Netgear CG3300D -modeemin langaton yhteys.

  • 11 December 2014
  • 87 kommenttia
  • 16 katselukertaa

Hei,

Olen puhunut ongelmastani jo toisen henkilön aloittamassa ketjussa, mutta siinä oli ilmeisesti kyse muista ongelmista.

Ongelmana on siis tietokoneen ja modeemin (Netgear CG3300D) välinen langaton yhteys (Langallisessa ei juurikaan mitään vikaa).
Modeemi ilmeisesti jatkuvasti uusii tietokoneen ip-osoitetta?

Tästä kuvasta ilmenee langattoman verkon tila ongelman kolmena eri vaiheena.

http://i1030.photobucket.com/albums/y36 ... etutoi.jpg

Ensin internet toimii, sitten menee verkkoyhteys ja tulee rajoitetut oikeudet, sitten ei ole enää internet-yhteyttä. Ongelma korjaantuu itsestään 5-120 sekunnissa, tai jos manuaalisesti katkaisen yhteyden modeemiin ja sitten heti yhdistän takaisin.

Ongelman aikana modeemi ei ilmoita valoillaan mitään erikoista. Joskus modeemi katoaa langattomien modeemien listalta. Verkkokortti löytää kyllä samaan aikaan muita naapuruston langattomia verkkoja joten verkkokortti kyllä toimii. Kun modeemi katoaa listalta niin sen kaikki valot palavat normaalisti ja langallinen yhteys toimii. Tällöin modeemi pitää käyttää virrattomana jotta se palaa langattomien verkkojen listalle.

Modeemin langatonta yheyttä on testattu yhdellä tietokoneella ja kahdella PS3-konsolilla. Kaikilla laitteilla on suuria yhteysongelmia.

IP-osoitteet ja dns-asetukset on määritetty automaattisesti haettaviksi, modeemihan toimii dhcp-palvelimena.. Olen lisäksi poistanut langattoman verkkokortin verkkoasetuksista verkkokortin automaattisen virransäästön. Tämän lisäksi olen CMD:stä poistanut task offloadin. Vierailijaverkko ja modeemin palomuuri ei päällä..

Mikään ei nyt tunnu auttavan. Onko modeemi vaihdon tarpeessa..? Modeemi on saatu Soneralta.

87 kommenttia

Veikko kirjoitti:
[quote="Jore67":3379g4nd]Otin NAT:in pois päältä ja sen jälkeen en enää saa purkkiin yhteyttä http://192.168.0.1
Netti kyllä toimii mutta mites tohon purkkiin nyt sais yhteyden jos haluais asetuksia vielä muutella?


Tuohon on pari vaihtoehtoa, joko resetoida modeemi (palauttaa NAT:in käyttöön) tai laittaa omalle koneelle hetkeksi kiinteä IP-osoite jolloin modeemin hallintaohjelmaan pääsee taas käsiksi.[/quote:3379g4nd]

Ei auta kiinteä IP-osoite mutta sain selville että osoitteella 192.168.100.1 pääsee käsiksi 🙂
Tervehdys,

Kirjoitan viimein kokemuksiani kyseisestä kaapelimodeemista. Jos koko tarinan lukeminen mietityttää, voit siirtyä viestini viimeiseen kappaleeseen.

Pitkällisen liittymähistorian omaavana päätin päivittää vanhan hyvin toimineen 2M/2M -kaapeliliittymäni uuteen ja parempaan. Soitin Soneran asiakaspalveluun ja keskusteluja käytyäni ilmeni, että Soneran Laajakaista Kaapeli 100M/5M -liittymä maksaa vain noin euron enemmän kuukaudessa kuin tuo vanha liittymäni. Hienoa, valitsin sen oitis uudeksi sotaratsukseni. Yllätyksekseni sain vielä nopeamman
liittymän yhteydessä vaadittavan kaapelimodeemin (Netgear CG3300D) kaupan päälle. Tuota päätöstä edesauttoi pitkään kestänyt asiakassuhteeni. Olin tyytyväinen.

Kaapelimodeemi ei kuitenkaan saapunutkaan siinä aikataulussa kuin oli luvattu, joten soitin Soneran asiakaspalveluun, josta sain kuulla, että tilauksessa oli jotain pielessä ja se oli jäänyt odottamaan ilmeisesti operaattorin puolelta napin painnallusta tms. vastaavaa toimintaa. No, ei siinä mitään, olihan minulla vielä tuolloin vanha toimiva liittymäni. Suhteellisen tyytyväisenä mietin, että uusi modeemi olisi nyt varmasti tulossa ja pääsisin vihdoin kytkeytymään huippunopeasti verkkoon sen saavuttua.

Modeemin saavuttua alkoikin sitten joitakin viikkoja kestänyt utuinen aika nettielämässäni. Uusi liittymäni ei alkanut toimimaan luvattuna ajankohtana. Oli siis soitettava jälleen Soneralle ja ihmeteltävä yhdessä miksi uusi liittymäni ei vielä toiminutkaan. Niin, vanhan modeemin ja liittymän kombinaatio toimi edelleen. Tuon soiton jälkeen alkoikin sitten tapahtua, uusi liittymä alkoi jossakin vaiheessa ns. toimimaan.

Liittymä pätki aika ajoin todella häiritsevällä tavalla, vika näytti olevan enimmäkseen tai kokonaan lagattomalla puolella. Keskustelupalstoja lukiessani selvisi vaikka mitä, mutta suurin syyllinen Netgear CG3300D -kaapelimodeemin toimimattomuuteen alkoi paikallistua kyseisen laitteen langattomaan reitittimeen. Aparaatti oli listattu Soneran sivuilla toimivaksi ja testatuksi. Ei voi kuin ihmetellä kriteerejä, joilla se oli sieltä paikkansa ansainnut.

Tilasin itselleni uuden langattoman reitittimen (Linksys E4200), ja asetettuani modeemin siltaavaan tilaan nettiliikenne alkoi toimimaan langattomanakin kuin unelma. Ei pätkimistä tai muita ongelmia. Tällä hetkellä PC:ni ja reitittimeni välinen langaton liikenne toimii teoriassa noin 216 - 300 Mbps -nopeudella (tai 130 Mbps alhaisemmalla 2,4 GHz taajuudella). Käytännön latausnopeus verkosta langattomana on maksimissaan n. 45 Mbps vanhan XP-koneeni kera; langallisena esim. PS3 (kytketty reitittimen LANiin) ilmoittaa nopeustesteissä tuota selvästi suurempia lukemia (esim. 70 Mbps).

Summa summarum: Jos aiot käyttää Netgear CG3300D -kaapelimodeemia langattomasti yhteyden pätkimättä (vähänkään vanhemman XP-PC:n kera), siltaa modeemi ja hanki sille kaveriksi kunnollinen langaton reititin. Asian kanssa oli painiskellut jo muutama muukin tällä palstalla kirjoitellut.

Sonera Laajakaista Kaapeli 100M/5M
Netgear CG3300D -kaapelimodeemi
Cisco Linksys E4200 langaton reititin
Windows XP Service Pack 3
Hei taas, osaisikohan joku sanoa mitä seuraavat modeemin logi-merkinnät tarkoittavat:

2012-03-25 16:28:26 Critical No Ranging Response received - T3 time-out
2012-03-25 16:43:29 Error DCC rejected parameter invalid for context
2012-03-25 18:13:58 Critical No Ranging Response received - T3 time-out


