Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
norsende_
Uusi keskustelija
  • 0 custom-general.kudos
  • 6 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Netti alkanut katkeilemaan

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Moi,

Eli ongelma on sellainen, että netti on alkanut katkeilemaan jossain vaiheessa hieman ennen pääsiäispyhiä, jota ennen se on toiminut lähes moitteettomasti. Kuitenkin nyt siis viimeisen 7-10 päivän aikana netti katkeilee vähintään kerran mutta usein enemmänkin päivässä, ja yleensä modeemin boottaaminen auttaa ongelmaan.

Modeemina on Zyxel P-660-HW-D1 johon on asennettu uusin firmware (3.40(AGL_6)), ja se on siltaavassa tilassa. Kokeiltu myös reitittävänä, ei parannusta. Modeemin konfigurointisivulta yhteys näytti reitittävässä tilassa pysyvän päällä, netti ei vain toiminut. Kokeiltu on myös muilla laitteilla joten tietokoneessa vika ei ainakaan ole. Nettiliittymä on 2MB laajakaistaliittymä ja Tampereen seudulla.

Mikähän avuksi? Yleensä kun tällaista katkomista on esiintynyt, on syy löytynyt Soneran häiriötiedotteet -sivulta, mutta tällä kertaa siellä ei mitään näy.. Ja nyt kun katkominen on sitten jatkunut yli viikon päivät niin ajattelin tänne sitten rekisteröityä ja tulla kysymään apua.

-niko
6 vastausta
Sonera-asiantuntija_
Vanhan Palstan telialainen
  • 1 custom-general.kudos
  • 5687 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Tampereen seudulta ei kuluvan kuukauden ajalta löytynyt yhtään tiedossa olevaan laajakaistan verkkovikaa.

Kerroit että yhteys on lähtenyt toimimaan modeemin buuttauksen jälkeen. Tämä viittaisi siihen, että ongelma on modeemissa. Viestisi perusteella modeemin LAN (tai WLAN) eli yhteys tietokoneelle vaikuuttaisi olevan kunnossa, eli ongelma jää tavalla tai toisella modeemin WAN-yhteyteen.

Jos ADSL-yhteys pysyy päällä ja modeemilla on verkosta saatu ulkoverkon IP-osoite (80, 84- tai 88-alkuinen), mutta internet-yhteys ei vain toimi, modeemi todennäköisesti vain menee jumiin ja buuttaus saa laitteen jälleen toimimaan. Mahdolliseen verkossa olevaan vikaan modeemin buuttamisella ei ole merkitystä, joten jos yhteys palautuu joka kerta modeemin buutin jälkeen, verkkoviasta tuskin on kyse.

Yhteyttä kannattaa vertailun vuoksi testata toisella ADSL-modeemilla. Tarkemman diagnoosin tilanteesta saisit soittamalla Vikapalveluun silloin kun yhteys on poikki. Vikapalvelussa voidaan tarkistaa ADSL-yhteyden tila puhelun aikana.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Asiakaspalvelu palvelee sinua osoitteessa http://www.sonera.fi/asiakastuki/. Osoitteesta löydät Useimmin kysytyt kysymykset, Keskustele ja kysy –palstan sekä Ohjeet ja vinkit. Löydät meidän myös Facebookista http://www.facebook.com/sonera
norsende_
Uusi keskustelija
  • 0 custom-general.kudos
  • 6 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Joo siltähän se vähän vaikuttaisi että vika on modeemissa.. Eilen illalla yhteyden katketessa ajattelin huvikseni testata, lähtisikö se toimimaan ilman modeemin boottausta, ja lähtihän se muutaman minuutin odottelun jälkeen. Onko tällä mitään vaikutusta? Tänään ei ole vielä katkennut, vaihdoin modeemin ja pistokkeen välissä olevan johdon kun en muutakaan keksinyt eikä varamodeemia vielä ole saatavilla.
norsende_
Uusi keskustelija
  • 0 custom-general.kudos
  • 6 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Eipä auttanut johdon vaihto, tänään netti taas oli katkenneena neljän tunnin ajan ennen kuin tulin kotiin, ja se lähti heti pelittämään kun modeemin asetuksista pistin Reset DSL Line, eli varmaan sitten uuden modeemin hankinta edessä?

Onko P660-HW-D1 vielä hyvä valinta? Vai onko jotain uusia ja parempia jo markkinoilla, onhan tuo jo muutaman vuoden vanha malli.
Sonera-asiantuntija_
Vanhan Palstan telialainen
  • 1 custom-general.kudos
  • 5687 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Ennen kuin lähdet modeemiostoksille, suosittelen testaamaan yhteyttä varmuuden vuoksi vielä esimerkiksi tuttavan ADSL-modeemilla. Jos yhteys toimii lainamodeemilla moitteettomasti, kannattaa ostaa uusi modeemi.

Suosittelen valitsemaan modeemin liittymissämme toimiviksi testattujen modeemien listalta.

T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu
Asiakaspalvelu palvelee sinua osoitteessa http://www.sonera.fi/asiakastuki/. Osoitteesta löydät Useimmin kysytyt kysymykset, Keskustele ja kysy –palstan sekä Ohjeet ja vinkit. Löydät meidän myös Facebookista http://www.facebook.com/sonera
pirkkali_
Uusi jäsen
  • 0 custom-general.kudos
  • 4 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
norsende kirjoitti:
Moi,

Eli ongelma on sellainen, että netti on alkanut katkeilemaan jossain vaiheessa hieman ennen pääsiäispyhiä, jota ennen se on toiminut lähes moitteettomasti. Kuitenkin nyt siis viimeisen 7-10 päivän aikana netti katkeilee vähintään kerran mutta usein enemmänkin päivässä, ja yleensä modeemin boottaaminen auttaa ongelmaan.

Modeemina on Zyxel P-660-HW-D1 johon on asennettu uusin firmware (3.40(AGL_6)), ja se on siltaavassa


Minulla on Hyvinkäällä sama ongelma alkanut Pääsiäisen aikana. Pävitin Zyxelin softan 3.40 ALG_9:iinkin, mutta ei auttanut. 24/1 M yhteydellä lataus toimii pahimmillaan efektiivisellä nopeudella 40kt/sek. Samaan aikaan ASDL-purkki sanoo, että linjanopeus on noin 16/0,9 Mbits. Olen tehnyt vikailmoituksen perjantaina. Kokeilin toisellakin ASDL-purkilla (Wippies graybox) ja sillä näyttäisi linja pätkivän. Ei niin, että ADSL-linja tippuisi, mutta sessiot pätkivät vähän väliä.

Lienee tarpeetonta kertoa, että ennen Pääsiäistä kaikki toimi kohtuullisen hyvin, eli efektiivinen tiedonsiirtonopeus liikkui 12-14Mbit/s välillä (mikä on toki kaukana nimellisestä 24:stä).

Tänäaamuna tilanne oli taas niin surkea, että vaihdoin kilpailijan nettitikkuun, jolla data kulki mukavasti.

Pirkka
Sonera-asiantuntija_
Vanhan Palstan telialainen
  • 1 custom-general.kudos
  • 5687 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
pirkkali: Liittymästäsi tehty vikailmoitus on siirretty asentajalle tutkittavaksi, josta oletkin saanut ilmoituksen matkapuhelimeesi. Todennäköisesti pätkimisongelmaan saadaan korjaus vielä tämän päivän aikana.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Asiakaspalvelu palvelee sinua osoitteessa http://www.sonera.fi/asiakastuki/. Osoitteesta löydät Useimmin kysytyt kysymykset, Keskustele ja kysy –palstan sekä Ohjeet ja vinkit. Löydät meidän myös Facebookista http://www.facebook.com/sonera
Tämän osion uusimmat keskustelut