Netgear CG3300D -modeemin langaton yhteys.

  • 11 December 2014
  • 87 kommenttia
  • 17 katselukertaa

Hei,

Olen puhunut ongelmastani jo toisen henkilön aloittamassa ketjussa, mutta siinä oli ilmeisesti kyse muista ongelmista.

Ongelmana on siis tietokoneen ja modeemin (Netgear CG3300D) välinen langaton yhteys (Langallisessa ei juurikaan mitään vikaa).
Modeemi ilmeisesti jatkuvasti uusii tietokoneen ip-osoitetta?

Tästä kuvasta ilmenee langattoman verkon tila ongelman kolmena eri vaiheena.

http://i1030.photobucket.com/albums/y36 ... etutoi.jpg

Ensin internet toimii, sitten menee verkkoyhteys ja tulee rajoitetut oikeudet, sitten ei ole enää internet-yhteyttä. Ongelma korjaantuu itsestään 5-120 sekunnissa, tai jos manuaalisesti katkaisen yhteyden modeemiin ja sitten heti yhdistän takaisin.

Ongelman aikana modeemi ei ilmoita valoillaan mitään erikoista. Joskus modeemi katoaa langattomien modeemien listalta. Verkkokortti löytää kyllä samaan aikaan muita naapuruston langattomia verkkoja joten verkkokortti kyllä toimii. Kun modeemi katoaa listalta niin sen kaikki valot palavat normaalisti ja langallinen yhteys toimii. Tällöin modeemi pitää käyttää virrattomana jotta se palaa langattomien verkkojen listalle.

Modeemin langatonta yheyttä on testattu yhdellä tietokoneella ja kahdella PS3-konsolilla. Kaikilla laitteilla on suuria yhteysongelmia.

IP-osoitteet ja dns-asetukset on määritetty automaattisesti haettaviksi, modeemihan toimii dhcp-palvelimena.. Olen lisäksi poistanut langattoman verkkokortin verkkoasetuksista verkkokortin automaattisen virransäästön. Tämän lisäksi olen CMD:stä poistanut task offloadin. Vierailijaverkko ja modeemin palomuuri ei päällä..

Mikään ei nyt tunnu auttavan. Onko modeemi vaihdon tarpeessa..? Modeemi on saatu Soneralta.

87 kommenttia

Itselläni ihan samanlainen vika, samanlaisessa laitteessa.

Yleisin ja harmittomampi ongelma on että langattomana yht'äkkiä uudet yhteydet ei onnistu hetkeen mihinkään, eikä dns kyselyt onnistu, mutta olemassa olevat IRC, SSH, yms. yhteydet pysyvät auki. Tämän katkoksen aikana ei myöskään purkin hallintaan pääse käsiksi. Tämä kestää yleensä korkeintaan pari-kolme minuuttia.

Harmillisempi mutta harvinaisempi ongelma on että silloin tällöin mikään ei langattomana toimi ollenkaan. Yhteys koko purkkiin katkeaa eikä mikään vaan toimi. Tämä saattaa kestää pitkäänkin, eikä edes virtojen pois käyttäminen yleensä auta. Laitteen ledeistä vikaa ei näe mitenkään, vaan ne loistavat ja villahtelevat ihan samaan malliin kuin silloin kun homma toimii normaalisti.

Eetterin kautta olen käyttänyt laitetta varsin vähän, että voisin varmasti sanoa etteikö tätä tapahtuisi myös langallisena.
sjv kirjoitti:
Eetterin kautta olen käyttänyt laitetta varsin vähän, että voisin varmasti sanoa etteikö tätä tapahtuisi myös langallisena.