Tuo klo 18:13 virhe tuli samoihin aikoihin kuin modeemi katkaisi yhteyden. Aluksi mikään palvelu ei saanut yhteyttä internetiin vaikka modeemin valot paloivat. Hetken kuluttua (n. minuutti) modeemin valot sammuivat, ja modeemi alkoi hakea yhteyttä uudelleen. Tuon aiemman virheen aikaan en ole ollut koneella, joten en siitä sen tarkemmin tiedä.
Edellisen viestin jälkeen käytännössä joka päivä modeemi on boottaillut itseään useita kertoja päivässä. Alla viimeisin ote modeemin logista:

2012-04-01 15:34:57 Critical No Ranging Response received - T3 time-out
2012-04-01 15:35:03 Warning Lost MDD Timeout
2012-04-01 15:35:18 Critical No Ranging Response received - T3 time-out
2012-04-01 15:35:26 Critical SYNC Timing Synchronization failure - Failed to receive MAC SYNC frame within time-out period
2012-04-01 15:35:26 Error RCS Primary DS Failure
2012-04-01 15:35:53 Critical No Ranging Response received - T3 time-out
2012-04-01 15:35:59 Warning Lost MDD Timeout
2012-04-01 15:36:14 Critical No Ranging Response received - T3 time-out
2012-04-01 15:36:22 Critical SYNC Timing Synchronization failure - Failed to receive MAC SYNC frame within time-out period
2012-04-01 15:36:22 Error RCS Primary DS Failure
2012-04-01 15:36:54 Critical No Ranging Response received - T3 time-out
2012-04-01 15:37:00 Warning Lost MDD Timeout
2012-04-01 15:37:14 Critical No Ranging Response received - T3 time-out
2012-04-01 15:37:23 Critical SYNC Timing Synchronization failure - Failed to receive MAC SYNC frame within time-out period
2012-04-01 15:37:23 Error RCS Primary DS Failure
2012-04-01 15:38:09 Critical No Ranging Response received - T3 time-out
2012-04-01 15:38:10 Warning B-INIT-RNG Failure - Retries exceeded
1970-01-01 00:00:51 Critical No Ranging Response received - T3 time-out
1970-01-01 00:00:57 Warning Lost MDD Timeout


Tähän olisi kiva saada jokin selvitys mitä nuo logi-merkinnät tarkoittavat.
Olisiko näihin logi-merkintöihin jotain selvyyttä saatavilla? Aikaa on jo jonkin verran kulunut viestin laittamisesta.

sdmmc kirjoitti:
Edellisen viestin jälkeen käytännössä joka päivä modeemi on boottaillut itseään useita kertoja päivässä. Alla viimeisin ote modeemin logista:

2012-04-01 15:34:57 Critical No Ranging Response received - T3 time-out
2012-04-01 15:35:03 Warning Lost MDD Timeout
2012-04-01 15:35:18 Critical No Ranging Response received - T3 time-out
2012-04-01 15:35:26 Critical SYNC Timing Synchronization failure - Failed to receive MAC SYNC frame within time-out period
2012-04-01 15:35:26 Error RCS Primary DS Failure
2012-04-01 15:35:53 Critical No Ranging Response received - T3 time-out
2012-04-01 15:35:59 Warning Lost MDD Timeout
2012-04-01 15:36:14 Critical No Ranging Response received - T3 time-out
2012-04-01 15:36:22 Critical SYNC Timing Synchronization failure - Failed to receive MAC SYNC frame within time-out period
2012-04-01 15:36:22 Error RCS Primary DS Failure
2012-04-01 15:36:54 Critical No Ranging Response received - T3 time-out
2012-04-01 15:37:00 Warning Lost MDD Timeout
2012-04-01 15:37:14 Critical No Ranging Response received - T3 time-out
2012-04-01 15:37:23 Critical SYNC Timing Synchronization failure - Failed to receive MAC SYNC frame within time-out period
2012-04-01 15:37:23 Error RCS Primary DS Failure
2012-04-01 15:38:09 Critical No Ranging Response received - T3 time-out
2012-04-01 15:38:10 Warning B-INIT-RNG Failure - Retries exceeded
1970-01-01 00:00:51 Critical No Ranging Response received - T3 time-out
1970-01-01 00:00:57 Warning Lost MDD Timeout


Tähän olisi kiva saada jokin selvitys mitä nuo logi-merkinnät tarkoittavat.
Voihan elämän kevät taas tän kanssa. Jälleen oma yhteys toimii pätkien... taitaa tällä hetkellä telkkarissa pyörivä Soneran mainos kertoa Soneran eikä muiden palvelutarjoajien liittymästä!

Koko tämän 2 vuoden ajan on liittymä ajoittain pätkinyt, ja samantyylistä logia tulee kuin edellisessä liittymässä. Tänään varsinkin on taas tökkinyt pahemman kerran. Ja tuli juuri äskettäin uusittua Soneran kanssa sopimus. Jää nähtäväksi, oliko tämä virhe.

Sinänsä kumma, kun ei saada tätä systeemiä toimimaan. Joskus otin asiakaspalveluun yhteyttä vika-asian tiimoilta, ja robotti sieltä huomasi, että yhteydessä on vikaa, mutta jätin asian sillä kertaa siihen. Uutta sopimusta tehdessä asiasta jätettiin muistutus, ja Soneran tekniikka taisi tutkia asiaa tarkemmin, mutta mitään vikaa ei liittymästä löytynyt, sillä kertaa.

Onko muilla vielä esiintynyt pätkimistä, siis niillä joilla ei erillistä reititintä ole asennettu?
Täällä ongelmia saman modeemin kanssa.Pöytäkone langallisena toimii hyvin mutta läppärit katkoo yhteyttä.Onko löytynyt ongelmaan korjausta vai onko modeemi kaatopaikka kamaa?
Moi,

Täällä olisi ongelmia netin/modeemin kanssa. Modeemi on nyt alkanut buuttailemaan itseään ainakin kerran päivässä ja lisäksi nettiyhteys häviää aika usein, mutta modeemi väittää että on yhdistänyt nettiin. Eli valot palavat aivan normaalisti. Onkohan modeemi tiensä päässä ? Modeemina siis tuo Netgear CG3300D.
Hei Sleeper,

Kannattaa koittaa resetoida modeemia ja testailla vaikuttaako se asiaan ollenkaan. Onko TV toiminut normaalisti vai onko siinäkin ollut häiriöitä?

Jos lähelläsi on Sonera Kauppaa, niin sieltä voisi käydä kysäisemässä olisiko lainamodeemia saatavilla, millä voisi testailla miten sen kanssa toimii. Toisella modeemilla kannattaa siis testailla ensin, ennenkuin lähtee uutta hakemaan.

Lisäisitkö myös asiakasnumeroa tietoihisi. Lisääminen onnistuu valitsemalla Omat asetukset >> Profiili >> Asiakasnumero.
Modeemin buuttaus auttaa tietenkin, mutta silti kestää n. 15 minuuttia että pääsee taas nettiin. Viikonloppuna taisi jopa tunnin toimia yhtäjaksoisesti. Hain eilen lainamodeemin, jolla netti toimi niinkuin pitääkin ja vähän nopeamminkin kun yhteys muuttui sillä 100 megaiseksi. Mutta nytpä toimii ainakin toistaiseksi vanhallakin modeemilla netti, ei tietenkään kuin 10 megaisena. No, seuraillaan...
Netgear on tänään buutannut itsensä kahdesti, eka kerta n. klo 17 ja toinen n. klo 21.10. Netti kuitenkin tuntuu toimivan, mutta laitan nyt kuitenkin tuon lainamodeemin kiinni ja katson tekeekö se samaa...
Moi Sleeper!
Sinulla on nyt ollut muutaman päivän lainamodeemi käytössä. Miten yhteys on toiminut sillä?
Mikäli sillä toimii normaalisti, voidaan täältä tilailla uutta modeemia sinne.

Vastaa