Pätkiminen / hidasyhteys

  • 11 December 2014
  • 3 kommenttia
  • 1 katselukerta

Sonera 8mb/1mb toimii surkean hitaasti. Näin näyttää tunnistavan nopeuden tällähetkellä:
DSL Up 2304 kbps / 224 kbps
Varsinkin tuo hidas upload harmittaa ja linjan katkominen joka alkoi 2kk sitten kun omistin vielä vanha TeleWell Ea 501EA v3 modeemin, silloin upload oli kanssa törkeän huono 130/230 vain. Eli laajakaista toimi 4vuotta aivan kiitettävästi nopeudella 2000/512. Ajattelin että ongelma on modeemi joka on vioittunut mutta ostin uuden zyxel prestige p660hw-d1 (uusimmalla Firmwarella kummatkin) jota sonera suositteli, mutta vika ei korjautunut. Nostimme myös nopeuden 8mb/1mb vain 1päivän linja toimi nopeudella 6000/740 joka oli ihan hyvä nopeus, ja tämä nopeus toimi kummallakin modeemilla melkein samallanopeudella, eli kummatkin modeemit ovat ehjiä. Mutta mistä johtuu tämä yhteysnopeuden vaihtuminen? Miksi se ei pysy kokoaikaa tuolla 6000/740? Yöaikaan pätkii eniten, kaikki johdot olen vaihtanut ja kokeillut eripistokkeista, ei eroa. Vikailmoituksen olen tehnyt viikko sitten mutta mitään ei ole tapahtunut. Tässä vielä näitä arvoja:

noise margin upstream: 5 db
output power downstream: 18 db
attenuation upstream: 31 db
noise margin downstream: 4 db
output power upstream: 12 db
attenuation downstream: 55 db

DSL Mode: ADSL_G.dmt

Ja keskus on siellä 5km päässä. Mutta tuo ihmetyttää että kuitenkin toimi tuolla 6000/740 nopeudella yhden päivän, eli tänne asti saa nuin nopean kuitenkin(?)
Onkohan se Adsl+2 vai mikä liekkään kytketty päälle? Kun ei nouse tää modeemi linjoille kun sen laittaa?

Olisko ideoita?

3 kommenttia

Jos olet testannut yhteyttä jo valmiiksi kahdella modeemilla ja puhelinjohdolla, asiaa on syytä tutkia verkkomme puolelta vikailmoituksella. Voit jättää liittymästäsi vikailmoituksen vianrajausautomaattimme kautta numerosta 0206 90101 (pvm/mpm). Löydät myös Ohjeet ja vinkit -sivuiltamme kootut ohjeet joista voi olla apua asian selvittämiseen.

Jos olit asiasta aiemmin yhteydessä vikapalveluumme jotain muuta reittiä kuin puhelimitse, voit olla yhteydessä asiasta vielä vianrajausautomaatin kautta, jota kautta voit myös jättää asiasta suoraan vikailmoituksen. Saat yhteyden vikapalveluumme myös esimerkiksi Internet Avustajan Chat-palvelun kautta.

Jos linjan pituus on hyvin pitkä, eli noin 5 kilometriä, tämä seikka voi vaikuttaa siihen, että yhteys ei toimi riittävän luotettavasti nykyisellä 8/1 Mbps -nopeusluokalla. Jos vianselvityksen yhteydessä selviää, että yhteys ei voi toimia liittymässäsi riittävällä nopeudella, voidaan nopeus laskea maksutta alempaan 2 Mbps / 512 kbps -nopeusluokkaan.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Sonera rajoitti 8mb liittymän 4mb ja sanoi että ei pitäisi pätkiä enään. Pätkiminen kyllä loppui melkein kokonaan, silti aina välillä katkeaa yhteys mutta yhdistyy uudelleen miltei välittömästi. Liittymän upload nopeus oli 740kbps, mutta nopeus tippui 320kbps parissapäivässä. Päätin laskea nopeuden takaisin 2mb/512kbps, mutta nopeus tunnistautuu modeemin asetuksissa näin:

DSL Up 2048 kbps / 256 kbps


Linja-arvot nyt:

noise margin upstream: 8 db
output power downstream: 18 db
attenuation upstream: 31 db
noise margin downstream: 14 db
output power upstream: 12 db
attenuation downstream: 55 db


Ihmetyttää että mikä tuota Uploadia oikein vaivaa kun se ei edes pysy 512 kbps joka toimi 4vuotta aivan loistavasti??

Täällä oli äsken ukonilma ja laitoin netin päälle ja huomasin että modeemi tunnisti upload nopeuden 512. Onko mitään mahdollisuutta että suuri käyttäjämäärä rajoittaisi omaa upload kaistaani? Sillä tein saman havainnon pariviikkoa sitten kun oli ukonilma, silloin juuri 8mb/1mb toimi tällä 6mb/740 nopeudella.
Todennäköisesti kyse ei ole kapasiteettiongelmasta. Jos upstream-arvot jäävät noin alhaisiksi, vaikka käytössä on uusi modeemi (oikeilla asetuksilla), uusimmalla firmwarella ja uudella puhelinjohdolla, saattaa vika kuitenkin olla verkossa. Suosittelen tekemään liittymästäsi uuden vikailmoituksen verkonhallintaamme, jotta ongelma saadaan korjattua.

Voit jättää vikailmoituksen vianrajausautomaattimme kautta numerosta 0206 90101 (pvm/mpm).

T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa