Pätkivä yhteys


Hei,

Liityimme Sonera kodin netin 24M asiakkaksi viime kuussa. Nopeus on ihan kohdallaan mutta yhteys ei tunnu olevan vakaa. Se käy ilmi esimerkiksi

1. kun googlaa kuvia eikä selain lataa kaikkia kuvia kuin vain osan niistä.
2. Skype video puhelut katkeavat. Kun video puhelu on meneillään laatu on hyvä mutta muuttuu huonoksi kunnes puhelu katkeaa kokonaan monesti puolen tunnin kestävän puhelun aikana.
3. Uuden netin tultua wlan-etäisyys on romahtanut.

Minulla on Win7 pyötäkone, Zyxel P-660H-D1, Cisco wlan router kytkettynä Zyxeliin. Tämä yhdistelmä on toiminut aikaisemmin edellisellä tarjoan netillä ilman ongelmia joten ongelma lienee jossain modeemin asetuksissa.

Zyxelin asetukset ovat kuitenkin Soneran mukaiset eli VPI/VCI: 0/33 ja reititin muodossa. Kokeilin siltavaa muotoakin mutta silloin yhteys hävisi kokonaan (DSL ja Internet valot modeemissa pimenivät). Wlan etäisyys ongelmaan olen kokeillut kanavien vaihtaminen mutta sekään ei auttanut.

15 kommenttia

Hei vika_tuli!

Käyttävätkö teillä kaikki laitteet langatonta yhteyttä? Oletteko kokeilleet yhteyden toimivuutta verkkokaapelilla suoraan Zyxelin modeemista?

Lisäätkö asiakasnumeron käyttäjätunnuksen profiiliin (Omat asetukset -> Profiili -> Asiakasnumero) niin pääsen tutkimaan miltä liittymäsi näyttää.
Pöytäkone on kytketty langalla modeemiin.

Meille ei ole vielä tullut lasku jolla näkyisi asiakasnumero mutta soneran oma sivulta löytyi liittymänumero.
Hei vika_tuli,

Onko sinulla modeemi tällä hetkellä päällä? Yhteys näyttää tällä hetkellä olevan kokonaan alhaalla.
Modeemi oli pois päältä. Sammutan yleensä kaikki laitteet kun niitä ei käytetä. Yhteys modeemin ja soneran välille muodostuu kuitenkin joka kerta kun laitteet käynnistetään.

Uutta havainto ongelmaan liittyen.

Modeemiin on siis kytketty langalla pöytäkone ja cisco wlan reitin. Wlan reitittimen kautta käytän läppäriä ja android puhelimia. Viimeisin havainto on se että videopuhelut katkeavat siis pöytäkonetta käyttäen jatkuvasti, samoin kun käytän läppäriä mutta android puhelimellani videoyhteys pysyi vakaana lähes puolen tunnin aikana.

Läppärillä ja pöytäkoneella on win7 asennettu. Vaikkuttaa vähän siltä että kyseessä olisi win7 asetus-solmu jossain?
Hei vika_tuli,

Tuota voisi lähteä testaamaan vielä niin, että kokeilisi yhteyttä toisella modeemilla, niin että yhdistää laitteet suoraan modeemiin. Näin voisi ainankin rajata pois modeemin aiheuttamat ongelmat.
Moi,

Tämän päivän havainto:

Ammulla vaihdoin puhelinlangan joka on uudempi ja noin 1m pitkä
Modeemin DSL valo sammui klo 14:02 ja yhteys palautui noin 2 minuutin jälkeen.
Klo 14:06 vaihdoin modeemin toiseen saman mailliseen (Zyxel P-660H-D1) ja DSL valo sammui klo 14:15 uudelleen pariksi minuutiksi.

Eli yhteys keskukseen häviää jostain syystä.
Hei vika_tuli,

Eli ei näyttäisi siis modeemista johtuvan tuo ongelma. Tuosta kannattaa melkein vikailmoitusta tehdä.

Tällä hetkellä modeemi ei näyttäisi olevan ollenkaan linjoilla. Olikohan sinulla siellä modeemi nyt päällä?
Moi, laitoin sen juuri päälle
Hei vika_tuli,

Nyt näkyy modeemi linjoilla. Tein asetuksiin pienen muutoksen. Yhteys on nyt pakotettu kättelemään Annex A:lla ja sillä yhteyden arvot näyttävät hieman paremmilta ja kättelunopeuskin parani noin megan verran.

Seurailehan nyt miten yhteys toimii ja jos ongelma jatkuu, niin olethan vikapalveluumme yhteydessä.
kiitos!

Seuraan tilanetta...toivottavasti muutos on auttanut...
Marko- kirjoitti:
Hei vika_tuli,

Nyt näkyy modeemi linjoilla. Tein asetuksiin pienen muutoksen. Yhteys on nyt pakotettu kättelemään Annex A:lla ja sillä yhteyden arvot näyttävät hieman paremmilta ja kättelunopeuskin parani noin megan verran.

Seurailehan nyt miten yhteys toimii ja jos ongelma jatkuu, niin olethan vikapalveluumme yhteydessä.



Moi,

Aluksi näytti hyvältä mutta sitten kuuden aikaan tuli seuraava

28.08.2014 klo 18:04 - 18:12
DSL valo palaa.
Internet valo palaa.
Yhteys erittäin hidas.
Jotkut sivut eivät lainkaan lataa (palvelinta ei löytynyt)

28.08.2014 klo 18:12 - 18:16
Yhteys palautui normaaliski

28.08.2014 klo 18:16 - 18:21
DSL valo palaa.
Internet valo palaa.
Yhteys erittäin hidas.
Jotkut sivut eivät lainkaan lataa (palvelinta ei löytynyt)

28.08.2014 klo 18:21 - 18:24
Yhteys palautui normaaliski

28.08.2014 klo 18:24 - 18:32
DSL valo palaa.
Internet valo palaa.
Yhteys erittäin hidas.
Jotkut sivut eivät lainkaan lataa (palvelinta ei löytynyt)
Lopulta modeemin uudelleen käynnistys

28.08.2014 klo 18:32 - 18:58
Yhteys palautui normaaliski

28.08.2014 klo 18:58 - 19:08
DSL valo palaa.
Internet valo palaa.
Yhteys erittäin hidas.
Sivut eivät LAINKAAN lataa (palvelinta ei löytynyt)

28.08.2014 klo 19:08
Vaihdan modeemin toiseen samanlaiseen

28.08.2014 klo 19:09
Modeemi käynnistyy
DSL valo palaa
INTERNET VALO EI PALA
Sivut eivät LAINKAAN lataa (palvelinta ei löytynyt)

28.08.2014 klo 19:14
Yhteys palautui normaaliski

ja jatkuu...sekä läppärillä että pöytäkoneella

Liittyyköhän tämä Annex A muutoksen lisämään megan nopeuteen (luin jossain että jos on yhteysongelmia sitten nopeammalla liittymällä se vain pahenee)?

Vai onko soneran DNS palvelussa vikoja? Häiriötilannesivu ei näyttänyt mitään.

Missä vikaa arvelet piilevän?

Voidaanko poissulkea modeemin ja tietokoneen asetusten olevan vääriä?

Kokeilen vielä toista pistorasiaa...
Tässä vielä ping tulokset:

Ping-isäntä: www.sonera.fi [194.251.244.241] 32 tavua tietoja:
Vastaus isännältä 194.251.244.241: tavuja=32 aika=25 ms TTL=249
Pyyntö aikakatkaistiin.
Pyyntö aikakatkaistiin.
Pyyntö aikakatkaistiin.

Ping-tilastot 194.251.244.241:
Paketit: Lähetetty = 4, Vastaanotettu = 1, Kadonnut = 3
(75% hävikki),
Arvioitu kiertoaika millisekunteina:
Pienin = 25 ms, Suurin = 25 ms, Keskiarvo = 25 ms
Toista pistorasiaa kokeiltu. Dsl valo ja internet valo palaa. Yhteyttä ei kuitenkaan ole.

Ihoan suuresti valittaa mutta ei näin voi jatkua.

Mistä se vika johtuu 😞
tällaiset arvot modeemin DSL diagnoosi yleensä antaa

noise margin upstream: [u:3mbbqc9l]8 db[/u:3mbbqc9l]
output power downstream: 22 db
attenuation upstream: 12 db
noise margin downstream: [u:3mbbqc9l]8 db[/u:3mbbqc9l]
output power upstream: 12 db
attenuation downstream: 21 db

Mutta:
31.08.2014 18:10 VOIP käytössä
noise margin upstream: [u:3mbbqc9l]7 db[/u:3mbbqc9l]
output power downstream: 22 db
attenuation upstream: 12 db
noise margin downstream: 8 db
output power upstream: 12 db
attenuation downstream: 21 db

31.08.2014 18:15 SKYPE VIDEOPUHELU meneillään ja puhelu katkesi
noise margin upstream: [u:3mbbqc9l]7 db[/u:3mbbqc9l]
output power downstream: 22 db
attenuation upstream: 12 db
noise margin downstream: [u:3mbbqc9l]6 db[/u:3mbbqc9l]
output power upstream: 12 db
attenuation downstream: 21 db

Kai nyt voidaan sulkea pois että ongelma olisi omissa laitteissa? Mietin vikailmoituksen tekemistä mutten kuitenkaan halua joutua maksamaan satasta asentajan mahdollisesta käynnistä...
Hei vika_tuli,

Olitkin ollut asiakaspalveluumme yhteydessä ja sinulle oli tehty soittopyyntö vikapalveluumme. Vikapalvelustamme ollaan siis sinuun yhteydessä, niin saadaan tämä asia selvitykseen.

Otin tuon Annex A pakotuksen pois, joten modeemi valitsee automaattisesti nyt kummalla tuon kättelee.

SNR arvot kertovat hieman signaalin laadusta. SNR tarkoittaa häiriösignaalin suhdetta hyötysignaaliin. Jos tuo putoaa paljon alle 7 dB:n niin yhteys voi muuttua epävakaaksi. Tämän arvon pitäisi kuitenkin pysyä suhteellisen vakaana.

Attenuation kertoo linjan vaimennuksen. Tässä tapauksessa vaimennus vastaa aika hyvin linjapituutta. Noin suurpiirteisesti laskettuna 10 dB vastaa vajaata kilometriä linjapituutena. Tuohon toki vaikuttaa kaapelin laatu ja kunto, joten tuohon voi tukeutua lähinnä suuntaa antavasti.

Käytännössä modeemin vika voidaan varmuudella lukea pois vain testaamaalla toisella toimivalla modeemilla yhteyttä. Näin olitkin ilmeisesti jo tehnyt, joten modeemi ei tässä suurella todennäköisyydellä ongelmaa aiheuta.

Olitko testannut myös puhelinpistokkeeseen menevän 3 piikkisen adapterin/häiriösuodattimen vaihtoa. Joskus noihinkin voi tulla vikaa ja jos sinulla toinen sellainen sattuisi olemaan, niin sekin kannattaa vielä testailla. Toisella puhelinkaapelilla olitkin ilmeisesti jo testannut.

Vastaa