Netin katkeilu / Viihde toimii samalla

  • 11 December 2014
  • 3 kommenttia
  • 0 katselukertaa

Hei,

Internet-yhteyteni on alkanut katkeilemaan sunnuntain 2.2.14 ja maanantain 3.2.14 välisenä yönä.
Yhteys käyttölaitteista modeemiin toimii kaikilla laitteilla moitteetta (sekä ethernet että wlan), mutta Thomsonin laite menettää toistuvasti ja satunnaisesti yhteyden Gatewayhin (88.195.*.*).
Televisio näkyy modeemin ja Motorolan VIP 1003 IPTV:n kautta myös näiden katkosten aikana, TV:kin tosin lakannut näkymästä yhdesti tai kahdesti nyt sunnuntain jälkeen, mutta silloin netti toimi samaan aikaan. Thomsonin Connectivity Checkin mukaan aika usein (aina kun olen tarkistanut) netin katkettua, IPTV saa yhteyden Gatewayhin (80.222.*.1), mutta ei IPTV:n DNS Servereihin. Tämä ei siis kuitenkaan ole katkaissut TV:n näkymistä.
En ole tehnyt muutoksia kokoonpanoon pitkiin aikoihin, irc oli ollut katkotta yhteydessä 9.12.13-2.2.14, mutta nyt sen jälkeen reconnectannut jo toistakymmentä kertaa päivässä.
Modeemi on useamman metrin puhelinpiuhan päässä, mutta sama johto on ollut käytössä huhtikuusta 2013 alkaen eikä ongelmia ole ollut aiemmin.
Johdotuksen kannalta olisi hankalaa siirtää modeemia lyhyemmän johdon päähän muuten kuin väliaikaisesti. Onko tässä jotain muuta mahdollista taustalla, johon voisin vaikuttaa tai jota voisin kokeilla itse?


Liittymätyyppi: Sonera Valokuitu (ADSL) ja Viihde
Modeemi: Thomson TG789vn
Käyttöjärjestelmä: Windows 7 / Linux / Android (wlan)
Yhteys käytössä langattomasti ja langallisesti.

3 kommenttia

Hei akhilleus,

Vilkaisin liittymääsi ja ihan hyvillä arvoilla modeemi linjalla on. Kuitenkin tuo pitkä puhelinkaapeli voisi aiheuttaa satunnaista virheilyä linjalla joten suosittelemme tämän tilalle sitä alkuperäistä 2m kaapelia. Modeemista voi sitten kyllä tarvittaessa vetää niin pitkän ethernet-kaapelin laitteille kuin tarve vaatii.

Modeemin resetointia voisi myös kokeilla onko siitä apua ongelmaan jos ei halua lähteä heti johtoja muuttamaan. Reset-nappia kannattaa painaa yhtäjaksoisesti 30s jotta nollaus onnistuu kunnolla.
Resetointi ei auttanut, joten siirsin modeemin 2 m puhelinjohdon päähän, mutta netti katkeilee yhä.

Pingasin internetin gatewayta, johon se yhteys välillä katkeilee, viiden sekunnin intervallilla, joten nyt minulla on tarkemmin tietoja kuinka paljon katkoksia on. Ajalla 08.02.14 12:52:51 - 09.02.14 20:13:54 on ollut yhteensä 3997 pudonnutta pakettia 303 yhtäjaksoisessa erässä. Yli minuutin kestäviä yhtäjaksoisia katkoja on ollut 87 kappaletta, pisin yhtäjaksoinen katkos on ollut hieman alle 13,5 minuuttia.

Nyt uutena ongelmana välillä myös Viihteen digiboksi on kadottanut yhteyden jollain tasolla, siten että ohjelma jatkaa näkymistä, mutta digiboksi ei reagoi kaukosäätimen painalluksiin, vaikka saakin kaukosäätimen signaalin (mikä ilmenee digiboksin merkkivalon välähtämisestä), ennenkuin viiveellä. Ikään kuin ei käskyt lähtisivät digiboksilta eteenpäin mutta se ei saisi vastausta.
Hei akhilleus,

Olethan vikapalveluumme yhteydessä, niin selvitellään ongelmaa tarkemmin.

Vastaa