Nettiyhteys Pätkii, Laite vai Verkko Vika?

  • 11 December 2014
  • 1 kommentti
  • 6 katselukertaa

Tervehdys Turusta.
Kirjoittelen tänne koska nyt on iskenyt tälläinen ongelma että tuossa 26.11.2013 aamuyöstä eli siis noin kello 00:30 alkoi nettiyhetys tekemään sellaista että Menee poikki ja pysyy poikki noin 4-10min jonka jälkeen palaa takaisin noin 4-20min ajaksi ja sitten taas poikki. Yritän tässä nyt sitten setvittää onko vika modeemissa vai jossain muualla. Kyseessä oleva modeemi on A-Link RoadRunner(RR) 24(C), ongelman alkaessa ei modeemista sammu valot ollenkaan eikä lokiin jää mitään merkintöjä että yhteys olisi poikki tai täytynyt muodostaa uudelleen. Laajakaista Yhteyteni on ADSL tekniikalla toteutettu Valokuitu, tämä kyseinen vika meni hetkeksi ohi noin kello 12:30, eli samoihin aikoihin kun tuo pääkaupunki seudun korjaus tehtiin, pysyi hyvin toiminnassa monta tuntia mutta alkoi taas uudelleen kenkkuilemaan tossa kello 23:00 paikkeilla. Pelkään pahasti että kyseessä saattaa olla laitevika MUTTA modeemi on vasta 2kk vanha. Edellinen modeemi joka alkoi saman tapaista vikaa tuottamaan vanhemmilleni kesti jopa 6 vuotta. Myönnän kyllä että laitan aika paljon painetta modeemiin koska lataan paljon tiedostoja päivittäin ja pelaan WoWia, mutta eikö modeemien silti kuuluisi kestää pitempään kuin vaan 2kk? Pystyisikö tähän tekemään mitään alustavaa tutkimusta että onko siellä verkon päässä jotain? Mulla kun ei työttömänä ole varaa ostaa uutta modeemia ja tämän hetkisessä modeemissa ei ole enää takuuta koska sen myynyt liike on mennyt konkkaan ja itse tarvitsen nettiä joka päivä johonkin, lataaminen erityisesti on vaikeaa koska yhteys katkeaa kesken kaiken ja tietysti pysäyttää lataukset samalla.

Mutta kuten tosiaan sanoin, pelkään itse laite vikaa mutta mitä mieltä te olette?




Windows Verkon diagnostiikka antaa seuraavanlaista tekstiä:
Laajakaista Modeemilla on yhteysongelmia
Käynnistä Laajakaistamodeemi uudelleen:
1. Irrota Modeemi Pistorasiasta tai katkaise virta modeemista
2. kun kaikki modeemin valot ovat sammuneet, odota vähintään 10 sekuntia.
3. kytke virta modeemiin tai liitä modeemi uudelleen pistorasiaan.
Jos haluat käynnistää uudelleen modeemin, jossa on sisäinen akku tai paristo, paina Reset-painiketta ja vapauta se nopeasti. Jos tämä ei korjaa ongelmaa ota yhteyttä Internet-palveluntarjoajaan.

Löydetyt Ongelmat:
yhteys tukiaseman, reitittimen tai kaapelimodeemin ja Internetin välillä ei toimi.

Kokeiltu on tuota vaihtoehtoa ja ei auta mitään.

1 kommentti

Hei CAPTAIN-ULTIMA,

Verkkovikoja aluella ei tällä hetkellä näyttänyt olevan, mutta ongelma voi verkossakin olla.

Modeemin ollessa noin uusi on epätodennäköistä että vika olisi laitteessa, mutta ei tietenkään mahdotonta. Modeemi olisi hyvä siis testata. Modeemin resetoinnilla olisi kuitenkin hyvä lähteä aluksi liikkeelle, ellet sitä ollut vielä kokeillut.

Jos mahdollista niin voisit testata yhteyttä toisella modeemilla ja puhelinkaapeli olisi samalla hyvä testata myös. Sinun ei välttämättä uutta modeemia tarvitse hankkia, mutta esim. jos saat modeemin lainaan jostain, niin sillä näkisi jo aika hyvin. Sonera kaupasta on myös mahdollista saada modeemia lainaan testausta varten. Laitteita on kaupoissa kuitenkin rajoitettu määrä, joten kannattaa käydä kysäisemässä olisiko modeemia sieltä saatavilla.

Jos pätkiminen jatkuu, niin kannattaa olla vikapalveluumme yhteydessä.

Vastaa