Voi olla että tapahtuu mutta yhteys korjaantuu melkoisen huomaamattomasti ja nopeammin, esim lataukset eivät katkea.
jis87: Kerroit, että olit jo testannut wlan-yhteyttä Netgear -laitteeseen usealla eri päätelaitteella, joten kuulostaa, että ongelma voi rajautua tässä tapauksessa modeemin puolelle. Jos laite on hankittu kauttamme, yksi vaihtoehto asiassa on olla yhteydessä vikapalveluumme, jotta voidaan selvittää voiko asiassa tulla kyseeseen modeemin takuuvaihto (jos ongelma olisi tässä tapauksessa yksittäiseen modeemilaitteeseen liittyvää).

Vikapalveluumme voi olla yhteydessä joko puhelimitse 0206 90101 (pm/mpm) tai lähettämällä viestin vikailmoituslomakkeemme kautta.

Olimme myös aiemman viestiketjun käsittelyn yhteydessä laittaneet eteenpäin tiedustelua, onko Netgear CG3300D -laitteelle tulossa jonkinlaista päivityksiä tulevaisuudessa, mutta tähän asiaan ei ole tullut vielä lisätietoa.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Kokeilen nyt toisella samanlaisella modeemilla, kerron täällä jos siinäkin on samanlainen ominaisuus.

Olisi muuten kiva kuulla jos jollakin Netgear CG3300D:n omistajalla langaton yhteys toimisi erittäin hyvin tai edes kohtalaisesti.
Minulla Netgear CG3300D:n langaton toimii yhtä huonosti kuin sinullakin. Käytössä langattomana yksi pöytäkone ja läppäri. Langallinen kone toimii aika hyvin, satunnaisia katkoja lukuunottamatta.

Miksi QUEST-verkon kautta langattomat toimii paljon paremmin voi jopa pelata. Sekin hävittää välillä yhteyden, mutta huomattavasti harvemmin.
pekkte kirjoitti:
Miksi QUEST-verkon kautta langattomat toimii paljon paremmin voi jopa pelata. Sekin hävittää välillä yhteyden, mutta huomattavasti harvemmin.


Olisiko salauksen puuttuminen?

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
[quote="pekkte":1jk1bjzo]Miksi QUEST-verkon kautta langattomat toimii paljon paremmin voi jopa pelata. Sekin hävittää välillä yhteyden, mutta huomattavasti harvemmin.


Olisiko salauksen puuttuminen?

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu[/quote:1jk1bjzo]

Voisiko Netgear CG3300D langattoman puolen ongelmat sitten liittyä salaukseen tai palomuuriin. onko Netgear CG3300D:ssa oma palomuuri?
En saanut vielä vahvistettua tietoa siihen onko laitteessa palomuuritoiminto enkä ole päässyt itse testaamaan kyseistä laitetta. Palaan asiaan uudelleen, kun saan asiaan lisätietoa.

Edit: tähän oli tullutkin jo varmistusta eli laitteessa on palomuuritoiminto.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
pekkte kirjoitti:
[quote="Sonera-asiantuntija":1946dckd][quote="pekkte":1946dckd]Miksi QUEST-verkon kautta langattomat toimii paljon paremmin voi jopa pelata. Sekin hävittää välillä yhteyden, mutta huomattavasti harvemmin.


Olisiko salauksen puuttuminen?

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu[/quote:1946dckd]

Voisiko Netgear CG3300D langattoman puolen ongelmat sitten liittyä salaukseen tai palomuuriin. onko Netgear CG3300D:ssa oma palomuuri?[/quote:1946dckd]

On oma palomuuri, poista se käytöstä niin rupeaa toimimaan. Minulla oli ihan sama ongelma. Lisäksi poista Quest yhteys ja salaat salasanalla yhteyden, ni jo pelittää,
Kertoisitko vielä vähän tarkemmin miten palomuuri suljetaan. Onko se tämä SECURITY/FIREWALL RULES, ja jos on niin mitä siinä pitää tehdä.
pekkte kirjoitti:
Kertoisitko vielä vähän tarkemmin miten palomuuri suljetaan. Onko se tämä SECURITY/FIREWALL RULES, ja jos on niin mitä siinä pitää tehdä.



Eli ilmeisesti olet jo kirjautunut sisään 192.168.0.1 tunnuksella MSO ja salasanalla changeme.

Kyllä, se on juurikin tämä Firewall Rules. Tarkoituksena on määrittää palomuurille sääntö jossa kaikki tietoliikenne pääsee siitä läpi. Eli klikkaat firewall rules -> Inbound Services -> Add

Ja asetukset seuraavanlaisiksi

Service: Any(all)
Action: Allow always, ja siihen alle modeemin osoite 192.168.0.1
Wan users: Any

Itse tilasin soneralta uuden modeemin mutta alan pikkuhiljaa uskoa että oma tietokonekin on osallinen tuohon pätkimiseen. Uutta modeemia ei ole vielä näkynyt mutta laitoin kaksi PS3:sta wlanilla nettiin ja pätkiminen onkin paljon harvinaisempaa niillä kuin mitä se on läppärillä. Ensimmäisen kuukauden ajan nekin kyllä pätki vähän väliä.

pekkte: Mikä käyttöjärjestelmä koneessasi on? Windows 7? 64-bittinen?
Käyttöjärjeselmänä on Windows 7 64-bittinen. Langattomissa on Vista. Sain palomuurin poistettua, mutta
ei auttanut langattoman verkon pätkimiseen. Eli kahdella koneella ei voi pelata samaan aikaan netissä langaton katkaisee yhteyttä vähän väliä. Laitoin GUEST-verkon takaisin ja ongelmat loppuivat.

Mitähän voisi vielä kokeilla? Suojaustyyppejäkin on niin monta erilaista että en oikein tiedä mitä niistä pitäisi käyttää. Nyt olen käyttänyt WEP-64bit
pekkte kirjoitti:
Mitähän voisi vielä kokeilla? Suojaustyyppejäkin on niin monta erilaista että en oikein tiedä mitä niistä pitäisi käyttää. Nyt olen käyttänyt WEP-64bit



Windows 7:lla kannattaa ainakin langattoman verkkokortin virranhallinta-asetuksista ottaa ruksi pois kohdasta "Salli tietokoneen säästää virtaa sammuttamalla tämä laite"

Tämä toiminto on yleensä kannettavissa tietokoneissa automaattisesti päällä ja sen voi muuttaa seuraamalla vaikkapa tämänlaista polkua:

Tehtäväpalkista netin kohdasta oikealta alhaalta "Avaa verkko- ja jakamiskeskus" > "Muuta sovittimen asetuksia" > oikealla painikkeella Langaton verkkoyhteys > Ominaisuudet > Määritä > Virranhallinta > Ruksi pois kohdasta Salli tietokoneen säästää virtaa sammuttamalla tämä laite
Ongelmani Netgear CG3300D -modeemin kanssa ovat samanlaisia kuin edellisillä eli verkko pätkii langattomana 30 sekunnin - 5 minuutin välein ja nousee välittömästi takaisin ylös. Langallisessa yhteydessä ongelmia ei ole ja nopeus on luvattu. Käytössä on (toistaiseksi) toisenkin operaattorin verkko, joka toimii moitteetta, joten ongelmat ovat tässä modeemissa (ja ilmeisesti langattoman verkon asetuksissa). Olen kiertänyt palomuurin aiemmin opastetulla tavalla, mutta ongelmat eivät hävinneet. Vikailmoitusta lienee turha tehdä, koska yhteys tänne toimii.

Voisitteko yksinkertaisesti kertoa langattoman verkon asetukset (ja mahdolliset sudenkuopat), joilla ongelma poistuu? Vai onko vika laitteessa, tätä keskustelualuetta lukemalla saa sellaisen kuvan, että todella monella on ongelmia kyseisen modeemin kanssa?

