Netti katkeilee


Netti katkeillut Tampereella Kalevassa eilisestä lähtien. Sitä ennen toiminut monta kuukautta moitteettomasti. Mikään ei ole täällä päässä muuttunut: sama modeemi, sama tietokone. Netti toimii noin 2-15minuuttia, kunnes katkeaa pariksi minuutiksi. Olen kokeillut nettipiuhan kanssa ja ilman, sama ongelma esiintyy molemmilla. Muut valot palavat zyxelin modeemissa, paitsi Internet-valo, joka sammuu tai alkaa vilkuttamaan, kun nettiyhteys katkeaa. Windows ilmoittaa, että "Ei Internet-yhteyttä".

Modeemi on vaihdettu 3kk sitten uuteen, joka korjasi silloin vastaavanlaisen ongelman. Olisiko taas tullut modeemi tiensä päähän..? Laadukkaita ja pitkäikäisiä nämä zyxelit..

Olen resetoinut modeemin, ottanut johdot irti useaan kertaan ym. tuloksetta.

63 kommenttia

Sama homma täällä Turussa. Pätkii wlanilla ja pätkii verkkojohdolla. Eri koneilla pätkii myös. Reititin on buutattu. Pingasin googlea ja otin screenshotin: https://dl.dropboxusercontent.com/u/61207248/ploss.png
En löytänyt häiriötiedotteita.
Ihan sama ongelma alkoi eilen (24.3) Tampereen Tammelassa. Taitaa nyt olla jossain muualla vika kuin meidän laitteissa. Rasittavaa kun netti pätkii vähän väliä. Kaikki laitteet on buutattu yms.
Myöskin sama ongelma Turussa. Alkoi 24.3. tuon muutostyön jälkeen. Sen jälkeen on kokeiltu toisella modeemilla (ei toiminut), on kokeiltu tehdasasetuksiin palaamista, asetukset tietokoneella on tarkistettu yms yms eikä mikään auta. Kuvittelisi että vika olisi kuitenkin operaattorin päässä kun kerran näin monella tismalleen sama ongelma.
Hei Akipe ja Luiny,

Mikäli ongelma jatkuu edelleen, niin olettehan vikapalveluumme yhteydessä. Vikailmoituksen voi tehdä myös omien sivujen kautta.


Hei waif ja Sefie ,

Teillä olikin liittymälle vikailmoitukset tehtynä. Toivotaan että ongelma selviää mahdollisimman pian.
Täälläkin täysin sama ongelma. Netti alkoi pätkiä 24.3 ja varsinkin iltasin netti pätkii kokoajan. Itsekin asun Tampereen Tammelassa. LAN ainakin toimii katkosten aikana joten tuntuisi, että soneralla päin vika.
Sama ongelma Satamakadulla. Iltaisin pätkii pahasti. Yhteys toimii noin 5minuuttia ja sitten pätkäisee sekunneiksi, sitten ok, ja sitten jälleen sama pätkähdys.
VisualWaren, Visual Route (http://www.visualroute.com/) ohjelmalla katsottuna, ongelma ei ole huoneiston sisällä vaan Soneran verkossa. Koittakaapas kaivaa solmukohta esiin ja kuntoon.

edit: ja vikailmoitus myös tehtynä.
Täysin sama ongelma Turun Pahaniemessä. Alkoi 24.3. ja vieläkin katkeilee. Vikailmoitus on tehty.

edit: Vikahan on sellainen ettei sitä välttämättä keskiverto nettisurffaaja edes huomaa mutta haittaakin sitten jo kyllä kaikkea muuta toimintaa.
Sain soiton asiakaspalvelusta ja mitään käteen jäi oli se (7kertaa puhelun aikana sanottu) että olenhan testannut toisella modeemilla ja huoltajan lähettäminen maksaa jos erheellisesti laitettu matkaan.
Sanoin että jos minä näen että ongelma ei ole omassa verkossani ja että Packetlossia tulee jossain muualla niin luulisi Soneralla punaiset valot vilkkuvan. Huoltajan lähettäminen minun luokse tai taloyhtiöön tai edes samalle kadulle tai Tampereelle, en usko sillä olevan merkitystä tässä tapauksessa.

Testaan toisella modeemilla nyt huumorin vuoksi, mutta olen 100%:sen varma että vika on muualla. En ole itse edes ammattilainen näissä asioissa.
pke kirjoitti:
Täysin sama ongelma Turun Pahaniemessä. Alkoi 24.3. ja vieläkin katkeilee. Vikailmoitus on tehty.

edit: Vikahan on sellainen ettei sitä välttämättä keskiverto nettisurffaaja edes huomaa mutta haittaakin sitten jo kyllä kaikkea muuta toimintaa.


Joo ei tuota huomaa esim webbisurffailussa. keskiverto käyttäjä huomaa vain korkeintaan että "latautuupas sivu huonosti". Mutta otetaan vaikka sitten netissä pelaajat, huomaavat tämän heti.
Jep sama homma alkoi joskus 23.3 Kuopiossa.
Kuormituksen alla katkeaa netti, ja lähtee käyntiin vasta modeemin resetoimalla taikka käyttämällä tuota Sonera Avustaja-ohjelman vianselvitystä. Lisäksi ilman mitään suurempaa käyttöä saattaa netti hidastua pariksi sekunniksi ja sitten laskea taas normaaliksi. Onneksi on "enää" vuosi jälellä tätä sopimusta.
Hei kaikille,

Suosittelen kaikkia tekemään asiasta vikailmoituksen niin voidaan syytä pätkimiselle paremmin tutkia kun vikailmoituksia on useita. Nyt ainakin näiden viestien perusteella alueina ovat ainakin Tampere ja Turku missä teillä pätkimistä enemmän on ollut? Mitään tiedossa olevaa isompaa vikaa alueilla ei kuitenkaan ole.

Vikailmoituksen voi jättää soittamalla vikapalveluun tai jättämällä palvelupyynnön omien sivujen kautta.
Joo, niin on netti katkeillut täällä Keravallakin, Noin kymmenen minuutin välein, oli päivä tai yö. Aina on ollu samanlaista vikaa, mutta viimepäivinä pahentunut huomattavasti. Koittakaa saada homma kuntoon. pliis
Hei Ardeee,

Olethan vikapalveluumme yhteydessä, mikäli et vielä ole vikailmoitusta tehnyt, niin selvitellään asiaa tarkemmin.
Miten voi olla, ettei näinkään monen päivän jälkeen ole vikaa korjattu? Haittaahan tämä jo varmaasti joitain yrityksiäkin.
2014 eikä ISP osaa paikallistaa vikaa..
Hei waif,

Vika pyritään selvittämään ja korjaamaan mahdollisimman pian. Saat tekstiviestillä tietoa kun vikailmoituksen käsittely etenee.
Tampereella Amurissa netti alkoi katkeilemaan huoltokatkoksen jälkeen 23.3 ja katkeilee vieläkin säännöllisen epäsäännöllisesti 3 - 10 minutin välein muutamaksi sekunniksi. Vikailmoitus on tehty.
Viikon jälkeen ei minkäänlaista edistystä ole ilmennyt...
Hei,

Samalta kuulostava ongelma vaivaa Helsingissä. Yhteys on pätkinyt viime viikon puolivälistä asti. Netti toimii normaalisti muutaman minuutin kerrallaan ja katkeaa sitten 0.5-2 minuutiksi. Ongelma esiintyy kaikilla laitteilla riippumatta siitä, onko laite kytketty verkkokaapelilla vai langattomasti modeemiin. Toista modeemia en omista, joten sitä en ole päässyt kokeilemaan. Olin jo jättämässä vikailmoitusta, kunnes viimeisellä sivulla alettiin pelottelemaan 100 laskulla, mikä on minusta aika törkeää. Noin suurta riskiä en ota, mieluummin vaihdan suosista liittymäntarjoajaa. Toivon pikaista vastausta.
Sama vika täälläkin, vikailmoitus tehty ja mainittu, että huoltomiehen on turha tulla käymään, koska vika näyttää näiden viestien ja omien kokemusten perusteella olevan Soneralla.

