lisäksi?

5 kommenttia

Sonera Laajakaista Langaton -liittymään on saatavilla vain yksi julkinen ip-osoite. Jos haluat käyttää useampaa konetta yhtä aikaa, täytyy yhteys jakaa esimerkiksi jollain reitittimellä, joka hakee itse ip-osoitteen verkosta ja jakaa siinä kiinni oleville koneille sisäverkon ip-osoitteet.

Voit toki käyttää kahta konetta ilman reititintä vaihdellen johtoa aina käytettävän koneen välillä. Jos kuitenkin toinen kone on hakenut ip-osoitteen juuri ennen vaihtoa toiseen koneeseen, on ip-osoite joko vapautettava toiselta koneelta ennen verkkokaapelin siirtoa toiseen koneeseen, tai odotettava niin kauan että ip-osoitteen vuokra-aika päättyy, jotta dhcp-palvelin voi antaa toiselle koneelle ip-osoitteen. Vuokra-aika on 6 tuntia. Helpompaa kuitenkin on hankkia pöytämodeemin perään reititin, jolla jakaa yhteyden kummallekin koneelle.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
Sonera Laajakaista Langaton -liittymään on saatavilla vain yksi julkinen ip-osoite. Jos haluat käyttää useampaa konetta yhtä aikaa, täytyy yhteys jakaa esimerkiksi jollain reitittimellä, joka hakee itse ip-osoitteen verkosta ja jakaa siinä kiinni oleville koneille sisäverkon ip-osoitteet.

Voit toki käyttää kahta konetta ilman reititintä vaihdellen johtoa aina käytettävän koneen välillä. Jos kuitenkin toinen kone on hakenut ip-osoitteen juuri ennen vaihtoa toiseen koneeseen, on ip-osoite joko vapautettava toiselta koneelta ennen verkkokaapelin siirtoa toiseen koneeseen, tai odotettava niin kauan että ip-osoitteen vuokra-aika päättyy, jotta dhcp-palvelin voi antaa toiselle koneelle ip-osoitteen. Vuokra-aika on 6 tuntia. Helpompaa kuitenkin on hankkia pöytämodeemin perään reititin, jolla jakaa yhteyden kummallekin koneelle.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu


Nyt meillä sitten on TeleWell -EA510 ADSL reititin, edelleen sama ongelma, ei pääse nettiin kannettavalla... tule tuo rajattu yhteys????
Mitäs vielä pitäisi tehdä, eikös tuon reitittimen pitänyt jakaa yhteys kummallekkin koneelle?
Telewell TWea-510 -laite on ADSL-modeemi, jossa on tuloväylä normaalille puhelinjohdolle (RJ-11 -liitäntä). Tämän väylän kautta modeemi on mahdollista yhdistää kiinteää puhelinverkkoa käyttävän ADSL-yhteyden kautta nettiin.

Jotta modeemia voi käyttää Laajakaista Langaton -liittymässä reitittimenä, modeemissa pitäisi olla tuloväylä myös ethernet verkkokaapeli -johdolle (RJ-11 :sta leveämpi RJ-45 liitäntä).

Epäilen, tässä laitteessa ei ole tällaista ominaisuutta, sillä yleensä ADSL-modeemeissa on tuloväylä vain normaalin puhelnjohdon kautta ADSL-yhteydelle ja ethernet verkkokaapeli-liitännät ovat LAN-väyliä joiden kautta modeemi voidaan liittää Internetiin yhdistettäville tietokoneille tai laitteille. Tarvittaessa asian voi kuitenkin varmistaa, esimerkiksi Telewell -laitevalmistajan tuen tai laitteen ohjekirjan kautta.

Yhteyden jakamiseksi Laajakaista Langaton -liittymässä, käytössäsi täytyy siis olla, esimerkiksi @450-pöytämodeemi ja ethernet -reititin. Laajakaista Langaton -liittymän pöytämodeemi kytkettäisiin modeemin ethernet-portista verkkokaapelilla reitittimen ethernet-tuloväylään ja tietokoneet kytkettäisiin verkkokaapelein ehternet-reitittimen lähtöväyliin (LAN-paikkoihin).

Käytössäsi oleva @450-modeemin tyyppi ei selvinnyt täysin ensimmäisestä viestistäsi. Onko käytössäsi juuri pöytämodeemi-malli (Qualcomm Flarion FDM 2045)?

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Modeemi ostetiin niin että myyjälle selitettiin mikä että meillä on Soneran langaton 450 liittymä. Reitin on TW-EA510 ADSL Modem Router Firewall WLAN(802.11 b+g) ostovaiheessa
myyjällä oli täysin selvää että emme tarvitse reititintä joka kulkee puhelinliittymän kautta.
Mikäli langattoman sisäverkon rakentaminen ei hankkimallasi laitteella onnistu, kannattaa ottaa yhteyttä liikkeeseen, josta ADSL-modeemin ostit ja kertoa että laite ei ollut tarkoitukseen sopiva vaan tarkoitus oli hankkia WLAN - reititin.


T. Jarmo
Sonera asiakaspalvelu

Vastaa