Modeemiin ei syty DSL-valo

  • 11 December 2014
  • 4 kommenttia
  • 24 katselukertaa

Uuteen Telewell TW-EAV510 xDSL modeemiin ei syty DSL-valo vaikka kaikki temput on yritetty! En löydä vikaa modeemin asetuksista, kaapeleista tai asunnon datapistokkeista eli yritetty eri variaatioilla. Yhteys koneiden ja modeemin välillä toimii kaapelilla ja wlanilla, mutta modeemista verkkoon ei kulje - missä vika? Mitä voin tehdä?

4 kommenttia

Hei Penalty

Vilkaisin liittymäsi tyyppiä ja yhteytesi näyttäisi tulevan asuntoon Ethernet pistoketta pitkin. Et siis tarvitsee vanhaa ADSL-modeemia yhteyden muodostamiseksi. Löytyykö asuntonne eteisestä sähkökaapin vierestä ns. Huonejakamo? Huonejakamossa on yksi pääpistoke missä lukee ATK1, Runko, Nousu, Jakamo jne. Tästä pistokkeesta voit ohjata yhteyden ethernet kaapelilla haluttuun huoneeseen missä haluat yhteyttä käyttää!

Tästä enemmän tietoa huonejakamosta
Moro,
Aiemmin yhteys toimi modeemin kautta ja nyt modeemia ei tarvitse.
Onko nettiliittymämme tyyppi muuttunut lähiaikoina?
Soneralta on yritetty soittaa minulle muutamaan otteeseen, mutta en lomareissulla päässyt vastaamaan.
Muistelen, että keväällä joku soneran kauppias soitteli ja tarjosi jotain muutosta nettiliittymään ja hän lupasi palata asiaan kesän jälkeen...

Testasin, että netti tulee huonejakamoon ja sieltä edelleen huoneiden datapistokkeisiin ja sieltä kaapelilla suoraan koneisiin ja toimii hyvin. Nyt siis haasteena vain enää netin jakaminen wlanina huoneen datapistokkeesta reititinmodeemin avulla!

Huoneiden data-liittimet ovat rj45-tyyppisiä, mutta reitittimen dsl-liitin on rj11. Laitteen mukana tuli vain rj11-rj11 kaapeli. Olisiko ongelma siis siinä? rj11-liittimet kuitenkin sopivat rj45:iin.
Vai enkö osaa säätää laitetta oikein eli ettei laite toimisi modeemina vaan vain reitittimenä? Kovasti luin telewellin ohjetta ja nettisivuja, mutta ei ainakaan vielä lykästänyt. Vehje näyttää kuitenkin olevan Soneran "hyväksymä" malli, joten osaisitteko neuvoa?!
Hei Penalty,

Asiakasnumeron perusteella sinulla näyttäisi olevan Ethernet yhteys käytössä. Eikä liittymässä ole vähään aikaan tapahtunut mitään muutoksia.

Sinulle on yritetty soitella liittymäsopimukseen liittyvissä asioissa. Olit ilmeisesti aiemmin halunnut jatkaa määräaikaista sopimusta? Tähän liittyen sinua on yritetty tavoittaa.

Yhteydessäsi modeemin käyttö ei oikein toimi. Laite ei osaa reitittää liikennettä oikein.
Poikkeuksena on modeemi/reititin yhdistelmät, joista löytyy WAN portti erikseen. Tuohon WAN porttiin pitäisi sopia RJ45 kaapeli suoraan kiinni.

Yhteydessäsi ei siis voi RJ11 kaapelia käyttää.

Mikäli siis haluat jakaa yhteyden langattomasti eteenpäin, tarvitset sitä varten erillisen langattoman reitittimen.
Jepulis, homma korjautui, kun vaihdoin modeemin tilalle pelkän wlan-reitittimen.
Eli kaikki toimii taas - suuret kiitokset!

Vastaa