Onko todellinen yhteysnopeuteni liian hidas HBO:lle

  • 11 December 2014
  • 8 kommenttia
  • 0 katselukertaa

Hei,

Liittymänumeroni on: 333-******

Olen ollut hyvin tyytyväinen Sonera Viihteen asiakas viime vuoden marraskuusta asti. Kaikki on toiminut suunnilleen kuten pitää mitä nyt joskus on joutunut boottailemaan Motorolan digiboxia kun tallennuksia tai videokirjastoa ei ole näkynyt.

Heinäkuun alussa sain hyvitystarjoksena näkyviin HBO:n ja sen ohjelmakirjaston. HBO-kanava itsessään näkyy oikein hyvin pätkimättä mutta sen ohjelmakirjasto pätkii pahasti varsinkin jos muita laitteita on samaan aikaan käytössä. C Moren ohjelmakirjasto on aina toiminut ja toimii nytkin pätkimättä huolimatta siitä kuinka monta laitetta on jakamassa verkkoa.

Yhteyteni on 24 mbit/s ADSL. Soneran nopeusmittarin mukaan antaa noin 9 mbit/s (langalla ja langattomasti). Päätelaitteeni on Sonera Viihde -paketin mukana tullut Thomson TG789vn. Se on toiminut luotettavasti ja ilman häiriöitä (paremmin ja nopeammin kuin edellinen telewell tw-ea510). Modeemi ja digiboxi on kytketty viihdepaketin mukana tulleilla johdoilla. Puhelinjohto on kytketty suoraan seinään. Muita puhelinlaitteita ei ole käytössä.

Kysymykseni siis on että eikö HBO:n ohjelmakirjasto saa yhteysnopeudellani tarpeeksi kaistaa että se pystyisi näyttämään valittua ohjelmaa sujuvasti?

En ole aikaisemmin reklamoinut luvattuun nopeuteen (24 mbit/s) verrattuna hitaasta yhteydestäni (n. 9 mbit/s) koska se ei ole erityisemmin haitannut etenkään TV-viihdekäyttöä (antaa sille prioriteetin, muut laitteet toki kärsivät hiukan) mutta nyt varmistaisin että onko nopeutta mahdollista nostaa Soneran toimesta?

Alla on vielä tietoja dsl -yhteystietojaThomsonilta:

Uptime: 1 day, 0:35:27

DSL Type: ITU-T G.992.5

Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]: 977 / 11.162

Data Transferred (Sent/Received) [MB/MB]: 749,71 / 401,63

Output Power (Up/Down) [dBm]: 13,0 / 19,3

Line Attenuation (Up/Down) [dB]: 17,3 / 26,5

SN Margin (Up/Down) [dB]: 7,7 / 8,3

System Vendor ID (Local/Remote): TMMB / ----

Chipset Vendor ID (Local/Remote): BDCM / BDCM

Loss of Framing (Local/Remote): 0 / 0

Loss of Signal (Local/Remote): 0 / 0

Loss of Power (Local/Remote): 0 / 0

Loss of Link (Remote): -

Error Seconds (Local/Remote): 0 / 0

FEC Errors (Up/Down): 72 / 1.477

CRC Errors (Up/Down): 2 / 0

HEC Errors (Up/Down): 2 / 0

8 kommenttia

Itse itselleni vastaten ...tuli näköjään väärään keskustelualueeseen tämä viesti mutta huomaatte ja osannette Soneralla vastata siitä huolimatta.
Hei ippe12

Vilkaisin liittymääsi ja se hidastelee nyt pahasti. Linjassasi näkyy myös liikaa vaimennusta linjamittaasi nähden. Onko käytössäsi alkuperäinen thomsonin mukana tullut puhelinjohto (2m) tai onko sitä jatkettu? Pitkän puhelinjohdon käyttö voisi selittää vaimennuksen. Kannattaa myös testata yhteyttä toisesta puhelinrasiasta antaisiko se parempia nopeuksia.

Nopeuden parantamiseksi voisit käydä edellämainitut kohdat läpi ja mikäli hidastelu jatkuu, otetaan ongelma meidän puolelle selvitettäväksi vikailmoituksen kautta. Vikailmoituksen voi jättää suoraan soittamalla Vikapalveluun tai jättämällä palvelupyyntö Omien Sivujen kautta.

