Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
JarkkoK
Vakiokalustoa
  • 0 custom-general.kudos
  • 93 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Nopeudennosto "hajoitti" modeemini

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
ADSL-modeemini on Zyxel P-660HW-D1(F), jota käytän langattomana tukiasemana, palomuurina ja kotiverkon reitittimenä.

Soitin lauantaiaamuna klo 10 Soneran asiakaspalveluun ja halusin nostaa ADSL-nopeuteni 2mb/512kb:sta 8/1:een. Nopeudennosto ilmeisesti onnistui (koska netin nopeusmittarit näyttävät nyt n. 6 megan nopeutta, ei siis tilaamani 8...), mutta muutama minuutti puhelun jälkeen modeemini lakkasi toimimasta, eikä ole toiminut sen jälkeen. Aikamoinen "yhteensattuma", eikö totta? Internet-valo palaa nyt koko ajan punaisena eikä koneeni saa IP:tä (muuta kuin 192.168...)

Eilen illalla sain kokeiltua yhteyttä samanlaisella lainatulla ADSL-modeemilla (jonka ennen käyttöä resetoin tehdasasetuksiin) ja kas, se toimi. Resetoin sitten omankin modeemini takaisin tehdasasetuksiin ja kas, silläkin alkoi netti toimimaan (ainakin hetkellisesti, en käyttänyt kauan). MUTTA: sitten palautin omaan modeemiini ennen resetointia ottamani varmuuskopion konffauksistani ja kas, yhteyspä ei enää toiminutkaan.

Minä en kuitenkaan millään usko että oma modeemini olisi oikeasti juuri heti puhelun jälkeen hajonnut, vaan epäilen, että joku asetus modeemissani on nyt sellaisessa asennossa, että se ei toimi tuolla 8/1-nopeudella. Mikä/mitkä asetukset modeemissani on sellaisia, jotka vois vaikuttaa tähän asiaan?
Suklaamaistelut.fi ja Laatusuklaa.fi ovat tutustumisen arvoisia, jos pidät suklaasta.
4 vastausta
JarkkoK
Vakiokalustoa
  • 0 custom-general.kudos
  • 93 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Toisaalta löysinkin tiedon, että purkin firmiksen päivitys vois auttaa. Mutta. Zyxelin sivuilla on firmis mallille P-660HW-D1 ja P-660HW-D1 v2 erikseen. Miten tiedän kumpi on minun modeemille oikea?
Suklaamaistelut.fi ja Laatusuklaa.fi ovat tutustumisen arvoisia, jos pidät suklaasta.
JarkkoK
Vakiokalustoa
  • 0 custom-general.kudos
  • 93 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Ongelma korjaantui - ja täysin ilman Soneran apua. Varsinainen tukifoorumi tämäkin...
Suklaamaistelut.fi ja Laatusuklaa.fi ovat tutustumisen arvoisia, jos pidät suklaasta.
merinen
Vakiokalustoa ☆
  • 7 custom-general.kudos
  • 163 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Näinhän tämä on tarkoitettukin toimimaan - itsepalvelua parhaimmillaan ja edulliseen hintaan. Taitavat Soneralaisetkin tulla tänne vastailemaan vain varsinaisen työajan ulkopuolella.
Sonera-asiantuntija_
Vanhan Palstan telialainen
  • 1 custom-general.kudos
  • 5687 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
JarkkoK kirjoitti:
Ongelma korjaantui - ja täysin ilman Soneran apua. Varsinainen tukifoorumi tämäkin...


Pyrimme osallistumaan palstalla keskusteluun ja auttamaan kysymyksissä mahdollisimman nopeasti. Tähän kysymykseesi emme kuitenkaan olleet ehtineet vielä kommentoida ennen kuin asia oli jo selvinnyt.

Hyvä, että sait ongelman selvitettyä. Auttoiko ongelmaan juuri modeemille tehtävä ohjelmistopäivitys vai selvisikö ongelma modeemin asetuksien muutoksella? Tästä tiedosta voi olla apua jollekin muulle palstan lukijalle, jolla on samanlainen ongelma.

Modeemin mallitiedon ja versionumeron voi yleensä tarkistaa modeemin pohjasta olevista merkinnöistä.

2 Mbit/s / 512 kbit/s ja 8/1 Mbit/s -nopeusluokat toimivat samoilla modeemiasetuksilla ja normaalisti nopeutta nostettaessa 2M -nopeusluokasta 8M-nopeusluokkaan, modeemille ei tarvitse tehdä asetusmuutoksia.

8 Mbit/s tai tatä alemmissa nopeusluoksissa modeemilla voi käyttää, joko ITU-T G.dmt tai ANSI T1.413 issue 2 -modulaatioasetusta. Jos ADSL-yhteys ei muodostu oikein, voi ongelmassa koittaa modulaatioasetuksen muuttamista. Osassa liittymiä myös ADSL 2+ -modulaatioasetus on toiminnassa, joten sitä voi testata tarvittaessa.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Asiakaspalvelu palvelee sinua osoitteessa http://www.sonera.fi/asiakastuki/. Osoitteesta löydät Useimmin kysytyt kysymykset, Keskustele ja kysy –palstan sekä Ohjeet ja vinkit. Löydät meidän myös Facebookista http://www.facebook.com/sonera
Tämän osion uusimmat keskustelut