Netti katkeilee & hidastelee

  • 11 December 2014
  • 4 kommenttia
  • 1 katselukerta

Hei, ongelmani on että nettiyhteys katkeilee esim. netissä pelatessa. Katkeamisen jälkeen yhteys palaa n. 30sekunnin päästä. Myös monet nettivideot lataa todella hitaasti (bufferoi 20sekuntia-->pyörii 5sekuntia -->bufferoit taas 20sekuntia. Pelatessa netissä esim. Live for speed -peliä (autosimulaatio) muiden pelaajien autot pomppivat missä sattuu vaikka taustalla ei ole mitään verkkoresursseja vievää toimintaa (ping 30). Ongelma alkoi kun nostimme yhteyden nopeuden 24/1 megaiseen. Alkuun netti nopeus toimi moitteettomasti kunnes ilman mitään varoitusta nettiin ei enää päässyt vaikka ADSL-valo paloi kiinteästi. Otin yhteyttä vikailmoitukseen jossa todettiin että linjassa on jotain vikaa. Noin puolituntia tästä sain viestin että vika on korjattu, käynnistä modeemi uudestaan. Vika oli kylläkin korjattu mutta tästä lähtien nämä mainitsemani ongelmat alkoivat(katkeilu/hidastelu). Outoa kuitenkin että yhteys katkeaa/tökkii vain pelatessa ja videoita katsoessa. Muut lataukset kyllä toimivat moitteettomasti. Pihallamme on ollu piharemontti n.2 viikkoa, voiko tämä aiheuttaa kyseisiä ongelmia jos talon (vanha kerrostalo) piuhat huonokuntoisia? Kaikki mahdolliset testit vian selvittämiseksi olen kokeillut paitsi toista modeemia mihin ei juuri nyt ole mahdollisuutta. Mistähän kannattaisi alkaa vikaa etsimään.

Muokattu 14. syyskuuta 2009

Lisäisin vielä että kun yhteys katkeaa, alkaa adls-valo vilkkua kunnes yhteys palaa. Lisäksi yhteyteen tulee muutamaan otteeseen päivässä jokin ongelma kun avaan internet selaimeni. Aloitus sivu lataa ja lataa muttei aukea. Olen koittanut korjata ongelman Verkko- ja jakamiskeskus--->tutki ja korjaa -sovelluksella. Joskus se auttaa ja toisinaan saan ilmoituksen "Ongelmaa ei voitu korjata, ole hyvä ja ota yhteyttä palveluntarjoaan.

4 kommenttia

Jos ADSL-modeemin DSL-valo sammuu ongelman aikana ja alkaa vilkua, ongelma on todennäköisesti tällöin modeemisi ja keskuksemme välisessä yhteydessä. Voit kuitenkin vielä varmistaa modeemisi ohjekirjasta, miten DSL-valon tulisi omassa modeemissasi eri tilanteissa palaa.

Kerroitkin, että olet jo koittanut eri toimenpiteitä ongelman selvittämiseksi. Yhteyttä olisi tässä tapauksessa hyvä testata vielä toisella, esimerkiksi hetkeksi lainaan saadulla, ADSL-modeemilla. Näin voidaan selvittää, että ongelma ei ole modeemiisi liittyvää. Löydät lisäksi tästä ohjelinkistä lisää neuvoja joita vastaavassa ongelmatilanteessa kannattaa koittaa.

Ongelma voi olla myös talon johdotukseen liittyvää, mutta tämä ei selviä muuten kuin, että asiaa tutkittaisiin vikailmoituksella. Jos ongelma ei selviä yllä olevilla toimenpiteillä, kannattaakin asiasta olla yhteydessä vikapalveluumme, esimerkiksi Omien Sivujen Laajakaistan vikailmoitus -lomakkeen kautta.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Tein vika ilmoituksen mutta vikaa ei löytynyt ainakaan soneran suunnalta. Jonkinlaista häiriötä linjassa kuitenkin todettiin. Osaisikohan joku kertoa voisiko seuraava ilmoitus liittyä ongelmaani. "NTP-asiakas ei voinut asettaa manuaalista vertaiskonetta ajan lähteeksi DNS-selvitysvirheen vuoksi (time.windows.com,0x9). NTP-asiakas yrittää uudelleen 15 minuutin kuluttua, minkä jälkeen se kaksinkertaistaa uudelleenyritysvälin. Virhe: Palvelinta ei tunneta. (0x80072AF9)" Tuommoisia löytyi n 50kpl tapahtumienvalvonnasta.
Nyt on testattu varmasti toimivalla modeemilla. Ongelma ei poistunut. Netti hidastunut entisestään. Modeemin hallintasivu näyttää kättelyn olevan n. 17000kbps mutta testeissä pääsen maksimissaan n. 6000kbps:ään. Kokeilen vielä maanantaina uutta verkkokorttia mikäli vika olisi nykyisessä integroidussa verkkokortissa (onko se edes mahdollista koska nettii kuitenkin pääsee). Jos tuo toimenpide ei auta niin lienee turvallista pyytää asentajaa katsomaan paikanpäälle ilman pelkoa että joutuu itse maksumieheksi (n.100e mitä veloitetaan mikäli vika omissa laitteissa).
Tee uusi vikailmoitus jos omat laitteesi ovat kunnossa. Vikailmoituksessa kannattaa kertoa mitkä ovat ongelman oireet ja kuinka + millä laitteilla olet yhteyttä testannut.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa