Nettini pätkii - miksi?


Eli alkuun lähtötilanne:

- Soneran onnipekka-paketti? (ilmaiset kanavat 31.3.2011 asti)
- Nopeus 10 megaa
- Soneralta saatu digiboksi sekä palvelureititin Thomson (valkoinen, harmaa päältä) ja palvelureititin siksi, kun tähän kerrostaloon on vedetty valokaapeli?
- alue Pori ja keskustan tuntuma

Ja sitten aiheeseen:

Netin asennuksen jälkeen netti pätki muutaman kerran päivässä (salamapätkimisiä, eli heti lähti hakemaan yhteyttä mikä löytyikin). Sen jälkeen netti on toiminut hyvin tähän asti. Nyt huomasin, että koti tv:n aikana netti pätkäisi muutaman kerran ja kun yritin pelikonsolilla (xbox) tänään pelata netissä, niin tuli muutama "salamapätkäsyä", jonka jälkeen sain pelattua 1 tunnin ja pätkäisi taas.

Ei se nyt muuten hermojani raastaisi, kun kyseessä on kuitenkin harvinainen juttu minulle ja kesto on lyhyt, koska se löytää yhteyden heti. Se minua vain harmittaa, että olen juuri saanut sovittua ystäväni kanssa pelit pelikonsolin välityksellä, niin tämä katkaisee minut juuri kun olemme päässeet peliin (eli joudumme aloittamaan alusta).

Mistähän tälläinen "salamapätkiminen johtuu"? Tietokoneen kanssa netti toimii hyvin, mutta muiden kanssa alkuun muutama katkaisu ja sitten rauhaa hetki.

Toivottavasti saitte ongelmastani hieman selvyyttä.

Valitettavasti en voinut laittaa asiakasnumeroani, sillä en ole saanut vielä laskua (uusi liittymä kuitenkin) enkä tiedä onko tämä niin vakava tilanne, että pitäisi ottaa vikailmoituksella omien sivujen kautta yhteyttä Soneraan. Löytyykö se asiakasnumero esim. palvelusopimuksesta, niin tietäisin laittaa sen ennen ensimmäistä laskuani ja helpottaisin teidän vastaamista.

porilainen86

12 kommenttia

Katkeaako yhteys Thomson-palvelureitittimeltä ulkoverkkoon eli alkaako Broadband-valo vilkkumaan tai saammuuko se katkoksen aikana?
Nyt netti on alkanut toimimaan boksilla, ehkä Thomson on xboxin hyväksynyt.

Siis aina kun se teki "salamapätkäsyn", niin Broadband ja Internet-valot katosivat ja alkoivat vilkkumaan hakeakseen yhteyttä, mikä tulikin nopeasti takaisin. Eli häviää ja alkaa vilkkumaan.

Toivotaan nyt kuitenkin, että kaikki pelittää myös jatkossa hyvin (koputtaa puuta), mutta tietäisittekö mistä se voisi johtua (jos se jatkuu)? Thomsonista?
Thomsonin valojen perusteella modeemi tippuu verkosta eli yhteys keskittimelle on katkennut. Syy voi hyvinkin olla modeemin toiminnassa, tosin nykyisistä Thomson-palvelureitittimistä ei ole tähän mennessä toiminnan puolesta juurikaan negatiivista palautetta tullut.

Palvelureititin on Soneran laite ja jos laitteessa on vikaa, se vaihdetaan Vikapalvelun kautta uuteen.
Eli nyt jatkuivat "salamapätkimiset". Johan tuossa nyt vähän aikaa toimikin moitteettomasti.

Ja siis Broadband ja internet -valot häviävät sekunneiksi ja broadband-valo palaa vilkuttamaan ensin ja sitten internet. Nyt poikkeuksena, että katkokset tapahtuivat tietokoneella ollessani.

Yhteyden nopeudessa ei luulisi olevan mitään vikaa, kun tein Soneran nopeustestin ja se antaa oikean nopeuden. Eli se on varmaan sitten tuo Thomson?

Nyt oli kolmen-neljän pätkimissarjoja ja sitten taas on toiminut. Joka tapauksessa haluaisin saada pätkimiset loppumaan, koska en haluaisi esim. pelatessani miettiä, että koska pätkimiset alkavat taas.

Laitan nyt tietoihini sopimusnumeroni (ilman väliviivaa) koska en ole saanut vielä laskua, joten voisitteko asiakaspalvelu vielä tarkistaa yhteyden laadun?

Voinko olla yhteydessä Vikapalveluun omien sivujeni kautta? Tai voinko käydä itse sen vaihdatuttamassa esim. Soneran myymälässä täällä Porissa, jos vika palvelureitittimessä?

Kiitos taas etukäteen
Liittymäsi nopeusluokka on verkossa oikein ja yhteyden konfiguraatiossa on Koti TV huomioitu. Tietyt havainnot kuitenkin viittaavat mainitsemiisi katkoksiin.