Kiitokset jo etukäteen!
ZZZ kirjoitti:
Ongelmani Netgear CG3300D -modeemin kanssa ovat samanlaisia kuin edellisillä eli verkko pätkii langattomana 30 sekunnin - 5 minuutin välein ja nousee välittömästi takaisin ylös. Langallisessa yhteydessä ongelmia ei ole ja nopeus on luvattu. Käytössä on (toistaiseksi) toisenkin operaattorin verkko, joka toimii moitteetta, joten ongelmat ovat tässä modeemissa (ja ilmeisesti langattoman verkon asetuksissa). Olen kiertänyt palomuurin aiemmin opastetulla tavalla, mutta ongelmat eivät hävinneet. Vikailmoitusta lienee turha tehdä, koska yhteys tänne toimii.

Voisitteko yksinkertaisesti kertoa langattoman verkon asetukset (ja mahdolliset sudenkuopat), joilla ongelma poistuu? Vai onko vika laitteessa, tätä keskustelualuetta lukemalla saa sellaisen kuvan, että todella monella on ongelmia kyseisen modeemin kanssa?

Kiitokset jo etukäteen!



Modeemissa on tosiaankin jonkinlaisia ongelmia. Tällä palstallahan on mainittu keinoja joilla saa langatonta verkkoa parannettua. Onko mahdollista kokeilla että toimiiko muut laitteet langattomasti? Esim. muut tietokoneet, puhelimet, pelikonsolit yms.

Itselläni on modeemin kanssa edelleen ongelmia mutta läppärin kanssa tulin siihen johtopäätökseen että siinä on huono verkkokortti (Atheros AR5009), joka ei oikein toimi kunnolla windows 7:n, langattoman N-verkon ja tämän modeemin kanssa. En tiedä mistä tuo johtuu, mutta tarkoitus olisi kokeilla vielä USB-verkkokortilla.

Langaton ei toimi läppärissä ollenkaan hyvin.

Langallisena toimii suhteellisen hyvin, vaikka useasti päivässä pätkäisee netin pois ja joskus modeemi boottaa itsensäkin.
Yhteyttä on testattu kolmella eri koneella, mutta lopputulos pysyy samana. Pätkii ja pätkii. Kaikki koneet toimivat muissa langattomissa verkoissa ilman mitään ongelmia, joten ongelma on ainoastaan tässä modeemissa. Langallisen yhteyden tilasta ei ole pitkän ajan kokemuksia, mutta testattaessa se on aina toiminut. Laite saapui Soneralta kaksi viikkoa sitten ja se toimikin alkusähellyksen (palomuurin kierto jne.) jälkeen muutaman päivän hyvin, jonka jälkeen tämä pätkiminen alkoi.

Ovatko kaikki Soneran kaapelilaajakaistan asiakkaat saaneet tämän saman modeemin vai onko liikkeellä myös muita malleja? Energiaa en viitsisi tuhlata enää lainkaan tämän asian kanssa taistelemiseen, jos lopulta ilmenee ettei yhteyttä voi 'kotikonstein' korjata.
Kyllä tosiaan pätkii yhteyksiä tuo Netgearin modeemi!! Ottaakohan Sonera mitään kantaa tähän asiaan kun näyttää, että ongelma on melko laaja? Itselläni modeemi toimi hyvin ilman pätkimistä kun verkko oli avoin ja ilman suojausta. En ainakaan silloin huomannut, että yhteys pätkisi. Nyt kun asensin suojauksen päälle WPA2-PSK niin jopa alkoi verkon putoilu toistamaan itseään!!
petrikem kirjoitti:
Kyllä tosiaan pätkii yhteyksiä tuo Netgearin modeemi!! Ottaakohan Sonera mitään kantaa tähän asiaan kun näyttää, että ongelma on melko laaja? Itselläni modeemi toimi hyvin ilman pätkimistä kun verkko oli avoin ja ilman suojausta. En ainakaan silloin huomannut, että yhteys pätkisi. Nyt kun asensin suojauksen päälle WPA2-PSK niin jopa alkoi verkon putoilu toistamaan itseään!!