HBO-ohjelmakirjasto ja C-more ohjelmakirjasto syövät yhtä paljon kaistaa videoita katsellessa, joten tämän ei pitäisi johtua HBO-kirjastosta. Korjataan ensin nopeutesi kuntoon ja katsotaan sitten, tarvitaanko jatkotoimenpiteitä näiden suhteen!
Hei,

Kiitokset nopeasta vastauksesta :)

Alkuperäinen puhelinjohto on käytössä. Kokeilin myös vaihtamalla toisen 1,8 m pitkän johdon. Kokeilin myös kahdella muulla adsl/puhelinpistokkeella. Kaikilla kombinaatiolla sama juttu. Linja toimii vakaasti noin 9,5 (down) ja 1,0 (up) nopeuksilla.

Käyttämäni puhelinrasia on sopivasti (ja onneksi) juuri TV-tason takana. Muita puhelinrasioita ei ole käytössä. Puhelinlinja tulee sisään (omakoti)taloon talon yläkerrasta ja jatkuu sisäkaapeloinnilla alakertaan. Yläkerran haara on otettu pois käytöstä.

Hidastelu ei sinänsä ole ollut ongelma koska linja toimii erittäin vakaasti Thomsonin reitittimellä. TV-viihdepalvelu toimii myös. HD-kuva näkyy pätkimättä ja C Moren ohjelmakirjasto samaten. Minua tietysti kiinostaisi tietää mistä tilattuun nopeuteen verrattu hidastelu ja liika vaimennus johtuu ja onko se hoidettavissa kiinteistön ulkopuolisilla toimenpiteillä.

Tuosta HBO:sta olen kyllä sitä mieltä että sen toteutus ei ole samaa tasoa C Moren kanssa. Kokeilin äsken siten että käynnistin sen ohjelmakirjastosta Game of Thronesin jakson ja pian sen perään mobiililaiteella You Tuben. HBO lagasi saman tien kun You Tube käynnistyi (ei tarvitse edes käynnistää videota) ja jatkui taas kun You Tube suljettiin. Vastaavasti C Morella ohjelmakirjaston ohjelma jatkuu vaikka You Tube on avoinna ja video käynnissä. Minusta tästä HBO:n pätkimisestä on reklamoitu muissakin keskusteluketjuissa.

Laitan vielä tuohon uusinta dataa Thomsonilta. Siinä tietysti kiinnittää huomiota se että down bandwidth on 11,2 mbit/s.


Uptime: 0 days, 0:24:10

DSL Type: ITU-T G.992.5

Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]: 967 / 11.216

Data Transferred (Sent/Received) [MB/GB]: 62,97 / 3,33

Output Power (Up/Down) [dBm]: 13,0 / 19,3

Line Attenuation (Up/Down) [dB]: 17,3 / 26,0

SN Margin (Up/Down) [dB]: 8,0 / 8,1

System Vendor ID (Local/Remote): TMMB / ----

Chipset Vendor ID (Local/Remote): BDCM / BDCM

Loss of Framing (Local/Remote): 0 / 0

Loss of Signal (Local/Remote): 0 / 0

Loss of Power (Local/Remote): 0 / 0

Loss of Link (Remote): -

Error Seconds (Local/Remote): 0 / 0

FEC Errors (Up/Down): 0 / 30

CRC Errors (Up/Down): 0 / 0

HEC Errors (Up/Down): 0 / 0
Hei,

Juttelin kehotuksestasi vikailmoitusrobottinne kanssa. Epäröin vikailmoituksen jättämistä puhelun aikana koska tutkittuaan verkkoyhteyttä robottimies ilmoitti että yhteys on kunnossa. Jätin kuitenkin ilmoituksen koska Antti aikaisemmassa viestissään selvästi ilmoittaa että yhteys hidastelee ja vaimennukset ovat tapissa. Mielellään keskustelisin tästä ensin Soneran asiantuntijan kanssa ennen kuin asentajanne tulee tänne paikan päälle.
Hei ippe12

ippe12 kirjoitti:
Juttelin kehotuksestasi vikailmoitusrobottinne kanssa. Epäröin vikailmoituksen jättämistä puhelun aikana koska tutkittuaan verkkoyhteyttä robottimies ilmoitti että yhteys on kunnossa. Jätin kuitenkin ilmoituksen koska Antti aikaisemmassa viestissään selvästi ilmoittaa että yhteys hidastelee ja vaimennukset ovat tapissa.

