Myykö Sonera asiakkaitensa sp-osoitteita?

  • 11 December 2014
  • 3 kommenttia
  • 2 katselukertaa

Taloyhtiömme vaihtoi lokakuussa Soneran palvelutarjoajaksi. Sai nimelleni avatun pp.inet.fi-sähköpostisoitteen, jota päätin käyttää vain virallisissa yhteyksissä ja tein toisen postilaatikon vähemmän virallisia yhteyksiä varten. Yllättäen tähän "viralliseen" osoitteeseen tulee kaikenlaista mainospostia. Omituisin tapaus on Veikkaus.
Minulla on veikkauksessa oma tili ja asiakastiedoissa vanha sp-osoite (ei pp.inet.fi) ja hyväksyn Veikaukselta vain kirjepostia.
Olen nyt alkanut saada Veikkauksesta asiakaspostia uuteen "viralliseen" pp.inet.fi-osoiteeseeni ja osoitelähteeksi Veikkaus ilmoittaa Veikkaus Oy:n kuluttaja-asiakasrekisteri.
Myykö Sonera asiakkaittensa osoitetietoja kolmansille osapuolille vain miten tämä on mahdollista?

T. Virallinen roskapostilaatikko

3 kommenttia

Hei mlaakkon,
Asiakkaiden osoitteilla ei missään nimessä tehdä kauppaa. Asiakas- ja tunnistamistietojen käsittelystä on mainittu tarkemmin toimitusehdoissa. Myös rekisteriselosteessa kerrotaan asiakastietojen käsittelystä ja luovuttamisesta.
Jos sähköpostia tulee tahoilta joilla ei osoitettasi pitäisi tiedossa olla, voit ottaa myös yhteyttä viestin lähettäjään ja pyytää selvitystä yhteystietojen alkuperästä.
Pahoitelen väärä epäilyä.
Veikkaukselta selvisi, että siellä on toinen asiakas (ilmeisesti täyskaima), joka antaa minun sähköpostiosoiteen omana osoitetietonaan. Todennäköisesti tämä on henkilön omaksuma käytäntö, mikä selittäisi postitteet. Veikkaus ei luonnollisesti kerro minulle henkilön yhteystietoja, joten joudun kääntymään poliisin puoleen.
Kunniamerkki +14
mlaakkon kirjoitti:
Pahoitelen väärä epäilyä.
Veikkaukselta selvisi, että siellä on toinen asiakas (ilmeisesti täyskaima), joka antaa minun sähköpostiosoiteen omana osoitetietonaan. Todennäköisesti tämä on henkilön omaksuma käytäntö, mikä selittäisi postitteet. Veikkaus ei luonnollisesti kerro minulle henkilön yhteystietoja, joten joudun kääntymään poliisin puoleen.



Tämä on itselle melkolailla tuttu ongelma... Gmailin sähköpostiosoitteeni on muotoa etunimen ensimmäinen kirjain ja sukunimi, ilmeisesti tätä osoitetta sitten monet sukunimikaimani ulkomaita myöten näpsivät milloin mihinkin sähköpostilistoille.. Se roskapostin määrä tuohon osoitteeseen on nykyään aivan tähtitieteellinen, joten olikin pakko ottaa uusi osoite käyttöön saadakseni sähköpostirauhan.

Oman hauskan lisänsä asiaan tuovat näiden muiden kaimojeni kaverit ja sukulaiset jotka lähettelevät kuvia lapsistaan, lemmikeistään, itsestään tai bileilloistaan sähköpostiini.........

Vastaa