Nettiselaus todella hidasta, valokuitu 100/10, Inteno DG301


Minulle avattiin Sonera Viihde -palvelu 1.10. ja jostain kummallisesta syystä valokuituyhteyteni hidastelee todella pahasti nettiselaamisessa niin ethernet-kaapelilla kuin wlanilla yhdistettäessä. Käyttöjärjestelmänä molemmissa koneissa on OS X (toisessa snow leopard ja toisessa lion). Sivujen avautuminen kestää välillä jopa puoli minuuttia. Sama ilmiö on seka pöytäkoneella että kannettavalla selatessa. Olen resetoinut päätelaitteen muutamaan kertaan, mutta ainakaan tällä tavalla en ole päässyt ongelmasta eroon. Koitin myös toisella puhelinjohdolla, joten ongelma ei ole siinäkään.

15 kommenttia

Vielä tarkennuksena edelliseen viestiin, että ongelmaa esiintyy ainakin kolmella eri selaimella (Safari, Chrome ja Firefox) ja oma oletukseni on, että asialla voisi olla jotain tekemistä DNS-asetusten kanssa. Esim. Chrome valittaa koko ajan sivun alalaidassa "Resolving host".
Mulla sama ongelma. Tv-palvelut toimii hyvin mutta netti pätkii langattomassa verkossa todella paljon
Hei vihola

Minkälaisia nopeuksia saat verkkokaapelin kanssa mitattua? Vilkaisin liittymääsi ja ainakaan täältäpäin mitään ongelmaa liittymästä ei löydy. Voisit myös kokeilla palauttaa modeemisi tehdas-asetukset yhteyden uudelleenmuodostusta varten.

Possula, koskeeko sinulla pätkiminen vain WLAN-verkossa toimivia laitteita? Voisit kokeilla vaihtaa modeemin asetuksista wlan-kanavaa joksikin muuksi.
Zyxelin modeemilla ei ollut ongeimia. Miten wlan kanavan vaihto käytännössä toimii?
Ohjeita Inteno DG301:n tuolla: http://www5.sonera.fi/ohjeet/Inteno_DG301
Hei Possula

Wezcu80 ehtikin jo vastata kysymykseesi minua aiemmin. Ohjeet löydät tuolta sivulta miten käytännössä WLAN-kanavaa pääsee muuttamaan.
Minulla on aivan sama ongelma kuin ketjun aloittajalla. Uudelle nettisivulle mennessä selaimen alalaidassa lukee "resolving host" eikä MITÄÄN tapahdu 10 sekuntiin. Sen jälkeen sivu latautuu normaalisti.

Zyxelin boksilla kaikki sivut aukeaa samantien, mutta sillä ei näy Sonera Viihteen kanavat. Intenon boksilla siis tämä 10sek lagi. Eilen resettasin boksin mutta ei auttanut, ja tein sitten vikailmoituksen. Mitään ei ole vielä tapahtunut, ja alkaa pikkuhiljaa ottamaan päähän enemmänkin.
Mulla ollut samanlaista ongelmaa Soneran 100/10 kuidussa Keski-Suomessa jo toista viikkoa, eikä Sonera ole saanut vielä mitään aikaiseksi.. Korjausta odotellessa. Kahdella eri modeemilla kokeiltu, kahdella eri tietokoneella ja kahdella eri puhelimella.. kaikissa sama juttu.
Hei Tttttttttt ja Juhazz,

Molempien vikailmoitukset ovat selvityksessä. Toivotaan että ratkaisu ongelmaan löytyisi pian.

Tttttttttt: Sinulle oli eilen lähetetty viestillä pyyntö palauttaa vielä palvelureitittimen tehdasasetukset. Olitko tämän ehtinyt jo tekemään?
Marko- kirjoitti:
Tttttttttt: Sinulle oli eilen lähetetty viestillä pyyntö palauttaa vielä palvelureitittimen tehdasasetukset. Olitko tämän ehtinyt jo tekemään?


Juu, reititin on resetoitu.
Hei Tttttttttt,

Laitoin vikailmoituksen käsittelijälle tietoa että laite on resetoitu, niin vian selvityksessä päästään eteenpäin.
Marko- kirjoitti:
Hei Tttttttttt,

Laitoin vikailmoituksen käsittelijälle tietoa että laite on resetoitu, niin vian selvityksessä päästään eteenpäin.


Kiitti, toivottavasti selviää pian. Eikö tämä viittaa siihen että joko Intenon boksi on rikki tai sitten uusin firmware on sotkenut sen? Toimi ihan hyvin vielä joku 1-2 viikkoa sitten ja nyt ei, Zyxelin boksilla taas ei mitään vikaa. Mielelläni ainakin kokeilisin uudella boksilla.
Hei Tttttttttt,

Kertomasi perusteella ongelma voisi viitata Intenoon, mutta varmuudella on vaikea sanoa vielä. Täytyy odotella vielä että asiantuntijamme saavat tuota ongelmaa selviteltyä.
Hei,

Sain uuden Intenon boksin pari päivää sitten, mutta mikään ei muuttunut. Jos siis avaan sivuston, jolla en ole käynyt hetkeen, lukee selaimen alalaidassa "resolving host" ~10-20sek ja vasta tämän jälkeen sivu latautuu. Tapahtuu niin Windows-pöytäkoneella kuin Macbookillakin.

Varsinaiset nopeudet ovat suurimman osan ajasta normaalit, mutta tässä esimerkiksi neljän päivän takainen tulos läppärillä, jolloin tätä tapahtui koko illan: http://www.speedtest.net/my-result/3078586379. Äsken modeemin asetukset oli lisäksi nollaantuneet itsestään (wlan-verkon nimi ja salasana muuttuneet tehdasasetuksille poissaollessani).

Mitäköhän tälle voisi tehdä? Yhteyden pitäisi olla 100-megainen, mutta tällä hetkellä (reilut 2 viikkoa jo) on nopeampaa käyttää nettiä puhelimella.......
Hei Tttttttttt,

Mikäli ongelma on edelleen ajankohtainen, niin olethan vikapalveluumme yhteydessä.

Voit jättää vikailmoituksen palvelupyyntölomakkeella tai soittamalla vikapalveluun 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16.30.

Vastaa