Olen tehnyt vähän kokeiluja. Pudotin langattoman verkon nopeutta n:stä b:hen (eli 11Mbps) ja silloin ei pätkinyt mielestäni juurikaan. Ostin myös Netgearin USB-verkkortin (WNDA3100v2), mutta senkin kanssa pätkimistä esiintyy. Tuntuu että pätkimistä esiintyisi harvemmin, mutta takuuseen en mene.

Modeemi itse hukkaa ip-osoitteen jonnekkin aina silloin tällöin ja joskus boottaa itsensä.

Laitoin modeemin lähettämään lokikirjat sähköpostiin joka tunti.

Tue, 2010-12-07 23:54:38 - [Internet disconnected]

Wed, 2010-12-08 07:51:26 - [Internet disconnected]

Wed, 2010-12-08 10:58:19 - [Internet disconnected]


Nämä nyt vain eiliseltä ja tältä päivältä. Tarkkailu jatkuu.
Meikäläisellä läppärissä xp ja läppäri on aika läävänen.
Langaton puoli pelittää suht hyvin ja ongelmat esiintyykin ethernet puolella.
Verkkokortti Atheros AR5005G.
Hei. Aloitusviestissä kuvailemaani ongelmaan on löytynyt toistaiseksi toimiva ratkaisu. Ongelmana oli langattoman yhteyden jatkuva pätkiminen, verkkoyhteyden ja internet-yhteyden katoaminen.

Ongelmaksi muodostui mitä ilmeisimmin F-Secure, joka jostain syystä pätki langatonta yhteyttä. Pätkimistä esiintyi usein montakymmentä kertaa tunnissa, parin minuutin välein. Nyt langaton yhteys on toiminut yhtäjaksoisesti jopa 1,5h.

En ole tietotekniikassa mikään nero, enkä tiedä onko tekemälläni toimenpiteellä mahdollisesti joitakin haittoja.

Toimenpide: F-secure --> Asetukset --> Verkkoyhteydet --> Palomuuri --> Asetukset ja sieltä valitsin luotettavaksi verkkosovittimeksi oman verkkokorttini, joka tässä tapauksessa oli eilen ostamani Netgearin WNDA3100v2. Nyt on toiminut langaton yhteys jo kohta 2h ;)

Huom! Tällä tavalla ei korjaannu internet-yhteyden katkeaminen Modeemin hakiessa uutta ip-osoitetta Soneran verkosta. Tänäänkin pätkäisi netti lokikirjan mukaan samalla minuutilla kun Modeemin Connection Statuksen ip lease obtained näytti. Tähän kaipaisi vielä selvitystä että minkä takia netti katkeaa aina uutta ip-osoitetta hakiessa? Voiko F-Securen palomuuri olla tähän osallinen?

EDIT: Taisin olla liian nopeasti innoissani. Pätkäisi juuri äsken. Aika pitkään kesti ilman häiriötä:)
jis87 kirjoitti:
Toimenpide: F-secure --> Asetukset --> Verkkoyhteydet --> Palomuuri --> Asetukset ja sieltä valitsin luotettavaksi verkkosovittimeksi oman verkkokorttini, joka tässä tapauksessa oli eilen ostamani Netgearin WNDA3100v2.


Tätä asetusten muuttamista ei voi missään nimessä suositella verkkosovittimelle, jonka kautta tietokone on yhteydessä ulkoverkoon. Näin siksi, että verkkosovittimen määrittäminen luotettavaksi verkkosovittimeksi jättää sen täysin ilman Sonera Tietoturvan / F-Securen palomuurin suojaa. Sillattua modeemia käytettäessä verkkomadoilla on muutoksen jälkeen vapaa pääsy koneelle.

Sonera Tietoturvan / F-Secure Internet Securityn mahdollisuus määrittää jokin verkkosovitin luotettavaksi on tarkoitettu sisäverkon liikenteelle, jonka oletetaan olevan turvallista. Normaalissa nettikäytössä olevalle verkkosovittimelle asetusta ei siis pidä ottaa käyttöön.

Sonera Tietoturvan ei pitäisi edes vaikuttaa mitenkään itse WLAN-yhteyden toimintaan, sillä tietoturvaohjelma puuttuu liikenteeseen toisella verkon tasolla kuin millä WLAN- tai ethernet-yhteys toimii. Toisaalta näissä asioissa ei voi koskaan olla 100% varma mikä loppujen lopuksi vaikuttaa mihinkin, mutta tietoturvaohjelmiston ei kaiken järjen mukaan pitäisi millään lailla vaikuttaa WLAN-yhteyteen, vaan ainoastaan sen päällä kulkevaan internet-liikenteeseen.
Tapio kirjoitti:

Tätä asetusten muuttamista ei voi missään nimessä suositella verkkosovittimelle, jonka kautta tietokone on yhteydessä ulkoverkoon. Näin siksi, että verkkosovittimen määrittäminen luotettavaksi verkkosovittimeksi jättää sen täysin ilman Sonera Tietoturvan / F-Securen palomuurin suojaa. Sillattua modeemia käytettäessä verkkomadoilla on muutoksen jälkeen vapaa pääsy koneelle.


OK, hyvä tietää.

Netti katkeaa joka kerta kun ulkoverkosta noudetaan uusi ip-osoite, onko tähän mitään apua. Luin näiltä sivuilta hollantilaismiehen ehdotusta lisätä palomuurisääntö bootp_client. Voisiko tästä olla mitään apua?

Linkki: http://www5.sonera.fi/keskustele/viewtopic.php?f=53&t=4047
jis87 kirjoitti:
Netti katkeaa joka kerta kun ulkoverkosta noudetaan uusi ip-osoite, onko tähän mitään apua. Luin näiltä sivuilta hollantilaismiehen ehdotusta lisätä palomuurisääntö bootp_client. Voisiko tästä olla mitään apua?

Linkki: http://www5.sonera.fi/keskustele/viewtopic.php?f=53&t=4047



Bootp ei ole verkossa käytössä, mutta portit ovat samat kuin DHCP:n käyttämät. Ilmeisesti nimimerkin dver tapauksessa palomuurisäännöstä oli apua, joten se voisi olla kokeilemisen arvoinen temppu. Sääntö tehdään modeemin palomuuriin.
Tapio kirjoitti:
[quote="jis87":1wn8xpo3]Netti katkeaa joka kerta kun ulkoverkosta noudetaan uusi ip-osoite, onko tähän mitään apua. Luin näiltä sivuilta hollantilaismiehen ehdotusta lisätä palomuurisääntö bootp_client. Voisiko tästä olla mitään apua?

Linkki: http://www5.sonera.fi/keskustele/viewtopic.php?f=53&t=4047



Bootp ei ole verkossa käytössä, mutta portit ovat samat kuin DHCP:n käyttämät. Ilmeisesti nimimerkin dver tapauksessa palomuurisäännöstä oli apua, joten se voisi olla kokeilemisen arvoinen temppu. Sääntö tehdään modeemin palomuuriin.[/quote:1wn8xpo3]


Nyt toimii. Ei enää katko yhteyttä kun osoitteesta 10.14.253.6,67 lähtee paketti tänne päin.

Langatonkaan ei ole nyt pätkinyt, kun laittoi tietokoneen ipv4 asetuksista käyttämään ennalta määrättyjä DNS asetuksia, eli löi sinne suoraan noi 193.210.19.19 ja 192.168.252.17 sen sijaan että olisi laittanut hakemaan automaattisesti.

Täytyypä tähän väliin sanoa että ensimmäistä kertaa sitten heinäkuun nopeuden noston jälkeen on tyytyväinen tähän satamegaiseen.
Eli olisiko nyt joku "rautalangasta" väännetty ohje millä netin saisi toimimaan ilman pätkimistä??

Vastaa