Ongelmia ADSL yhteyden kanssa

  • 11 December 2014
  • 4 kommenttia
  • 6 katselukertaa

Moro.

Elikkä parisen viikkoa sitten tuli ikivanha elisan nettisopimus (1.2mb/s lataus) vaihdettua Soneran ADSL 24/1 netti pakettiin, joka kerta kaikkiaan ei edes anna 2mb/s lataus nopeutta vaikka liittymän pitäisi vähintään antaa 8mb/s (8-20mb/s). Olen yrittänyt käydä jokaisen netti-korjaus menetelmän läpi, mutta en ole vielä löytänyt tapaa korjata virhettä joten päädyin tähän keskustelu forumiin pyytämään apua.

Aluksi luulin että vika saattoi johtua vanhoista ei-suojatuista kaapeleista joten tilasin verkkokaupasta uuden puhelinkaapelin (alle 3m), uuden rj11 seinäpistokkeen ja uuden ethernet kaapelin (puhelin- ja ethernetkaapelit cat6 sertifioituja) mutta nämä eivät auttaneet melkein yhtään. Tämän jälkeen ryhdyin muuttamaan asetuksia soneran nettisivujen mukaan (Annex-A ADSL liittymille jne), mutta yhteys ei parantunut melkein yhtikääs. Olen viikon mittaan yrittänyt löytää tapaa korjata tätä hidasta nopeutta mutta mikään ei tunnu auttavan 😕 Moodeemia en ole vielä vaihtanut, sillä kunnon modeemi maksaa yli 70€ ja en haluaisi ostaa turhaan niin kallista laatikkoa ilman varmistusta että syynä olisi modeemi.

Joten kysymys kuuluu että olisiko vika modeemissa vai onko tämä vika johtuen huonoista kaapeleista jotka on vedetty asuinaluella tai talon rakennuksen aikana? Vai onko tässä jokin muu virhe?

Alle olen yrittänyt kerätä kaikki tärkeimmät tiedot laitteistani ja miten olen yrittänyt korjata hidastelevaa yhteyttä:

Sopimus: Kodin Netti Plus 8-20m
Latausnopeus: 1,7mb/s
Lähetysnopeus: 140kb/s
Asuinalue: Matinkylä, Espoo


Specifikaatiot:

Modeemi: Telewell TW-EA510v3(C)
Ohjelmistoversio: v2.04b-7.12
Puhelin- & Ethernetkaapelit: cat6 luokka
Nettikortti: Intel(R) 82579V Gigabit Network Connection
Käyttöjärjestelmä: Win8.1 pro


Tässä on kaikki tavat millä olen kokeillut saada paremman yhteyden:

- Modeemin päivitys
- Modeemin resetoiminen (3 kertaa ja antanut laatikon levätä hetken ennenkuin käynnistin sen uudelleen)
- Muuttaa kaikki modeemi asetukset tämän ohjeen mukaan: http://www5.sonera.fi/ohjeet/ADSL-modeemin_asetukset
- Kokeillut kaikkia Annex- tyyppisiä asetuksia (Annex-A antaa parhaimman yhteyden)
- Ladannut Sonera Avustaja ohjelman koneeseen (ei löytänyt vikoja)
- Koneen ajureiden päivitys
- Kaapeleiden vaihto parempiin suojattuihin kaapeleihin
- Modeemin WAN asetusten muuttamisesta (sillattu -> reititetty - reititetty asetus kaataa koko netin ja vaatii vaihdon takaisin sillattuun modiin että toimisi taas - asetus näkyy WAN asetusten kuvassa)

Kiitos etukäteen!

4 kommenttia

Moi LEIFUR,

Olitko nyt testaillut nopeuttan lataamalla jotain tiedostoa netistä? Yhteyden nopeus ja varsinainen latausnopeus ilmoitetaan hieman eri tavalla. Varsinainen latausnopeus on noin 1/10 liittymän nopeudesta. Täältä löydät tarkempaa tietoa.

Modeemisi on tällä hetkellä muodostanut yhteyden noin 17M nopeudella ja yhteys näyttää hyvältä modeemille asti. Tarkan nopeuden näet myös tuosta ylemmästä kuvasta, jossa näkyy ADSL-verkon tila kohdasta "Vastaanottonopeus".
Kalle- kirjoitti:
Moi LEIFUR,

Olitko nyt testaillut nopeuttan lataamalla jotain tiedostoa netistä? Yhteyden nopeus ja varsinainen latausnopeus ilmoitetaan hieman eri tavalla. Varsinainen latausnopeus on noin 1/10 liittymän nopeudesta. Täältä löydät tarkempaa tietoa.

Modeemisi on tällä hetkellä muodostanut yhteyden noin 17M nopeudella ja yhteys näyttää hyvältä modeemille asti. Tarkan nopeuden näet myös tuosta ylemmästä kuvasta, jossa näkyy ADSL-verkon tila kohdasta "Vastaanottonopeus".


Juu olen kyllä kokeillut ladata monta eri tiedostoa, mutta nopeus on vain 1.7 mb/s jostain syystä. kaapelin vaihto parempaan ei myöskään ole korjannut vikaa joten en ole yhtikääs varma että mistä se johtuu.

Liitin kuvan mukaan jossa näkyy lataus nopeus jonka saan koneesta irti.
Hei LEIFUR,

Tuo 1,7Mt/s latausnopeus ei ole liian alhainen.
Liittymäsi toimii tällä hetkellä 17Mbit/s nopeudella ja latausnopeutena tämä tarkoittaa 1.7Mt/s eli oikealta näyttää.
Tässä vielä uudelleen linkki, jossa tarkempaa teoriaa nopeuksista:
http://www5.sonera.fi/ohjeet/Latausnopeudet

Nopeustestin voit tehdä myös esimerkiksi speedtest.net sivustolla.
Kalle- kirjoitti:
Hei LEIFUR,

Tuo 1,7Mt/s latausnopeus ei ole liian alhainen.
Liittymäsi toimii tällä hetkellä 17Mbit/s nopeudella ja latausnopeutena tämä tarkoittaa 1.7Mt/s eli oikealta näyttää.
Tässä vielä uudelleen linkki, jossa tarkempaa teoriaa nopeuksista:
http://www5.sonera.fi/ohjeet/Latausnopeudet

Nopeustestin voit tehdä myös esimerkiksi speedtest.net sivustolla.


Moi. Okei näyttääpä siltä että niin tilanne olisi. Kiitos kuitenkin avusta!

Vastaa