Vilkaisin juuri viestiäsi ja huomasin sinun juuri soittaneen vikapalvelu automaattiin asiasta. Olisin sinua kehoittanut muutenkin tekemään asiasta ilmoituksen, koska yhteys hidastelee selvästi ja tämän ongelman korjaus vaatii varmasti myös ulkopuolisia toimenpiteitä. Sisäverkkosi olet testannut hyvin ja laitteet ovat meidän, joten turhan käynnin maksua sinun on turha pelätä.

Ilmoitin tekemällesi vikailmoitukselle oman analyysini ongelmasta ja myös sinun tekemät testitoimenpiteet. Asia lähtee etenemään nyt kohti ratkaisua tämän ongelman suhteen!
Hei Antti,

Olen nyt kokeillut kahta modeemia yläkerran puhelinrasiassa. Vanha Telewell TW-EA510 v3 antaa yläkerran rasiassa pienemmän vaimennuksen mutta hieman hitaamman yhteyden kuin uusi Thomson TG789vn alakerrassa.

Laitoin vielä kollegasi (Joonas?) kehotuksesta Thomsonin yläkertaan. Nopeudet ja vaimennukset ovat samat kuin alakerrassa (dataa alla) joten sisäkaapeloinnin pituudella ei näyttäisi olevan vaikutusta vaimennukseen eikä nopeuteenkaan.


Link Information

Uptime: 0 days, 0:03:00

DSL Type: ITU-T G.992.5

Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]: 977 / 11.274

Data Transferred (Sent/Received) [MB/MB]: 19,57 / 118,66

Output Power (Up/Down) [dBm]: 13,0 / 19,3

Line Attenuation (Up/Down) [dB]: 17,2 / 26,0

SN Margin (Up/Down) [dB]: 7,6 / 8,2

System Vendor ID (Local/Remote): TMMB / ----

Chipset Vendor ID (Local/Remote): BDCM / BDCM

Loss of Framing (Local/Remote): 0 / 0

Loss of Signal (Local/Remote): 0 / 0

Loss of Power (Local/Remote): 0 / 0

Loss of Link (Remote): -

Error Seconds (Local/Remote): 0 / 0

FEC Errors (Up/Down): 1 / 8

CRC Errors (Up/Down): 0 / 0

HEC Errors (Up/Down): 0 / 0
Hei,

Testasin vielä siten että laitoin Telewellin modeemin alakertaan. Sielläkin Telewell samat lukemat kuin yläkerrassa eli pienemmät vaimennuslukemat ja hitaammat lähetys/vastaanottolukemat (ks. alla) kuin Thomson (ks. edelliset viestit). Vaikuttaisi siis siltä että on ihan sama onko modeemi kytketty yläkerran vai alakerran puhelinrasiaan.

Linjan tila (DMT) Up
Toimintatila ADSL2+
Lähetysnopeus 544 kbps
Vastaanottonopeus 10020 kbps
SNR Marginali (Lähetys) 7.8 db
SNR Marginali (Vastaanotto) 7.6 db
Linjan vaimennus (Lähetys) 15.1 db
Linjan vaimennus (Vastaanotto) 21.8 db
Hei,

Kiitokset toimenpiteistä. Kättelynopeus parani ja vaimennukset putosivat Thomsonillakin. Nyt HBO:n ohjelmakirjastokin toimii jäätymättä vaikka muita laitteita on jakamassa kaistaa. Jos tämä oli tässä niin hyvä niin. Jos tulee uusia ongelmia yhteyden kanssa (eli yhteys on jatkossa epävakaampi) niin ottelen taas yhteyksiä vikapalveluunne.


Uptime: 0 days, 1:29:26

DSL Type: ITU-T G.992.5

Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]: 967 / 15.259

Data Transferred (Sent/Received) [MB/GB]: 131,23 / 3,99

Output Power (Up/Down) [dBm]: 12,1 / 19,1

Line Attenuation (Up/Down) [dB]: 12,2 / 22,5

SN Margin (Up/Down) [dB]: 9,1 / 8,3

System Vendor ID (Local/Remote): TMMB / ----

Chipset Vendor ID (Local/Remote): BDCM / BDCM

Loss of Framing (Local/Remote): 0 / 0

Loss of Signal (Local/Remote): 0 / 0

Loss of Power (Local/Remote): 0 / 0

Loss of Link (Remote): -

Error Seconds (Local/Remote): 0 / 0

FEC Errors (Up/Down): 0 / 34

CRC Errors (Up/Down): 0 / 0

HEC Errors (Up/Down): 0 / 0

Vastaa