Voit ilmoittaa liittymän katkoksista Vikapalvelulle käyttämällä Laajakaistan vikailmoituslomaketta. Jos katkoksia vielä esiintyy, pyri laittamaan merkille liittyvätkö katkokset johonkin tiettyyn yhteyden käyttötilanteeseen eli onko katkosten alkamisella joku yhteinen tekijä (käytettävä laite tai sovellus).
Okei, kiitoksia vastauksesta Tapio, mutta haluaisin tehdä vielä tarkentavan kysymyksen ennen kuin teen vikailmoitusta (ettei oveni taakse ilmesty yhtäkkiä asennusmies, satasen lasku kädessään)..

Eli ovatko nuo havainnot, mitä huomasit, mielestäsi hyvä syy tehdä jo vikailmoitus vai odotanko mahdollisia seuraavia katkoksia?

Tämä voi kuulostaa kuin kävelisi kehää, mutta haluaisin nyt vain varmistuksen etten tee vikailmoitusta turhasta, koska en halua itselleni ylimääräisiä laskuja 🙂..

Kiitos taas etukäteen..
Aikaisemmassa vastauksessani mainitut "tietyt havainnot" kertovat joko siitä että modeemi on kadottanut ajoittain yhteyden talon ADSL-keskittimelle tai sitten modeemia on käytetty virroitta. Jostain syystä yhteys oli kuitenkin katkennut muutaman kerran yhden päivän aikana.

Jos yhteys on katkeillut itsekseen, siinä on hyvä syy tehdä vikailmoitus.
Kiitoksia Tapio paljon avusta.

Taidan nyt vielä kerran katsoa, että pelittääkö tämä kunnolla, mutta jos katkoksia tulee niin teen vikailmoituksen ja laitan tämän ketjun linkkinä siihen. Nyt ainakin on taas pelannut netti hyvin (koputtaa puuta).
Kuullostaa hyvältä suunnitelmalta.
Terve,

Taas on netti alkanut pätkimään hieman (tai enemmänkin). Ja siis Broadband ja internet -valot katoavat sekunneiksi. Eilen illalla se alkoi, sammutin Thomsonin yöksi ja nyt kun puoli viiden pintaan palailin kotiin, niin sama meno jatkunut.

Tässä hieman katkoksista tietoa:

n. kello 16.40 - Google chrome
n. kello 16.44 - Google chrome
n. kello 16.46 - Google chrome
n. kello 16.51 - Google chrome
n. kello 16.55 - Google chrome
n. kello 16.59 - Google chrome
n. kello 17.26 - Google chrome
n. kello 17.32 - Google chrome
n. kello 17.37 - Google chrome
n. kello 17.40 - Google chrome
n. kello 17.44 - Google chrome

KotiTV boksi ei ole ollut pitkään aikaan kytketty, ainoastaan johdot menee koneeseen ja xbox -pelikonsoliin.

Voitteko katsastaa, miltä Teidän päässänne tilanteet näyttävät? Niin saadaan uutta materiaalia, kun liitän tämän mahdolliseen vikailmoitukseen. Ilmeisesti kuitenkin Thomsonissa vika? Jos/kun se menee vaihtoon, voiko sen vaihdattaa Sonera kaupan kautta, kun se olisi melkein nurkan takana tuossa?

Joka tapauksessa hyviä viikonloppuja

Terveisin

porilainen86

Edit. Pätkimiset jatkuivat lauantaina vaikka kone/xbox ei ollut päällä.

Edit 2. Sunnuntaina pätkiminen on jatkunut:

n. 13.02
n. 13.04
n. 13.09
n. 13.10
n. 13.11
porilainen86: Huomasin, että olit tehnyt pätkimisestä 5.7. aikana vikailmoituksen ja ongelma oli saatu vikailmoituksen selvityksessä ratkaistua.
No niin, hyvää uutta vuotta vain Soneran väki!

Pätkiminen on taas jatkunut, mutta olen tehnyt huomion, eli 31.12.2011 ja sitä ennen netti toiminut hyvin, mutta heti 1.01.2012 netti on alkanut pätkimään. Voisiko vuoden vaihdoksella olla jotain merkitystä asiaan?

Eli pätkimisiä on tullut ainakin seuraavasti:

1.01.

Kello 18.33
Kello 21.47

2.01.

Kello 15.38
Kello 17.26
Kello 17.28

3.01.

Kello 19.26
Kello 19.31
Kello 19.43
Kello 20.02

Minulla edelleen tietokone ja Xbox Thomsoniin kytkettynä. Eikä minulla pitäisi olla langatonta nettiäkään, kuten silloin aikoinani Sonera kaupassa ilmoitin, että en tee sillä mitään.

Tulen myös tekemään jälleen vikailmoituksen asiasta ja liittämään tämän viestiketjun siihen.

Hyvää alkanutta vuotta

Porilainen86

PÄIVITYS

7.01

Kello 18.12
Kello 18.14

Vastaa