Netti katkeaa minuutin välein ADSL 24/1

  • 11 December 2014
  • 2 kommenttia
  • 0 katselukertaa

Netti katkeaa minuutin välein Sonera ADSL 24/1 liittymällä. Tämä ongelma on alkanut joulukuun loppupuolella.

Tekniset tiedot ja asetukset:

Modeemi: Telewell EA 510 v3 (c)

Modeemin asetukset: sillattu, DHCP-server pois päältä, DNS-server pois päältä, wlan pois päältä, palomuuri pois päältä. Edellä mainittuja palveluita hoitaa erillinen langaton reititin. Pätkimistä esiintyy myös suoraan ilman erillistä reititintä eli silloin kun tietokone on suoraan kaapelilla kiinni Telewell-modeemissa.

ADSL linjatiedot:

Lähetysnopeus: 1021 kbps
Vastaanottonopeus: 13537 kbps
SNR lähetysnopeus: 8.1 db
SNR vastaanottonopeus 7.4 db
Vaimennus (lähetysnopeus) 18.9 db
Vaimennus (vastaanottonopeus) 18.9 db

Linja ei siis pysy päällä kuin minuutin, jonka jälkeen DSL-valo sammuu ja modeemi aloittaa kättelyn linjan pystyyn saamiseksi. Huomioitava seikka on se, että linja on toiminut yöllä, kun olen asiaa testannut. Onko nyt kyseessä Soneralla joku kapasiteettiongelma linjoissa, josta ette ole tiedottaneet vai mistä johtuu linjan toimimattomuus (pätkiminen) Lapin alueella?

EDIT: Nyt on linja pysynyt pidempää ylhäällä. Tätä viestiä kirjoittaessa luin uutisen, että "
Verkkohyökkäys ohi: Uuden Suomen palvelut toimivat taas". Vaikuttaako nämä viimeaikaiset verkkohyökkäykset myös kotikäyttäjien linjojen toimivuuteen? Katkotteko te Soneralta yhteyksiä silloin kun on tällainen verkkohyökkäys käynnissä? Olisi mukava saada vähän infoa tästä asiasta. Nyt on ainakin melko selvää, että yhteysongelmat eivät johdu tilaajapäästä (modeemista yms. seikoista) vaan se on puhtaasti operaattorista johtuvaa. Nyt Soneralta toivoisin tiedotusta verkkohyökkäysten vaikutuksista kotiliittymien yhteyksiin.

2 kommenttia

Ilmeisesti netin katkominen minun tapauksessa johtui Soneran laiteviasta, josta luin YLEn sivuilta. Olisi jatkossa hyvä, että Sonera voisi myös näitä vikatilanteita informoida omilla sivuillaan paremmin. Tällä hetkelläkään ei ole Soneran vikatiedotteet kohdassa mainintaan kyseessä olevasta viasta. Ei näin!!!
Hei gskriy4,

voisin katsoa liittymäsi tilannetta, jos lisäisit asiakasnumerosi nimimerkkisi tietoihin.

Hyvä jos vikailu nyt on poistunut.

Vastaa