On kyllä todella taas niin tyypillistä Soneran "asiakaspalvelua", ettei mitään määrää. Jos tänne foorumillekin on jo kertynyt tällainen määrä viestejä pätkivästä yhteydestä, niin todellisuudessa vikoja on varmasti todella paljon enemmän. Mutta mitään ei silti tapahdu.
Tänään aamulla tuli tekstiviesti, että asentaja on ottanu vikailmoituksen työn alle.
Tämänkin viestin lähetin kahdesti, koska netti meni poikki ensimmäisellä kerralla..
Viikko meni ja Turussa otettiin vika työn alle. Kauankohan kestää, ennen kuin Tampereella aloitetaan vastaavat toimenpiteet? Tekstiviestiä odotellessa.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16
Kokeilitteko pingata komentoriville osoitteeseen 8.8.8.8 (Google Public DNS) ja sen jälkeen http://www.google.com, jos 8.8.8.8 toimii ja ww.google.com ei toimi, vaihtakaa DNS palvelu manuaalisesti, vaikka tohon Googlen DNS palveluun. Vika on tällöin Soneran DNS palvelussa. Voit myös pingata omaan routeriin 192.168.1.1 tai 192.168.1.254 Intenon reitittimessä



http://www.opennicproject.org/configure-your-dns/how-to-change-dns-servers-in-windows-7/ DNS palvelimen vaihto ohje
olkitu kirjoitti:
Kokeilitteko pingata komentoriville osoitteeseen 8.8.8.8 (Google Public DNS) ja sen jälkeen http://www.google.com, jos 8.8.8.8 toimii ja ww.google.com ei toimi, vaihtakaa DNS palvelu manuaalisesti, vaikka tohon Googlen DNS palveluun. Vika on tällöin Soneran DNS palvelussa. Voit myös pingata omaan routeriin 192.168.1.1 tai 192.168.1.254 Intenon reitittimessä



http://www.opennicproject.org/configure-your-dns/how-to-change-dns-servers-in-windows-7/ DNS palvelimen vaihto ohje


Kuukkelin palvelimia on tullut pingailtua jo muutaman päivän ajan. 2-3 minutin välein tuttu teksti pomppaa komentorivillä silmille: "Request timed out". Välillä, kun tulee pidempi katkos, hyökkää mukaan myös "Destination host unreachable". Reitittimen pingaus on sitten taas tylsempää seurattavaa. Koko ajan tulee vastausta ilman katkoja.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16
Voit kokeilla tracert komennolla miten se reititys menee verkossa. Siitä ehkä saat tarkalleen selville missä katkeaa...

Esimerkisi

tracert 8.8.8.8
olkitu kirjoitti:
Voit kokeilla tracert komennolla miten se reititys menee verkossa. Siitä ehkä saat tarkalleen selville missä katkeaa...

Esimerkisi

tracert 8.8.8.8


Tässä tulos:

C:WindowsSystem32>tracert 8.8.8.8

Tracing route to google-public-dns-a.google.com [8.8.8.8]
over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.1.1
2 4 ms 4 ms 4 ms dsl-trebrasgw2-54f940-1.dhcp.inet.fi [84.249.64.
1]
3 7 ms 7 ms 18 ms hls-b1-link.telia.net [213.248.68.209]
4 16 ms 16 ms 15 ms s-bb3-link.telia.net [213.248.64.101]
5 15 ms 16 ms 16 ms s-b6-link.telia.net [62.115.136.21]
6 16 ms 16 ms 19 ms google-ic-130575-s-b3.c.telia.net [213.248.93.19
8]
7 15 ms 15 ms 15 ms 209.85.250.192
8 17 ms 16 ms 16 ms 209.85.254.33
9 25 ms 25 ms 25 ms 209.85.249.40
10 23 ms 24 ms 24 ms 209.85.244.55
11 * * * Request timed out.
12 25 ms 25 ms 25 ms google-public-dns-a.google.com [8.8.8.8]

Trace complete.

Vastaa